Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäistä lasta voisi alkaa lievästi kurittaa?

Vierailija
01.04.2011 |

Kyselisin, että minkä ikäistä lasta voisi alkaa lievästi kurittaa, pikkuisen ottaa tukasta kiinni jos ei usko tms.?

Täällä on kommentoitu aihetta aika usein, ja valtaosa kannattaa kurittamista, mutta minkä ikäisenä lapsia alkaa oppia tekojensa ja kurittamisen yhteyden ja oppii jatkossa uskomaan?

Itse en kyllä tukistaisi esimerkiksi 6 kk ikäistä, eihän niin pieni vielä hoksaa mistä on kyse. Mutta kyllä yksivuotias jo säikähtää, jos häntä vähän nappaa hiuksista? Ja saattaa jopa muistaa.

Mutta kertokaapa, minkä ikäistä lasta aloitte "kurittaa"? Millä tavalla näkyi, että lapsi uskoi? Säikähtikö ja alkoiko itkeä vai oliko pelosta hiljaa?

Itse ajattelen, että meidän uhmakas 2 vuotias saattaisi kyllä säikähtää kovasti, jos tarttuisin tukkaan enkä henno tehdä sitä vaan yritän keskustella. Mutta nyt kyselisin teiltä, jotka käytätte fyysistä rankaisemista, että oletteko huomanneet sen todella tehoavan? Ja mistä sen tietää, että tehoaa.

Tiedän kyllä että tukistaminen on laissa kielletty, mutta kun se vaan näyttää olevan niin kovin yleinen keino. Hirvittää vaan kun noiden pienten hiuksetkin on niin hennot ja jos vaikka on joskus raivoissaan itse ollutkin hankalassa tilanteessa, olen hillinnyt itseni ajattelemalla että lapsi taitaisi pelätä minua sen jälkeen kovasti ja nähdä painajaisia. Kun minun sentään äitinä pitäisi olla hänelle se turva, joka suojaa väkivallalta.

Että tällaisia ajatuksia. Ristiriitaista. Mutta tukistamista ja läpsimistä olen silti tähän asti osannut välttää, tuntuu vaan siltä että kun se on niin hyväksyttyä, niin taitaa siinä olla tehoakin, vaikka lapsi pelkäisikin sen jälkeen?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvinnut fyysistä rangaistusta. Enkä ole provo.

Vierailija
22/32 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän harjoitella kunnon provon kirjoittamista. Huonoja provoja vaan ei jaksais lukea edes näin aprillipäivänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurittamisesta ei pidemmän päälle koidu lapselle mitään hyvää.

Mä en ymmärrä, miten voitte pahoinpidellä pieniä lapsia, jos ne ei tee just niinku haluatte? Tukistatteko työkavereita ja puolisoa, jos se ei tee hommia juuri sua miellyttävästi?

Tuolta vähän lisää faktaa kehiin:

http://unicef.typepad.com/main/2011/03/äänestäisitkö-ehdokasta-jonka-mu…

Vierailija
24/32 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[iOn tutkittu juttu, että kurittaminen lisää lapsen aggressiivisuutta

[/quote]

ilman tukkapöllyjä (ovat joskus saaneet kyllä ihan remmiäkin).

Toi neljäs on vielä vauva (vanhin 17v) mutta tiedänpä nyt ainakin millä keinoin sekin kasvatetaan. Kiitos tästä!

t: 16

Vierailija
25/32 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistan kun minua itseä tukistettiin lapsena. Syytä en muista, mutta vieläkin muista miten oli päänahka hellänä parinkin päivän päästä. Ei kiva muisto.

Vierailija
26/32 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan vain tietää, että missä iässä ihmiset alkavat tukistaa? Eihän nyt vauvaa sentään!? Toisaalta heillä ei ole hiuksiakaan,

jo syntyessä hiukset päässä. Kysy ennemmin milloin se kanttaa lopettaa (tukistus/luunappi), en enää 3-vuotiasta uskaltaisi ettei kerro kelleen, heti ois sossun tantat ovella. Muutoin kyllä jo laitoksella jos ei tuttia ota suuhun kun käsketään.

Vierailija
27/32 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se vaan niin on,että sitä lasta pitää pystyä hallitsemaan muutoin kun satuttamalla!

En vaan ymmärrä miten on mahdollista kasvattaa ketään satuttamatta.

Ei vaan riitä ymmärrys että miten.

Vierailija
28/32 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oliko pakko tehdä lapsia jos niitä ei jaksa hoitaa ja kasvattaa rakkaudella???????

EN TAJUA!!!!!

Mulla 3 poikaa eikä ole tarvinnut pahoinpidellä. Miksi "tarvitsisi"?

Vierailija
29/32 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulkaapa neuvomaan ap:tä, ihan reilusti vaan esille. Teitähän on täällä niin paljon, nimittäin kun joku tekee aloituksen tukistamisesta ja lain noudattamisesta, joka toinen huutaa haloota ja perää vanhempien oikeuksia kurittaa lastaan. Ja kyselyissä JATKUVASTI suomalaisista 75-82% sanoo että tukistaminen on ok!!!

Joten uskaltautukaa nyt neuvomaan. Vai eikö se sittenkään ole hyvä kasvastuskeino, iskikö omatuntoon?

Vierailija
30/32 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan en ole lapsiani tukistanut, antanut piiskaa tai jaellut luunappia, saatikka sitten läpsinyt. Mutta tosiasia on se, että meillä ei tule omat pennut vanhempien silmille! Kuri kyllä pidetään. Mikäli koskaan tule sellainen tilanne eteen että mikään muu ei tepsi niin siinä tapauksessa hyväksyn pienen tukistamisen. Mutta kuten sanottu, vain ja ainoastaan jos mikään muu ei tepsi.

Vierailija
31/32 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat nyt 7 ja 9 v.

Vierailija
32/32 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä se kuritusmyönteisyys on tullut esille.

Omalla työpaikallani on kyllä valitettavasti äiti, joka on mm. sanonut, että pitäähän lasten tietää miltä satuttaminen tuntuu. Keskusteltiin muiden vanhempien kanssa kahvipöydässä kasvatuskeinoista, niin totesi vaan, että hänen luupäilleen ei kyllä nuo keinot riittäisi. Melkein päivittäin huutaa lapsilleen puhelimessa, ei saa murrosikäisiään aamulla kouluun yms.

On kyllä käynyt monta kertaa mielessä, että tässä perheessä on taidettu mennä jo tosi tosi monta vuotta sitten vikasuuntaan.