Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahimmat repeämät synnytyksessä

Vierailija
08.04.2011 |

Haen tässä vähän perspektiiviä omille repeämilleni, niistä kun ei kaveripiirissä pahemmin puhuta. Kerro siis millaisia repeämiä sinulle tuli synnytyksessä? Eniten revenneelle papukaijamerkki.

Minulla repesi koko väliliha, sulkijalihakset poikki ja peräsuoli 5cm matkalta. Kohdunkaula repesi myös. Tikkejä niin paljon ettei laskettu.

Kommentit (172)

Vierailija
1/172 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta erikoisuutena mainittakoon pieni reikä häpyhuulessa. Hyvin parani, ei erotu enää. Seuraavissa synnytyksissä ei mitään mainittavaa.

Sulla ap aika hurjat, jäikö mitä pysyvää vaivaa?

Vierailija
2/172 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInulla repesi vain kohdunkaula. Ilmeisesti myös väliliha (tai olisiko leikattu). Hoitaja välillä kävi kauhistelemassa, että ei varmasti ole kivaa kun on tuollainen jalkojen välissä.

Kohdunkaulan repeämää korjattiin kahdesti leikkaussalissa. Seurauksena hyytymistekijähäiriö ja massiviinen 9l verenvuoto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/172 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa saada papukaijamerkin! Olen todella pahoillani sinun puolesta.

Itsellä repesi emätin sisältä sulkijalihakseen asti, siitä uloimpia säikeitä myös. Ommeltiin synnytyssalissa (erittäin kivuliasta), eikä tikkejä myöskään laskettu. Ja ommeltiin pieleen, jonka jälkeen sitten odoteltiin korjausleikkaukseen pääsyä kuukausia...

Nyt puolitoista vuotta synnytyksestä, ja yhdyntä sattuu edelleen. Miten sinulla, jos saa kysyä?

Vierailija
4/172 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko meni ennenkuin pääsin vessaa pidemmälle kävellen ja kolmisen kuukautta että alapää tuntui suht normaalilta eikä muistanut koko asiaa aina liikkuessa. Paikat korjattiin nukutuksessa heti synnytyksen jälkeen ja vaikuttaa nyt 4kk jälkeen suht onnistuneelta. Uloste pysyy sisällä ja ilmakin nykyään vähän pinnistelemällä. Vessaan on kyllä päästävä nopeasti jos isompi hätä yllättää.

Seksikin onnistuu, vielä en tosin kovasti nauti asiasta, jotenkin jännittää koko homma kun arvet on aika herkät. Kuulemma 4. asteen repeämät voivat jättää pahempiakin oireita ja siksi koen itseni onnekkaaksi.

Niin ja synnytys oli normaali, ilman imukuppia ja vain vatsanpäältä työnnettiin, ponnistusaika 1h. Lapsen päänympärys 39cm.

ap

Vierailija
5/172 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurauksena hyytymistekijähäiriö ja massiviinen 9l verenvuoto

9 LITRAA?! Oletko mammutti? Ihmisellä on keskimäärin koko kehossaan verta n. 5 litraa, joten toi sun 9 litraas taitaa olla "pientä" liioittelua. Taisi oikeasti olla 9 dl? Sekin on jo todella massiivinen verenvuoto.

Vierailija
6/172 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 LITRAA?! Oletko mammutti? Ihmisellä on keskimäärin koko kehossaan verta n. 5 litraa, joten toi sun 9 litraas taitaa olla "pientä" liioittelua. Taisi oikeasti olla 9 dl? Sekin on jo todella massiivinen verenvuoto.

Verenvuodot alkaessa tilalle ruvetaan laittamaan nestettä, verta tms. 9 litraa on täysin mahdollista vuotaa kun koko ajan tulee uutta tilalle. itse menetin 3,5 kiloa synnytyssalissa ja sen mitä ehdin vuotaa matkalla leikkaussaliin. Veri kun punnitaan synnytyssalissa.

ap

Vierailija
7/172 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin samaa, mutta ajattelin sitten, että oliko menettänyt lisäksi annetun verenkin ja aina vaan annettu lisää verta? Veikkaisin itsekin, että d jäänyt l:n edestä pois.

Vierailija
8/172 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmannella lapsellamme oli päänympärys 38,5cm ja syntyi lisäksi käsi poskella (napanuoralla köyttyneenä). Itse synnytys meni onneksi hyvin, mutta kätilö tuli taivastelemaan useampaan kertaan sitä, miten on mahdollista että noin iso pää ja käsi tulevat yhtä aikaa ulos 3 minuutissa ilman mitään repeämiä tai nirhaumia. Ja kyseessä oli sentään kolmas lapsi jo.

Eli nostan todella hattua sinulle ja olen pahoillani, että jouduit kokemaan noin ikäviä juttuja :-(

Vierailija
9/172 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hurjaa, että tuollaisia tulee. Tuo päänympärys on kyllä aika mahdoton. Itse olen säästynyt repeämiltä melko hyvin. Kahdessa ekassa piti laittaa muutama tikki, kolmannessa ei mitään nirhaumia kummempaa, vaikka vauvan päänympärys oli 38 cm ja neljäs pienipäinen syntyi sitten yhden supistuksen aikana ilman niitä nirhaumiakaan.

Vierailija
10/172 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut nainen repesi, mutta vauvan lonkka meni synntyksessä sijoiltaan ja ääntä sillä ei juurikaan ollut. Äitinsä itki jatkuvasti, ei pystynyt kuin makaamaan ja oli leikattu. Kamalaa

Vierailija
11/172 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs ystäväni menetti muistaakseni synnytyksessä noin 10 l verta istukan irtoamattomuuden vuoksi eli menetti myös rutkasti saamaansa verta. Eli on mahdollista menettää verta enemmän, kuin sitä alunperin "omisti".

Vierailija
12/172 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi ap olet päässyt korjaukseen ja asiat ovat jo paremmin. Itsellä sain emättimeen pitkän (n8cm) ja syvän (lähes peräsuoleen) repeämän, jonka lääkäri tuli tikkaamaan synnytyssaliin. Joutui tikatessaan varmistamaan ettei tikit mene suolen puolelle =(. Tikkaamisessa meni reilu 30 min, joten tikkejäkään ei laskettu. Minulta leikattiin myös väliliha.

Välilihatikit vaivasivat aluksi, emättimen ei niinkään. Nyt, kun synnytyksestä on 6kk, välilihan arpea ei juuri huomaa, mutta emätin tuntuu vähän oudolta ja "kuoppaiselta", seksissä esim. jotkut asennot eivät tunnu mukavilta ja pieneltä matkalta on myös tunto pois. Kerään rohkeutta mennä keskustelemaan asiasta gynekologin kanssa.

Vierailija
13/172 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sympatiani kaikille teille. On uskomatonta, miten ihminen on niin epävalmis, että joku niin luonnollinen tapahtuma, kuin synnytys, saa aikaan moista. Urheita olette!! :)

Vierailija
14/172 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uloin sulkijalihas kokonaan poikki, sisempi osittain. Tikattiin sit nukutuksessa leikkaussalissa kaksi tuntia. Papukaijamerkkia en kaipaa, välillä asiat menee noin :/, niistä on vain jatkettava eteenpäin.

Mä tiedän tuttavapiiristäni kaksi yhtä pahaa tapausta, eli vertaistukea onneksi löytyi.

Vierailija
15/172 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat lapset sektiolla, toivuin nopeasti ja paikat kunnossa.

Asun ulkomailla ja sektion saa halutessaan, ja hyvä niin. Ei tosiaan kiinnostaisi kulkea vaipat housuissa.

Vierailija
16/172 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee ulos.

Tottakai sitä laitetaan samaan aikaan suonesta sisään lisää. Eli ei mitään liiottelua tuossa.

Vierailija
17/172 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että olen kudostyypiltäni helposti repeävää sorttia. Sain nimittäin raskausaikana myös hurjasti raskausarpia, nehän ovat käytännössä ihon kudosten repeämiä. Aikamoinen seepra nykyään olen, varsinkin vatsan kohdalta. Ihon rasvaamisesta ei ollut mitään hyötyä ja yksi hoitsu sanoikin että se auttaa lähinnä ihon kutinaan sen venyessä.

Alateitse minun ei enää ikinä tarvitse synnyttää. 7% riski uuteen vastaavaan repeämään ja sen jälkeen korjausleikkauksista ei yleensä ole apua. Harmi sinänsä koska mitään synnytyspelkoa minulle ei tullut, kipukin oli ohimenevää. Ulosteenpidätyskykyäni en vaan halua menettää kun se jo kerran on ollut vähällä mennä. Ei ollut kiva maata sängyssä synnytyksen jälkeen ja miettiä joutuuko olemaan koko loppuelämänsä kakkavaipat housussa.

ap

Vierailija
18/172 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mulla on tosiaan erittäin ohuet kudokset, eli repeämiä ei tuon kudostyypin takia olisi voinut estää. Muuten mun synnytyksessä ei kait ollut suurempia ongelmia, oikea tarjonta, normaali pään koko vauvalla, ei mitään apuvälineitä ponnistusvaiheessa, oksitosiini tosin oli.

Raskausarpia ei ole yhtään, jännää, et mulla ohuet kudokset on sisällä, mutta iho venyy repeämättä. Lääkärin mukaan tulevaisuudessa voi tulla kohdunlaskeumaa ja tyrää juuri ton kudostyypin takia.

Aijemmin vastannut

Vierailija
19/172 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toosa ja molemmat sulkijalihakset repesivät.

Leikkaussalissa kaks kirurgia tikkas 1,5 tuntia ja kuulemma 180 tikkiä tuli.

Vierailija
20/172 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole itselle sattunut,mutta juuri kuulin surullisen ja ahdistavan tarinan esikoistaan synnyttämässä olleesta naisesta.Kaiken oli pitänyt olla hyvin,vauva alkanut syntymään oikein päin ja pää saatu jo ulos(eli pitäisi olla vaikein vaihe takana)kun huomattu ettei vauva mahdu syntymään alakautta!Leikkaussaliin tietenkin,mutta tuloksena tukehtunut vauva ja kokonaan auki leikattu äiti,joka ei varmaan enää saa lapsia...itseä tarina järkytti älyttömästi enkä ole kauheasti siitä voinut puhua,kun on vielä lapsettomia kavereita,voisi todella pelästyttää jonkun.En vain ymmärrä miten tälläistä voi nykypäivänä sattua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän