Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tärkeä gallup: mitkä kaksi kieltä valitsisit lapsellesi koulussa englannin lisäksi?

Vierailija
05.04.2011 |

Oletetaan että englanti olisi se ensimmäinen vieras kieli.

Näin minä valitsisin:

1. Espanja

2. Ranska

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain siksi, että vanhempi haluaa. Lapsen pitää olla motivoitunut ja kiinnostunut ja valmis tekemään töitä sen ylimääräisen kielen eteen.

Jos ensimmäinen vieras kieli on englanti

niin sen jälkeen tulee yläasteella pakkoruotsi ja sen jälkeen vielä kolmas kieli. Halusit tai et.

Siksi olisikin tärkeää lopettaa pakkoruotsi nyt heti ja antaa lapsille mahdollisuus opiskella niitä kieliä mitä haluavat.

Vastaan ap:n kysymykseen:

espanja ja kiina

Vierailija
42/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulunjälkeisessä elämässäni olen tarvinnut paljon englantia, pikkuisen ruotsia enkä lainkaan saksaa. Saksaa en siis enää osaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain siksi, että vanhempi haluaa. Lapsen pitää olla motivoitunut ja kiinnostunut ja valmis tekemään töitä sen ylimääräisen kielen eteen.

niin sen jälkeen tulee yläasteella pakkoruotsi ja sen jälkeen vielä kolmas kieli. Halusit tai et.

Siksi olisikin tärkeää lopettaa pakkoruotsi nyt heti ja antaa lapsille mahdollisuus opiskella niitä kieliä mitä haluavat.

espanja ja kiina

espanja ja kiina

Vierailija
44/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

, lukiossa sitten saksa, mahd. espanja

Itse olen lukenut koulussa

ranskaa, ruotsia, enkkua, saksaa ja espanjaa

Vierailija
45/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä puolue voisi luvata poistaa pakkoruotsin.

Sitä puoluetta ei vielä ole ilmaantunut.

Kokoomus on tehnyt asiasta kaksi päätöstä. Toinen on pakkoruotsia vastaan mutta Berlusconi-Katainen on pakkoruotsin kannalla sillä kaipaamme sivistystä.

Vierailija
46/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai,jos et tiennyt niin yläasteellahan se kolmas kieli tulee halusit tai et.

Minun kasille menevä tyttäreni ei sitä valinnut. Valitsi kotitaloutta, käsityötä ja kuvaamataidetta. Ei kieliä enkä painostanut, koska tiedän, että kielet ovat hänelle ikäviä ja hankalia. Käytännöntaidot ja matemaatis-luonnotiteteelliset aineet hänen vahvuuksiaan. Eli opiskelee yläasteella vain englantia ja ruotsia.

Vierailija
47/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse luin lapsena englantia, ruotsia, saksaa sekä ranskaa. Vain englantia ja ruotsia käytännössä tarvinnut. Myöhemmin aikuisena tajunnut miten tärkeä kieli espanja on, olenkin ajatellut alkaa sitä nyt itse lukemaan.

Vierailija
48/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti vastaajat tarkoittavat mandariinikiinaa?

Vierailija
49/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos se englanti pysyisi, niin sitten 1. ruotsi ja 2. joku muu, ihan sama mikä

Vierailija
50/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksan ja Espanjan.

Espanjan sijasta voisi kyllä ehkä olla jokin muukin kieli. Ehkä Venäjä tai Japani.

Vierailija
51/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kielenä alkaa englanti. Pakollinen ruotsi sitten seiskalla ja sinne sitä venytetäänkin siinä toivossa, että pakkoruotsi olisi siihen mennessä poistunut maailman kartalta.

Jos saisin valita niin ekana alkaisi tuo espanaja, toisena venäjä ja kolmantena vasta englanti.

Vierailija
52/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälleen järjen riemuvoitto nähtävissä.

Vanhemmat valitsee kieliä? WTF?!?!?

Sain aikoinaan päättää ihan itse otanko

lisää kieliä vai en ja mitä otan, jos otan.

