Lue keskustelun säännöt.
Onko lapseltasi leikattu umpisuoli?
Kommentit (2)
Maha tuli yöllä kipeäksi. Menin kouluun seuraavana päivänä, jossa vatsakipu jatkui. Oli vaikea kävellä ja myöhästyin kotimatkalla bussista (bussipysäkille kävelyä n. 1,5 - 2km). Kävelin siis koko matkan kotiin (yht. n 5 - 6km). Pelkäsin, että olin imeskellyt liikaan hiuksia ja aiheuttanee tukosen suolessa. Vatsakipu paheni illalla ja en päässyt kunnolla kävelemään. Olin yksin kotona ja lopulta oli pakko soittaa isä iltavuorosta kotiin. Hän vei minut ensin terveyskeskukseen ja sieltä sairaalaan. Ikää minulla oli n. 9 -10v. Elämä oli vähän toista kuin nykylapsilla. (jo moisen matkan käveleminen olisi ollut liikaa terveellekin ainakin täällä pääkaupunkiseudulla)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sen poisto on todella harvinainen toimenpide lapselle. Ilmeisesti puhe on umpilisäkkeestä eli appendixista. Ne ovat kaksi eri anatomista asiaa.
Tyypillisiä oireita umpilisäkkeen tulehduksessa ovat mahavaivat eli oksentelu ja ripuli sekä kuume/lämpö ja kaikista tavallisimpanan oireena keskeltä vatsaa alkava kipu, joka siirtyy oikealle alas. Hyppiminen sattuu kovasti.
Joskus oireet ovat epätyypilliset. Pienillä lapsilla diagnoosi voi olla erityisen vaikea. Aika paljon Suomessa leikataan varmuuden vuoksi eli viattomia umpilisäkkeitä poistetaan jopa n. 25 % kaikista toimenpiteistä.