Meidän teini sai kesätöitä siivoojana!
On itse kovin mielissään ja minä myös. Palkka ei tietty ole päätä huimaava ja raskastahan se on, kyllä se tiedetään.
Silti ärsyttää suunnattomasti tuttujen "dissaus" tytön kuullen. Kysytään palkkaa ja sitten ruvetaan kauhistelemaan miten vähän se on ja kuinka kauheaa on siivoominen työnä noin muutenkin.
Viimeksi eilen ärähdin mun veljelle, eli tytön enolle tästä asiasta kun se rupes palkalle nauramaan "en mä vaan tosta hinnasta suostuis siivoamaan koko kesää". Voi luoja mikä juntti. Toinen ei ole edes vielä aloittanut töitä ja töitä on nuoren vaikea saada, kun nyt niitä sai ja ei ole edes turhan nirso vaan suostuu jopa siivoamaan niin aikuiset lyttää.
Onko aina näin ollut vaan onko tää jotain nykyajan juttua että heti pitäis olla iso palkkapussi kourassa ja työ jotain todella hienoa?
Kommentit (30)
koska pitää sitä köyhien hommana. Kivempi laittaa itseään ja näyttäytyä kaupungilla levänneeltä ja freesiltä.
kesäksi varastomiehen töitä. Ensimmäinen kesätyöpaikka.
siivoojien kesälomien tuuraajiksi. Nuoria ja opiskelijoita paljon. Paljon kyselivät suoraan soittamalla.
sopii kouluaiselle tai opiskelijalle väliaikaiseksi työksi. Tunenn kyllä tutun joka alalla, on kouluttautunut siinä sitten alueensa vastaavaksi. Tärkeää työtä, mutta raskasta ja pienipalkkaista.
työtä kuin muutkin työntekijät. Opiskelijan kohdalla tietenkin palkaton harjoittelu on ihan ymmärrettävä juttu.
Mutta sitten on työpaikkoja joihin palkataan työkkäristä harjoittelijoita tekemään ihan normaalin työntekijän työtä. Usein näillä harjoittelijoilla on vielä alan koulutus ja työkokemusta vastaavasta työstä vuosia.
Tuollaisia työnantajia toivoisin kaikkien karttavan.
eikä varsinkaan "paskaduuneja". Mulla on kummityttö, joka täyttää tänä vuonna 21 vuotta eikä ole koskaan ollut kesätöissä koska ei rupea "paskaduuneihin paskapaskalla". Opiskelee media-assariksi eikä ole koskaan ollut edes oman alansa hommissa muuten kuin harjoittelussa. Olisi päässyt yhteen lehteen tuuraamaan jotain kuvajuttuja 1,5 kuukaudeksi muttei mennyt, koska palkka oli niin "paska" (ilmeisesti harjoittelijapalkka, niin tytön puheista ymmärsin, mutta miten se voisi mitään muuta ollakaan, kun hän ei ole vielä valmis ammattilainen???) ja olisi joutunut olemaan kolme viikonloppua töissä ja eihän se käy, kun tyttö haluaa mennä festareille kavereiden kanssa.
Korostan kuitenkin että tämä on vain YKSI esimerkki, toivottavasti sieltä harvinaisemmasta päästä. Fiksujakin nuoria löytyy, kuten ap:n viesti todistaa. Jostain on aloitettava!
Kyllä valintaan vaikuttaa paljonkin, että on tehnyt edes lyhyitä pätkiä töitä paikassa kuin paikassa. Sehän kertoo oma-aloitteisuudesta ja ahkeruudesta.
Nuoretkin saavat töitä, jos haluavat. Mansikoitten poimijoista on pulaa, samoin hoitoapulaisista vanhustenhoitolaitoksissa.
Meidän teini (16v) yritti kovasti saada kesätyötä, mutta ei saanut.
Kuulemma luokasta menee puolet vanhempiensa työpaikkaan kesäksi. Ja ne, joilla ei ole mahdollisuutta siihen, ovat ilman työtä kesällä.
meille haettiin osa-aikaista kotiapulaista ja 20-25 v opiskelijoita oli tarjolla monia. Otettiin se, joka oli teininä siivonnut, koska haluttiin sellainen, joka ei lopeta hommaa kesken, vaikka työ on välillä tylsää. Ja toki tää tyttö oli muutenkin hyvä, mutta kärkikolmikosta yhtä valittaessa toi siivouskokemus oli aika ratkaieva
Mutta noin yleensäkin (yleistämättä kuitenkaan) tuntuu olevan tämän päivän trendi, että pitäisi heti päästä johtajan pallille hyvällä palkalla ja mahdollisimman vähällä koulunkäynnillä. Näitä nuoria enemmänkin tuttavapiirissä.
kesätyöt ja pidin työstäni. Nyt olen hyvällä vakanssilla, mutta arvostan edelleen siivoustyötä.
Näitä äidin ja isin pikku mussukoita riittää, näitä joille ei tule mieleenkään hakea minkäänlaisisia töitä kesäksi. Ja koko koulutuksen ajan ollaan varmoja, että kyllä se pomon paikka aukeaa. Millähän eväillä, kysyn vaan.
Jos minun valittavanani olisi kaksi henkilöä, samalla koulutuksella, ehdottomasti katsoisin mitä ovat tehnee aiemmin. Toinen ollut kesät siivoamassa ja toinen rannoilla ja bilettämässä. Ei tarvitsisi kovin pitkään miettiä kumman ottaisin!
että se johtajan palkka pitäisi saada tietysti mahdollisimman vähällä työllä.
Mutta onnea nuorellesi kesätyöstä, moni nirsoilija jää ilman. Itsekin siivoojan töitä tehnyt, rankkaa työtähän se on.
Näitä äidin ja isin pikku mussukoita riittää, näitä joille ei tule mieleenkään hakea minkäänlaisisia töitä kesäksi. Ja koko koulutuksen ajan ollaan varmoja, että kyllä se pomon paikka aukeaa. Millähän eväillä, kysyn vaan. Jos minun valittavanani olisi kaksi henkilöä, samalla koulutuksella, ehdottomasti katsoisin mitä ovat tehnee aiemmin. Toinen ollut kesät siivoamassa ja toinen rannoilla ja bilettämässä. Ei tarvitsisi kovin pitkään miettiä kumman ottaisin!
Minä olen ollut palkkaamassa useinkin nuoria työntekijöitä, ja kyllä silloin tosiaan iso merkitys on noilla vähemmän pidetyilläkin töillä. Oon tavannu yli 25-vuotiaitakin, joilla koulut kyllä käyty, mutta ei päivääkään kokemusta työelämästä..
Palkka ei ole edes vanhemmalla siivoojalla kovin hääppöinen (aivan liian vähän siis mielestäni), joten tuskin teini voi paljon odottaa. Mutta kun nuorena ei ole turhan nirso, niin on näyttää se siivoojan kesätyötodistus kun hakee parempaa paikkaa. Sillä nirsolla toisella hakijalla ei kenties ole näyttää sitäkään ja arvaa kumpi saa silloin paikan?
Olen itsekin ollut kesätöissä pesulassa ja tehtaassa, ja niissä todellakin oppii arvostamaan myös niiden työpanosta, jotka tekee likaista ja raskasta työtä aika huonolla palkalla.
Ole ylpeä nuorestasi, joka tarttuu myös vähemmän arvostettuun työhön ja rehellisesti ansaitsee palkkansa. Tunnen nuoria, joita ei huonosti palkattu työ (eikä koulukaan) ole kiinnostanut, eikä nyt 20 v ohitettuaan kiinnosta oikein mikään, paitsi raha. Ja tuossa tilanteessa rahaa saa riittävästi vain epärehellisin keinoin.
Itse olen sairaanhoitaja ja koulun ohessa olin ISS:n iltasiivoojana. Työ oli raskasta, sen sanon suoraan. Palkkakaan ei ollut hääppöinen, mutta kyllä sillä opintotuen kera eli ihan hyvin.
Voit olla ylpeä tyttärestäsi.Ilmeisestikään hän ei pelkää ruumillista kovaa työtä ja osaa sitten arvostaa sitä rahaa minkä on kovalla työllä ansainnut. Muistan hyvin kun olin erään kiinteistön ikkunoita pesemässä työasu ylläni. Ohi kulki pari luokkatoveria, jotka naureskelivat, osoittelivat ja supattelivat siinä ohi mennessään. Nyt sitten makselevat opintolainaansa korkojen kera pois. En voinut olla sanomatta heille että mulla ei onneks noita ongelmia ole, tuli muutama ikkuna silloin opiskeluaikoina pestyä! ;)
lukion jälkeen muutaman kuukauden ja hyvä kesätyöhän se oli 90-luvun alussa, siinä missä myös jos pääsi vaikka keittiöapulaiseksi tai sairaalaan apulaiseksi. Raskasta työtä hiukan riippuen kohteesta, mutta siinä elämänvaiheessa ihan ok juttu. Mielestäni tärkeintä on päästä tekemään työtä, oli se melkein mitä vaan tuossa iässä että saa työkokemusta ja oppii arvostamaan itse ansaittua rahaa.
tälle kesälle kaupalliselta alalta. Hakijoita oli 40 ja haastatteluun kutsuttiin. Tuli valituksi työhön, vaikkei kokemusta ko. alalta ollut lainkaan.
Työhönottaja kertoi valinnassa ratkaisseen sen, kun tyttö on ollut siivoustöissä vaativassa paikassa aiemmin.
Kyllä nuoria pitää kannustaa kesätöihin. Olin yllättynyt, kun työkaveri vastustaa kahden täysi-ikäisen nuoren kesätöitten hakemista. Pitää kuulemma levätä kesän ajan.
Itse olisin täysin turhautunut lukio-ja opiskelijakesinä, ellei töitä olisi saanut.
Meidän lapsi on niin pieni, ettei kesätöistä ole kokemusta, mutta miehen veljen lapset ovat olleet monenlaisisssa kesähommissa alkaen seurakunnan puutarhahommista siivoushommiin, varastohommissa yms. Kyllä se kasvattaa tosi paljon nuoren luonnetta, työn arvostamista ja myös itsetuntoa, kun saa tehdä itse töitä ja tienata rahaa. Ja ne palkat... onhan ne aikuisten mielestä pieniä, mutta viikkorahoihin tms. verrattuna kesäsiivoojankin palkka on ihan valtava! Nuoret ovat olleet tosi onnellisia kun ovat omilla rahoillaan voineet ostaa jotain suurempaa itselleen ja ylipäätään saaneet töitä, sillä suurin osa ei saa. Omassa nuoruudessa ei tätä ongelmaa ollut, vaan aina pääsi johonkin hanttihommaan. Siksi on järkyttävää seurata, että niin suuri osa nuorista ei saa kesätöitä, edes opiskeluaikana, jolloin niillä on tosi iso merkitys työllistymisen kannalta!
Omistan yrityksen, joka työllistää muutaman ihmisen. Hain kesätyöntekijää, ja valituksi tuli nuori, joka oli aiemmin tehnyt kesätöitä mm. varastolla. Kaikki työ kannattaa!
Itse siivoan opiskelujen ohessa ja mielestäni palkkaus on ihan hyvä. Ja työkin on mukavaa, kunnon fyysistä työtä ja työn jälki näkyy heti.