Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielipiteitä sormiruokailusta

Vierailija
03.04.2011 |

Olen aloittamassa kohta puolivuotiaan kanssa kiinteiden ruokien syömistä. Olen harkinnut sormiruokailua. Kokemuksia? Mielipiteitä puolesta ja vastaan?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kestovaippailijoiden ja kantoliinailijoiden kanssa --> ihme hippejä ja erikoisuuden tavoittelijoita

Vierailija
2/15 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perhe on harrastaneet sitä ja aion itsekin soveltaa sitä, kunhan tämä syntymätön vauva ehtii siihen ikään.



Heidän lapset on syöneet tosi tyytyväisenä ja syömään opettelu on ollut helppoa. Sisko on perehtynyt sormiruokailuun aika paljon, ja hän selitti, että lapsi kyllä yökkää ruuan pois, jos se meinaa mennä henkeen.



Eivät ole juuri soseita syöttäneet, sormiruokaa vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kestovaippailijoiden ja kantoliinailijoiden kanssa --> ihme hippejä ja erikoisuuden tavoittelijoita

kestovaipoissa, kantoliinoissa ja sormiruokailussa on kyse vain erikoisuuden tavoittelusta, ei esim. siitä, että niille olisi jotain perusteita?

Vierailija
4/15 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sormiruokailijat kuuluvat samaan kastiin kestovaippailijoiden ja kantoliinailijoiden kanssa --> ihme hippejä ja erikoisuuden tavoittelijoita


jonka mielestä kaikki hänen toimintatavoistaan poikkeava on erikoisuuden tavoittelua.

Vierailija
5/15 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole mitään ihmeellistä.

Kannattaa lainata kirjastosta kirjoja sormiruokailusta, niin on tietoa sitten kun sen aloittaa. Sormiruokailun voi ottaa myös soseen syötön oheen.

Vierailija
6/15 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkkana tulee olla varmuuden vuoksi vieressä. Esim. leivänmurusista voi kertyä aikamoinen klöntti kitalakeen (nähty on!).



Muuten meillä sujui sormiruokailu hyvin. Syötettiin joillakin aterioilla toki myös lusikalla. Sitten noin 8kk iästä saakka lapsi ei olisi huolinut mitään muuta kuin itse noukkimaansa ruokaa; joka syötöllä täytyi sitten olla sormiruokaa, jonka ohessa sai lykättyä muutamia lusikallisiakin suuhun. Välillä se tuhraus hermostutti, mutta palkkana meillä oli sitten hyvin pienestä saakka ällistyttävän itsenäisesti ja siististi syövä lapsi, jolle annettiin oma pieni haarukka käteen jo pikkutaaperona.



Sormisafkoja oli meillä esim. raejuustonokareet, banaanin- ja avokadonpalat, pehmeät marjat, pehmeiksi keitetyt herneet ja maissit, kiinteä perunamuussi, pehmeiksi keitetyt kasvikset, keitetyt hienonnetut kananmunat, kiinteä puuro, vauvamureke (esim. kananjauhelihasta) jne. Tein lapselle myös vähäsuolaista leipää, jonka päälle laitoin suolatonta mureketta tai marja-tai hedelmäsosetta ja pilkoin ihan pikkuisiksi paloiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/15 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muka kantaa liinassa? Lapsi oppii siihen ja tekee elämästä hankalaa. Miksi sormiruokailla? Soseet ovat helpompia ja turvallisia. sormiruokailusta tulee sotkua. Kestovaipat tulevat kalliiksi ja ovat vaikeita käyttää. Nämä ihmiset haluavat vain esittää jotain ekohippiä!

Vierailija
8/15 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muka kantaa liinassa? Lapsi oppii siihen ja tekee elämästä hankalaa. Miksi sormiruokailla? Soseet ovat helpompia ja turvallisia. sormiruokailusta tulee sotkua. Kestovaipat tulevat kalliiksi ja ovat vaikeita käyttää. Nämä ihmiset haluavat vain esittää jotain ekohippiä!

Vaan koska SÄ et halua tehdä noin, muidenkin pitäis jättää tekemättä noin.

"Lapsi oppii siihen" - joo, lapsi voi "oppia" kaikkia muitakin vaarallisia tapoja, kuten esim. hakemaan sylistä lohtua (vähänx hankalaa).

Sormiruokailu ei ole vaarallista, jos sen osaa tehdä oikein, eikä tosiaankaan ole vaikeaa, kun lapsi oppii syömään itse.

Kestovaipat eivät tule kalliiksi eivätkä ole hankalia käyttää.

Ootko koskaan ajatellut, että vaikka sinä et halua tehdä mitään ekologisia ratkaisuja, niin muut saattavat haluta tehdä niin?

Vaikka provohan tää oli, ei kukaan oikeasti voi olla näin ääliö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/15 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse syötäväksi kaikenlaista. Ei sitä silloin kyllä miksikään sormiruoaksi kutsuttu. Kunhan annettiin lapsen tutustua ruokiin.

Koko ajan hassummaksi tämä lapsimaailma menee.



Kuopus kohta 5kk ja reilun kk päästä saa itse syödä sopivia paljoja, mut en mä siltikään tule kutsumaan miksikään sormiruoaksi.

Vierailija
10/15 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kalliita? Verattuna mihin? vaipattomuuteen ehkä, mutta se vasta hippiä onkin! Jos ostaa kestovaippoja vaikka vähän käytettyinä, niin ne maksavat aivan varmasti itsensä takaisin kertakäyttöisiin verattuna.

Toisaalta miksi tehdä mitään, kun jokin muu tapa on helpompi? Miksi tehdä mitään ylipäätään...

Miksi muka kantaa liinassa? Lapsi oppii siihen ja tekee elämästä hankalaa. Miksi sormiruokailla? Soseet ovat helpompia ja turvallisia. sormiruokailusta tulee sotkua. Kestovaipat tulevat kalliiksi ja ovat vaikeita käyttää. Nämä ihmiset haluavat vain esittää jotain ekohippiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/15 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muka kantaa liinassa? Lapsi oppii siihen ja tekee elämästä hankalaa. Miksi sormiruokailla? Soseet ovat helpompia ja turvallisia. sormiruokailusta tulee sotkua. Kestovaipat tulevat kalliiksi ja ovat vaikeita käyttää. Nämä ihmiset haluavat vain esittää jotain ekohippiä!


Kädet saa vapaiksi, kun lapsi on liinassa eikä roiku käsivarrella (kaikki vauvat eivät viihdy yksinään lattialla), sormiruokailu on vauvalle "kehittävämpää" kuin soseiden lusikoiminen, kestovaipat tulevat itseasiassa halvemmaksi eivätkä kuormita ympäristöä..

Mutta sinähän taidatkin olla provo.. :)

Vierailija
12/15 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä annettiin soseita ensin. vähän yli 6kk lähtien myös sormiruokaa vaikka vauveli sai ensimmäiset hampaansa vasta yli 8kk =) hyvin meni ja syö hyvin ja söi silloinkin. sai opetella aika pienenä myös lusikalla syömään kun halusi. taisi innostua siitä sormiruokailusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/15 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä annettiin soseita ensin. vähän yli 6kk lähtien myös sormiruokaa vaikka vauveli sai ensimmäiset hampaansa vasta yli 8kk =) hyvin meni ja syö hyvin ja söi silloinkin. sai opetella aika pienenä myös lusikalla syömään kun halusi. taisi innostua siitä sormiruokailusta

Vierailija
14/15 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverin esikoinen oli aikamoinen sormiruokailija. Lasta oli kovasti kannustettu sormiruokailuun. Noin kahden vuoden iässä sitten yritti onnistumatta syödä lusikalla, ei saanut ruokaa suuhunsa, tunki sitä sitten sormilla suuhunsa sen minkä sai ja lopputuloksena oli koko ajan nälkäinen lapsi, joka söi mielellään vaikka kulhollisen pakasteherneitä, niitä kun oli näppärä ottaa niillä sormilla. Sitä sivusta seuranneena heitin oman kohdalla sormiruokailut unholaan ja iskin lapselle oman lusikan käteen heti kun oppi istumaan syöttötuolissa, ensin tietysti oma lusikka ilman ruokaa ja aika pian oma ruokalautanen eteen. Tietysti kurkkua, omppua, leipää jne. sai aikanaan sopivan kokoisina palasina, muuten emme kannustaneet sormin syöntiin. Sorminäppäryyttä kun voi treenata vaikka nuppipalapelillä eikä sillä herne-maissi-paprikalla. Noh, anyway, oma lapseni oppi syömään siististi lusikalla hyvissä ajoin, kaverin sormiruokailija sitten siinä kolmen ikävuoden korvilla.



Joten täältä ei kovinkaan suurta plussaa sormiruualle...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/15 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aloitettiin ensin ihan normaalisti soseilla mutta sormiruokailuakin vauvavaiheessa tehtiin ja kyllä se toimi jossain vaiheessa vallankin hyvin.



Tunnen yhden taaperolapsen, joka on ollut alkuun täysin sormiruokailija. Pitkään tosin siis jo syönyt ihan normaalisti lusikalla. Noin yksivuotiaana hän söi todella hyviä määriä ja myös taidollisesti todella hienosti. Tämä toki vain yksi esimerkki mutta luulen kyllä että kannattaa kokeilla. Sormiruokailuhan edistä muun muassa sitä, että lapsi pystyy paremmin vaikuttamaan ruokamäärinsä ja oppii tuntemaan milloin tulee kylläiseksi joten sormiruokailusta on elinikäistä hyötyä. Lisäksi sormiruokailu on turvallista kunhan sen suunnitteleen järkevästi. Vauva, joka on tottunut sormiruokaan ei itseasiassa käsittääkseni tukehdu niin helposti kuin soseita syövä lapsi koska hän on oppinut käyttämään suuta ja nielua eri tavalla kuin soseita syövä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi