Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aivan käsittämätöntä! Voi pientä ekäluokkalaistani!

Vierailija
25.10.2005 |

Poikani joutui erityisopetukseen, koska ei osannut lukea kouluun mennessä. Koska muut luokalla osaavat, minun pieni poikani jarrutti heidän edistymistään. Minun poikani joutui erityisopetukseen äidinkielessä tämän takia, ja on nyt siis jatkuvasti hieman muita jäljessä, kun muut opettelevat lisää uusia juttuja. Kiva oravanpyörä...

Ja minä kun luulin, että koulussa opetetaan lapsille lukemista yms. Kyllä mulle tuli paha mieli, kun poika sanoi, että siinä erityisryhmässä muut on niitä jotka ei oikein pysty keskittymään isossa ryhmässä. Meidän poika on liikunnallisesti todella lahjakas, eikä ole koskaan viihtynyt akkareiden parissa. Mikä idea tässä on?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kun ap on kokoajan jankuttanut, että erityisopetus on ok. Sitten jengi riehuu vastaan, että korjaa asennettasi... Oikeesti aika hullua ja huvittavaa!

Vierailija
42/61 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai jankutatko vain, että sinut on nyt ymmärretty väärin jne. Kyllähän tuo avauskirjoituksesi on laadittu niin, että siinä herää kysymys mitä vastustat!? Toiseksi teet selväksi, että lapsesi on huonossa seurassa tässä erityisryhmässä.. Taitaa tässä äidilläkin olla erityisen opetuksen paikka..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap.n lapsi on päässyt laaja-alaisen erityiopettajan tunneille. Näitä tunteja pidetään yksi tai kaksi viikossa sellaisille oppilaille, jotka eivät pysy luokan tahdissa. Joten samaan pikkuryhmään voi kuulua erilaisia oppijoita. Ap.n lasta ei ole siirretty toiseen luokaan ns. Esyyn ta Emuun. Ap.n lapsi on kaikki muut tunnit omassa luokassaan, paitsi nämä muutamat äikän tunnit. Aivan nirmaali käytäntö kouluissa.

Täällä on niin ihanaa lukea näitä vastauksia! Kaikilla kovasti mielipiteitä asiasta, jota eivät edes ymmärretä. Tosin myöskään ap. ei ole ymmärtänyt mihin poikansa on päässyt.

Joten lisää höyryäviä mielipiteitä ja huomenna opelle se " tuohtunut" vähintään tunnin kestävä puhelu :)

Vierailija
44/61 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin lapsi ei ole ollut kypsä vielä? Menemään laaja-alaisen erityisopen äikän tunneille? Voi hyvät hyssykät!!!! Sitten lapsi ei ole ollut valmis/kypsä edes kouluun. Kas kun siellä erityiopen luona yritetään auttaa oikein spesiaalisti ap.n lasta lukemaan. EIKÖ OLEKIN KAMALAA!

Vierailija
45/61 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, pääsee siinä tapauksessa, ellei pysty olemaan normaaliopetuksessa. Sitten ehdottomasti lapsen etu. Mutta en nyt muuten niin kauhean " hienona pääsemisenä" pitäisi. Kyllä erityisopetukseen siirto on aina osoitus ongelmista lapsen oppimisessa, käytöksessä yms. Tuo pääseminen on slogan vanhemmille, jotta tuntisivat ylpeyttä asiasta.

Vierailija
46/61 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä erityiopetukseen siirto? Eikös ap.n poika käy opettelemassa äidinkieltä erityisopettajan luona? Poika on muut tunnit omassa luokassa. Kyllä se erityisopen palvelu on tässä tapauksessa " luksusta" ja oppilaan etu.

Vierailija
47/61 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se erityisopettaja on edelleen 1-2luokan yksi jokaviikkoinen resurssi ja hän tekee todella saumatonta yhteistyötä luokanopettajan kanssa nuo 2 vuotta. OTTAKAA asioista selvää herranjumala!

Vierailija
48/61 |
26.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija
49/61 |
26.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisopetus on mielestäni siis hyvä juttu, ja jos lapseni sitä tarvitsee, olen ehdottomasti erityisopetuksen kannalla. En jaksa enää yrittää vääntää asiaa teille rautalangasta, joten hyvää yötä kaikille!

Soitan varmasti huomenna opettajalle, mutta en ole tuohtunut, osaan kyllä yleensä keskustella asioista rauhallisesti. Ja tod. näk. olen käsittänyt jotain väärin. Nukkukaa yönne rauhassa, en ole menossa opettajaa tapaamaan haulikon kanssa

Vierailija
50/61 |
26.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

erityisen vaikeaa asiaa. Kuten useat ovat kirjoituksissa jo maininneet sinne päästään eikä jouduta. Tällaisessa laaja-alaisen erityisopettajan antamassa opetuksessa ei ole kyse erityisopetukseen siirtämisestä, joten lupaa vanhemmilta ei tarvita. Asiallista on tietenkin vanhempien kanssa asiasta keskustella ja myös heidän mielipiteensä kuunnella.

Opettajana näitä asioita pitää varmaankin liian itsestään selvinä. On ihan hyvä lukea välillä tällaisia ketjuja ja huomata, että asiat pitäisi muistaa selittää vanhemmille todella tarkasti ja huolellisesti.

t. kakkosten ope

ps. Meidän luokassa oppilaat kilpailee sittä kuka erityisopettajalle pääsee, koska siellä on niin kivaa.

Vierailija
51/61 |
27.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttäreni on esikoulussa ja olin tapaamassa opettajaa kehityskeskustelussa. Hänestä lapseni on vielä liian pieni ja näyttää siltä, että hänen kannattaa miettiä kouluun menoa, kun on syntynyt loppuvuodesta. Jos vaikka starttiluokalle tai päiväkotiin vuodeksi kasvamaan. Ei nyt suoraan sanonut, että näin on, mutta vihjasi siihen suuntaan. He ovat vasta aloittaneet syyskussa tehtävät yms. Hän on sosiaalinen ja lahjakas, mutta koska ei tee aina niin kuin opettaja sanoo (omapäinen) opettajan mielestä hänen ymmärryksessä on vikaa. Hän ei sisäistä sanomaa. Olin niin ihmeissäni, kun tyttö on aina ollut niin omatoiminen, tekee kirjamia, numeroita ja ratkaisee kaikenlaisia tehtäviä kotona ilman apua. Nykyään kaikesta joutuu seurantaan ja on ihan kamalaa ajatella mitä koulussa tulee olemaan jos jo esikoulussa puututaan kaikkeen. En voi uskoa mitenkään, että vuosi esim. päiväkodissa kasvattaisi ja kehittäisi tytärtäni millään lailla, päinvastoin huonontaisi itsetuntoa ja hän tuntisi itsensä niin pieneksi, kun jo nyt on ylpeä siitä, että on esikoululainen. Ajatelkaa jos ensi vuonna menisi takaisi päiväkotiin vuodeksi " kasvamaan" . Miten päiväkodissa voi kasvaa?? Jos on jo vuoden käynyt esikoulua ja sitten menee tarhaan takaisin?? Eikö koulu ole paikka, jossa oppilaita opetetaan lukemaan, laskemaan yms? ei tällaisia tarviste etukäteen osata vai pitääkö?

Vierailija
52/61 |
27.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Koska tavaustapa on muuttunut meidän ajoista ja lapsi voi mennä ihan turhaan sekasin, jos joutuu oppimaan kaksi eritapaa....

Vierailija
53/61 |
27.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri siitä syystä että kyllästyy tunnilla, jos muut ei osaa...

Vierailija
54/61 |
27.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...voi olla edes hetken onnellinen siitä että kärsii lapsettomuudesta eikä ole tällaisia ongelmia.

Ihan käsittämätöntä miten tällaisestakin asiasta saadaan aikaiseksi hirveä äitienvälinen mollaus- ja haukkumisketju. Huhhuh... :-(

Vierailija
55/61 |
27.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella kurjaa että ihmisillä yhä vieläkin on erityisopetuksesta väärä ja negatiivinen kuva. Tämän päivän opetus suomalaisissa kouluissa on todella korkeatasoista. Luokkakoot ovat vain valitettavan suuria, eikä opettaja mitenkään ehdi räätälöimään joka tunnille jokaiselle omaa sopivaa ohjelmaa.

Älä ole huolissasi jos poikasi ei vielä lue, siihen ei todellakaan ole mitään syytä. Mutta ole ylpeä siitä, että olette saaneet koulun, jossa erityisopetusta on tarjolla!! Erityisopetus ei missään nimessä ole sama asia kuin tarkkailuryhmä tai apukoulu, jossa opiskelisi jollakin tavalla " hitaampia" lapsia kuin tavallisella luokalla. Erityisopetus nykyisin on upea mahdollisuus saada koulumaailmassa ainutlaatuista huomiota ja yksilöllistä opetusta! Sinun tulisi katsoa ap peiliin, miettiä kummallista asennettasi, jonka poikasikin varmaan vaistoaa ja olla ylpeä pojastasi ja kiitollinen hyvästä koulusta, joka päätti panostaa juuri SINUN poikaasi.

terveisin: kasvatustieteiden maisteri, erityisopettaja

Vierailija
56/61 |
27.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan ymmärrettävä ratkaisu opettajalta. On totta, että koulussa opetetaan lukemaan, mutta miten se järjestetään on opettajan harkinnassa. Hienoa, että koulussa on resursseja antaa erityisopetusta muillekin kuin käytöshäiriöisille. Jos todella luokalla kaikki muut osaavat jo lukea, niin on järkevä ratkaisu siirtää yksi oppilas erityisopettajalle, jos siihen on mahdollisuus.

Vierailija
57/61 |
27.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaankin monet kuuluvat siihen nuoriin vähän koulutettuihin vanhempiin, joista valtio oli huolissaan.

Monella näytti olevan itsellään häiriö keskittymisessä ja lukemansa ymmärtämisessä. Myös yleistiedoissa puutetta.

Todella runsaasti poukkoileva ketju. Asiallisia vastauksia tuli vasta loppupäässä.

Vierailija
58/61 |
27.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän oman äitini olisi sitten pitänyt toimia kanssani, kun itse halusin oppia lukemaan, itse kaivoin kirjan hyllystä ja aloin kysellä äidiltä että mikäs se tuo kirjain on? Ja lukemaan opin 5-vuotiaana parissa päivässä. Ei kait lasta voi estääkään opettelemasta lukemaan, jos kiinnostusta on? En minä ainakaan estelisi, luulisi että siitä on enemmän haittaa kuin siitä, että vähän tylsistyy äikän tunneilla ekalla luokalla.

Vierailija
59/61 |
27.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lasten ei anneta enää olla lapsia!

Eikö koulu ole sitä varten että siellä opetellaan lukemaan? Siellä ollaan kuitenkin minimissään se kymmenen vuotta.

Väitän että näitä lapsia jotka itse kaivavat kirjoja hyllystä ja haluavat oppia lukemaan jo ennen kouluun menoa, on aika minimaalinen määrä.

Lapsuus on lyhyt ja ainutkertainen. Annettaisiin lasten olla lapsia.

Vierailija
60/61 |
27.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun on vaikea uskoa, että syy on pelkästään tuo. erityisopetukseen tarvitaan myös nykyään vanhempien lupa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi