Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meidän teini sai kesätöitä siivoojana!

Vierailija
05.04.2011 |

On itse kovin mielissään ja minä myös. Palkka ei tietty ole päätä huimaava ja raskastahan se on, kyllä se tiedetään.

Silti ärsyttää suunnattomasti tuttujen "dissaus" tytön kuullen. Kysytään palkkaa ja sitten ruvetaan kauhistelemaan miten vähän se on ja kuinka kauheaa on siivoominen työnä noin muutenkin.

Viimeksi eilen ärähdin mun veljelle, eli tytön enolle tästä asiasta kun se rupes palkalle nauramaan "en mä vaan tosta hinnasta suostuis siivoamaan koko kesää". Voi luoja mikä juntti. Toinen ei ole edes vielä aloittanut töitä ja töitä on nuoren vaikea saada, kun nyt niitä sai ja ei ole edes turhan nirso vaan suostuu jopa siivoamaan niin aikuiset lyttää.

Onko aina näin ollut vaan onko tää jotain nykyajan juttua että heti pitäis olla iso palkkapussi kourassa ja työ jotain todella hienoa?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki olen ylpeä meidän nuoresta ja siitä että työ siivoojanakin kelpaa.

Onhan se omaa itse hankittua rahaa vaikka ei kovin iso palkka olisikaan, mutta nuorelle tärkeää ja se kokemus tosiaan.

Lähinnä vaan olen kiinnitänyt aikuisiin ja heidän kommentteihin huomiota ja se on ärsyttämyt mua, en niinkään tyttöä käsittääkseni. On tainut monelta unohtua se minkälaista on olla nuori ja hakea töitä ja mikä oli eka palkka tai homma mitä teki.

Tai sitten he eivät tosissaan ole tehneet kesätöitä tai opiskelun ohessa töitä?

-ap

Vierailija
22/30 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä varsinkaan "paskaduuneja". Mulla on kummityttö, joka täyttää tänä vuonna 21 vuotta eikä ole koskaan ollut kesätöissä koska ei rupea "paskaduuneihin paskapaskalla". Opiskelee media-assariksi eikä ole koskaan ollut edes oman alansa hommissa muuten kuin harjoittelussa. Olisi päässyt yhteen lehteen tuuraamaan jotain kuvajuttuja 1,5 kuukaudeksi muttei mennyt, koska palkka oli niin "paska" (ilmeisesti harjoittelijapalkka, niin tytön puheista ymmärsin, mutta miten se voisi mitään muuta ollakaan, kun hän ei ole vielä valmis ammattilainen???) ja olisi joutunut olemaan kolme viikonloppua töissä ja eihän se käy, kun tyttö haluaa mennä festareille kavereiden kanssa.

Korostan kuitenkin että tämä on vain YKSI esimerkki, toivottavasti sieltä harvinaisemmasta päästä. Fiksujakin nuoria löytyy, kuten ap:n viesti todistaa. Jostain on aloitettava!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkossa todella arvokas.

Vierailija
24/30 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä äidin ja isin pikku mussukoita riittää, näitä joille ei tule mieleenkään hakea minkäänlaisisia töitä kesäksi. Ja koko koulutuksen ajan ollaan varmoja, että kyllä se pomon paikka aukeaa. Millähän eväillä, kysyn vaan. Jos minun valittavanani olisi kaksi henkilöä, samalla koulutuksella, ehdottomasti katsoisin mitä ovat tehnee aiemmin. Toinen ollut kesät siivoamassa ja toinen rannoilla ja bilettämässä. Ei tarvitsisi kovin pitkään miettiä kumman ottaisin!

Minä olen ollut palkkaamassa useinkin nuoria työntekijöitä, ja kyllä silloin tosiaan iso merkitys on noilla vähemmän pidetyilläkin töillä. Oon tavannu yli 25-vuotiaitakin, joilla koulut kyllä käyty, mutta ei päivääkään kokemusta työelämästä..

Vierailija
25/30 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyy sanoa, että ihmeellinen asenne tosiaankin monella! Siivoustyötä pitäsisi enemmän arvostaa, varsinkin jos sen tekee tunnollisesti ja kunnolla.

Vierailija
26/30 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mulla on kummityttö, joka täyttää tänä vuonna 21 vuotta eikä ole koskaan ollut kesätöissä koska ei rupea "paskaduuneihin paskapaskalla". "

21 v on jo muodostanut käsityksensa rahan tulosta ja siksi kesätöihin olisikin hyvä päästä 16 vuotiaana.

Silloin arvostaa sitä rahaa verrattuna viikkorahaan, alkaa pitää työntekoa luonnolisena asiana ja ei tule kynnystä siitä, mitä töitä voisi tehdä. Pääsee nousemaan parempiin hommiin. Jos ei ole tehnyt kesätöitä ja ei ole kokemusta niin se työhönmenokynnys voi olla itsellä epärealistinen.

16 v on innokas saamaan sitä rahaa ja näkee muiden esimerkistä miten töitä tehdään. Ei kesätyöt pois sulje sitä, etteikö voisi sitten opiskella ja tehdä muunkin alan töitä jatkossa. Vanhempien homma patistaa lapset töihin jos eivät itse tai kaveripiiri ei pyri töihin kesäksi. Kaverienkin esimerkki usein vaikuttaa.

Vierailija
27/30 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli mielekästä työtä, vaikkei sitä ehkä arvostettukaan. Kuntokin pysyy yllä. Saa konkreettisia tuloksia. Pidin siitä paljon enemmän kuin kaupan kassalla olemisesta.

Vierailija
28/30 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mulla on kummityttö, joka täyttää tänä vuonna 21 vuotta eikä ole koskaan ollut kesätöissä koska ei rupea "paskaduuneihin paskapaskalla". "

21 v on jo muodostanut käsityksensa rahan tulosta ja siksi kesätöihin olisikin hyvä päästä 16 vuotiaana.

Silloin arvostaa sitä rahaa verrattuna viikkorahaan, alkaa pitää työntekoa luonnolisena asiana ja ei tule kynnystä siitä, mitä töitä voisi tehdä. Pääsee nousemaan parempiin hommiin. Jos ei ole tehnyt kesätöitä ja ei ole kokemusta niin se työhönmenokynnys voi olla itsellä epärealistinen.

16 v on innokas saamaan sitä rahaa ja näkee muiden esimerkistä miten töitä tehdään. Ei kesätyöt pois sulje sitä, etteikö voisi sitten opiskella ja tehdä muunkin alan töitä jatkossa. Vanhempien homma patistaa lapset töihin jos eivät itse tai kaveripiiri ei pyri töihin kesäksi. Kaverienkin esimerkki usein vaikuttaa.

lähes pienen palkan verran kuukausirahaa tai vastaavaa. Lisäksi monelle ovat vanhemmat ostaneet asunnon tai ainakin maksavat vuokrat. Nuorella ei ole niin minkäänlaista käsistysä palkkatulon muodostumisesta saati sen käytöstä omiin menoihin, koska vanhemmilta saa aina tarvittaessa rahaa. Eikä tarvitse olla megarikas voidakseen toteuttaa tämän, vaan ihan keskituloisetkin pystyvät nykyisin ostamaan sijoitusasuntoja lapsilleen.

Vierailija
29/30 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta niillä ei kyllä elämässä pitkälle päästä. Mä olin opiskelijana töissä elokuvateatterissa. Yksi vanhempieni (ihan hyvin toimeentulevia) tutun tuttu tuli ostamaan minulta popcornia ja oli yllättynyt nähdessään minut. Tokaisi:"Ai, sä oot täällä?" Johon vastasin,että kyllä. Siihen tämä nainen sanoi:"No onhan tämä varmaan ihan kiva harrastus!" Olin sen verran häkeltynyt, että en saanut enää mitään suustani. Asuin silloin omillani poikaystävän kanssa ja oltiin molemmat opiskelijoita. Työpaikastani tykkäsin ja tienaamani rahat käytin ihan vuokran maksuun ja elämiseen. Onneksi mulla oli fiksut varakkaat vanhemmat, jotka kyllä auttoivat aina hädässä, mutta osasivat opettaa oikeita arvoja ja arvostivat työntekoa. Ihan ihme kommentteja saa tosiaan kuulla ja kun niihin ei ole varautunut, niin ei aina osaa vastata mitään nasevaa.

Vierailija
30/30 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkästään opiskeli kaikki kesät, samoin yliopistoaikoina opiskeli aina kesät koska halusi valmistua nopeasti. Nopeesti kyllä valmistuikin 3 vuodessa maisteriksi, mutta koskaan ei oman alansa töitä saanut, oli monta vuotta työtönkin ja rupesi sitten jatko-opiskelijaksi. Nyt hän on 32 vuotta eikä ole koskaan ollut työelämässä, vaikka väittelee syksyllä tohtoriksi. Eikö tässä jos missä mene tietotaito hukkaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi