Outoja kasvo-oireita ja niskakipuja
jo kolme viikkoa vasemman puolen kasvojen outoja tuntemuksia: kiristystä, lievää puutuneisuuden tunnetta..
oon käynyt lääkärissä ja aloitin fysioterapian. nyt viikon sairaslomalla, lääkityksenä mobic ja sirdalud.
onko muilla ollut koskaan tällasta?
pelko vakavemmasta tai pahenevista oireista... ettei tää enää parane.. oon vasta 22-vuotias. äsh. tää tuli ihan yhtäkkiä. niska on kyllä oireillut aina välillä ja esim. olkapää.
Kommentit (50)
purentakisko, säännöllinen hieronta, lihasrelaksanttia yöksi, leukajumppa, sauvakävely
ja luultavasti johtuu jostain viruksesta, jota on liikkeellä.
Ollut noin viikon.
Mullakin on ollut, luen usein kirjaa, lehteä, tms silleen vasemmalla kyljelläni että nojaan vasempi kyynerpää sohvassa/ sängyssä ja käsi poskella
Sama voi kuulemma tulla jos nukkuu silleen käsi "pään yläpuolella" tms, tai niin mun lääkäri sano.
Menee hermo puristuksiin.
Mulla autto kun rupesin tanssii hiphoppia, siel menee pää silleen jännästi : P
Jos ei tykkää, niin on niitä kai jotain jumppiakin. Musta vaan tanssiminen on vähemmän tylsää. Jotkut lattarijutut tai afrikkalaiset tanssit voi toimia myös, liikkuu rintarangan osa, lapaluut, kaula, jne.
Myös lantion liikkumisesta voi olla apua.
Ja ergonomiaan tosiaan jos kiinnittää huomiota. Kun on vuosien tottumukset niin usein yllättää itsensä niistä huonoista tottumuksista, mut sitten vaan vaihtaa aina kun huomaa tai yrittää kotona keksiä eri paikkoja missä oleskella, tai pitää huolta että ei jumahda paikalleen pitkiks ajoiks kerrallaan.
Stressi voi myös tehdä tuota -- ja jos on vaik jotain ärsyttäviä ihmissuhteita tms. Vanhemmat jne.. sit vaan oma reviiri kuntoon ja keksii tavan millä händlää ällötykset, tai sitten vaan "kävelee pois"
Jotkut suosittelee meditaatiota kaikkien vaivojen poistajana puol tuntii päivässä. Silleen esim että keskittyy hengitykseen ja . Ekstrabonuksena parempi keskittymiskyky, parempi muisti, parempi uni, ja kuulemma jotain aivojen harmaan aineen lisääntymistä/tiheentymistä : p
Noudata fysioterapeutin ohjeita ja käytä lääkitystä! Ei vaarallista, mutta tosi ikävältä tuntuu. Tiedän kokemuksesta, sillä vastaavia oireita jo 20 v. ajalta. Välillä poissa, mutta sitten taas tulee. Eli tällasta tää elämä on, olen todennut.
kylläpä helpottaa kun tiedän että en ole yksin ja että tämä ei sitten ehkä ole sen vakavempaa... ja onhan tässä ollut jo parempia päiviä ton puutumisen suhteen.. tänään oon menossa akupunktioon, jännittää! toivottavasti siitä on apua.. onko muilla kokemuksia akupunktiosta??
kylläpä helpottaa kun tiedän että en ole yksin ja että tämä ei sitten ehkä ole sen vakavempaa... ja onhan tässä ollut jo parempia päiviä ton puutumisen suhteen.. tänään oon menossa akupunktioon, jännittää! toivottavasti siitä on apua.. onko muilla kokemuksia akupunktiosta??
olipas pelottava kokemus tuo akupunktio. sekin pelotti niin pirusti vaikka ois pitäny maata rentona ja nauttia, nii mä vaan panikoin. äsh :(
ei saa aikaaa. eeeei mä en kestä. pelottaa nii sikana nää oireet. vasta toukokuun alussa sais aikaa...
mä en kestä tätä. pitää vissii hakee jtn mielialalääkkeit ku pelottaa ja masentaa nii kovasti... äsh.
vaikutus alkoi noin kuukauden kuluttua. Käytän siis kiskoa aina öisin. Lisäksi jännitystä poistamassa Triptyl. Tuolla mainittu leuka- ja hartia- käsijumppa on ehdoton, vaikutuksen huomaa kyllä pian, jos laiskistuu muutamaksi viikoksi. Sen sijaan sauvakävely saa itselläni lihakset jännittyneiksi, ehkä tekniikka on pielessä minulla. Eli leukavaivoihin perehtynyt fysioterapeutti ja -hammaslääkäri osaisivat auttaa sinua parhaiten.
mitä oireita sulla tuleee narskuttamisesta?? mä luulin että purentakisko auttais nopeesti, mutta voi mennä kuukaus? huh huh :/ noh, täytyy vaan toivoa et nää menis nopeeesti. mulla on siis kisko jo, mut se on vanha ja sen jälkeen hampaita on paikattu, mut kiskoa ei oo muutettu, ens viikoks tilaan ajan et ne katsoo voiko tota kiskoa muuttaa vielä vai tehdäänkö uus. kyl mä pidin sitä yhtenä yönä mut tuli hampaat kipeeks siitä kuuluuko alussa asiaan?
kaulan turvotus, leukojen ja kaikkien hampaiden särky, silmäsärkyä jne.. eli bruksismi voi pahaksi mennessään aiheuttaa vaikka minkälaisia kipuja kasvojen ja kaulan alueelle. Kannattaa siis kokeilla kiskoa riittävän pitkään ja siinä ohessa jumppaliikkeet ja mahdollisesti lääkehoito. Näillä pärjään itse oikein mukavasti nyt.
Voi kiitos viestistäsi :) Tänään olin taas niin maassa, mut yritän ajatella positiivisesti että kyllä tästä vielä selvitäään.... Mä yritän taas saada huomiseksi aikaa hammaslääkärille!
Lisäää kommentteja vaan jos jollain on vastaavia kokemuksia, helpottaa kovasti ja on kiva vaihtaa ajatuksia, kun ei oikein kaverit tätä ymmärrä ku ei oo vastaavaa kokenu... aika yksinäinen olo on näiden oireiden kanssa...
oireet vaan jatkuu. kävin omt-terapiassa, sinä iltana tuntu paremmalta, kävin sit kuntosalillaki k se sano et kaikkee saa tehdä... mut sit eilisestä alkaen oireet on ollu pahemmat. mä en tajuuu.... tänääki. mä en kestä. mä haluan pois mun elämästä.
välillä parempi, välillä huonompi.
Sen kanssa pitää vain oppia elämään.
Vaiva on krooninen välillä parempi, välillä huonompi. Sen kanssa pitää vain oppia elämään.
Kyllä on mullakin ollut sellaisia kausia, että tuntuu, ettei tästä hengissä selviä, mutta sitten taas helpottaa. Ja silloin kun kivut ovat pahimmillaan, niin myös pelkää pahinta, vaikka periaatteessa tietääkin, ettei hengenvaarallisesta asiasta ole kyse.
no nyt on alaselkäki ihan paskana... ollu jo viikon verran... mut nyt niiku sillai et on jo vaikee laittaa kenkii tai sukkii jalkaan. prkl mä en oikeesti kestä :'(
kuin yhtään alkoi helpottamaan. Ja kuten muillakin, olo vaihtelee. Stressi pahentaa selvästi kipuja, samoin flunssa ja yskä, koska silloin joudun joskus jättämään kiskon yöksi pois.
Jatka vaan sitkeästi kiskon käyttöä. Voisithan pyytää myös ehkä lääkkeet tueksi (Triptyl, Lyrica, tai muita lihaksia rentouttavia).
t. 18 ja 28
en oikeen uskalla jatkaa ton käyttöä kun se on niin vanha... ehkä se pitäis eka tarkastaa.. sillo 3.5...
mua kiinnostais kyl kokeilla tota trityliä, sitä on nii kehuttu nettikeskusteluissa just näissä samankaltaisis jutuis...
voiskohan oikeesti olla kiskosta kii.. kuulostaa nii oudolta et miks se aiheuttais kasvopuutumisia ym. kasvo-oireita... hmmm...
mulla on kyllä niska ihan super jumissa... mikä teillä on auttanut tähän ongelmaan?? kauanko kesti???
pää hajoo kohta jos en saa näitä oireita vähän asettumaan... tai ainakin huolia/stressiä. huomennakin on sairaslomaa, mutta silti pomo vaati mut töihin johonkin palaveriin..
t. aloittaja