Ei kukaan arkkitehti haluais ehdottaa parannuksia talopohjaani?
Sopivaa ei siis ole talokirjoista löytynyt ja omaa on lähdetty piirtämään siten, että valmiista pohjista katsotaan ideoita ja lisätään omat vaatimukset...
Kommentit (32)
makkarin ja kolme lasta ylös ja niille sinne ns. oma olkkari. Meillä lapset jo 8,10 ja 12 v
Oh on 20,4 m2 aivan riittävästi. Meillä on rintamamiestalossa 17 m2 ja sekin on riittänyt, kun on ruokahuone erikseen ja muodostavat yhtenäisen tilan. Itse en tykkää kun kuljetaan kodinhoitohuoneen läpi saunaan. Meillä on "lounge" ennen pesuhuonetta. Siinä voi katsella ja kuunnella kynttilän valossa konsertteja saunan jälkeen. Yksi parhaista asioista talossamme.
Eli mielestäni pohja on hyvin toimiva, mutta entäs ilmansuunnat? Talo pitää suunnitella tontille sopivaksi.
Mutta jos saisi silti antaa vinkkejä. Vesipiste on liian kaukana hellasta. Laittaisin hellan viereen edes kaatoaltaan, että saa perunankeittovedet kaadettua pois. Sen jääkaappisaarekkeen siirtäisin niin että keittiö olisi hieman umpinaisempi olohuoneen suuntaan ja kenties saisitte hieman lisää tilaa siihen ruokailutilaan. Se että tiskit näkyy ruokatilaan ei musta ole ihan niin paha, kuin että ne näkyy suoraan olohuoneeseen. Makuuhuoneen koko on aika pieni, tuonne ei sitten yli 160 cm sänkyä saa millään mahtumaan. Vessaan laittaisin toisen oven kodinhoitohuoneesta, niin sama vessa toimisi saunan vessana ja kuraeteisen kautta pääsee myös ilman että pitää kiertää koko talo.
Jos laitatte avoraput, ja sinne alle lasten naulakoita yms, ne on sitten aina kamalassa pölyssä. Ainakin meidän avorappujen alle kertyy kaikki villakoirat vaikka imuroisi joka päivä. Eli laittaisin umpinaiset raput mutta rappujen alle jättäisin säilytystilaa.
sähkökatkojen varalta + lisälämmönlähteenä.
Kantapään kautta opittu ja kaivattu....
Onko portaikon suunta vähän outo? Eikö olis fiksumpi, jos suoraan eteisestä lähettäis rappusia ylös eikä niin, että ensin pitää kiertää olkkarin puolelle? Ja kylmäkaapeille ei varmaan ole paras mahdollinen paikka kuuman hormin vieressä. Kuluttaa turhaa energiaa.
Siis jos investoi 200 000 -350 000 euroa taloon, niin eikä kannattaisi antaa ammattilaisen suunnitella? Kaikki kunnia av:lle ja sulle, mutta kyllä mä luottaisin ammattilaiseen.
Arkkitehdin ei varmaan tavitset piirtää taloa, mutta voi konsultoida. Maksaa varmaan 70-150 e/h, ja on aika pieni kustannus, jolla sillä vältetään esim. se, että ruokapöydän ääressä ei mahdu istumaan.
Siis jos investoi 200 000 -350 000 euroa taloon, niin eikä kannattaisi antaa ammattilaisen suunnitella? Kaikki kunnia av:lle ja sulle, mutta kyllä mä luottaisin ammattilaiseen.
Arkkitehdin ei varmaan tavitset piirtää taloa, mutta voi konsultoida. Maksaa varmaan 70-150 e/h, ja on aika pieni kustannus, jolla sillä vältetään esim. se, että ruokapöydän ääressä ei mahdu istumaan.
Tässä asiassa aivan samaa mieltä!
Olen pohtinut tuota arkkitehtiä, 5000€ kustannus (mikä kai olisi varattava jos arkkitehti suunnittelee pohjan) on suuri ja sillä summalla saisimme melkein kuistinkin tuohon. Mutta jos arkkitehtiä pystyisi vain konsultoimaan tuon pari tuntia, auttaisi se varmasti. Itse olen tätä jo parin kuukauden ajan pyöritellyt, enkä saa neliöitä mielestäni parhaiten käyttöön.
Ilmansuuntia olen koittanut kovasti pohtia ja niiden pohjalta olenkin taloa suunnitellut. Ruokailutilan nurkka osoittaa itään, olohuoneen etelään, khh länteen ja tekninen kulma pohjoiseen. Mielestäni tilat ovat ilmansuuntiin nähden kohdallaan.
Meillä on kolme pientä lasta. Ajattelimme, että alakerran makkari toimisi aluksi lasten leikkihuoneena ja yläkerran huoneet toimisivat lasten makkarina, aikuisten makkarina ja työhuoneena. Sitten lasten varttuessa, siirtyisimme itse alas ja lapset saisivat yläkerran huoneet ja yläkerran aulaasta saisi tarvittaessa tehtyä vielä työhuoneen tai pidettyä sen viihdehuoneena.
Keittiön kaappien suhteen aion vielä konsultoida eri keittiöfirmoja. Kunhan nyt väliseinät saisi edes oikeille paikoilleen.
Tuo portaikon avonaisuus pölyn kannalta on ihan varteenotettava pointti. Sitä pölyä tosiaan kulkeutuu kiitettävästi. Askelmista voisi tosiaan tehdä suljetut.
Onko kellään kokemusta arkkitehdin konsultoinnista? Voiko hänen ammattitaitoa käyttää vain tuon pari tuntia?
-Ruokailutila tosi ahdas
-Keittiössä saa juosta ees taas ympäriinsä ruokaa laittaessa
-Kodinhoitohuoneessa ei ole pyykinkuivatustilaa, vai kuivatetaanko kaikki rummussa tai kaapissa?
-Mieti, miltä ulko-oven lähistö näyttää, kun siinä on kolmen lapsen takit, housut, reput, kengät ja harrastusvälineet leväällään. Yksi kaappi ei paljoa pelasta.
-Ruokailutila tosi ahdas
-Keittiössä saa juosta ees taas ympäriinsä ruokaa laittaessa
-Kodinhoitohuoneessa ei ole pyykinkuivatustilaa, vai kuivatetaanko kaikki rummussa tai kaapissa?
-Mieti, miltä ulko-oven lähistö näyttää, kun siinä on kolmen lapsen takit, housut, reput, kengät ja harrastusvälineet leväällään. Yksi kaappi ei paljoa pelasta.
Tottahan nämä. Sitten kun keksisi miten nämä viat saisi korjattua. Niin ja suurinosa pyykistä kuivatetaan rummussa, mutta ei kaikkea, joten kuivatustilaakin tarvitsisi.
Onkohan edes mahdollista saada noita kaikkia tiloja tuohon neliömäärään. Jostain on pakko karsia ja kompromisseja tehtävä, joku tila jaa aina ehkä hiukan pienehköksi.
Yläkerta perustoimiva. Itse laittaisin aulan tilalle mh:n ja se alakerran mh pois kokonaan: saisin oh:n suuremmaksi (eli koko alakerta menisi uusiksi).
Mutta ehkä teillä on ajatus, että yk:n aula on "lasten olohuone"? Silloin toki toimiva idea -ainakin teineille.
Itse 2-kerroksisessa asuvana arvostan yläkerran rauhallisia makuuhuoneista (yk:ssa on meillä vain mh:t ja wc): oh ja k ovat alakerrassa ja siellä voi esim. kuunnella musiikkia vaikka yläkerrassa joku nukkuisi.