Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tärkeä gallup: mitkä kaksi kieltä valitsisit lapsellesi koulussa englannin lisäksi?

Vierailija
05.04.2011 |

Oletetaan että englanti olisi se ensimmäinen vieras kieli.

Näin minä valitsisin:

1. Espanja

2. Ranska

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

. 7-vuotias ei ole vielä tarpeeksi vanha päättämään tällaisista asioista yksin. Kun kiinnostusta löytyi ja me vanhemmat tiedämme, että kyvyt riittävät, haimme varhennettuun espanjaan. Ja koulu määrää, että kun sen ottaa, niin kolmosella alkaa englanti. Se ällöttävä ruotsi siellä nyt vielä roikkuu sit seiskalla alkavana, mutta toivon, että se poistuu, jolloin lapsi voi halutessaan ottaa vielä jonkun muun kielen. Mun mielestä järkevin olisi venäjä, mutta sitä meidän koulussa ei ainakaan nyt voi valita.

Tämä oli käsittäkseni kuvitteellinen kysely ja vastailu. Rentoudu.

Toivottavasti se pakkoruotsi seiskalta myös meidän lapsemme kohdalla toteutuisi. Kiire on!

Lapsi haluaisi tilalle ranskan/ espanjan.

Vierailija
2/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suht helppo oppia ja nuori opiskelija pääsee hyväpalkkaisiin keikkahommiin laivoille, kun osaa ruotsia. Ei tarvii luuhata Mäkkärin tiskin takana tai assan vessoja siivoomassa nälkäpalkalla vain sen takia, että vanhemmat on määränneet opiskelemaan jotain kiinaa tai esperantoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suht helppo oppia ja nuori opiskelija pääsee hyväpalkkaisiin keikkahommiin laivoille, kun osaa ruotsia. Ei tarvii luuhata Mäkkärin tiskin takana tai assan vessoja siivoomassa nälkäpalkalla vain sen takia, että vanhemmat on määränneet opiskelemaan jotain kiinaa tai esperantoa.

minun näkemys on, että se vie paikan yhdeltä oikeasti hyödylliseltä ja tarpeelliselta kieleltä. Ruotsissa pärjää aivan hyvin englannilla, eikä ruotsin kieli muutenkaan ole maailmassa tarpeellinen. Sen sijaan esim. EUssa puhutan paljon ranskaa, espanjaa ja saksaa, joiden opiskelusta on taatusti enemmän hyötyä kuin ruotsin.

Onpa kiva sitten osata ruotsia siellä Euroopan parlamentissa, kun kaikki muut puhuu ranskaa. Tai tehdä kauppaa Kiinaan ja ihmetellä, kun ei ne osaakaan sanoa tack.

Ja minä ajattelin kyllä jeesata sen verran, ettei tarvi mitään ihan paskaduuneja opiskelujaikana tehdä, jos ei tahdo.

Vierailija
4/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanotaan vielä että perheemme on kaksikielinen.

Vierailija
5/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun näkemys on, että se vie paikan yhdeltä oikeasti hyödylliseltä ja tarpeelliselta kieleltä. Ruotsissa pärjää aivan hyvin englannilla, eikä ruotsin kieli muutenkaan ole maailmassa tarpeellinen. Sen sijaan esim. EUssa puhutan paljon ranskaa, espanjaa ja saksaa, joiden opiskelusta on taatusti enemmän hyötyä kuin ruotsin.

Onpa kiva sitten osata ruotsia siellä Euroopan parlamentissa, kun kaikki muut puhuu ranskaa. Tai tehdä kauppaa Kiinaan ja ihmetellä, kun ei ne osaakaan sanoa tack.

Vierailija
6/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkotiin, taitaa olla ihan out, vaik haluis olla niin hiano

no mun lapset opiskelee sit enkkua, ku on sen aika ja sit ruottii ja jos haluu, ni viä vaikka saksaa tai ranskaa päälle

Vierailija
7/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euroopan parlamenttiin vain eikä mitään mutinoita!

Vierailija
8/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toiseksi ehkä italia tai espanja tai ranska tai venäjä, vaikea valinta.

Vierailija
9/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään näissä ei ruotsinkielestä ole mitään iloa eikä hyötyä.

Ranska, Saksa, Espanja, Italia, Euroopan parlamenttiin vain eikä mitään mutinoita!

YK:ssa on muuten paljon hyötyä myös kiinan- ja japaninkielentaidosta.

Vierailija
10/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Espanja

2. Venäjä

Itse osaan jonkun verran venäjää ja vähän espanjaa. Molemmat suuria kieliä, joista on hyötyä.

Vierailija
11/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis jonkinlaista kiinaa olisi tarjolla. Itselleni ei ole merkitystä, olisiko se mandariini vai kantoninkiina.

Vierailija
12/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis esim englannin lisäksi ei tule kuin yksi

Vierailija
13/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten espanja. yks lukee vielä kiinaa. ja yks luki vuoden latinaa.

Vierailija
14/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta koska ruotsia on pakko opiskella ja lapsi ei enempää kieliä halua, jää kielitaito peruskoulupohjalta englantiin ja ruotsiin.

Vierailija
15/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksei myös vaikka kiina, jos lapsi haluaisi

Vierailija
16/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevat seuraavat kielet:

suomi ja hollanti (aidin ja isan kielet, joita puhutaan kotona)

Koulussa ekana ranska, sitten englanti ja jossain vaiheessa myos ehka saksa.

Olen tyytyvainen tahan.

Vierailija
17/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai kiina, mutta se tuskin on tulossa Suomen kouluihin ihan lähiaikoina.

Vierailija
18/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyse kuitenkin pakkoruotsissa Suomessa. Kun pakkoruotsista halutaan eroon niin

mitkä kielet vanhemmat ensisijaisesti haluaisivat lapsilleen ala- ja yläasteella englannin lisäksi.

Tulevat seuraavat kielet:

suomi ja hollanti (aidin ja isan kielet, joita puhutaan kotona)

Koulussa ekana ranska, sitten englanti ja jossain vaiheessa myos ehka saksa.

Onneksi muuten vältytte pakkoruotsilta! ;-D

Vierailija
19/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. ranska

2. ruotsi

Vierailija
20/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranska lisäksi