Astma ja haisevat vieraat?
Miten menettelette te astmaa sairastavat näiden haisevien (hajusteet) vieraiden kohdalla? Siis niiden, joille on kerrottu astmasta ja puhuttu hajuttomuudesta, mutta jotka silti katsovat oikeudekseen haista?
Tietysti pidän ikkunaa auki, mutta varsinkin talvella se on epämukavaa, ja välillä mahdotonta. Tarvittavaa lääkettä otan maksimiannoksen, mutta sekään ei riitä, jos haiseva ihminen kyläilee tuntikaupalla.
Kieltäydyttekö ottamasta haisevia vieraita vastaan, vai miten toimitte?
Kommentit (15)
Mutta ystävissä on kyllä niitä, joille hajusteet ongelma.
Minusta ennen kyläisilyä voisi muistuttaa, että "voisitko kuule jättää parfyymit aamulla laittamatta, kun tiedäthän, että... " jne. Ihminen voi hyvin kuvitella, että juuri hänen parfyyminsa ei aiheuta oireita, tai että sitä on niin vähän, että ei voi edes huomata.
Ainakin itse toivon, että minulle sanottaisiin, ennenmmin kuin että aiheuttaisin oireita.
Mua ei niinkään haittaa hajusteet paitsi Light Blue (jota toki puolet duunipaikan työkavereista käyttää), mutta mulle paha on hajustetut pesuaineet. Kun anoppi tulee kylään, niin meillä on miehen kanssa etukäteissopimus, että en joudu esim. kahvipöydässä anopin viereen, sillä muuten yskin niin hirveästi, että käyn vessassa oksentamassa limaa. Tällä ollaan ainakin toistaiseksi selvitty ja jos en selviäisi, niin en tiedä miten tulisin toimeen enää töissänikään. Mulle nuo pesuaineet on tosiaan niin paha ja en millään voi ihmisiä vaatia kyllä lopettamaan heille sopivan pesuaineen käyttöä.
Hajusteita käyttävä ontottunut tuoksuun, eikä välttämättä huomaa sitä. Siitä huomauttaminen ystävällisesti on reilua, ja varmasti ymmärrettävää. Elli ole lähemmäs 70 v jolloin mitään ei enää ymmärretä...
m36 3 lasta ja perheessä 3 astmaa
"Mulle nuo pesuaineet on tosiaan niin paha ja en millään voi ihmisiä vaatia kyllä lopettamaan heille sopivan pesuaineen käyttöä."
Mullekin pyykinpesuaineet ovat pahin. Myös monet partavedet/hajuvedet ovat pahoja. Deoderantit ja muut pesuaineet (shampoo, hoitoaine, saippua) eivät yhtä pahoja.
Toki ihmiset voivat käyttää, mitä pesuainetta haluavat, mutta eikö silloin kun menee kylään astmaa-sairastavan kotiin, voisi pestä kyläilyvaatteet hajustamattomalla pesuaineella. Mulla ei riitä tuo "en istu vieressä"-juttu. Hengitystä ahdistaa jo kun henkilö tulee asuntoon. Ulkona ei ahdista, kun pysyn sen verran etällä. Ja tarvittavaa lääkettä toki otan, mutta se ei riitä, jos sisätiloissa on joku haiseva ihminen.
Vieläkin valuu vettä silmistä (kuivat silmät), vaikka naapurin "hajustetut" lapset lähtivät meiltä pois jo pari tuntia sitten. Olivat meillä vasta toista kertaa käymässä, heidän äiti on aika tiukkis, eli mitenkähän ottaisi hajun puheeksi ennen seuraavaa vierailua?
Astmaatikkotyttärelleni piti antaa ylimääräistä lääkettäkin... niin ja toinen naapurin lapsista myös astmaatikko. Pitäskö alkaa vandalisoimaan ja polttamaan kaikki hajusteelliset pesuaineet?
PS. Kertokaa mulle vielä HYVÄ hajusteeton vessapesuaine?
muistaakseni ovat myös testeissä pärjänneet. Valkopyykin valkaisuaine toimii jo 40 asteessa (ei kaikissa muissa). Myös Erisan pesunesteet, rasvat jne. ovat käytössä.
Itse en saa hajuista oireita, mutta totuin jo lapsena hajusteettomiin, ja voimakkaat tuoksut ärsyttää.
No eipä meillä ainakaan tuo anoppi varmaan tajua, että miten herkkiä jotkut voi olla - ei edes silti, vaikka oma mies eli appiukkoni yskii päivittäin keuhkonsa ympäri astmassaan. Itse nostan nopeasti kytkintä, kun anoppi astuu sisään ja samoin en ole koskaan puolta tuntia kauempaa anoppilassa vaan jatkamme usein matkaa "asioille" ja jätämme lapset mummolaan hoitoon. Olen myös joutunut karttamaan hometaloja, joita tuntuu tosi monessa kodissa olevan. On todella hankalaa, kun joudun kieltäytymään jatkuvasti varsinkin yökyläilykutsuista koska sukulaisten talot ovat homeessa. En vaan mielestäni ole oikeutettu paukauttamaan päin naamaa, että en minä teidän hometalossa voi olla yötä. Niinpä varmaan monesta sukulaisesta on tuntunut, että välttelen oikein sukua, vaikkei sellaisesta oikeasti ole kyse.
En aio ruveta anoppia muuttamaan vaan elän sen mukaan, että olen anopille "allerginen". Olen myös hyvin allerginen ihmisille, joilla on koti todella homeessa ja joudunkin erästä ihmistä välttelemään tämän takia sen verran, etten alle metrin etäisyydelle mene. Samoin kissanomistajien ihan iholla en voi olla.
Niin ja mitä noihin pesuaineisiin tulee, niin pyykissä meillä on käytössä Erisanit, shampoina ihan Linnat ja monet muut tavalliset ja siivouksessa käytän Kiilto merkkisiä siivousaineita, myös astianpesuaineet pitää olla hajuttomia. Olen ikävästi myös herkkä esim. mäntysuovalle, joka muuten olisi kivan tuoksuinen kyllä.
Tuo hometalojuttu kuullostaa hiukan liioittelulta. Ettei vaan olisi jotain muuta, mikä aiheuttaa oireita?
Toki ihmiset voivat käyttää, mitä pesuainetta haluavat, mutta eikö silloin kun menee kylään astmaa-sairastavan kotiin, voisi pestä kyläilyvaatteet hajustamattomalla pesuaineella.
Mulla on vain hajustettuja pesuaineita, sillä tykkään niiden tuoksusta. En varmasti hanki hajustamatonta pesuainetta vain siksi, että joku yliherkkä kutsuu mut joskus kylään ja pestä sillä vaatteita siltä varalta, että laitan just ne päälle vierailulle.
Jos oikeasti on noin herkkä hajuille, on parasta pysyä kotona 4 seinän sisällä. Miten te voitte liikkua missään ihmisten ilmoilla?
että hajuvedet ja mahdollisesti hiuslakatkin jätän kyllä pois jos pyydetään, mutta tuo vaatteiden pesu menee kyllä överiksi.
Kun on kerran altistunut homeille, niin ei hometiloissa voi enää pitkiä aikoja oleilla - sen voi toki ymmärtää vai ne, jotka ovat kunnolla homeille altistuneet. Minullekaan ei kaikki homeet tee kovin pahaa astmakohtausta, mutta osa tekee. Osa tekee ihottumaa jne.
"Mulla on vain hajustettuja pesuaineita, sillä tykkään niiden tuoksusta. En varmasti hanki hajustamatonta pesuainetta vain siksi, että joku yliherkkä kutsuu mut joskus kylään ja pestä sillä vaatteita siltä varalta, että laitan just ne päälle vierailulle. Jos oikeasti on noin herkkä hajuille, on parasta pysyä kotona 4 seinän sisällä. Miten te voitte liikkua missään ihmisten ilmoilla?"
Astma ja hajuyliherkkyys on eri asioita. Astma on tulehdustila keuhkoissa. Astma voi pahentua, jos sitä ei hoida tai jatkuvasti altistuu astmaa ärsyttäville asioille. Tiedätkö miten vaikea sairaus asta voi ola? Siihen kuolee vuosittain useita ihmisiä.
Ihmisten ilmoilla liikutaan niin kuin pystytään. Eivät kaikki ihmiset haise. Ei kaikkien koti haise. Itse asiassa hyvin harvoja paikkoja tai ihmisiä joutuu välttelemään hajujen vuoksi. Vaikein paikka on täysi linja-auto. Siellä usen istun yskien jatkuvasti. Mutta matkahan on vain alle puoli tuntia.
Tulee mieleen kaksi kyläpaikkaa, johon en voi mennä hajun vuoksi. Moninkertaisesti on paikkoja jonne mennä. Ihmisistä tulee mieleen kolme perhettä, jotka haisevat. Muut vieraat eivät ja näitä hajuttomiakin on useita.
Päiväkodissa voi käydä normaalisti, samoin sairaalassa, kaupoissa (tiettyjä liikkeitä lukuunottamatta), eläinkaupassakin voin pistäytyä lyhytaikaisesti.
Minulla ongelmana lähinnä 3 haisevaa perhettä ja kaksi haisevaa kotia. Jälkimmäisessä ei haise pesuaineet vaan tuoksukynttilät yms huoneilmaan haihdutettavat tuoksut.
"Mulla on vain hajustettuja pesuaineita, sillä tykkään niiden tuoksusta. En varmasti hanki hajustamatonta pesuainetta vain siksi, että joku yliherkkä kutsuu mut joskus kylään"
ongelma. Toisella osapuolella on vakava sairaus, joka voi pahentua, jos sitä ei hoideta oikein.
Toisen osapuoli tykkää hajuista ja haluaa haista, koska tykkää haista.
Vastakkain siis toisen terveys ja toisen halu haista ja hajuista tykääminen.
Ikävää vain esim. lasten kannalta, kun mummo haluaa haista, mutta äidin sairaus pahenee, jos mummo tulee kotiin haisemaan.
Niissä on tosi voimakas tuoksu. Siskolleni olen suoraan asiasta sanonut, muttei sille ole haju mikään ongelma. Se kuvittelee, ettei pyykistä tule hajutta puhdasta tai puhdas hajutta pesty vaate haisisi tunkkaiselle!
Lapsella tosi paha astma ja tuollainen aiheuttaisi kohtauksen. Eli ei meille kylään, kiitos!