onko normaalia toimintaa(lahjoista)?
Sukulaislapsella on kallis harrastus ja hänelle pitäisi sitä varten ostaa eräs harrastusväline.
Äitinsä ilmoitti minulle ja kaikille muille sukulaisille, että hän on järjestänyt keräyksen jotta lapsi saisi ko. harrastusvälineen. Asia oli ilmoitusluontoinen, mm. summa ja tilinumero oli annettu valmiiksi!
Perheen tulot ovat yli tuplasti sen kuin mitä esim. meillä. Mielelläni tietysti yritän sukulaislasta avustaa, mutta summan päätin itse ja se oli 20 euroa.
Mietityttää vaan, onko tuollainen tapa rahoittaa lasten harrastuksia yleinkin?
Kommentit (9)
no kyllä mä tiedän, että esim. soitinhankinnoissa on juuri noin tehty. Voi olla kuitenkin useiden tuhansien investoinneista, joten kyllä mä ymmärrän, että parempituloinenkin joutuu miettimään rahoituskuvion.
Jos harrastus on lapselle tärkeä ja hän on valmis esim. luopumaan synttärilahjoista, niin totta kai noin voi menetellä.
Vapaaehtoinenhan tuollainen on aina. Kauniisti teit kun lahjoitit 20 euroa. Sen sijaan takanapäin paheksuminen ei nyt niin kaunista ole.
porukalla voidaan toki lahjaa kerätä ja varmaan ihan järkevääkin joskus, mutta ei se voi noin mennä, että äiti vaan ilmoittaa summan ja tilin.
Meillä joskus isovanhemmat ja tädit kyselevät, mitä voisi ostaa lahjaksi ja ollaanko hankkimassa jotain isompaa lapselle. Jos ollaan, niin saatan sanoa, että toki siihen isoon lahjaan voi osallistua sopivaksi katsomallaan summalla tms. Mutta en kehtaisi ilmoittaa kenellekään, mikä summa on laitettava ja mikä on tili.
Ei sun ole pakko antaa sitä lahjaa, mitä äiti toivoo. Harkitset itse, miten haluat lasta muistaa.
Mikäli siis rahaa kerätään vaikka synttärilahjojen sijasta. Sitten en tajua jos sukulaisia käsketään tosta vaan laittamaan rahaa, eikä lapsella edes ole synttäreitä tulossa. Siinä tapauksessa en laittaisi penniäkään. Voisin ilmoittaa, että munkin tilille voi laittaa, mulla on keräys että saan lainanlyhennykset maksettua :P
mielelläänhän sitä lasta auttaa vaikka vähästään, mutta mun mielestä "määräystyylillä" järjestetty rahankeruu on aika omituista:O
kerätä rahaa yhteislahjaan, mutta todella omituista, että pyydetään jotain tiettyä summaa! Summan saa päättää lahjan antaja itse, kuten myös sen, että osallistuuko yhteislahjaan.
Mikäli siis rahaa kerätään vaikka synttärilahjojen sijasta.
Ja silloinkin summan täytyisi kyllä olla ihan itse päätettävissä eikä ennalta määrätty.
t. 2
Mielestäni ylenpalttisen noloa kerjätä rahaa!
Sitä paitsi jos on jo ehtinyt vaikka ostaa kirjan/pelin/jotain muuta lahjaksi niin en tosiaankaan antaisi enää rahaa.
syntymäpäiville. Kutsuun oli laitettu tilinumero mihin voi lahjoittaa rahaa. Aikoivat ostaa 5 vuotiaalle tytölle sähköauton.
Itse en kehtaisi kerätä rahaa lahjaan kutsussa...
Miksi ylipäänsä avustat, jos teillä on pienemmät tulot kuin heillä ja asia suorastaan "määrätään"?
Eikö sinulla ole omia lapsia, joiden harrastuksiin tai hupiin voisit tuon 20e laittaa?