Miten "itsenäistät" eskari/ekaluokkalaista? Mietin että olenkohan curling äiti kuitenkin...
Meillä poika aloittaa koulun ensi syksynä, on reipas, oma-aloitteinen ja vaikka mitä, mutta nyt olen alkanut miettimään omaa ja miehen käytöstä...Poika on ainoa lapsemme, mutta en ole koskaan ajatellut että häntä kohdeltaisiin kuin kukkaa kämmenellä sen vuoksi. Lähinnä ehkä se että ei ole kokemusta muista, niin olemme ehkä turhankin pitkään jatkaneet "passausta". Esim. kun syödään niin automaattisesti kuorin perunat ja laitan ruuan valmiksi lautaselle ja voitelen leivät, tai laitan vaatteet valmiiksi tarhaan. Yleisesti ottaen oon alkanut funtsiin että pitäisiköhän tun ikäistä (7 vee) jo alkaa opettamaan hieman itsenäisille tavoille, kun koulun alkaessa sitä vastuuta joutuu kuitenkin ottaamaan jo. En toki tarkoita etteikö tuon ikäinen saisi (ja pitäisi!) olla edelleen lapsi, mutta sitä rajanvetoa tässä mietinkin...Miten teillä muilla, mitä kaikkea tuon ikäiset jo tekevät itse/annatte tehdä/vaaditte?
Kommentit (19)
Tuttava perheissä ekaluokkalaiset tekevät itse omat voileipänsä tarvittaessa (saa äiti ja isi joskus passatakin), ottavat mehua tai maitoa jääkaapista ja kaatavat lasiin. Meilläkin 3 vuotias ottaa itse menun ja kaataa lasiin, kunhan on tarpeeksi matalalla jääkaapissa.
on aika itsenäinen viikonloppuisin, hoitaa pukeutumisen ja ottaa/tekee itse aamiaista (muroja, jugurttia, leipää).
Arkiaamuisin on niin kiire että laitan vaatteet ja aamupalan valmiiksi.
meillä eskarilainen teki:
voiteli itse leivät, otti mehun jääkaapista ja kaatoi lasiin.
Laittoi likaiset astiat pesukoneeseen.
Valitsi vaatteet seuraavaksi päiväksi ja vei likaiset vaatteet pyykkikoriin.
Kuori itse perunat ja ott itse ruokansa.
Ja nyt ekalla luokalla: samat jutut + joskus käy itse kaupassa n.1km/suunta, kävelee kaverilleen 1km/suunta, tekee itse läksyt. Kuorii omenat, päärynät, porkkanat jne.
Ja neiti myös auttaa tiskikoneen tyhjennyksessä, imuroi huoneensa, pyyhkii pölyjä, ripustaa pyykkiä kuivumaan. Ruokkii usein kissat.
Pari päivää sitten paistoi ekan kerran munia itse.
Ja esikoinen kyseessä, olen kasvattanut samalla tavalla kuin minut on yh-isä aikoinaan kasvattanut.
Minulta löytyy myös nuorempi sisko 14v. joka on juuri oppinut keittämään kahvia :)
On siis äitini kasvattama.
niin että öidit jo valmiiksi odottavatkin tyttöjen tekevän enemmän kuin poikien?
Mutta hyvin ovat oppineet itsenäisiksi, vaikka olen tykännytkin hemmotella ja voitelin leipiä yms.
Nyt kolmasluokkalainen keittelee monesti vuorostaan äidille kahvit ja viikkaavat ihan hyvin pyykkinsä puhtaan vaatteen korista ja vetävät lakanat yms.
Suomessa pitäisi itsenäistää niin kamalan aikaisin. Ei se ole paha jos lapsia joskus hemmottelee. Niin, kunhan samalla myös opettaa tekemään niitä kotitöitä
enkä odota heidän tekevän ekaluokkalaisena ja eskarilaisena kovinkaan itsenäisesti asioita. Aika lailla samanlaista on kuin ap:lla. Mutta pikku hiljaa...
Olin lapsena aina hiukan kateellinen niille lapsille, joita kovasti "hyysättiin" kotona. Varmaan siksi kohtelen omiani aika lailla samoin. Meillä oli lapsuudenkodissa hiukan turhan itsenäistä, koska oli pakko. Molemmat vanhemmat olivat vuorotyössä.
Myös syksyllä koulun aloittava poika, ja tässä ihan lista mitä tekee kotona:
-osaa etsiä itselleen vaatteet
-kotiin tullessamme laittaa esim. märät vaatteet kylppäriin kuivumaan
-tekee itselleen voileipää ja ottaa juotavaa itse
-siivoa oma huonettaan, petaa välillä jopa sängyn!
-vie vaatteet pyykkikoriin (pienellä muistutuksella)
-on saanut käydä itse läheisellä kioskilla ostoksilla
-on kiinnostunut ruuanlaitosta, joten olen antanut paistaa mm. kananmunia itse (tosin olen seisonut itse vieressä)
-viime kesänä mökillä oikein halusi tiskata :)
Aika paljonhan tuo jo osaa tehdä, ja varmaan tekisi enemmänkin jos vaan osaisin antaa :)
myös ja on nyt alkanut ihan itse sanoa että haluaa tehdä itse leivät jne. Silti edelleen minä katson vaatteet valmiiksi ja hän pukee. Opettelee nyt kuorimaan perunoita ja ottaa itse ruoan lautaselle. Siivoaa huonettaan mutta minä imuroin. Aika paljon autellaan vielä mutta tekee paljon myös itse ja on nyt "tulevana koululaisena" halukas siihen.
ja välipalansa itse, siivoavat oman huoneensa+imuroivat, laittavat seuraavan päivän vaatteet valmiiksi, tiskaavat, vievät roskia, ekaluokkalainen on käynyt kaupassa, kuorii itse hedelmät+perunat. Multa ei pienenä vaadittu mitään ja olinkin pitkään aika avuton.
leivät valmiiksi ja kuorin perunat ja laitan vaatteet valmiiksi pukemista varten. Poika on kyllä vasta 6, loppuvuodesta syntynyt. Mutta samoin varmaan kohtelisin jos olisi jo täyttänyt sen 7.
Hän on perheemme viides eskarilainen, enkä ole curling-äiti :)
Ihanan miehen passasikin..aion passata piloille myös omat lapset! En vaadi heiltä muuta, kuin kunnioitusta vanhempia kohtaan, hyvät käytöstavat. Rakastan heitä sellaisena, kuin he ovat. Perunan oppivat kuorimaan myöhemminkin. Mieheni on kova passaamaan minua, joten miestäni en joudu passaamaan eli ei se passaaminen kostaudu myöhemmin. Lapsenne arvostavat myöhemmin teidän huolenpitoanne ja muistavat lämmöllä sellaisia hössääjä äitejä.
nyt on hyvä aika opetella asioita, ruuan ottamista, perunoiden kuorimista, leivät voitelua. Nämä taidot kun pitää eskarissa/koulussa osata.
Moni vanhempi tekee siinä virheen, että annostelee lapselle ruuan valmiiksi: näin lapsi ei itse opi oikein kunnolla hahmottamaan, miten paljon pitäisi ottaa, miten paljon syö. Koulussa jokainen ottaa ruokansa itse, ensimmäisestä päivästä lähtien. Ne oppilaat, joita on passattu siihen asti, ovat todella pulassa - eivät osaa kunnolla ottaa, ottavat liian vähän, liian paljon. Turhaa stressiä lapselle muutenkin uudessa tilanteessa.
Vaatteiden valitsemista kannattaa yhdessä harjoitella ja pyrkiä siihen, että lapsi valitsee ja laittaa ne valmiiksi itse.
Juuri näistä pienistä asiosta koostuu se positiivinen itsenäisyys.
Esimurrosikäisen kanssa on ikävä vääntää kättä siivoamisesta, jälkien korjaamisesta, kotitöissä auttamisessa jos lapsi ei siihen mennessä ole niitä oppinut.
esim. aamiainen/välipala/iltapala hoituu täysin itsenäisesti, joskus voin palvella tekemällä vaikka voileivän hänen puolestaan. Ruuankin osaa ottaa itse, mutta laitan sen yleensä valmiiksi samalla kun muillekin lapsille. Ja aamuisin katson järkevät vaatteet valmiiksi ja katson kyllä, että ulkovaatteetkin on sään mukaiset.
Esimurrosikäisen kanssa on ikävä vääntää kättä siivoamisesta, jälkien korjaamisesta, kotitöissä auttamisessa jos lapsi ei siihen mennessä ole niitä oppinut.
Vaikka olisikin oppinut ja osannut pienempänä tehdä kaiken tuon, niin silti ne kotityöt on niin pakkopullaa niin pakkopullaa ja niistä tapellaan kuitenkin, eikä mikään suju ilman sataa muistutusta...
Vanhin on nyt ekalla ja kyllä hänelle kuoritaan perunat yms. Likaiset vaatteet vie pyykkikoriin, valitsee puhtaat kaapista ja huoneensa siivoaa mutta siinäpä melkein kaikki. Ei laita ruokaa, imuroi, tee itse voileipiään yms.
Mielelläni passaan, pieniähän nuo vielä ovat. Oma äitini passasi myös ja ihan kelvollisiksi olemme sisarusteni kanssa kasvaneet :) En usko, että lapsesta kasvaa sen itsenäisempi tai parempi aikuinen vaikka joutuu jo kovin pienenä osaamaan kaiken itse tai jopa pärjäämään yksin kotona mikä on täällä aivan normaalia.
Vaikka olisikin oppinut ja osannut pienempänä tehdä kaiken tuon, niin silti ne kotityöt on niin pakkopullaa niin pakkopullaa ja niistä tapellaan kuitenkin, eikä mikään suju ilman sataa muistutusta...
mutta on ihan eri asia alkaa opettamaan niitä esimurrosikäiselle kuin van muistutella ja vääntää kättä :)
et osaa annostella itse ruuan mitä lautaselleen ottaa. Meillä aletaan ton harjoittelu tästä päivästä :) Mutta perunoiden kuoriminen, onks kouluissa vai nykyään kuoriperunoita????
Vanhin on nyt ekalla ja kyllä hänelle kuoritaan perunat yms. Likaiset vaatteet vie pyykkikoriin, valitsee puhtaat kaapista ja huoneensa siivoaa mutta siinäpä melkein kaikki. Ei laita ruokaa, imuroi, tee itse voileipiään yms. Mielelläni passaan, pieniähän nuo vielä ovat. Oma äitini passasi myös ja ihan kelvollisiksi olemme sisarusteni kanssa kasvaneet :) En usko, että lapsesta kasvaa sen itsenäisempi tai parempi aikuinen vaikka joutuu jo kovin pienenä osaamaan kaiken itse tai jopa pärjäämään yksin kotona mikä on täällä aivan normaalia.
en lähtisi vertaamaan perunoiden kuorimista tai leivät tekemistä yksin olemiseen ja pärjäämiseen.
Meillä lapset kuorivat perunat, tekevät leivät, ottavat ruokaa vaikka vanhemmat vieressä ja kotona.
ja laitan hänelle kyllä vaatteet valmiiksi ja yleensä myös ruuan lautaselle. Vaatteet lähinnä siksi, että muuten emme ikinä aamuisin pääsisi liikkeelle :) Peseytymiset esikoisemme hoitaa hyvin itsenäisesti, samoin pukemiset, osin vaatteiden valinnatkin kun ei ole kiire. Osaa myös tehdä itselleen voileivän, auttaa kotitöissä jne. Omista tavaroista huolehtimista yritämme koko ajan opettaa, mutta mitä nyt olen yläasteikäisiä tuttavalapsia seuraillut, moni hukkailee ja unohtelee tavaroitaan lahjakkaasti vielä kymmenen vuotta vanhempanakin, eli en ole tästä puolesta (vielä) erityisen huolestunut.