Tärkeä gallup: mitkä kaksi kieltä valitsisit lapsellesi koulussa englannin lisäksi?
Oletetaan että englanti olisi se ensimmäinen vieras kieli.
Näin minä valitsisin:
1. Espanja
2. Ranska
Kommentit (60)
Koulunjälkeisessä elämässäni olen tarvinnut paljon englantia, pikkuisen ruotsia enkä lainkaan saksaa. Saksaa en siis enää osaa.
vain siksi, että vanhempi haluaa. Lapsen pitää olla motivoitunut ja kiinnostunut ja valmis tekemään töitä sen ylimääräisen kielen eteen.
Jos ensimmäinen vieras kieli on englanti
niin sen jälkeen tulee yläasteella pakkoruotsi ja sen jälkeen vielä kolmas kieli. Halusit tai et.Siksi olisikin tärkeää lopettaa pakkoruotsi nyt heti ja antaa lapsille mahdollisuus opiskella niitä kieliä mitä haluavat.
Vastaan ap:n kysymykseen:
espanja ja kiina
vain siksi, että vanhempi haluaa. Lapsen pitää olla motivoitunut ja kiinnostunut ja valmis tekemään töitä sen ylimääräisen kielen eteen.
niin sen jälkeen tulee yläasteella pakkoruotsi ja sen jälkeen vielä kolmas kieli. Halusit tai et.Siksi olisikin tärkeää lopettaa pakkoruotsi nyt heti ja antaa lapsille mahdollisuus opiskella niitä kieliä mitä haluavat.
espanja ja kiina
, lukiossa sitten saksa, mahd. espanja
Itse olen lukenut koulussa
ranskaa, ruotsia, enkkua, saksaa ja espanjaa
Mikä puolue voisi luvata poistaa pakkoruotsin.
Sitä puoluetta ei vielä ole ilmaantunut.
Kokoomus on tehnyt asiasta kaksi päätöstä. Toinen on pakkoruotsia vastaan mutta Berlusconi-Katainen on pakkoruotsin kannalla sillä kaipaamme sivistystä.
Ai,jos et tiennyt niin yläasteellahan se kolmas kieli tulee halusit tai et.
Minun kasille menevä tyttäreni ei sitä valinnut. Valitsi kotitaloutta, käsityötä ja kuvaamataidetta. Ei kieliä enkä painostanut, koska tiedän, että kielet ovat hänelle ikäviä ja hankalia. Käytännöntaidot ja matemaatis-luonnotiteteelliset aineet hänen vahvuuksiaan. Eli opiskelee yläasteella vain englantia ja ruotsia.
itse luin lapsena englantia, ruotsia, saksaa sekä ranskaa. Vain englantia ja ruotsia käytännössä tarvinnut. Myöhemmin aikuisena tajunnut miten tärkeä kieli espanja on, olenkin ajatellut alkaa sitä nyt itse lukemaan.
Ilmeisesti vastaajat tarkoittavat mandariinikiinaa?
mutta jos se englanti pysyisi, niin sitten 1. ruotsi ja 2. joku muu, ihan sama mikä
Saksan ja Espanjan.
Espanjan sijasta voisi kyllä ehkä olla jokin muukin kieli. Ehkä Venäjä tai Japani.
kielenä alkaa englanti. Pakollinen ruotsi sitten seiskalla ja sinne sitä venytetäänkin siinä toivossa, että pakkoruotsi olisi siihen mennessä poistunut maailman kartalta.
Jos saisin valita niin ekana alkaisi tuo espanaja, toisena venäjä ja kolmantena vasta englanti.
Jälleen järjen riemuvoitto nähtävissä.
Vanhemmat valitsee kieliä? WTF?!?!?
Sain aikoinaan päättää ihan itse otanko
lisää kieliä vai en ja mitä otan, jos otan.
Käsittämättömiä nämä vanhemmat, joilla on niin
suuri kunnianhimo että lapsetkin joutuvat
hiillostuksen kohteiksi. Vaaditaan ja
vaaditaan suorituksia. On oltava vähintään yhtä hyvä kuin naapuri tai sukulainen tms.
ruotsi ja venäjä.
Mutta koska tiedän lapseni kielellisen epälahjakkuuden, ei se venäjän opiskelusta tulisi ainakaan ikinä selviytymään. Ruotsi on "helppoa" ja saksa vois olla toinen kohtuullisella vaivalla opittava kieli.
Vaihtoehtona on "kiina" ja that's it.
kiinnostaa muutenkin, tietävät tämän.
Ilmeisesti vastaajat tarkoittavat mandariinikiinaa?
Helsingin kaupungin sivuilta voi muuten käydä lukemassa kouluista joissa on erilaisia mahdollisuuksia. Sielläkin muuten puhutaan vain kiinasta ;-)
http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/1e21ef80451ccca887feb756e046b7df/Peru…
Lapsi valitsikin jo itse asiassa ranskan ihan itse, joten enää venäjä jäljellä=)
Enkku, Ruotsi, Saksa ja Ranska
pyrkii lukioon ja ottaa siellä sitten espanjan
Jälleen järjen riemuvoitto nähtävissä.
Vanhemmat valitsee kieliä? WTF?!?!?
Sain aikoinaan päättää ihan itse otanko
lisää kieliä vai en ja mitä otan, jos otan.Käsittämättömiä nämä vanhemmat, joilla on niin
suuri kunnianhimo että lapsetkin joutuvat
hiillostuksen kohteiksi. Vaaditaan ja
vaaditaan suorituksia. On oltava vähintään yhtä hyvä kuin naapuri tai sukulainen tms.
kielellisesti lahjakas lapsi, joka aloittaa koulun syksyllä. 7-vuotias ei ole vielä tarpeeksi vanha päättämään tällaisista asioista yksin. Kun kiinnostusta löytyi ja me vanhemmat tiedämme, että kyvyt riittävät, haimme varhennettuun espanjaan. Ja koulu määrää, että kun sen ottaa, niin kolmosella alkaa englanti. Se ällöttävä ruotsi siellä nyt vielä roikkuu sit seiskalla alkavana, mutta toivon, että se poistuu, jolloin lapsi voi halutessaan ottaa vielä jonkun muun kielen. Mun mielestä järkevin olisi venäjä, mutta sitä meidän koulussa ei ainakaan nyt voi valita.
Tämä oli käsittäkseni kuvitteellinen kysely ja vastailu. Rentoudu.
Mutta koska tiedän lapseni kielellisen epälahjakkuuden, ei se venäjän opiskelusta tulisi ainakaan ikinä selviytymään. Ruotsi on "helppoa" ja saksa vois olla toinen kohtuullisella vaivalla opittava kieli.
Olen aina ollut helvetin epälahjakas kielissä kunnes pääsin aikuisiän kynnyksellä 18-vuotiaana opiskelemaan ranskaa.
Rakastin sitä ja HALUSIN oppia ja OPIN!
Luin vuodessa lukion lyhyen oppimäärän kympin arvosanoin. Ja jatkoin siitä opiskelua..
Ruotsi sen sijaan on aina ollut vastenmielinen kieli. Olen siitä vastentahtoiseti suorittanut virallisen keskiasteen kielitutkinnon. En puhu sitä kieltä, en osaa, enkä halua.
Ranskaa sen sijaan puhun aina sen mitä osaan ja ylikin. Samoin nykyään espanjaa.
ÄLÄ siis sano, ettei lapsesi osaa ja sen vuoksi valitse hänelle ruotsia!
niin sen jälkeen tulee yläasteella pakkoruotsi ja sen jälkeen vielä kolmas kieli. Halusit tai et.
Siksi olisikin tärkeää lopettaa pakkoruotsi nyt heti ja antaa lapsille mahdollisuus opiskella niitä kieliä mitä haluavat.
espanja ja kiina