Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikäluokka -87 syntyneet

Vierailija
31.03.2011 |

Suomen Akatemian tutkimuksen mukaan vuonna 1987 syntyneistä 60?000 lapsesta - he ovat nyt 24-vuotiaita - neljäsosa on jo elänyt toimeentulotuella, neljäsosalla on rikosrekisteri ja viidesosalla diagnosoitu mielenterveyden häiriö.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olisi rikosrekisteri. Sinne kun saa merkinnän esim. ylinopeudesta tai punaista päin kävelemisestä, jos onnistuu saamaan siitä sakot.

Vierailija
2/28 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten palstailla ainakin 99,9 prosenttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liekö sitten Tsernobylin laskeuma vaikuttanut syntymävuotemme sienisatoon.

Vierailija
4/28 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaiken lisäksi yhdenkään päättäjän en ole kuullut kommentoivan koko asiaa. Koko tutkimus on vaiettu unholaan.

Pitäisikö olla iloinen kun omat vanhimmat lapset on syntyneet -86 ja -88, ei vaan, surullinen olen heidän ikäluokkiensakin puolesta.

Vierailija
5/28 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaiken lisäksi yhdenkään päättäjän en ole kuullut kommentoivan koko asiaa. Koko tutkimus on vaiettu unholaan. Pitäisikö olla iloinen kun omat vanhimmat lapset on syntyneet -86 ja -88, ei vaan, surullinen olen heidän ikäluokkiensakin puolesta.

Vierailija
6/28 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis tuo sanamuoto ei vielä kerro mitään. Esimerkiksi opiskelija voi joutua turvautumaan toimeentulotukeen. Jos tukea hakee vasta sitten kun opintolainannostopäivämäärä (on muistaakseni kesäkuussa) on jo mennyt niin kunnan on pakko myöntää toimeentulotukea jos henkilöllä ei ole muita tuloja.

Kaikki eivät saa kesätyötä ja osa on palkattomassa harjoittelussa kesällä.

Vierailija
7/28 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on elänyt toimeentulotuella (tosin vain kuukauden siinä vaiheessa, kun äitipuoli heitti pojan tavarat ulos pojan ja tämän sisaren omistamasta kodista), mutta on maksanut tuon summan takaisin.

Hänellä on merkintä rikosrekisterissä eli tietääkseni ainakin neljä ylinopeussakkoa.

Hänellä on diagnosoitu mielenterveyden häiriö eli masennus vuonna 1995, jolloin hänen äitinsä kuoli. Diagnoosin teki koululääkäri.

Kummipoika on opiskellut ammatin, ostanut asunnon, mennyt naimisiin ja perustanut perheen. Hänellä ei todellakaan ole mitään syrjäytymisvaaraa tällä hetkellä.

Vierailija
8/28 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienen vauvan yh:na. Rikosrekisteriä enkä mielenterveysongelmia ole vielä saanut hankittua.

On se kurjaa kun just meille on langennu tällänen jakauma...

Vierailija
9/28 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 23:08"]

Raskausaikanaan äitini oli pohjois-lapissa sukuloimassa, ja tsernobylin laskeuma oli siellä kuulemma pahempi kuin etelä-suomessa. Olen aikalailla tutkimustulosta noudattava, mielenterveysongelmia on, sosiaalista syrjäytyneisyyttä, liian vähän työkokemusta, toimeentulotuen varassa olen ollut lyhyen jakson, rikosrekisteriä ei löydy.

[/quote]

Jep.

Olen itse työskennellyr nuorten aikuisten parissa viime vuosina, ja tuon tyyppisiä pulmia tuntuu tosiaan kasaaantuneen -87 syntyneille. Heistähän tosin puhutaan myös 'laman lapsina', tiedä sitten mikä on vaikuttanut enemmän.

Vierailija
10/28 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanpa hyvin on minun tuntema saman ikäluokan lapset pärjänneet elämässään.

Itse taidan olla niitä väliinputoajia, mutta en koe ainakaan sen olevan tsernobylin syytä.

Vaikka oishan se ihan "hauska" olla ydinkatastrofin uhri, ennemmin kuin ihan vain reilusti syrjäytynyt mielenterveystaustalla.

Laman ja köyhyyden kyllä muistan omasta lapsuudestani. Ruokaan ei ollut aina rahaa. Mutta olenpahan ollut aina hoikka, kun ei ruuan perään oikein oppinutkaan haikailemaan.

Vierailija
11/28 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse 87-syntynyt. Laittaisin suurimman osan ongelmista kasvatuksen piikkiin. Ikäisteni vanhemmat vaikuttivat usein lapsistaan kiinnostumattomilta ja tyytymättömiltä, tämä sitten näkyi tunnekylmyytenä ja väkivallan käyttönä lspsia kohtaan. Monissa perheissä myös alkoholia käytettiin runsaasti.

Kiinnostaa kyllä, on tsernobylillä tekemustä asian kanssa, ei voi sulkea pois mahdollisuutta.

Vierailija
12/28 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissäni on kaksi -87 syntynyttä. Kumpikin on olleet pitkäaikaistyöttömiä ja jonkin sortin mt-ongelmia on ollut/on. Toinen sai nyt onneksi töitä pitkän tauon jälkeen. On saanut työttömyystukia ja todennäköisesti myös tt-tukea.

Toinen opiskeli pitkään amk:ssa, mutta jätti kalkkiviivoilla kesken ja on nyt työttömänä. Vanhemmat kustantavat elämisen.

Vierailija
13/28 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni on syntynyt 1987, rikosrekisteri löytyy ja toimeentulotuellakin on elänyt. Nyt tosin vakityöpaikassa it-töissä ja koulutuskin löytyy. Kyllä sieltä kuopasta pääsee pois jos vaan jaksaa yrittää. Kuulostaahan tuo pahalta jos sanoo vain tuon ensimmäisen lauseen, se kun ei kerro a) ihmisestä mitään tai b) nykytilannetta.

Vierailija
14/28 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisareni on 87 ja kaikki täsmää.

Vierailija
15/28 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikuttanut millään lailla. Älysin vasta lukiossa olevani Tsernobyl-lapsi! :) työelämässä olen ollut vain vuoden, kotiäitinä kuusi vuotta, pyrkimys päästä tästä suosta ylös :D

Vierailija
16/28 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausaikanaan äitini oli pohjois-lapissa sukuloimassa, ja tsernobylin laskeuma oli siellä kuulemma pahempi kuin etelä-suomessa. Olen aikalailla tutkimustulosta noudattava, mielenterveysongelmia on, sosiaalista syrjäytyneisyyttä, liian vähän työkokemusta, toimeentulotuen varassa olen ollut lyhyen jakson, rikosrekisteriä ei löydy.

Vierailija
17/28 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Minua kiinnostaisi tietää, mitä 1987 syntyneiden äidit tai vanhemmat ovat kertoneet teille -87 syntyneille Tšernobylin ydinvoimalaonnettomuuden vaikutuksista raskausaikaan, sen synnyttämistä peloista ja huolesta. 

Koetteko että asia on varjostanut lapsuuttanne tai elämäänne millään lailla?

Vierailija
18/28 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Entä jos on syntyny tukholmassa? Pääsiköhä sinne paljo ydinvoimasäteilyä *-) . Atopia ja astma ja allergia löyttyy taskusta, mutta mt-ongelmat hyvin lieviä - lievä sosiaalinen ahdistus mutta en tarvi lääkitystä.

Elämäni on ollu työn ja opiskelun saralla vuoristorataa. Eli kouluja on keskeytetty, ja sossutuet yms työkkärin pilipalikurssit erittäin tuttua huttua. Nyt vanhempana on vähä tasottunu. Löytyy ammatti ja töissäki olen ollu. Kuopasta on noustu ylöspäin. Vielä ei kuitenkaan huipussaan koska krooniset sairaudet hidastaa..

Mites te muut kasiseiskat? Miten teidän elämä menny?

Vierailija
19/28 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ikäluokat kävivät päiväkotina ja alakoulunsa pahimpaan lama-aikaan. Ennaltaehkäisevät terveyspalvelut ajettiin alas. Perheet oli tiukoilla. Maksavat aikuisena kovaa hintaa. Myös yhteiskunta maksaa. Korjaaminen on aina kalliimpaa!

Vierailija
20/28 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tätä samaa olen itsekin miettinyt. Meillä on suvussa useita -87 syntyneitä ja kaikilla on elämäntilanne sama. Syrjäytymistä, masennusta, ahdistusta, yksi ei ole puhunut kenellekään vieraalle ihmiselle sanaakaan 15 vuoteen jne. Sukumme asuu pääosin läntisessä Suomessa, jonne tuli pahimmat laskeumat. 

Minä olen -85 syntynyt ja pärjään työelämässä ihan ookoosti, mutta vapaa-aikani vietän pääosin yksin.