Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastensuojeluilmoitus :(

Vierailija
03.04.2011 |

Tästä tuli nyt valitettavasti TODELLA pitkä kirjoitus, pyydän anteeksi, toivottavasti joku jaksaa silti lukea...

Enpä ikinä olisi uskonut, että tämmöisestä asiasta kirjoittelen... Pakko vaan saada purkaa nyt omaa oloa ja tätä järkytystä johonkin.

Eli siis, meille tuli eilen postilaatikkoon kirje sos.virastosta, että meistä on tehty lastensuojeluilmoitus :(( Ja tätä ei todellakaan oltaisi osattu odottaa! Ollaan oltu miehen kanssa ihan shokissa (ja minä melkein paniikissa, kun muutenkin olen herkkä ja helposti huolestuvaa sorttia...) tuon kirjeen saannista lähtien, eikä ymmärretä yhtään, miten tällaista tapahtuu meille.. ;(

Meillä siis on kaksi lasta, kohta 2-vuotias ja 4-vuotias. Asutaan rivitalossa ja ollaan käsittääkseni ihan "normaali, toimiva perhe", tällä tarkoitan siis lähinnä sitä, että ei ole mitään mielenterveys- tai päihdeongelmia kummallakaan, itse olen opettaja, mutta ollut kotiäitinä nyt esikoisen syntymästä lähtien ja mies on vakitöissä.

Ollaan onnellisia ja (tähän asti olleet..) iloisia siitä, että meillä on kaikki asiat hyvin. Niin, ja suurimpana ilon aiheena on tällä hetkellä ollut se, että odotan kolmatta lastamme syntyväksi elokuussa

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipahan syytä tai ei. Tosipaikka jos tulee, niin tuskin monikaan meistä voisi olla neutraali...

miksi olet noin hätääntynyt jos mitään aihetta huoleen ei ole lastenne suhteen? Kysehän on siis erehdyksestä tai pahimmillaankin kiusantesota. Kuulostat tosi epävarmalta jotenkin. Jos itselleni kävisi noin, lähinnä ihmetyttäisi se miksi jollekin tulee mieleen tehdä aivan aiheeton ls-ilmoitus. Jos ilmoitus on siis aiheeton, niin eiköhän asia selviä? Ei raskauspahoinvointi ihan riitä syyksi ls-asiakkuuteen...

Vierailija
42/57 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

heh heh!

niin, ei seuraa ulkoiluja ei, silläpä minustakin tuo syy on ihan outo ja myös se että tuollaisesta joku soittaisi häkeen.

-ap-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipahan syytä tai ei. Tosipaikka jos tulee, niin tuskin monikaan meistä voisi olla neutraali...

miksi olet noin hätääntynyt jos mitään aihetta huoleen ei ole lastenne suhteen? Kysehän on siis erehdyksestä tai pahimmillaankin kiusantesota. Kuulostat tosi epävarmalta jotenkin. Jos itselleni kävisi noin, lähinnä ihmetyttäisi se miksi jollekin tulee mieleen tehdä aivan aiheeton ls-ilmoitus. Jos ilmoitus on siis aiheeton, niin eiköhän asia selviä? Ei raskauspahoinvointi ihan riitä syyksi ls-asiakkuuteen...

se vaan on niin, että vain sellainen, jolle ei aiheetonta ilmoitusta ole tullut, voi sanoa, että hätääntyy ja ahdistuu turhaan. Yleensä ne, joiden kohdalla se on aiheellinen, ovat muutenkin välinpitämättömiä.

Voimia ap!

Vierailija
44/57 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itku voisi tulla, vaikka en olisikaan raskaana. Kokisin, että minun äitiyteni on kyseenalaistettu ja että lähelläni elää kyttääjä, joka haluaa meidän perheellemme pahaa. Siinä jo syitä hermostumiseen. Lisäksi miettisin käytöstäni ja puntaroisin varmaan ihan sairastumiseen asti sitä, miten meistä on tullut vääränlainen kuva ja miten itse olen siihen vaikuttanut, onko ollut jotain syytä, olenko korottanut ääntäni liikaa, ovatko lapseni itkeneet jne.

Ihmettelen, minkälainen äiti voisi ottaa ls-ilmoituksen naurahtaen vastaan ja todeta siihen, että selvitetäänpä asia sitten kuukauden kuluttua... En oikein keksi muuta kuin sellainen äiti nimenomaan, jota ei lasten hyvinvointi ja oma äitiys juurikaan kiinnosta ja jonka mielessä pyörii niin paljon "tärkeämpiä" asioita.

Vierailija
45/57 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kiusaamistarkoituksessa tehdyistä lastensuojeluilmoituksista näkee todella sen, miten ilkeitä ja tyhmiä ihmiset voi olla.

Vierailija
46/57 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itku voisi tulla, vaikka en olisikaan raskaana. Kokisin, että minun äitiyteni on kyseenalaistettu ja että lähelläni elää kyttääjä, joka haluaa meidän perheellemme pahaa. Siinä jo syitä hermostumiseen. Lisäksi miettisin käytöstäni ja puntaroisin varmaan ihan sairastumiseen asti sitä, miten meistä on tullut vääränlainen kuva ja miten itse olen siihen vaikuttanut, onko ollut jotain syytä, olenko korottanut ääntäni liikaa, ovatko lapseni itkeneet jne.

Ihmettelen, minkälainen äiti voisi ottaa ls-ilmoituksen naurahtaen vastaan ja todeta siihen, että selvitetäänpä asia sitten kuukauden kuluttua... En oikein keksi muuta kuin sellainen äiti nimenomaan, jota ei lasten hyvinvointi ja oma äitiys juurikaan kiinnosta ja jonka mielessä pyörii niin paljon "tärkeämpiä" asioita.

[/quote]

näin.

Vierailija
47/57 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se vaan on niin, että vain sellainen, jolle ei aiheetonta ilmoitusta ole tullut, voi sanoa, että hätääntyy ja ahdistuu turhaan. Yleensä ne, joiden kohdalla se on aiheellinen, ovat muutenkin välinpitämättömiä.

Voimia ap!

Vierailija
48/57 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kiteytit juuri sen miltä minusta tuntuu, siltä että joku on todennut äitiyteni niin huonoksi, että tuollaista vaaditaan. Ja että joku kyttää meitä ja haluaa pahaa.

Ja tän vkonlopun olen ollut ihan fyysisesti poikki ja pahoinvoiva tuon asian takia, eka tunne oli eilen kirjeen luettuani että oksennan.

Pitäisi yrittää rauhoittua vauvankin takia, mies sitä sanoo ja tiedän, mutta eipä ole kovin helppoa. :(

Kiitos voimista, niitä tarvitsen kyllä nyt.

Vierailija
49/57 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvittää kyllä se tapaaminen, jos kerran oikeasti on niin, että jos olen asiasta huolissani ja "kauhuissani", saati sitten että vuodatan kyyneleitä näissä hormoneissani, niin ajatellaan että jotain on varmasti vialla... :(

Vierailija
50/57 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä varmasti mitään ihmispetoja ole :)! Eiköhän ne pian näe että puhut totta ja tilanne on kamalan stressaava ei vain sinulle vaan myös syntymättömälle lapsellekin!!

Mitä jos kirjoittaisit paperille kaiken mitä haluaisit sanoa? Ihan kaiken mitä edelläkin mainitsit. Jännität varmasti tapaamista ja olet siellä peloissasikin ehkä, niin voit aina katsoa sieltä paperista mitä haluat sanoa. Ja ehdottomasti ota miehesi mukaan, hän varmasti antaa tukea ja rauhoittaa tilannetta.

t. se jonka miehen ex teki perättömän ilmoituksen

Vierailija
51/57 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin se menee. Lastensuojelussa on totuttu asiattomiin ilmoituksiin, muista se! Tuskin tuosta kovin kummoista tapausta edes tulee - huomaavat varmasti nopeasti, että kyseessä on taas yksi perätön juttu.

Mitä paremmin onnistut pitämään pääsi kylmänä, sen helpompi koko juttu on sinulle - ja myös lapsillesi. Oikeasti: nyt otat itseäsi ihan äitinä vaan niskasta kiinni ja ryhdistäydyt. Olet vahva ja suoriudut tästä kyllä, elämä kannattelee ja kaikki järjestyy kyllä.

Sen ihmisen motiiveja, joka ilmoituksen teki, en lähtisi kauheasti vatvomaan. Pidä mielessä, että kyseinen ihminen voi olla oikeasti harhainen. Todellisuudentaju herpantunut. Kertoohan siitä jo sekin, että on soitettu hätänumeroon tuollaisessa asiassa! Toinen vaihtoehto on, että kyseessä on todella syvästi ilkeä ihminen. Se on harvinaisempaa. Mutta kun vähän mietit,tajuat ettei kummassakaan tapauksessa kyseessä ole varsinaisesti sinuun henkilönä kodistuva arvostelu, vaan sen yksilön omat ongelmat ja häiriintyneisyys.

Nyt unta pollaan. Kaikki kyllä järjestyy.

Vierailija
52/57 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille, ihanaa huomata että tällaisiakin ihmisiä on vielä olemassa, jotka oikeasti toivoo toiselle hyvää!

Ja juu, nyt yritän rauhoittua ja nukkua vaikka se vaikeaa onkin..

Vierailija
53/57 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni eri viranomaistahojen kanssa asioimisesta on se, että asiat selvitetään helpoiten, kun itse ollaan aktiivisia ja yritetään selvittää asia. Huonoiten on sujunut tapauksissa, joissa vanhemmat eivät ole tehneet mitään asian eteen, tulevat tapaamiseenkin myöhässä eivätkä juurikaan ole yhteistyöhaluisia.

Ja juuri neuvolassa meidän nlatäti kertoi, että äidit, jotka ilmaisevat huolensa lapsen käytöksestä tai jopa vaativat lapselleen apua, selviävät paremmin kuin äidit, joita ei ikään kuin kiinnosta ja jotka eivät näe lapsessa mitään vikaa. Jälkimmäisessä tapauksessa lähtee se ls-ilmoitus helpommin.

Minun mielestäni ottamalla itse yhteyttä ja halukkaasti asiaa selvittämällä viestität, että olet kiinnostunut tästä asiasta ja haluat saada asiat kuntoon mahdollisimman nopeasti. Olet siis kiinnostunut lastesi hyvinvoinnista.

T. 44

Vierailija
54/57 |
07.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se menee...

Meille kävi samoin. Tutkinta kiireen(toinen perätön ilmianto) kesti useita kuukausia. Lapsi joutui kuulusteluihin ja muihin tarkkoihin katsauksiin. Mitään syytä nimettömälle ei ollut joten nyt on sitten tutkintapyyntö pistetty poliisille siitä onko herra tai rouva nimetön häirinnyt meitä 5 kuukauden ajan turhaan.

Nimen saa aina. tiedämme jopa kuka sen on tehnyt koska perättömästä ilmiannosta kysellään veitsen tylsimmältä suoraan puhelinnumerosta.

Tutkintapyynnön tekeminen ei maksa mitään, ja sitä kautta saat tietää kaiken tarpeellisen. Myös sos.tmstosta saa kaiken tiedon pyytämällä kaiken tiedon lapseen liitetyistä tiedoista lastensuojelusta kirjallisena. Jos oikea nimi on kirjattu tietoihin vain Hallinto-oikeuden päätöksellä se saadaan peittää. Tai toisin, saatte sen Hallinto-oikeuden päätöksella avattua.

Kärsimystä se on. ja siihen pitää saada muutos. mutta se ei ole naapurien nimettömät kuukausia kestävät ilmiannot vaan todellinen hätä.

Jos teet nimettömänä ilmiannon, Et kanna vastuuta mistään. Tee se nimellisenä ja ota vastuu turhasta häirinnästä.

Vierailija
55/57 |
07.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisätään vielä edelliseen viestiin että 9/10 nimetöntä ilmiantoa ovat turhia. Tuleeko lapsen kärsiä kuukausia siitä että saat olla nimetön?

Yhden pelastaminen ja 9 kärsiminen ei ole oikea suhde. 5/5 käy. mutta 1/10 ei...

Ja nämä ovat todella kaukana todellisuudesta vaikka ovatkin oikeinpäin

Vierailija
56/57 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuosta ikinä toipuu? Meille käynyt myös samoin, tuli joltain nimetön ilmianto, ja sen perusteella saimme soiton ja kirjeen sos.toimistosta. Asia todettiin aiheettomaksi, mutta vaikka siitä on jo kuukausia, en ole vieläkään toipunut siitä pelosta ja ahdistuksesta. Minua järkytti suuresti se, että kuka tahansa voi nimettömänä keksityllä syyllä käynnistää tuollaisen prosessin, joka vaikuttaa erittäin suuresti negatiivisella tavalla kohdeperheen elämään. Meillä tuo ilmoitus todettiin kyllä aiheettomaksi, oli niin älytön väite että sossut itsekin totesivat että oli outo, mutta samat tutkimukset tehtiin silti. Ja tapaamista ja asian ratkaisua saatiin odottaa yli kuukausi. Sinä aikana ehti googletella asiasta, ja törmäsi tietysti kaikkiin kauhutarinoihin.

Ongelma tuossa on se, että minkään ei tarvitse perustua faktoihin, kaikki on vain fiiliksestä, henkilökemioista ja "tunteesta/huolesta" kiinni. Eli kenen tahansa kotiin saadaan käynnistettyä tämä selvitysprosessi ihan vain soittamalla ja valehtelemalla jotain, ja sitten se on tsägästä kiinni, että minkä tyyppinen ihminen tulee tarkistamaan asioita. Koko perhe joutuu kuulusteluun, kaikesta tentataan. Ja joduut odottelemaan tätä tenttaustapaamista pahimmassa tapauksessa, viiikko- jopa kuukausitolkulla. Sinä aikana et tiedä, pidetäänkö sinua syyllisenä vai syyttömänä. 

Erittäin raskas prosessi, käsittämätöntä että tuo nimetön ilmoitus voi aiheuttaa sellaiset seuraamukset!

Vierailija
57/57 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä naurattaa nää lastensuojeluilmoitus jutut täällä. Aika moni taitaa olla provo ja vastaukset on myös aika ääliömäisiä. Ensinnäkin on tosi vaikea uskoa että joku tekisi ilmoituksen tyyliin "lasta ei ole näkynyt ulkona keväästä saakka ja vielä soittamalla hätäkeskukseen?" tai jos tekee niin se on sitten varmaan kiusaamismielessä tai muuten sairas tyyppi.

Toivottavasti jokainen ymmärtää että vanhemmilla on oikeus kasvattaa lapsensa miten haluaa kunhan perus henkinen sekä fyysinen terveys ei vaarannu. Kenenkään ei tarvitse olla täydellinen. Lastensuojelu ei ota asiakkaaksi sen takia että lapsia ei muka viedä ulos pihalle niin usein kun jonkun muun mielestä pitäisi. (jos nyt ei täysin olla sisään linnoittauduttu päivät pitkät)

p.s lastensuojeluilmoituksista vain n. 28% päätyy lastensuojeluasiakkaaksi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi