Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koululiikunta..

Vierailija
05.04.2011 |

Olen siis jo pitempään asiaa ihmetellyt, mutta nyt ajattelin hieman kysellä muidenkin mielipiteitä..

Eli miksi joillain vanhemmilla on "oikeus" sanoa, ettei lapsi osallistu koulun liikuntapäiviin tai muihin liikunnallisiin leikkimielisiin kilpailuihin, kuten koulun omat olympialaiset, joissa ei varsinaisesti voittajia tai hävijöitä ole..

Kun olin itse koululainen, kaikkeen oli osallistuttava, tykkäsi tai ei. Vanhempainillassa eräs äiti ilmoitti, että hänen lapset eivät osallistu mihinkään koulun liikunnallisiin juttuihin, koska hänellä on jäänyt traumoja koululiikunnasta ja sen pakollisuudesta.. Voi herranjestas sentään, en minäkään vaadi vapautusta lapsilleni matikasta ja enkusta, vaikka traumoja jäikin.

Joku sanoo varmaan, että matikkaa tarvitsee koko loppuelämän ja se on tärkeetä sitten myöhemmin jne.. Suuri osa koulumatikasta on sellaista mitä ei varsinaisesti elämässään tarvitse, peruslaskuilla (kerto, jako, plus/miinus, prosenttilaskut..) pärjää vallan mainiosti.

Lukuaineet sinänsä on tärkeitä, mutta miksi liikunta ei sitten olisi? Mikä oikeuttaa vanhemmat siihen, että lapsi ei osallistu normaaliin liikuntakasvatukseen? Kaikkien ei tarvitse tietenkään olla lahjakkaita liikunnallisesti, mutta mikä siitä tekee niin vähäpätöisen aineen, että jollain vanhemmalla olisi oikeutus estää/hyväksyä lapsen osallistuminen.

Miksi minun lapseni sitten pitää osallistua käsitöihin? Entäpä matikkaan? Pajapäiviinkin on osallistuttava, vaikka ne onkin "tylsää askartelua tai käsityötä".

Miksi liikunnan kohdalla voi toimia toisin? Ja vielä ihmettelen vanhempia, jotka myrkyttävät lapsen mielen ja pelottelevat lasta omilla kauhukuvillaan koululiikunnasta.

Toinen lapsistani on lukuaineissa äärettömän hyvä, toinen taas pärjää paremmin liikunnallisesti sekä on kätevämpi käsistään. On hienoa, että kumpikin saa koulussa kokea onnistumisia tahoillaan. Toiset vanhemmat eivät vain hyväksy sitä, ettei lapsi ole kaikilla osa-alueilla lahjakas ja mistä ei itse ole pitänyt, ei saa lapsikaan nauttia.

Mitä ajatuksia herättää?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku auttaa. Mä pelkään ihan uskomattoman paljon Koulu-liikuntaa en saa nukuttua. Auttakaa joku en jaksa enää.

Vierailija
2/10 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2011 klo 10:15"]

Eli miksi joillain vanhemmilla on "oikeus" sanoa, ettei lapsi osallistu koulun liikuntapäiviin tai muihin liikunnallisiin leikkimielisiin kilpailuihin, kuten koulun omat olympialaiset, joissa ei varsinaisesti voittajia tai hävijöitä ole.. [/quote]

Koululiikunnasta leikki kaukana, kilpaillaan verissäpäin, pahimpina ne joukkuepelaajat ja tietenkin opettaja joka pahimmassa tapauksessa valmentaa joukkueita vapaa-aikanaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen Paralympiakomitea ja Fortum toteuttavat Fortum Para School Day -kiertueen huhti-toukokuussa kuuden koulun oppilaille ympäri Suomea. Aleksi Kirjonen ja Henry Manni toimivat kiertueen kummeina. Koulut valitaan hakemusten perusteella. Hakuaikaa on 30.11.2012 asti - haku osoitteessa www.paraschoolday.fi.

Vierailija
4/10 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti cooperin testissä sain tulokseksi huimat 100m!

Vierailija
5/10 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempi olisi saanut lapselleen poikkeuslupaa, eli että lapsensa ei siis osallistuisi ollenkaan liikuntakasvatukseen.

Vierailija
6/10 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tätä ihmettelen, koska en koe sen olevan oikein. Ap.

Vierailija
7/10 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä muuten viime vuonnakaan :(, syynä ovat olleet omat kisat ja pari sairastumiskertaakin. Eli kahdesti ainakin olemme hakeneet vapautusta, ja opettajien mielestä se on ihan oikein.

Vierailija
8/10 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy on se, että normi koululiikunta on jo tarpeeksi traumatisoivaa. Opettaja arvioi lapsia sen perusteella, kuka harrastaa jotain lajia ja on sitä kautta liikunnallisesti lahjakas. Liikunta ei pitäisi ollenkaan olla arvioitava laji. Pitäisi riittää, että yrittää parhaansa ja pitäisi saada ne lapset nauttimaan siitä liikkumisesta. Kaverit aiheuttaa jo tarpeeksi paineita.

Taito- ja taideaineet pitäisi muutenkin saada vain hyväksytty-merkinnän alle. Osallistut tunnille ja teet mitä käsketään -> hyväksytty suoritus. Useimmat koulun liikunnnanopettajat ovat yhden aatteen ihmisiä jotka arvioivat lapset sen mukaan kellä on varaa harrastaa mitäkin.

Alan kohta antaa opettajille arvosanoja ja omia todistuksia sen mukaan, kuinka lapseni on oppinut asia:D

Vierailija
9/10 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja luultavasti ovat sitten pois ihan omalla luvalla, mutta ihmettelen lähinnä tätä ajatusmaailmaa. Miksi ihmeessä liikunta olisi poikkeus muiden aineiden rinnalla? Kaikki ei tykkää kaikesta..

Vierailija
10/10 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikunnasta EI pitäisi antaa numeroa, eikä opettaja "saisi edes omistaa" sekuntikelloa tai mittanauhaa.

Eikä myöskään sellaista joukkuepelijakoa, että 2 oppilasta valitsee omat joukkueensa.

Vasta yläasteella meillä oli yksi sellainen liikkamaikka joka sai porukan liikkeelle.

Siis ne kaikkein negatiivisimmatkin oppilaat lähtivät mukaan (kuten minä).

Homma tuntui niin vapaaehtoiselta ja saimme valita paljon asioita itse.

Meillä oli paljon vaihtoehtoja. Esim. luistelutunnilla sai pelata ringetteä, taitoluistella, matkaluistella tai kävellä kenttää ympäri.

Ope oli tajunnut, että pääasia on, että jokainen tekee jotain. Ei sitä tarvitse mitata.

Kyse ei ole siitä, ettenkö olisi jo ala-asteella harrastanut liikuntaa.

Pelasin lentistä ja lätkää ja harrastin judoa.

Silti cooperin testissä sain tulokseksi huimat 100m!

Pituushypyssä taisi tulos olla n. 30cm.

Meni ihan protestiläskiksi koko pakkopulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi