Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Argh, lapsen ope vaatii ja painostaa laittamaan koulun KUMPPARIT! Miksi

Vierailija
04.04.2011 |

kunnon goretexit eivät kelpaa? Luokassa kuulemma oikein käskettiin viitata, jos on kumpparit mukana. Ja jos ei ollut, tuli saarnaa ja viesti, että huomenna pitää kaikkien käsien nousta.

Nyt tunnollinen lapseni sitten itkee, kun hänellä ei ollut tänään kumppareita vaan goretex-saappaat. Itse en vain keksi ensimmäistäkään syytä laittaa lasta lompsottamaan kouluun huonosti istuvissa kumppareissa, kun vaihtoehtona on jalkaan hyvät ja täysin vedenpitävät kengät.

Huomenna on näköjään kuitenkin laitettava kumpparit, ettei lapsi joudu opettajan hiostuksen kohteeksi.

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumpparit jalkaan... ja ihan ilman eri pyyntöä. Ja aika naivia luulla, ettei ekaluokkalainen mene lätäkköön "kun on niin sovittu". Ja voihan siihen lätäkköön astua ihan vahintossakin...

Vierailija
22/74 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasta kävelemään kouluun (2km) kumppareissa. Juuri mukavuuden ja JALAN parhaaksi meillä on hankittu laadukkaat gore-saappaat kaikille lapsille. Goretex-kalvo todellakin pitää vettä 100% (jos ette jotain marketti xxx-texejä ole hankkineet).

Ja oma lapseni - luojan kiitos - on riittävän älykäs ymmärtääkseen, että sellaiseen lätäkköön ei voi mennä seisomaan (kumppareilla tai goreilla), jonka syvyys on enemmän kuin saappaan varren korkeus. Ilmeisesti kaikki lapset eivät ole? :-(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun niitä on! Haloo! Kiellät siis lapseltasi kivat välituntileikit, vaikka kumisaappaat jalkaan laittamalla voisit sen sallia. Voi lapsiparkaa...

Vierailija
24/74 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumppariin ei tarvitse tulla kuin hiuksenohut kuluma, ja se imaisee veden. Meillä näitä kulumia on tullut ihan tyhjästä jopa muutaman kuukauden käytön jälkeen.

Joten joka tapauksessa neuvoisin lapsia välttämään lätäköissä kävelyä näillä keleillä!!

Vierailija
25/74 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumppariin ei tarvitse tulla kuin hiuksenohut kuluma, ja se imaisee veden. Meillä näitä kulumia on tullut ihan tyhjästä jopa muutaman kuukauden käytön jälkeen.

Joten joka tapauksessa neuvoisin lapsia välttämään lätäköissä kävelyä näillä keleillä!!

Juuri eilen 7-v. tyttö tuli sukka likomärkänä kotiin, kun päälle päin täysin ehjän näköinen kumppari olikin kastunut läpi.

Vierailija
26/74 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittoi tänä aamuna suosiolla kumpparit jalkaan, vaikka joutuu lompsimaan aika pitkiä matkoja koulumatkallaan. Ja vaikka hänellä on kalliit (= ei markettien halppis!)goret. Sillä viime viikolla neiti huomasi, etteivät ne pidä täysin vettä ja sukat on märkinä.

Ja opettajana sanon, että ymmärrän ap:n oppilaan opettajaa, ilman kumppareita puolet oppitunnista menee siihen, kun lapset ripustelevat märkiä sukkia kuivumaan pattereille, missä ne eivät kuitenkaan ehdi kuivua seuraavalle välkälle ja sitten kulkevat ilman sukkia ja ovat pian kipeinä.

Vierailija
27/74 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on vaikka minkälaisia kumppareita, ihan hyviä jalalle.

Goreissa on se huono puoli, ettei ne kuivu sisältä millään ilveellä koulupvn aikana, jos niiden sisälle pääsee vettä. Märissä kengissä ei myöskään ole kivaa.

lasta kävelemään kouluun (2km) kumppareissa. Juuri mukavuuden ja JALAN parhaaksi meillä on hankittu laadukkaat gore-saappaat kaikille lapsille. Goretex-kalvo todellakin pitää vettä 100% (jos ette jotain marketti xxx-texejä ole hankkineet). Ja oma lapseni - luojan kiitos - on riittävän älykäs ymmärtääkseen, että sellaiseen lätäkköön ei voi mennä seisomaan (kumppareilla tai goreilla), jonka syvyys on enemmän kuin saappaan varren korkeus. Ilmeisesti kaikki lapset eivät ole? :-(

Vierailija
28/74 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnon goretexit eivät kelpaa? Luokassa kuulemma oikein käskettiin viitata, jos on kumpparit mukana. Ja jos ei ollut, tuli saarnaa ja viesti, että huomenna pitää kaikkien käsien nousta.

Nyt tunnollinen lapseni sitten itkee, kun hänellä ei ollut tänään kumppareita vaan goretex-saappaat. Itse en vain keksi ensimmäistäkään syytä laittaa lasta lompsottamaan kouluun huonosti istuvissa kumppareissa, kun vaihtoehtona on jalkaan hyvät ja täysin vedenpitävät kengät.

Huomenna on näköjään kuitenkin laitettava kumpparit, ettei lapsi joudu opettajan hiostuksen kohteeksi.

Ja pännii IHAN OIKEASTI ja IHAN TOSISSAAN, kun vanhemmat luulee, et ne kunnolliset, täydelliset, sikakalliit goretexit on jotain aivan korvaamattoman hienoa joille normaalit kaupan kumpparit ei missään nimessä vedä vertoja. Todellisuudessa goretexit pitää hyvin vettä, jos ulkona on vaikka märkää lunta tms. Mutta kun alkaa olla lätäkköä, niin YKSIKÄÄN goretex kenkä ei kestä kastumatta. Goretex kengän kuivuminen vie todella kauan aikaa eikä esim. tunnin välein koulussa ulkoileva lapsi varmasti saa kuivia kenkiä jalkaansa, jos on jo aamulla koulumatkalla ne kastellut.

Vaatetuksesta olisi paljon muutakin sanottavaa (etenkin vanhempien tietämättömyydestä vaatetuksen suhteen) näin lasten parissa työskennelleenä. Mutta lätäkkö-vesisade kelillä lapsella PITÄÄ olla kumisaappaat ja päiväkodissa vielä kuravaatteet. Mitkään goretexit ja vedenkestävät toppahaalarit ei kyllä todellakaan aja samaa asiaa.

Mutta, jos haluat hyvin istuvat kumpparit, niin mikset hanki sellaisia? Niitäkin on vaikka minkälaisia.

Vierailija
29/74 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Goreilla sitten lenkille, kauppaan tms. vähemmän märkään touhuiluun. Ja hyvin ne lapset kumppareissa lompsivat pidemmätkin matkat, villasukat jalkaan vaan! Kenenkään lapsen jalat eivät kumppareilla kävelemisestä voi piloille mennä, eihän niitä kaiken aikaa pidetä. Järkeä saa käyttää!!!

Vierailija
30/74 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuudessa goretexit pitää hyvin vettä, jos ulkona on vaikka märkää lunta tms. Mutta kun alkaa olla lätäkköä, niin YKSIKÄÄN goretex kenkä ei kestä kastumatta.

Meidän lapsilla on päiväkodissa goretexit, ja opet ovat nimenomaan kehuneet niitä. Eivät kuulemma ole kastuneet ollenkaan. Ja itsellänikin on goret, joilla olen todellakin seissyt lätäkössä nilkkaa myöten - ja jalat ovat pysyneet täysin kuivina.

Miten tarhan täti tämän selität?

Vierailija
31/74 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuudessa goretexit pitää hyvin vettä, jos ulkona on vaikka märkää lunta tms. Mutta kun alkaa olla lätäkköä, niin YKSIKÄÄN goretex kenkä ei kestä kastumatta.

Meidän lapsilla on päiväkodissa goretexit, ja opet ovat nimenomaan kehuneet niitä. Eivät kuulemma ole kastuneet ollenkaan. Ja itsellänikin on goret, joilla olen todellakin seissyt lätäkössä nilkkaa myöten - ja jalat ovat pysyneet täysin kuivina. Miten tarhan täti tämän selität?

Vierailija
32/74 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella opella näyttää olevan omat mielipiteensä, edes päiväkodissa ei ole ollut yhtenäistä linjaa.

Olen hyvin huolellinen hankinnoissa, olen esim vakuuttanut, että JOS ne vedenpitävinä ostetut housut eivät pidä vettä, niin heti seuraavana päivänä tuomme kurahousut. Kun kuitenkin edellinen vuosi meni hyvin ilman turhia kurakamppeita. Mutta ei, kun tänä vuonna ope katselee meitä hymy huulillaan ja jankkaa: kyllä kaikilla pitää olla kurahousut. Ihan lapsen mielenrauhan takia annoin viedä kurikset, jotta saa olla kuin muut eikä ope valita. Minua tympii.

Koululaisella ei ole ollut montaa kertaa kumpparit jalassa. Ollaan keskusteltu ja mielummin ottaa hyvät goret kuin leikkii lätäkön pohjalla. Ja sama juttu: ollaan puhuttu, että jos kengän gore pinta pettää, ostetaan uudet kengät tai vaihdetaan saappaisiin. EN ymmärrä miksi jo etukäteen pitää olla varma, että uusien kenkien gorekalvo ei muka pidä. Omani ovat vuosia vanhat, eikä siltikään ole koskaan jalat kastuneet.

Tyhmää on se, että vanhemmalla on oikeus päättää, mutta opettajat voivat tehdä noilla lapsille kerrotuilla vaatimuksillaan täysin tyhjäksi perheen aikuisten linjat. Tai sitten asetetaan lapsi tilanteeseen, että aikuisen pitää avoimesti vastustaa opea, mikä ei sekään ole kiva juttu.

Vierailija
33/74 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä on hankala pysyä pystyssä ihan tavallisilla kengilläkin, niin saati sitten kumppareilla...

Vierailija
34/74 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että milla lailla voisimme tällä viikolla vittuilla vanhemille. Eiköhän vaatimus että lapsilla on kumpparit johdu siitä että käytännön elämässä päinvastainen linja on johtanut niin suuriin hankaluuksiin, että on päätettyä vaatia kumpparit. Helpompaahan se opettejillekin olisi jos ei tarvis tuollaisia kumpparikampanjoja vetää. Mitä ilmeisimmin goreilu ei vaan käytännön elämässä toimi vaikka joku siellä joukossa olisikin sellaisilla goreilla jotka oikeasti kestää lammikoissa kahlaamista.

Vierailija
35/74 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen omalla tenavalla huomannut, että Nokian kumpparit ovat ainakin hänen jalkaan paljon istuvammat, kuin halpisversiot.

Ja pohjallisella saa ihmeitä aikaan.

Kontioissa on pitkä varsi ja niitä saa myös tytöille punaisena.

Mutta ei kumpparitkaan 100 % pidä vettä, ei edes ehjä; varren kautta holahtaa kummasti joko vettä tai hangessa kaahlatessa lunta, ja kas niin ollaan taas koulupäivä jalat märkinä. Laitoin tänään lapselle reppuun pienen pussin, jossa on varasukat ja varavillasukat. sanoin, että jos kastuu, märät pussiin ja vaihtaa kuivat jalkaan.

Goretexit meni todella kurjan näköiseksi parin pienen kahlailun jälkeen.

Ja loskakengistä tulee märkä varren kautta, niitä sitä sitten kuivatellaankin useampi pv !!

Minun lapseni ovat tälläisiä tyhmiä ja typeryksiä, jotka eivät osaa nähdä onko lätäkkö liian syvä kumpparin varren pituuteen nähden, vaan mennä kahlaavat. Minun lapseni ovat sellaisia typeryksiä, jotka leikkivät ja nauttivat lätäköistä, konttaavat housun polven hajalle, laskevat polvillaan jäämäkeä, kahlaavat lumihangessa ja läikkyvät vettä lätäköissä ja leikkivät lätäköissä.... yhtä tyhmä olin minäkin lapsena.

Ollaan märkiä, kuivatellaan, meillä on kahdet kumpparit kummallekin lapselle, on oltavat varalla. Meillä on myös kuravaatteet ja vaihtovaatteita että pääsevät ulos, jos edelliset vaatteet ja kengät on vielä märkiä..

En hermostu siitä, että lapsi likaantuu leikkiessään. Lapsena pidän ekaluokkalaista, ja lapsena pidän vielä 10 vuotiastakin .

Vierailija
36/74 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEI AP.

Miksi sinä laitat lapsen kouluun itkun kanssa!? Miksi sinä täällä valitat?!

Ota yhteyttä opettajaan. Sano, että lapsellasi on kalliit, huippu-goretex-kengät, eikä lapsesi leiki lätäköissä koulun pihalla, koska olette niin sopineet, joten lapsesi ei tarvitse laittaa klompottavia, jalat pilaavia kumppareita jalkaan.

Ja niin on asia hoidettu. Ei itke lapsi, ei valita ope, ja sinäkin voit olla tyytyväinen.

Vierailija
37/74 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä minäkin VOIN ne kumpparit lapselle laittaa huomenna, mutta en ymmärrä miksi niin pitäisi tehdä vain periaatteesta. Tämän päivän jälkeen lapsen jalat olivat aivan kuivat ja lämpimät.

Minua ärsytti tuossa tilanteessa eniten se, että ope painosti lapsia ja asetti ei-kumpparilliset ryhmäkuriin vedoten ikävään valoon. Ihan kuin tässä elämässä ei saisi enää käyttää harkintaa.

ap

Vierailija
38/74 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsilla on päiväkodissa goretexit, ja opet ovat nimenomaan kehuneet niitä. Eivät kuulemma ole kastuneet ollenkaan. Ja itsellänikin on goret, joilla olen todellakin seissyt lätäkössä nilkkaa myöten - ja jalat ovat pysyneet täysin kuivina.

Miten tarhan täti tämän selität?

En ole siltikään ikinä vielä törmännyt gorekenkään, joka oikeasti kestää vedessä lompsimisen ja vesileikit. Enkä lasta, joka oikeasti seuraa vierestä toisten lasten leikkejä ilman, että yhtään tekisin mieli astua lätäkköön ja osallistua leikkiin.

Sen sijaan olen tavannut kasapäin vanhempia joille ei hienovaraiset vihjailut tai suorat sanomisetkaan auta. Joka vuosi on joku jolla on kaksi kokoa liian pienet vaatteet ulkoleikeissä koska "kohtahan talvi jo loppuu, niin ei viitsi enää ostaa sopivakokoista haalaria". Lapsella tulee hihoista ja lahkeista lunta sisään eikä alle saa millään mitään fleece tai villavaatetta, vaikka ois kylmäkin ilma. Sitten on näitä "meidän haalari maksoi kaksisataa euroa, voitteko katsoa ettei lapsi ryve siinä" vanhempia. Osa on myös niitä "kylhän teil tääl päiväkodil on kuravaatteet, kun en minä nyt (taas)muistanut tuoda niitä, kun aamulla on aina niin kiire"-vanhempia.

Ei ole aina helppoa olla eri mieltä vanhemman kanssa ja joitakin lapsia oikeasti käy sääliksi.

Mutta jos olisin ap, niin laittaisin ne kumpparit vaan lapselle jalkaan. Ilmeisesti ei ne goret pidä kuitenkaan ap:n lapsellakaan vettä, kun ei saa mennä niillä niihin lätäköihin. Semmoisiakin kumppareita on, jotka ei ole liukkaat ja jotka istuu jalassa kuin hansikas.

Vierailija
39/74 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ihmetytti, kun nuorimmaiseni oli ekalla, ja käskin laittamaan kumpparit ja sadevaatteet päälle, kun satoi kaatamalla ja hän väitti ettei kenelläkään ole mitään sadevaatteita ja että häntä haukutaan vauvaksi, kun hän käyttää niitä. No, mä saatoin lapseni kouluun ja huomasin, että tottahan tuo puhui. Muilla lapsilla oli vain sateenvarjo tai ei mitään. Eikä monellakaan ollut mitään gorekenkiä vaan ihan tavallisia tennareita, farkkuja jne. jotka olivat ihan läpimärkiä.

Nyt lapseni on 3. luokalla ja lähtee joskus mun ja koiran kanssa lenkille, kun vettä sataa. Ei ota gorevaatteita vaan ihan sadekamppeet ja hyppii vesilammikoissa. Kouluun ei voi ottaa kumppareita, koska muiden lasten vanhemmat vaativat lapsiaan aikuistumaan liian aikaisin.

Vierailija
40/74 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettekos muuten mammat testanneet itse tai lapsillanne seuraavaa. Laitatte jalkaan kumpparit ja siihen gore-housun ulkopuolelle (ei siis tungeta sitä lahjetta sinne saappaaseen). Sitten menette kahlaamaan jonnekin, jossa vesi yltää kumpparin varren yläpuolelle. Samalla kun vaihdatte itsellenne kuivat sukat vaihdatte jalkaan myös gore-tex kengät (ei marketti -texit vaan gore-texit), joissa vartta on yli nilkan. Menette tai lapsi menee kahlaamaan sinne samaiseen lätäkköön. Tsa-daa eikö olekin iloinen yllätys, kun on ihan kuivat sukat!!

Meidänmuksut usein istuu niissä 20cm syvissä lätäköissä goreissaan ja ihan on kuivat vaatteet toisin kuin naapurin kumppareita käyttävillä lapsilla on kuulemma märät jos kahlaavat samassa lammikossa.

Onko tämä taas niitä asioita, kun joissain päiväkodeissa on kaikilla kurahousut, kun jotkut lapset tarvii ne.