Tuotteen eräkoodi?
Olin rupeamassa herkuttelemaan Keldan parsakuppikeitolla, ja kun avasin kannen, yäk, iso sininen homeläikkä. Reklamaatiota tehdessä meni sormi suuhun kun kysyttiin eräkoodia. Missä sellainen on? EAN-koodi on viivakoodissa, se kerrottiin, mutta onko se koko numerosarja, no sen ainakin laitoin, mutta tuota eräkoodia en tiedä mistä se löytyy. Kannessa missä krutongit ovat, on kaksi eri numerosarjaa. Toinen alkaa 10.... Ja toinen L1. Onko se jompikumpi näistä? Vai pyöreässä renkulassa olevat merkit purkin kyljessä?
Kiitos avusta jos osaatte vastata.
Kommentit (2)
Laitoin ne kannen koodit ja jään odottelemaan vastausta. Kyllä nälkäisenä harmittaa, ja onneksi tämäkin, reklamointi, on helppoa netin kautta. Muuten viitsin tuskin vaivautua. Kiitos.
EAN, eli enari, eli viivakoodin numerot eivät kerro mitään kyseisen tuotteen erästä. Enari ei siis kerro valmistuspäivää, tai mitään muutakaan. enari on sitä varten, että siitä voidaan kaupassa lukea hinta ja tuotteen nimi. Enari on siis sama eilen valmistetulle tuotteelle ja vuoden päästä valmistetulle tuotteelle.
Eräkoodi on todennäköisesti jompikumpi mainitsemistasi. Eli joko se 10 alkuinen tai L1 alkuinen, todennäköisesti molemmat yhteensä. Eli ilmoittaisin kysyjälle kummatkin koodit, niin saa varmasti sen mitä haluaa.
Pyöreässä renkulassa olevien merkkien en mitenään usko olevan eräkoodia, koska et mitenkään voisi toimittaa sitä järkevästi valmistajalle.
Jos eräkoodeja tutkii itse tarkemmin, niin monesti niistä löytyy päivämäärä, todennäköisetsi jonkun koneen numero millä tuote on valmistettu ja ehkä jopa kellonaikakin. Mutta ellei tunne eräkoodeja paremmin, ei nitä ihan suoraan voi itse tietää.
Ilmoita kuitenkin kysyjälle ne kannessa olevat sarjat, ja lisäksi tuotteen parasta ennen/viimeinen käyttöpäivä. Nämä kaikki tiedot yhteensä auttavat vamistajaa selvittämään mikä eni vikaan.