Käsittämättömiä nämä vanhemmat, joilla on niin

suuri kunnianhimo että lapsetkin joutuvat

hiillostuksen kohteiksi. Vaaditaan ja

vaaditaan suorituksia. On oltava vähintään yhtä hyvä kuin naapuri tai sukulainen tms.

Vierailija
53/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruotsi ja venäjä.

Mutta koska tiedän lapseni kielellisen epälahjakkuuden, ei se venäjän opiskelusta tulisi ainakaan ikinä selviytymään. Ruotsi on "helppoa" ja saksa vois olla toinen kohtuullisella vaivalla opittava kieli.

Vierailija
54/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehtona on "kiina" ja that's it.

Vierailija
55/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinnostaa muutenkin, tietävät tämän.

Ilmeisesti vastaajat tarkoittavat mandariinikiinaa?

Helsingin kaupungin sivuilta voi muuten käydä lukemassa kouluista joissa on erilaisia mahdollisuuksia. Sielläkin muuten puhutaan vain kiinasta ;-)

http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/1e21ef80451ccca887feb756e046b7df/Peru…

Vierailija
56/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi valitsikin jo itse asiassa ranskan ihan itse, joten enää venäjä jäljellä=)

Vierailija
57/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai saksa ja ruotsi

Vierailija
58/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkku, Ruotsi, Saksa ja Ranska

pyrkii lukioon ja ottaa siellä sitten espanjan

Vierailija
59/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälleen järjen riemuvoitto nähtävissä.

Vanhemmat valitsee kieliä? WTF?!?!?

Sain aikoinaan päättää ihan itse otanko

lisää kieliä vai en ja mitä otan, jos otan.

Käsittämättömiä nämä vanhemmat, joilla on niin

suuri kunnianhimo että lapsetkin joutuvat

hiillostuksen kohteiksi. Vaaditaan ja

vaaditaan suorituksia. On oltava vähintään yhtä hyvä kuin naapuri tai sukulainen tms.

kielellisesti lahjakas lapsi, joka aloittaa koulun syksyllä. 7-vuotias ei ole vielä tarpeeksi vanha päättämään tällaisista asioista yksin. Kun kiinnostusta löytyi ja me vanhemmat tiedämme, että kyvyt riittävät, haimme varhennettuun espanjaan. Ja koulu määrää, että kun sen ottaa, niin kolmosella alkaa englanti. Se ällöttävä ruotsi siellä nyt vielä roikkuu sit seiskalla alkavana, mutta toivon, että se poistuu, jolloin lapsi voi halutessaan ottaa vielä jonkun muun kielen. Mun mielestä järkevin olisi venäjä, mutta sitä meidän koulussa ei ainakaan nyt voi valita.

Tämä oli käsittäkseni kuvitteellinen kysely ja vastailu. Rentoudu.

Vierailija
60/60 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta koska tiedän lapseni kielellisen epälahjakkuuden, ei se venäjän opiskelusta tulisi ainakaan ikinä selviytymään. Ruotsi on "helppoa" ja saksa vois olla toinen kohtuullisella vaivalla opittava kieli.

Olen aina ollut helvetin epälahjakas kielissä kunnes pääsin aikuisiän kynnyksellä 18-vuotiaana opiskelemaan ranskaa.

Rakastin sitä ja HALUSIN oppia ja OPIN!

Luin vuodessa lukion lyhyen oppimäärän kympin arvosanoin. Ja jatkoin siitä opiskelua..

Ruotsi sen sijaan on aina ollut vastenmielinen kieli. Olen siitä vastentahtoiseti suorittanut virallisen keskiasteen kielitutkinnon. En puhu sitä kieltä, en osaa, enkä halua.

Ranskaa sen sijaan puhun aina sen mitä osaan ja ylikin. Samoin nykyään espanjaa.

ÄLÄ siis sano, ettei lapsesi osaa ja sen vuoksi valitse hänelle ruotsia!