Lastensuojeluilmoitus :(
Tästä tuli nyt valitettavasti TODELLA pitkä kirjoitus, pyydän anteeksi, toivottavasti joku jaksaa silti lukea...
Enpä ikinä olisi uskonut, että tämmöisestä asiasta kirjoittelen... Pakko vaan saada purkaa nyt omaa oloa ja tätä järkytystä johonkin.
Eli siis, meille tuli eilen postilaatikkoon kirje sos.virastosta, että meistä on tehty lastensuojeluilmoitus :(( Ja tätä ei todellakaan oltaisi osattu odottaa! Ollaan oltu miehen kanssa ihan shokissa (ja minä melkein paniikissa, kun muutenkin olen herkkä ja helposti huolestuvaa sorttia...) tuon kirjeen saannista lähtien, eikä ymmärretä yhtään, miten tällaista tapahtuu meille.. ;(
Meillä siis on kaksi lasta, kohta 2-vuotias ja 4-vuotias. Asutaan rivitalossa ja ollaan käsittääkseni ihan "normaali, toimiva perhe", tällä tarkoitan siis lähinnä sitä, että ei ole mitään mielenterveys- tai päihdeongelmia kummallakaan, itse olen opettaja, mutta ollut kotiäitinä nyt esikoisen syntymästä lähtien ja mies on vakitöissä.
Ollaan onnellisia ja (tähän asti olleet..) iloisia siitä, että meillä on kaikki asiat hyvin. Niin, ja suurimpana ilon aiheena on tällä hetkellä ollut se, että odotan kolmatta lastamme syntyväksi elokuussa
Kommentit (57)
Osaatko aavistaa, mistä syystä teistä on ilmoitus tehty?
Jos sen on tehnyt viranomaistaho, esim. terkka tai päiväkoti tai kerhotäti, heillä on velvollisuus kertoa siitä teille ja keskustella asiasta, että miksi tekevät jne ym.
Mutta ilmoituksen voi sitten kukan tahansa tehdä kenestä tahansa nimettömänäkin ja syyksi riittä HUOLI. Eli joku on nyt kovasti huolissaan sinun tai teidän kyvystä huolehtia lapsistanne.
Kunhan soitat maanantaina ja varaat ajan, tai soitat etukäteen, saat tietää mistä syystä ilmoitus on tehty.
Onko lapsesi saaneet uhmakohtauksia julkisella paikalla? Kotona? Parkua itkua? Oletko korottanut ääntäsi, huutanut lapsille, oletko riidellyt miehesi kanssa?
Eräs sos.tt sanoi minulle, että jos soittelee ja on huolissaan ja järkyttynyt ilmoituksesta, on silloin ihan aiheesta tehty se ilmoitus. Syyttä ei olla huolissaan, vaan huoli ja järkytys johtuu siis siitä, että on jotain todella salattavaa ja lapsilla ja kotona ei kaikki olekaan hyvin jne ym. Pelkästään iktse ilmoitus, sen tuoma järkytys ja luottamuksen menetys ei ole mikään syy, oli tämän sos.työnteijän kanta.
Neuvoni on, että pysy rauhallisena.
Te tuskin tarvitsette lastensuojelun tukitoimia ja syyt ilmoitukseen varmaan on jotain varsin normaalia ja tavallista.
Mutta nyt tiedät, kuka vain voi tehdä ilmoituksen kenestä vain, luottamus menee ihan kaikkiin. Tervetuloa kerhoon.
Ps: älä kerro tästä kellekään. monet ihmiset ajattelevat, että ilmoitus = epäkelpoa vanhemmuutta = lastensuojelun asiakkuus = huostaanotto/uhka jne
miksi olet noin hätääntynyt jos mitään aihetta huoleen ei ole lastenne suhteen? Kysehän on siis erehdyksestä tai pahimmillaankin kiusantesota. Kuulostat tosi epävarmalta jotenkin. Jos itselleni kävisi noin, lähinnä ihmetyttäisi se miksi jollekin tulee mieleen tehdä aivan aiheeton ls-ilmoitus. Jos ilmoitus on siis aiheeton, niin eiköhän asia selviä? Ei raskauspahoinvointi ihan riitä syyksi ls-asiakkuuteen...
virallinen paperi vai sairaan ihmisen aprillipila?
Voi kun olisikin pilaa..!
Ihan kurja olo, tuntuu että nyt ei uskalla kyllä edes lapsia komentaa, ettei vaan joku kuuntele seinän takana tms..?
Kirjeessä oli siis lisäksi, että on varattu aika lastensuojelun tarpeen selvittämiseen, tämän kuun lopussa. Eli vielä melkein kuukausi pitäisi odotella.. :(
Ja juu, minäkin ihmettelen että eikö sitten pitäisi poliisit olla kutsuttu jos kerran hätäkeskukseen on joku soittanut. Mutta ei meillä ole ketään täällä käynyt, eikä edes soitettu ole..
että jos ilmoitus on tehty hätäkeskukseen eikä teille kuitenkaan ole tullut poliisipartiota asiaa tarkistamaan, on syytä olettaa, että ilmoituksen tekijä on ollut epäluotettavan kuuloinen lähde ja että sosiaalitoimi joutuu pakon edestä tarkistamaan tilanteen, vaikka tietävät, että kyseessä on häirikkö. Siksi lähettivät kirjeen, jotta voitte sitten varautua ja soittaa takaisin.
Ilmoituksen tekijä ei varmaan voi olla nimetön, koska on soittanut hätäkeskukseen. Muuten olisi poliisipartio ollut oven takana heti. Pääsette siis nostamaan syytteen tätä ilmiannon tekijää vastaan. On muuten harvinaisen hävytön ilmoituksen tekijä. Jos ei lapsia ole näkynyt vähään aikaan ulkona, niin pitäisihän siinä varmaan ensin soittaa ovikelloa ja kysyä, onko lapsilla kaikki hyvin. Meillä esim. lapset ovat sairastelleet koko tämän vuoden ja kolmessa kuukaudessa meillä on ollut nyt neljä yli viikon kestävää tautia molemmilla lapsilla peräkkäin eli käytännössä emme ole olleet ulkona 8 viikkoon kuin pakolliset kauppareissut, jos miehellä ollut hankalia työaikoja.
ei siitä lasten komentamisesta nyt ls-asiakkaaksi joudu! Ja ehkä nyt et ala kuukautta odottamaan, vaan soitat heti maanantaina ja selvität asian.
Tottakai olen huolissani, ja järkyttynyt. :O Ei kai se tarkoita, että olisi jotain salattavaa. Olen muutenkin luonteeltani herkkä, ja lapseni on mulle kaikki kaikessa, joten kyllä todellakin huolestun.
Ja ei, en ole riidellyt miehen kanssa, eikä täällä ääntä ole korotettu sen enempää kuin yleensäkään, uhmaikäistä lasta on toki välillä komennettava, mutta mitään tappelun ääniä meiltä ei kyllä voi olla kuulunut. Tuo yksi kipeily-yö mulle tulee mieleen, kun lapsi parkui pitkin yötä, mutta muuten ei mitään. Ja eikö sitten syynäkin pitäisi lukea jotain muuta, kuin että lapsia ei ole näkynyt pihalla vuoteen... :(
Ja meilläkin on lapset sairastelleet paljon nyt talvella, eli on oltu senkin takia juuri viime viikkoina paljon sisällä.
Naapuri tulee mieleen, kun on huomautellut meille aiemmin mm. siitä, että hänen autonsa päälle lentää hiekkaa kun mies kuulemma ajaa sen pihaan liian lujaa.. Ja muista asioista. Mutta silti on vaikea uskoa, että tuommoista tekisivät.
Menette sinne ja selitätte asian niin kuin nyt selität. Tiedän että olosi on varmasti kamala, mutta itse tiedät miehesi kanssa tilanteen ja osaatte sen selittää tapaamisessa. Luota nyt vaan itseesi!
Meillä miehen exä teki perättöman ilmoituksen meistä ja mies kävi sitten kertomassa miten asiat ovat. Seurauksena oli lausunto, ettei ole mitään tarvetta ls-asiakkuuteen ja kutsuivat exän vuorostaan kuultavaksi ja kehottivat häntä yhteistyöhön isän kanssa - ei tosin tehonnut.
Voimia sinulle!
EHKÄ se soittaja on soittanut hätäkeskukseen ajatuksenaan pyytää poliisit paikalle katsomaan kun lapset itkee. Mutta eihän tommosen takia poliisit paikalle tule.
On sitten sitä kautta hoitanut sen lastens.ilmoituksen. Toisaalta, hätäkeskus on outo paikka, koska kunnilla on ympärivuorokautisesti päivystävä sosiaalipäivystys, jonne nuo ilmoitukset voi soitella.
Minulle on tullut virallinen kaupungin logolla varustettu kirje, ja tekstinä on vain, että on tehty lastensuojeluiolmoitus jne.
syytä ei kirjeessä ole sanottu. Ei edes sitä, mitä kautta se on tehty.
Meistä on tehty nimettömiä, joten nimiä ei ole tiedossa.
Tarkista kirje. Onko todellakin kaupungin logolla varustettu. Vaiko ihan "blancolle " tehty?
Ja nyt vedä henkeä: Aika on annettu vasta kuun lopussa. Silloin sos.viranomaisetkin näkevät, ettei kyseessä ole mikään akuutti juttu.
Menette ensikäynnille, jossa kerrotte, että ilmoitus on aiheeton; lapset ulkoilevat aivan normaalisti mutta ette viihdy taloyhtiön pihalla. Kerro, että ilmoituksen soittoaikaan molemmat lapset ovat olleet kipeitä ja itkeneet sen takia normaalia enemmän ja myös yöllä ja että tuona aikana lapset eivät tietenkään ole olleet ulkona.
Saattavat he muutakin kysellä kuin mitä ilmoituksessa on, taustoja ym., mutta kannattaa jättää syvällisemmät tilitykset tekemättä.
Lastensuojelun asiakkuutta ei tule ilmoituksen takia, ei edes sen selvittämisen ajaksi. Selvityst melko varmaan todetaan aiheettomaksi, ei tarvetta lastens.asiakkuudelle, mutta eihän se merkintä sieltä koskaan mihinkään häviä, siellä on se on kuin paska junttilan tuvan seinällä, ikuisesti.
Ja rikkoohan se luottamuksen - aivan kaikkiin ja keikkeen.
Jos ilmon on tehnyt naapuri, miksi kummassa ei soita ovikelloa ja kysy, kuinka voidaan, kun ei ole näkynyt aikohin ulkona.. tms. ??!!!
anteeksi, ymmärrän erittäin hyvin järkytyksesi ja ahdistuksesi, olen itse kokenut samanlaista aikoinaan eron jälkeen, kun exäni ryhtyi kiusaamaan minua ja lastani ilmoituksilla ja lopulta sosiaalityöntekijä joutui sanomaan ihan suoraan exälleni, että voisiko hän lopettaa, koska mitään syytä huoleen ei ole.
Vaikuttaisi siltä, että nyt on jokin naapuri kyseessä, jolla on jotakin hampaankolossa teitä kohtaan. Tuollaistahan ei kukaan voi mennä todistamaan, että teitä ei ole näkynyt ulkona kuukausiin, sitä ei sosiaalityöntekijät usko.
Omituista minusta tuossa on se, että on soitettu hätäkeskukseen. Se kertoo siitä, että joku on vain ollut "hädissään", mutta koska hätäkeskuksen työntekijä ei ole nähnyt mitään akuuttia huolta, on tehnyt sitten ilmoituksen, että sitä kautta voi selvittää asian.
Lastensuojeluilmoituksista, sen jälkeen kun niitä saattoi ruveta tekemään nimettömänä, on tullut uusi kiusaamisen väline. Ja useimmin ihan aiheettoman huolen väline. Ei ihme, että lastensuojelun resurssit ovat alakantissa, kun työntekijöitten aika menee selvitellessä, miten usein hyvinvoivat akateemisten äitien lapset käyvät ulkona ja syövät ja mihin aikaan.
Prosessi on ahdistava, koska se on niin leimaava ja joudut odottamaan tapaamisaikoja ja selittämään elämääsi vieraille ihmisille.
Äläkä suotta mieti, miten sinun pitäisi elää, sillä ihan oikeasti on olemassa ihmisiä, jotka tekevät ihan normaaleista asioista epänormaaleja.
olisi aihettakin :(
Itse olen yhden ilmoituksen tehnyt kun kävin lapsiperheessä, missä oli paskaisia ja homeisia vaatteita pitkin lattioita ja sohvia niin, ettei lattiaa näkynyt. Keittiö vyöryi homeisista astioista. Äidillä kaksisuuntainen mielialahäiriö ja hoito ei ollut tasapainossa. Lapset oireilivat. Äiti ei aina edes tiennyt, missä lapset olivat.
Mitään ei tapahtunut ja nyt isompi lapsista on jo hyvä kriminaalinalku :(
Voitte tehdä tutkintapyynnön poliisille tuosta ja ilmoittajan henkilöllisyyskin varmaan selviää.
Minusta on siis tehty parikin lastens.ilmoitusta, nimettömiä. Ne ovat olleet aina yhtä loukkaavia ja järkyttäviä tilanteita.
Toinen oli selkeästi ilkeilymielessä, sisällöltään se oli sellainen. Huolen aiheeksi katsottiin uhmaikäinen lapsi, joka sai uhmakohtauksen julkisella paikalla ja paikalla ollut / olleet ihmiset selvitti ja laittoi ilmoituksen.
Toinen oli syystä, että lapset huusi liikaa, ja minä huusin liikaa. Niin huudettiinkin. Oli vähän rankempi vaihe elämässä, pinna tiukalla ja lapset pahantuulisia, riiteleviä, ja parkuvia. Mutta yöt oltiin hiljaa, ei meillä biletetty. Ja siinä vaiheessa kun posti toi kirjeen, meillä oli tilanne jo rauhoittunut. Silti minä järkytyin.
Asiakkuutta ei tullut.
Mutta sos.tt. osaa olla fiksuja, mutta osaa ne olla vittumaisiakin ja asenteellisia.
En luota ihmisiin enkä naapureihin. Lapseni karjuu edelleen. Ja minä.
Jossain vaiheessa joku laittaa meistä taas ilmoituksen..
Mutta oliko kirje varmasti virallinen ja oikeasti sos.virastosta, ettei ollut mitään pilaa (esim. aprilli)? JOtenkin luulisi, ettei sossu lähettele tuommoisessa tapaukessa mitään kirjeitä vaan soittavat/tulevat käymään. Mitä muuta kirjeessä on? Pitääkö teidän ottaa yhteyttä vai ottavatko sieltä päästä?
sieltä kirje tulee ja sitten on aika ja se aika on yleensä noin kuukauden päästä, mutta heti voi ottaa yhteyttä ja kysyä mistä on kyse.
Ongelmahan näissä on se, että sosiaaliviranomaisilla ei ole velvollisuutta kertoa kuka sen on tehnyt, jos se on tehty nimettömänä, mutta asiakkaalla on oikeus saada ilmoitus itselleen ja sen sisältö voi jo kertoa tekijänkin.
Minusta on siis tehty parikin lastens.ilmoitusta, nimettömiä. Ne ovat olleet aina yhtä loukkaavia ja järkyttäviä tilanteita.
Toinen oli selkeästi ilkeilymielessä, sisällöltään se oli sellainen. Huolen aiheeksi katsottiin uhmaikäinen lapsi, joka sai uhmakohtauksen julkisella paikalla ja paikalla ollut / olleet ihmiset selvitti ja laittoi ilmoituksen.Toinen oli syystä, että lapset huusi liikaa, ja minä huusin liikaa. Niin huudettiinkin. Oli vähän rankempi vaihe elämässä, pinna tiukalla ja lapset pahantuulisia, riiteleviä, ja parkuvia. Mutta yöt oltiin hiljaa, ei meillä biletetty. Ja siinä vaiheessa kun posti toi kirjeen, meillä oli tilanne jo rauhoittunut. Silti minä järkytyin.
Asiakkuutta ei tullut.
Mutta sos.tt. osaa olla fiksuja, mutta osaa ne olla vittumaisiakin ja asenteellisia.En luota ihmisiin enkä naapureihin. Lapseni karjuu edelleen. Ja minä.
Jossain vaiheessa joku laittaa meistä taas ilmoituksen..
varsinkin kaikille, joille on jostakin syystä suuttunut tms?
Eli kostetaan tuolla tavoin omia traumoja?
Olen niin monelta kuullut tuota samaa.
Juu, todellakin meni luottamus kaikkeen ja kaikkiin, kun tällaista voi tehdä. Ja tosiaan, voi kun olisi kys.henkilö voinut itse ensin henk.koht. tulla juttelemaan, eikä tällaista temppua tehdä :(
Kyllä tuo kirje minusta ihan viralliselta vaikuttaa, kahden työntekijän (tai toinen on harjoittelija) nimet ja nrotkin löytyy. Aion kyllä soittaessani kysyä myös tuosta hätäkeskukseen soitosta, että miksei sitten esim. poliisit käyneet paikalla..
Ihan outo koko juttu.
Ja ei todellakaan ole provo, voi kuinka toivon että olisi edes sitä... :(
Kiitos teille kommenteista ja rohkaisusta, olo on ihan kamala, mutta ei auta kuin odottaa nyt ensin edes maanantaihin...
mitään huolta ei ole jos kaikki on kunnossa. Sen sijaan voisi ihmetellä kuka teitä niin tarkkaan kyttää että LUULEE tietävänsä missä lapset milloinkin ovat? Ajattele nyt niin että joku oli oikeasti huolissaan mutta kun mitään syytä ei ole niin hyvä.