Lihottaako se iltasyöminen vai ei?
Ts. jos "säästän" kaloreita iltaan niin jonkun koulukunnan mukaan se ei lihota, kun on sama mihin aikaan vuorokausirytmistä syö ja toisen koulukunnan mukaan juuri ennen nukkumaanmenoa syödyt kalorit "varastoituvat" kehon rasvavarantoihin...
terv. nimim. Ikuinen iltasyöppö(kö) ja pysyvä läski(kö)
Kommentit (7)
kyllä syön usein ns. raskaan iltapalan jos päivällinen kuitattu leivällä....."Ts. jos "säästän" kaloreita iltaan niin jonkun koulukunnan mukaan se ei lihota" en ole lihava. mutta luulen että loppujen lopuksi tässä asiassa aineenvaihdunnalla on suuri vaikutus.
kertoi muutama vuosi sitten laihduttaneensa 17 kiloa nimenomaan niin, että hän söi (yhdessä laihduttaneen miehensä kanssa) vain iltaisin.
prosessoi kertyneitä ruokia ja olet syömättä
Ei se vatsa niin tarkkaan vuorokauden aikaa osaa.
Tietysti paino saattaa olla aamulla 8:00 isompi jos olet syönyt tukevan iltapalan klo22:00 kuin jos olisit syönyt sen 18:00, tietenkin.
Uusimmassa yhteishyvässä:
"Painoharhoja
Painonhallintaan liitetään monenlaisia uskomuksia, joiden ei kuitenkaan ole todistettu vaikuttavan painoon. Illalla tai yöllä syöminen ei itsessään lihota, sillä kehon kannalta vuorokaudenajalla ei ole merkitystä. Jos iltapalaksi nauttii vaikkapa pizzaa, painoa kertyy yksinkertaisesti siksi, että suositettu päivän kalorimäärä ylittyy.
....."
Oma huomautus tuohon, pizza turvottaa ainakin minua ja vaikka kalorit ei ylittyisi ja söisin samaan aikaan iltapalan kuin normaalisti niin paino on aamulla vähän isompi mutta se on ohimenevää.
Jos syöt myöhemmin niin ruoka ei ole ehtinyt sulaa aamuun mennessä yhtä paljon kuin jos söisit aikaisemmin.
mitä syö ja kuinka paljon, kuin sillä mihin aikaan syö. Tosin on hyvä syödä tasaisesti pitkin päivää, koska helposti se iltasyöminen sitten riistäytyy käsistä jos on kauhea nälkä. Ja luulen, että iltasyöminen lihottaa siksi, että se harvoin on esim. kunnon ruoka tai vaikka salaatti ja rahka, vaan leipää kaikenlaisine herkkupäällyksineen, jugurttia, naposteltavaa.. ja sitä meneekin sitten huomaamatta paljon.
Jos ruuan laatu ja määrä on kunnossa, niin en usko että kellonajalla on ihan valtavaa merkitystä.
Monissa maissa syödään tukevin ateria tosi myöhään, eivätkä ihmiset kuitenkaan ole lihavia. Mulle ainakin sopi tuo ruokarytmi, en ainakaan lihonut vaan laihduin.