Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aivan käsittämätöntä! Voi pientä ekäluokkalaistani!

Vierailija
25.10.2005 |

Poikani joutui erityisopetukseen, koska ei osannut lukea kouluun mennessä. Koska muut luokalla osaavat, minun pieni poikani jarrutti heidän edistymistään. Minun poikani joutui erityisopetukseen äidinkielessä tämän takia, ja on nyt siis jatkuvasti hieman muita jäljessä, kun muut opettelevat lisää uusia juttuja. Kiva oravanpyörä...

Ja minä kun luulin, että koulussa opetetaan lapsille lukemista yms. Kyllä mulle tuli paha mieli, kun poika sanoi, että siinä erityisryhmässä muut on niitä jotka ei oikein pysty keskittymään isossa ryhmässä. Meidän poika on liikunnallisesti todella lahjakas, eikä ole koskaan viihtynyt akkareiden parissa. Mikä idea tässä on?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko muun luokanko pitäisi aloittaa a-kirjaimesta ihan vain poikasi takia? Ja junnata alkeitten parissa jotka he jo osaavat? yleensä luokat jaetaan kahteen ryhmään jossa lukijat kehittävät edelleen taitojaan ja lukemattomat sitten harjoittelevat sitä taitoa. Nyt vaan poikasi on ainoa siinä ei-lukijoiden ryhmässä... on aika resurssien tuhlausta pitää hänelle sitten yksityistunteja. Mutta jos haluat poikasi muitten mukaan niin miksi et opeta häntä itse lukemaan? Ei se ole vaikeaa. Opetat vain " tavaamaan" kirjainten äänteillä, ei nimillä (ei siis " koo" " aa" josta tulee yhteensä kooaa, vaan " k" ja " a" josta tulee ka). Itse olen opettanut jo kolme lasta lukemaan ennen kouluun menoa. Ei olisi tullut mieleenkään jättää sitä kouluun. Huono alku lapselle joka on heti muita jäljessä. Mieluummin vähän edellä.

Vierailija
22/61 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei erityisopetus ole mikään " tarkkis" , jossa yhteiskuntaan jo lapsena sopeutumattomat pidetään hoidossa koulupäivän ajan.

Erityisopetuksessa erityisopettaja harjoittaa lapsille niitä taitoja, joissa he ovat jäljessä muuta luokkaa. Joku voi olla valopää matikassa, mutta lukeminen mättää. Toinen lukee sujuvasti harrypottereita mutta oman tekstin tuottamisen laita on vähän niin ja näin.

Vielä ap kysyit, että mikä idea tässä on.

No, tässä on se idea, että yritetään saada sinunkin lapsesi lukijaksi ja se tehdään vielä tosi luksustavalla (kuten joku jo aiemmin kirjoitti). On selvää, että ekaluokan alussa lapsilla voi olla valtavia taitoeroja ja silloin on mahtavaa, jos koulussa psytytään hyödyntämään erityisopettajaa silloin, kun joku lapsista on selkeästi jäljessä jossain taidossa muita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja todellakin pidän lastani parempana kuin Aku Ankka!

Vierailija
24/61 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Itse olen opettanut jo kolme lasta lukemaan ennen kouluun menoa. Ei olisi tullut mieleenkään jättää sitä kouluun. Huono alku lapselle joka on heti muita jäljessä. Mieluummin vähän edellä.

Vierailija
25/61 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä mitä siitäkin tulisi, jos koko luokka etenisi ap:n pojan tahtiin? Veikkaan, että pojalle kävisi aika huonosti, sillä muut alkaisivat syyttää häntä epämotivoivasta opetuksesta. Muutenkin on hyvä, että tälle yhdelle joukosta poikkeavalle tarjotaan mahdollisuus kiriä muut kiinni.

Fakta on, että yhä useammat osaavat lukea kouluun mennessä, sillä eskari on nykyään tarjolla kaikille lapsille. Mielestäni on ihan tuulesta temmattu ajatus sanoa, että kaikki pitää aloittaa aa:sta, jos luokka on edistyneempi - ei voi myöskään sanoa, että ekaluokalla silloin pitäisi osata lukea! Tuskin ap:n lapsi huonoja arvosanoja saa vain siksi, että muut ovat vielä edistyneempi! Erityisopetusta tarjotaan silloin, kun lapsi ei yllä muun luokan tasoon. Ap:nä olisin iloinen, että luokalla on niin paljon jo lukemaan oppineita, eiköhän sinunkin poikasi tahdo pian kiriä heidät kiinni!

Vierailija
26/61 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin myös numetron 28 ja siinä on oikeastaan myös vastausta sinulle.

Ap:n tapauksessahan lapsi oli vain äikäntunneilla erityisopetuksessa. Lasta ei siis siirretty erityisluokalle.

On valtava ero siinä, onko lapsi erityisluokalla vai erityisopetuksessa!

Ja kyllä, olisin todella tyytyväinen mikäli lasteni koulunkäynnissä tulisi ongelmia ja niitä pystyttäisiin ratkomaan erityisopetuksen avulla.

Vierailija
27/61 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan itse, kun lievän liikuntavammani vuoksi olin ensimmäinen luokan ja toisen syyskauden pienluokalla, missä minun lisäkseni oli vain yksi liikuntavammainen oppilas. Muilla oli käyttäytymishäiriöitä tai henkinen kehitysvamma. Pärjäsin koulussa todella hyvin.

Tokan kevätkaudeksi, minut sitten siirettiin normaalille luokalle ja siitä lähtien olinkin normaalilla luokalla. Osa oppilaista kuitenkin leimasi minut, kun olin ollut pienluokalla. Tietysti heitä osittain harmitti että pärjäsin hyvin koulussa, kun lapsellisuuksissansa olettivat että liikuntavammaisella on myös ns. älyllinen vamma. Koulukiusattu olin ala-asteen ajan ja osittain myös yläasteen. Onneksi yläasteella asiaan kuitenkin puututtiin ja olin murrosiässä ja sanoin vastaan. Lukioaikana ei enää kiusaamisesta ilmennyt. Mutta en erityisluokalla todellakaan viihtynyt.

Vierailija
28/61 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n lasta *ei ole* siirretty *erityisluokalle* (tai pienluokalle) vaan hän saa erityis*opetusta* äidinkielessä!!!

Aivan eri asia!

Vierailija
29/61 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on mielestäni todellakin etuoikeus, jota ei vielä minun aikanani ollut. Ongelma on mielestäni se, että lapseni on laitettu erityisopetukseen, jossa muut ovat keskittymisongelmaisia. (tiedän sen siitä, että siinä ryhmässä on tuttuja kavereita.) Ja ongelma on mielestäni siinä, että nykyään lapsilta vaaditaan jo todella nuorina niitä taitoja, joiden oppiminen ei todellakaan ole vielä ollut välttämätöntä. Sen huomaa siitä, että monen asenne on juuri tuollainen: Opetin lapseni lukemaan niin ja niin nuorina. Olinpa hyvä äiti! Meilläkin tyttö oppi lukemaan ennen koulua. Hän halusi oppia, ja häntä kannustettiin ja opetettiin lukemaan. Poikamme ei ollut ennen kouluikää kiinnostunut lukemisesta, enkä kokenut tarvetta pakottaa häntä kirjan ääreen. Ajattelin, että sen ehtii kyllä oppimaan sitten, kun siihen varsinainen opettaminen on järjestetty. Poikamme on kyllä ollut aina matemaattisesti lahjakas, ja myös liikunnallisesti, joten olemme tukeneet häntä niillä alueilla. Hän ei ole missään vaiheessa saanut palautetta hoitopaikoistaan epäkypsyydestä, eikä esiopetuksessa huomattu mitään poikkeavaa kypsyydessä ekaluokalle.

Minusta vaan on käsittämätön tämä yhteiskunnan asenne (jos se nyt on yleinen asenne), että lasten pitää oppia kuorimaan perunansa 2-vuotiana!

Vierailija
30/61 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisopetusryhmiä on nykyisin todella monenlaisia Kehitysvammaiset ym. ovat ihan eri luokilla kuin ns. " erilaiset oppijat" . Tuosta kirjainviidakosta (EMU, EHA, ESY, EVY jne.) en ole koskaan kunnolla päässyt perille, mutta ainakin lapseni koulussa on erityisluokalla näin ulkopuolisen silmin " tavallisia" lapsia, joilla vain on joku oppimista vaikeuttava asia (esim. vaikeus keskittyä isossa lapsiryhmässä). Useimmat näistä lapsista kehittyvät vuosien mukana niin, että aikanaan he siirtyvät normaaliluokalle.

Vierailija
31/61 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

TÄmä tarkoittaa usein sitä, että erityisopettaja ottaa pienen ryhmän tai yhden lapsen " luksushoitoon" muun luokan edetessä sillä aikaa omassa ryhmässä, erityisopettajalle PÄÄSTÄÄN ei jouduta.

Ap, olen huolissani enemmänkin sinusta jos koet, että lapsesi saama erityinen tuki olisi hänelle jotenkin haitaksi, usko pois päinvastoin! Lapset oppivat nykyajan koulussa sopetumaan monenlaisiin ihmisiin, lapset ovat luonteeltaan suvaitsevaisia ja sopetuvaisia. Tuollaisilla ikävillä " normaali-epänormaali" asenteilla me vanhemmat myrkytämme pienten vaastanottavaisten lasten mielet! Meidän vanhempien vastuu on kova mitä lapsillemme opetamme. Itse opetan lapsilleni näin: me kaikki tarvitsemme toistemme tukea ja apua joskus, ihan jokainen meistä!

T. " erityisen" lapsen äiti

Vierailija
32/61 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin joululoma oli jonkinasteinen takaraja lukemaan oppimiselle. -mielestäni opettaja hätiköi päästöstään! Puhu opettajalle, mutta pysy asiassa, älä nosta näitä muita lapsia keskusteluun. Olen seurannut erityisopetuksen lapsia, he kyllä keskittyvät erityisopettajan tunneilla, ne oikeasti tehdään lapsille hyvin mielekkäiksi ja opet osaa motivoida lapset!

Vierailija
33/61 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta asiat jotka saivat minut ärtymään, olivat seuraavat:

1. Jos lapseni tarvitsee erityisopetusta lukemisessa, miksi hänet siirrettiin ryhmään, jossa on keskittymisongelmaisia?

2. Jos lapsellani on keskittymisongelmia, minkä h****tin takia minua ei kutsuttu kouluun keskustelemaan asiasta, vaan ilmoitus tuli kirjeitse opettajalta?

Enkä usko, että poikani olisi keksinyt niin hienoa juttua, kuin että muut oppilaat eivät pysty oikein keskittymään normaaliopetuksessa......

Vierailija
34/61 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole reilua mennä luokan hitaimman mukaan ja vielä tuhoisampaa olisi roikuttaa mukana samalla tunnilla liian nopeassa tahdissa, ja kenties jäädä lopullisesti jälkijunaan.

oletko ap aivan varma, että tuo lukutaito on ainoa syy?

Vierailija
35/61 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokkaan, johon tungetaan kaikki sopeutumattomat? Ymmärtääkseni sinne ei tuosta vaan siirretä ilman vanhempien kanssa keskustelua ja virallisia päätöksiä. Kuntahan saa enemmän rahaakin erityisoppilasta!

Vierailija
36/61 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan tapa kuinka se tehdään!

Vierailija
37/61 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kouluun tullessa, mutta se ei vielä tarkoita sitä, että hänet pitäisi siirtää erityisluokalle. Ei vaan ehkä osaa vielä koulukäyttäytymistä.

Vierailija
38/61 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan teidän pitänyt itsekin opetella lukemaan, vai onko ongelmana keskittymiskyvyn puute? Erityisopetukseen tuollaiset äidit!

Vierailija
39/61 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko varma tieto siis se, että poikasi on erityisopetuksessa, koska ei osaa lukea? Onko opettaja tämän kertonut?

Vierailija
40/61 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse asiassa kenenkään muun lapsen syy olla erityisopettajan luona ei kuulu muille. Oman lapseni syy esim. ei näy ulospäin mitenkään..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi