Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veronpalautuksista - miksi aina pitää

Vierailija
06.04.2011 |

mollata niitä, jotka iloitsevat isoista palautuksista? Onko se vaan kateutta?

Okei, pankista voisi saada isompaa korkoa, mutta oikeasti: kuinka moni pystyisi säästämään kuukausittain toiselle tilille samassa suhteessa, kun saa palautusta? Minä ainakin pidän veroprosentin nostoa erittäin kätevänä tapana saada hiukan ekstraa seuraavaksi jouluksi. Ja kun ei budjetoi mitään niiden veronpalautusten varaan, niin se oikeasti on ekstraa. Ja vaikka budjetoisi, niin mitä sitten?

Veronpalautukset ei ole keltään muulta pois, joten antakaa ihmisten olla iloisia niistä. Monelle pienituloiselle muutama satanenkin on oikeasti iso asia, puhumattakaan tuhansista euroista. Meillä ei esim. ole laskettu asuntolainan korkovähennystä veroprosenttiin, vaan otetaan se palautuksena. Samoin työmatkat. Siinä on sitten varaa toiseenkin suuntaan, jos olisi tulossa mätkyjä. Kaikilla aloilla kuukausitulot ei ole ennustettavissa vaan voivat vaihdella paljonkin, silloin pelaa mieluummin varman päälle.

Yhtä lailla voisi sanoa niille, kellä verotus menee tasan, että oletko tosiaan niin köyhä, että joka penni pitää saada heti omaan käyttöön kuukausittain?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan ole niin varakas, että olisin valmis ottamaan riskejä säätöilläni, ts. sijoittamaan rahojani. Ehkä kymmenen vuoden päästä meillä on jo sen kokoinen "leikkirahasto" että sillä voi lähteä pelleilemään ja tehdä silti kaikki haluamansa matkat ja kalliit ostokset yms yms yms. Säästötilien korot taas ovat niin vaatimattomat, että en pidä vaivan arvoisena lähteä pelleilemään niiden kanssa. Nostan siis aina veroprosenttini itse sen verran korkeaksi, että kuukausittain jää mukavasti käyttörahaa, mutta loppuvuodesta tulee iso veronpalautus. Olen toki joskus pitänyt sitä säästötiliänkin ja se on toiminut ihan hyvin, mutta verokikkailu ajaa saman asian ilman turhaa venkoilua. Mulla ei ole intoa ottaa riskejä vaan nimenomaan säästää, joten miksi ihmeessä en tekisi sitä vaivattomimmalla mahdollisella tavalla? Asian ajattelee kerran vuodessa ja sitten raha tulee kuin manulle illallinen. Jos taloustilanne muuttuu parempaan, voin siirtää itse rahaa sivuun, jos huonompaan, voin yhdellä soitolla laskea veroprosenttiani, mutta muuten homma hoituu näin helposti ja kätevästi. Asuntolainaa meillä ei ole, koska nykyisen asunnon vertaisen (iso, vanha, keskustassa) ostaminen vaatisi Helsingin hinnoilla niin järjettömän valtavan lainan. Iso ja kallis asunto olisi varmaan myös aika vaikea saada vuokralle riittävään hintaan sitten kun päätetään muuttaa muualle.

mieluummin kuin vastaisit niistä itse?

No ei ihme, että suomalaisia naisia nauretaan talousasioitten takia. Jos ei viitsi nähdä edes sitä vaivaa, että huolehtii itse rahoistaan, niin voi huoleti köyhänä pysyäkin.

Vierailija
22/37 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein tuon toisen ketjun eilen jossa hehkutin _mahdollisia_ palautuksia ja joku on toden totta ottanut minun silmätikukseen ja koittaa kaikin keinon pahoittaa mieleni. Suoraveloitus EI onnistu meiltä, koska toisessa kuussa mun tulot on 200 euroa, toisessa 600 euroa. Toisessa miehen tulot 1300, toisessa 1700. Suoraveloituksella menee 200 euroa kylläkin rahastoihin mutta muuta ei uskalla laittaa menemään juuri tuon tilanteen vaihtelevuuden vuoksi. Sitä ihmettelen etenkin että jos olisin koroilla jonkun satasen voittanut niin onko se oikeasti sen arvoista että minua haukutaan tyhmäksi jatkuvalla syötöllä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan mahdollista saada. Ja se on aika paljon enemmän kuin puhdas 0, jolla rahat valtiolla ovat vuoden ajan.

Korko on nykyään 0,5.

Ja kun nyt kuitenkin puhutaan ihan pienistä rahoista, ei tuolla kahden prosentin korkoerollakaan ole oikeasti väliä.

Vaikkapa tonnin palautuksesta puhuttaessa se ero on kahdessa vuodessa 20 e + 20,4 e eli hui... peräti 40 euroa ja 40 senttiä... kyllähän sillä nyt berberinsä repäisee, ihan tosiaan kannattaa alkaa nälviä.

Minä ajattelen asiaa niin, että mieluummin saan hiukan veronpalautuksia kuin mätkyt. Kuukausituloni ovat epäsäännölliset ja maksamalla karvan verran liikaa varmistan, että vaikka jossain kuussa veroja olisi maksettu liian vähän (progressiivinen verokortti), kokonaisuudessaan homma menee ainakin tasan. Tänä vuonna sain 1 400 e palautusta ja hyvä niin.

Vierailija
24/37 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on varaa lainata valtiolle pariksi vuodeksi mitättömällä korolla :-D En ole niin pikkurahan puutteessa, että viitsisin nillittää jonkun säästötilien kanssa ja laskea pennosiani. Muutama kymppi sinne tai tänne. Sehän vasta köyhä on, jonka pitää esim. tuon em. 40€ korkotuoton takia perustaa säästötili ja kilpailuttaa sille korko sekä tehdä suoraveloitussopimus ja sitten vielä miettiä, että mitä niillä huimilla tuotoillaan oikein tekisi. Minä lainaan valtiolle ja otan sitten takaisin kahden vuoden päästä ja teen niillä omilla rahoillani mitä lystään.

Vierailija
25/37 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan mahdollista saada. Ja se on aika paljon enemmän kuin puhdas 0, jolla rahat valtiolla ovat vuoden ajan.

Korko on nykyään 0,5. Ja kun nyt kuitenkin puhutaan ihan pienistä rahoista, ei tuolla kahden prosentin korkoerollakaan ole oikeasti väliä. Vaikkapa tonnin palautuksesta puhuttaessa se ero on kahdessa vuodessa 20 e + 20,4 e eli hui... peräti 40 euroa ja 40 senttiä... kyllähän sillä nyt berberinsä repäisee, ihan tosiaan kannattaa alkaa nälviä. Minä ajattelen asiaa niin, että mieluummin saan hiukan veronpalautuksia kuin mätkyt. Kuukausituloni ovat epäsäännölliset ja maksamalla karvan verran liikaa varmistan, että vaikka jossain kuussa veroja olisi maksettu liian vähän (progressiivinen verokortti), kokonaisuudessaan homma menee ainakin tasan. Tänä vuonna sain 1 400 e palautusta ja hyvä niin.

jolloin valtio ottaa ensimmäisen "ylimääräisen" osansa. Eli osa rahasta on valtiolla ilman korkoa vuoden verran.

Kokemuksesta tiedän, että kaltaisesi ovat juuri niitä, jotka hämmästelevät muiden ulkomaanmatkoja, autoa ja asuntoa äärimmäisen kateellisena siksi, että toiset ymmärtävät isojen summien koostuvan monista pienistä. Joku 40 e ja rapiat ei ole yhtään mitään nyt, mutta se on kamalan iso summa siinä vaiheessa, kun palsta mamma ruikuttaa joutuvansa tinkimään ruoka- ja vaateostoksissa, koska ei ole rahaa. No ei tietty ole, koska rahat on annettu ilmaiseksi muille muutamaksi vuodeksi säilytykseen.

Vierailija
26/37 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein tuon toisen ketjun eilen jossa hehkutin _mahdollisia_ palautuksia ja joku on toden totta ottanut minun silmätikukseen ja koittaa kaikin keinon pahoittaa mieleni. Suoraveloitus EI onnistu meiltä, koska toisessa kuussa mun tulot on 200 euroa, toisessa 600 euroa. Toisessa miehen tulot 1300, toisessa 1700. Suoraveloituksella menee 200 euroa kylläkin rahastoihin mutta muuta ei uskalla laittaa menemään juuri tuon tilanteen vaihtelevuuden vuoksi. Sitä ihmettelen etenkin että jos olisin koroilla jonkun satasen voittanut niin onko se oikeasti sen arvoista että minua haukutaan tyhmäksi jatkuvalla syötöllä?

Minun rahani ovat pankissa, jossa saan ihan vapaasti siirtää tililtä toiselle rahaa. Koskaan ei ole sanottu, että niin ei saa tehdä.

Vierailija
27/37 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai on ihmisten köyhyys siitä kiinni, että saadaan veronpalautusta :-D Kylläpä täällä on hyväsydämistä väkeä, kun tarjotaan näin ystävällisiä neuvoja, miten voi rikastua laskemalla veroprosentin juurikin nappiin ja sijoittamalla sitten parikymppiä kuussa johonkin säästötilille. Saman tuoton voi saada vaikka keräämällä pulloja ahkerasti. Tuskinpa kenenkään asunto, auto tai ulkomaanmatka on vain viisaan veroprosentin laskemisen ansiota. Sitäpaitsi niillä veronpalautusrahoillakin voi lähteä ulkomaille (se vasta huono sijoitus onkin, ei yhtään tuottoa!) tai maksaa ylimääräisen asunto- tai autolainanlyhennyksen. Harva pienituloinen saa niin isoja palautuksia, että niillä olisi merkitystä elintason isoihin linjoihin, kuten asunnon kokoon.

Vierailija
28/37 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun rahani ovat pankissa, jossa saan ihan vapaasti siirtää tililtä toiselle rahaa. Koskaan ei ole sanottu, että niin ei saa tehdä.

siirtää tililtä toiselle mutta itseni tuntien en sitä säännöllisesti muistaisi / kehtaisi tehdä. Tämä on meille tyhmille köyhille hyvä pakkosäästökeino.

Vierailija
29/37 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korko on nykyään 0,5. Ja kun nyt kuitenkin puhutaan ihan pienistä rahoista, ei tuolla kahden prosentin korkoerollakaan ole oikeasti väliä. Vaikkapa tonnin palautuksesta puhuttaessa se ero on kahdessa vuodessa 20 e + 20,4 e eli hui... peräti 40 euroa ja 40 senttiä... kyllähän sillä nyt berberinsä repäisee, ihan tosiaan kannattaa alkaa nälviä. Minä ajattelen asiaa niin, että mieluummin saan hiukan veronpalautuksia kuin mätkyt. Kuukausituloni ovat epäsäännölliset ja maksamalla karvan verran liikaa varmistan, että vaikka jossain kuussa veroja olisi maksettu liian vähän (progressiivinen verokortti), kokonaisuudessaan homma menee ainakin tasan. Tänä vuonna sain 1 400 e palautusta ja hyvä niin.

jolloin valtio ottaa ensimmäisen "ylimääräisen" osansa. Eli osa rahasta on valtiolla ilman korkoa vuoden verran. Kokemuksesta tiedän, että kaltaisesi ovat juuri niitä, jotka hämmästelevät muiden ulkomaanmatkoja, autoa ja asuntoa äärimmäisen kateellisena siksi, että toiset ymmärtävät isojen summien koostuvan monista pienistä. Joku 40 e ja rapiat ei ole yhtään mitään nyt, mutta se on kamalan iso summa siinä vaiheessa, kun palsta mamma ruikuttaa joutuvansa tinkimään ruoka- ja vaateostoksissa, koska ei ole rahaa. No ei tietty ole, koska rahat on annettu ilmaiseksi muille muutamaksi vuodeksi säilytykseen.

mulla on hyvin varaa matkustella ja elää. Ja kas, kun mulle tulee aina se kiva pikku palautus joulun alla, sillä me ostellaan kivasti joululahjojakin, kun ei ole tullut hassattua sitä pitkin vuotta johonkin muuhun...

Vierailija
30/37 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli annat rahasi kahdeksi vuodeksi verottajalle mieluummin kuin vastaisit niistä itse? No ei ihme, että suomalaisia naisia nauretaan talousasioitten takia. Jos ei viitsi nähdä edes sitä vaivaa, että huolehtii itse rahoistaan, niin voi huoleti köyhänä pysyäkin.

Vierailija
31/37 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolloin valtio ottaa ensimmäisen "ylimääräisen" osansa. Eli osa rahasta on valtiolla ilman korkoa vuoden verran. Kokemuksesta tiedän, että kaltaisesi ovat juuri niitä, jotka hämmästelevät muiden ulkomaanmatkoja, autoa ja asuntoa äärimmäisen kateellisena siksi, että toiset ymmärtävät isojen summien koostuvan monista pienistä. Joku 40 e ja rapiat ei ole yhtään mitään nyt, mutta se on kamalan iso summa siinä vaiheessa, kun palsta mamma ruikuttaa joutuvansa tinkimään ruoka- ja vaateostoksissa, koska ei ole rahaa. No ei tietty ole, koska rahat on annettu ilmaiseksi muille muutamaksi vuodeksi säilytykseen.

mulla on hyvin varaa matkustella ja elää. Ja kas, kun mulle tulee aina se kiva pikku palautus joulun alla, sillä me ostellaan kivasti joululahjojakin, kun ei ole tullut hassattua sitä pitkin vuotta johonkin muuhun...

minä sijoitan rahani ja voin käyttää niiden tuoton (koskematta pääomaan) joululahjoihin. Ihan joka vuosi, kävinpä töissä tai en.

Vierailija
32/37 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siirtää tililtä toiselle mutta itseni tuntien en sitä säännöllisesti muistaisi / kehtaisi tehdä. Tämä on meille tyhmille köyhille hyvä pakkosäästökeino.

Säästämisessä ei ole mitään hävettävää, päinvastoin. Säästäjät saavat lukuisia sellaisia etuja, joista tuhlaajat voivat vain haaveilla.

Vierailija
33/37 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai on ihmisten köyhyys siitä kiinni, että saadaan veronpalautusta :-D Kylläpä täällä on hyväsydämistä väkeä, kun tarjotaan näin ystävällisiä neuvoja, miten voi rikastua laskemalla veroprosentin juurikin nappiin ja sijoittamalla sitten parikymppiä kuussa johonkin säästötilille. Saman tuoton voi saada vaikka keräämällä pulloja ahkerasti. Tuskinpa kenenkään asunto, auto tai ulkomaanmatka on vain viisaan veroprosentin laskemisen ansiota. Sitäpaitsi niillä veronpalautusrahoillakin voi lähteä ulkomaille (se vasta huono sijoitus onkin, ei yhtään tuottoa!) tai maksaa ylimääräisen asunto- tai autolainanlyhennyksen. Harva pienituloinen saa niin isoja palautuksia, että niillä olisi merkitystä elintason isoihin linjoihin, kuten asunnon kokoon.

Ei ymmärretä, miten teot vaikuttavat käytettävissä olevaan rahasummaan. Annetaan verottajalle korotonta lainaa pariksi vuodeksi - no kun ei se ole kuin tonni tai pari, ei sillä väliä (korkotuotto 40 e jää saamatta). Maksetaan laskut myöhässä (karhukirje tai kaksi, eihän se ole kuin muutama kymppi lisämaksuja). Otetaan pikavippi (maksetaan se pois samantien, satasesta tuli maksettuna 120 e, mutta ei me nyt niin köyhiä olla, ettei sitä voitaisi maksaa).

Ja kuun lopussa kysellään halpojen ruokien reseptejä, säästämiskeinoja, ilmaisia vaatteita lapsille jne. Kun ei ole rahaa. Kun ei kehdata säästää. Kun ei se ole muutamasta kympistä kiinni.

Aika äkkiä muutamasta kympistä tulee tonni. Mutta onhan palstamammalla siihen varaa.

Vierailija
34/37 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ymmärretä, miten teot vaikuttavat käytettävissä olevaan rahasummaan. Annetaan verottajalle korotonta lainaa pariksi vuodeksi - no kun ei se ole kuin tonni tai pari, ei sillä väliä (korkotuotto 40 e jää saamatta). Maksetaan laskut myöhässä (karhukirje tai kaksi, eihän se ole kuin muutama kymppi lisämaksuja). Otetaan pikavippi (maksetaan se pois samantien, satasesta tuli maksettuna 120 e, mutta ei me nyt niin köyhiä olla, ettei sitä voitaisi maksaa).

Ja kuun lopussa kysellään halpojen ruokien reseptejä, säästämiskeinoja, ilmaisia vaatteita lapsille jne. Kun ei ole rahaa. Kun ei kehdata säästää. Kun ei se ole muutamasta kympistä kiinni.

Aika äkkiä muutamasta kympistä tulee tonni. Mutta onhan palstamammalla siihen varaa.

"hehkutusavauksen" palstalle mahdollisista veronpalautuksia mutta en ymmärrä miten muutaman kympin tai sadan korkotuotot vaikuttaa MERKITTÄVÄSTI meidän muuhun elämään. Vaikka parin sadan euron korkotuotot jää saamatta niin ei ole tarvinnut nälkää nähdä, laskuja maksaa myöhässä tai muutenkaan kituuttaa, saatikka olla säästämättä.

Vierailija
35/37 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin vastaisitko, että tietysti 2000 e.

Hienoa, jos sinusta pienet summat ovat riittäviä etkä hetkeäkään ajattele, että tuo isompi palkkahan tarkoittaisi yli 1000 euroa rahaa lisää vuodessa.

Harmi, että tosielämässä niin harva ajatelee, että ei sillä satasella mitään merkitystä ole vaan nimenomaan pyytää palkankorotuksia.

Vierailija
36/37 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin vastaisitko, että tietysti 2000 e.

Hienoa, jos sinusta pienet summat ovat riittäviä etkä hetkeäkään ajattele, että tuo isompi palkkahan tarkoittaisi yli 1000 euroa rahaa lisää vuodessa.

Harmi, että tosielämässä niin harva ajatelee, että ei sillä satasella mitään merkitystä ole vaan nimenomaan pyytää palkankorotuksia.

nämä 2 asiaa liittyy toisiinsa? Ei niin mitenkään. Nyt sen 2200 euroa saa joka tapauksessa kun ne tulee palautuksina, palkannostokysymyksessä ne jäisi kokonaan saamatta.

Vierailija
37/37 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä sijoitan rahani ja voin käyttää niiden tuoton (koskematta pääomaan) joululahjoihin. Ihan joka vuosi, kävinpä töissä tai en.

On minulla sijoitusrahastokin, että se siitä.

Jos taas omaehtoisesta osakesijoittamisesta puhut, jossa siis olisi oikeasti mahiksia isompiinkin voittoihin, niin se taas on aika kokopäiväistä paneutumista vaativaa hommaa. Ja minä lasken toisaalta säästyvälle ajalleni arvoa.

Mutta en nyt pidä niin kauhean tärkeänä muutaman kympin takia leuhkiakaan.

Tässä on kumminkin pikkuhiluista kyse. Noin verottajan kautta se sujuu kätevästi, ja varmistan samalla, ettei tule mätkyjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan