Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei kukaan arkkitehti haluais ehdottaa parannuksia talopohjaani?

Vierailija
03.04.2011 |

Sopivaa ei siis ole talokirjoista löytynyt ja omaa on lähdetty piirtämään siten, että valmiista pohjista katsotaan ideoita ja lisätään omat vaatimukset...

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

parannusehdotuksia löytyy aina asiaan kuin asiaan.

Vierailija
2/32 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä pohjaa alakerrasta: http://img163.imageshack.us/i/foorumilleak.png/

Ulkoseiniä ei voi oikeastaan enää muutella, mutta sisäseiniä vielä voi. Olen pohtinut tuohon tuulikaappia siten, että olisi osittain portaikon alla. Tuleeko liian ahdasta?

Paukuttakaa vaan kaikki kommentit, niin hyvät kuin huonotkin. Ja varsinkin jos on kokemusta jostain tai tietotaitoa esim. suunnittelun suhteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisiko tuulikapin sijaan (en oikein ymmärrä miten rappujen alla?) kuisti olla umpikuisti missä naulakkotilaa? Keittiön saareke näyttää ahtaalta, ja jotenkin muutoinkin jotain väärin keittiössä. Muutoin näyttää toimivalta. Mites yläkerros?

Vierailija
4/32 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää pieneksi tuo olohuone. Vähän sokkeloinen koko juttu. Oletko varma, että haluat keittiön auki olohuoneeseen? Pieni olohuone ja sinnekin tiskipöytä näkyy... Miettisin sitä vaihtoehtoa, että tekisi tuosta keittiöstä vaan umpinaisen. Silloin olohuone ja ruokatila olisi enemmän samaa tilaa ja toisi avaruutta.

Kodinhoitohuone on aika iso, suhteessa muihin.

Vierailija
5/32 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kkh.ssa ei tilaa penkille, mietin pukuhuone käyttöä..

keittiössä vaivasi tuo "työskentelykolmion puute" siitä tulee jotenkin outo malli vaikutelma.

Vierailija
6/32 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiö U:n mallisena auki sinne ruokatilaan päin?

Nämä on tietysti makuasioita, mutta minä kaipaisin enemmän isoa tilaa.

Vierailija
7/32 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yläkerta: http://img863.imageshack.us/i/foorumilleyk.png/

Keittiössä varmaan täytyy siirtää nuo jääkaapit takan takaa makkarin puoleiselle seinälle, jonne olen tuon hellankin piirtänyt. Kenties siirtäisin sinne myös vesipisteen, jolloin kaikki toiminnot olisivat sillä seinällä ja työskentelytilaa olisi muilla ikkunaseinällä ja saarekkeella. Takan taakse sitten jotain kaappia.

Tuulikaappia ajattelin siten portaikon alle, että portaikosta tulisi umpinainen ja... hmm, ehkä tämä ei toimikaan. Kuisti olisi toimivin, mutta piti vähän kukkaron nyörejä kiristää ja se tipahti pois.

Ja KHH:n mieluusti laittaisin penkin. Kunhan vaan keksisin minne.

Huokaus...

Vierailija
8/32 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai riittääkö tuo komero, vaatehuone?

Vierailija
9/32 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä ohjelmalla olette piirtäneet pohjapiirroksia?

Vierailija
10/32 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei kiinteitä. Huoneessa nukkuvan vaatesäilytys tulee olemaan ko. makkarissa.

Vierailija
11/32 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiö U:n mallisena auki sinne ruokatilaan päin?

Nämä on tietysti makuasioita, mutta minä kaipaisin enemmän isoa tilaa.

Tuotakin voisi tosiaan vielä miettiä. Jään helposti lukkoon jonkun idean kanssa. Halusin ruokapöydän erikseen, siten, ettei sieltä nää tiskejä. En halua ruokapöytää ainakaan kaikkien työtasojen keskelle.

Vierailija
12/32 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kätevä ohjelma :)

Vierailija
13/32 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kätevä ohjelma :)

Nyt alkaa unelmakämpän suunnittelu!

Vierailija
14/32 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuossa mitään hyvää? :)

Vierailija
15/32 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnitin huomiota tuohon sisääntuloon. Sain vaikutelman, että sisään tullaan oven levyistä solaa kulkemalla. Ilmeisesti etuoven vasemmalle puolelle on tarkoitus laittaa kiinteä kaapisto?

Tällöin isomman porukan (pari lasta, tai vieraita tulossa kylään) joutuu ensin kulkemaan jonossa asunnon keskelle, jossa on tilaa, riisumaan, ja tulemaan takaisin oven luokse laittamaan vaatteet kaappiin.

Vaikka olisit suunnitellut portaiden alustaa hyötykäyttöön, niin se ei mielestäni korvaa "oikeaa" tilaa sisääntulossa.

Jos ruokailutilan kalusteet ovat piirretty oikeassa mittasuhteessa, niin ympärille on varattu liian vähän tilaa. Tuoleja pitäisi pystyä siirtämään reilusti taaksepäin.

Sitä vastoin tuo keittiön työpiste näytti mielestäni ihan mukavalta. Lieden ja vesipisteen sijainti ok, ehkä liettä hiukan kauemmas altaasta niin jäisi kunnon työtila. Ja jääkaappi siirtyisi ruokapöydän puolelta kiinteän kaapin (siivouskomeron?) paikalle.

Yläkerran komero on varmaan riittävä, jos yläkerran huoneisiin tulee joitakin säilytyskalusteita, lipastoa tai senkkiä, kappia tms. Eipähän kerry turhaa tavaraa nurkkiin.

Kiva kun suunnittelet itse!

Vierailija
16/32 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eteisessä ei laskutilaa, vai saako portaiden alle? Itse en pidä ratkaisuista, että khh:n kautta mennään saunaan tai että khh toimii myös kuraeteisenä.

Vierailija
17/32 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnitin huomiota tuohon sisääntuloon. Sain vaikutelman, että sisään tullaan oven levyistä solaa kulkemalla. Ilmeisesti etuoven vasemmalle puolelle on tarkoitus laittaa kiinteä kaapisto?

Tällöin isomman porukan (pari lasta, tai vieraita tulossa kylään) joutuu ensin kulkemaan jonossa asunnon keskelle, jossa on tilaa, riisumaan, ja tulemaan takaisin oven luokse laittamaan vaatteet kaappiin.

Vaikka olisit suunnitellut portaiden alustaa hyötykäyttöön, niin se ei mielestäni korvaa "oikeaa" tilaa sisääntulossa.

Jos ruokailutilan kalusteet ovat piirretty oikeassa mittasuhteessa, niin ympärille on varattu liian vähän tilaa. Tuoleja pitäisi pystyä siirtämään reilusti taaksepäin.

Sitä vastoin tuo keittiön työpiste näytti mielestäni ihan mukavalta. Lieden ja vesipisteen sijainti ok, ehkä liettä hiukan kauemmas altaasta niin jäisi kunnon työtila. Ja jääkaappi siirtyisi ruokapöydän puolelta kiinteän kaapin (siivouskomeron?) paikalle.

Yläkerran komero on varmaan riittävä, jos yläkerran huoneisiin tulee joitakin säilytyskalusteita, lipastoa tai senkkiä, kappia tms. Eipähän kerry turhaa tavaraa nurkkiin.

Kiva kun suunnittelet itse!

Alkujaan meillä tosiaan oli suunniteltu tuohon kuisti, joka on nyt jouduttu tiputtamaan. Nyt tuossa piirrustuksessa on ajatuksena, että portaikko on avoin ja sen alla kenties lasten naulakot, jotain laatikostoa, arkkupenkkiä. Portaikko lähtee nousemaan olohuoneen seinän vierestä, joten pääovesta aukeaa jo näkymä portaikon ali ja väki voi valua sisälle myös ylimpien portaiden ali. Tuo eteinen minua kyllä eniten mietityttää. Aula on iso, mutta sisääntulo pieni eikä kaappeja ole tarpeeksi.

Ruokailutilan leveys on piirrustuksessa 260cm. Pöytä on nykyisen pöytämme kokoinen, tuolit eivät välttä ole ihan mittakaavassa. Tuotakin leveyttä olen pohtinut, enkä voisin tuon 270 senttiin leventää.

Noita lieden ja altaan sijainteja täytyy vielä tarkemmin pohtia, nyt ovat aika heitettynä tuossa. Väliin voisi tosiaan yrittää saada kunnon työtila. Tuota saareketta olin ajatellut 80cm leveäksi ja siten, että talon pikkuväki pääsisi kanssani esim. leipomaan sen ääreen siten, että itse istuisivat polvillaan ruokapöydän tuoleilla :). En tiedä toimiiko ajatus.

Jääkaapin viereisen kaapin funktiota en ole tarkemmin pohtinut, joten en ole varma onko tuo siivouskomero vaiko jokin muu. Lämmön erittyminen takasta mietityttää, mutta tuo olisi mielestäni muuten todella oiva paikka jääkaapille kun saisi helposti maidot ja muut nosteltua ruokapöytään.

Ja kiitos kannustuksesta. Ehkä tästä saa vielä toimivan :)

Vierailija
18/32 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eteisessä ei laskutilaa, vai saako portaiden alle? Itse en pidä ratkaisuista, että khh:n kautta mennään saunaan tai että khh toimii myös kuraeteisenä.

Laskutilaa oli ajatus saada portaikon alle.

Näihin neliöihin on vaikea saada erillistä pukuhuonetta vielä mahtumaan, joten kodinhoitohuone joutuu valitettavasti toimittamaan myös sen virkaa. Samoin tulee todennäköisesti toimimaan myös kodin arkieteisenä.

Kaikkea en voi mitenkään saada :(

Vierailija
19/32 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkertaan isompi kylpyhuone

Yläkerran seinät ovat kaltevat, joten tuota täyty vielä jonkin verran mitoitella, jotta wc-istuimen päällekin jää riittävästi tilaa. Kylppäri tulee siis todennäköisesti vähän enemmän keskemmälle.

Vierailija
20/32 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rt on kapean näköinen: mahtuuko pöydässä istuvien takaa kulkemaan? Jos keittiöstä tekisi U:n mallisen, joka avautuu rt:laan, niin ruokailuryhmälle saataisiin tarpeellista lisätilaa.

Khh aika iso, mutta varmasti käytännöllinen.

Oh pieni, mutta olette varmaan mitoittaneet sen omalle perheelle sopivaksi.

Eteinen on mielestäni sopivan kokoinen, portaiden alle tosiaan saa paljon säilytystilaa tai jos sen jättää tyhjäksi, niin avaruutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän