Juristit apua! (Todistamisvelvollisuus työasiassa ja lomamatka)
Olen julkisen sektorin asiakaspalvelutyössä. Nyt minut on haastettu (yksityishenkilönä) oikeuteen todistamaan asiakkaan asiassa. Kyseisestä asiakaskontaktista on aikaa melkein 3 vuotta, eikä minulla ole asiasta minkäänlaista muistikuvaa, vaan ainoastaan tiedot, jotka olen silloin kirjannut ylös. En siis oikeasti mielestäni pysty todistamaan mitään sellaista, mikä ei siellä teksteissä lukisi.
No, lisäongelman tähän tuo se, että olen kyseiseen aikaan vuosilomalla ja olemme varanneet kalliin lomamatkan koko perheelle kyseisen oikeudenkäynnin ajankohtaan.
Mitäs nyt pitäisi tehdä? Onko lomamatka pakko perua ja mennä todistamaan, vai onko joku mahdollisuus kieltäytyä todistamisesta tai saada oikeus vakuuttumaan siitä, ettei minulla ole mitään uutta kerrottavaa. Jos joudun perumaan vuosiloman ja perheen lomamatkan, niin saanko jostain jotain korvausta?
Kommentit (10)
vaatisin niitä maksamaan kulut sieltä lomakohteesta ja takaisin. Koska ei kai KOKO lomamatkaa tarttis tuollaisen takia perua, vain yhtenä päivänä päästä paikalle. Eli lennot edestakaisin kulukorvaukseksi.
jos sinut on oikeuteen haastettu (riippumatta siitä, onko kuulemisestasi omasta mielestäsi hyötyä vai ei). Käytännössä ainoa tapa välttyä todistamiselta on saada sinut todistajaksi kutsuma asiakas vakuuttuneeksi siitä, ettei sinun kuulemisestasi ole hyötyä.
Lomamatkan osalta sun kannattaa ottaa heti yhteyttä käräjäoikeuteen (tai sinut haastaneeseen tahoon, jos olet ollut häneen yhteydessä) ja kertoa lomamatkastasi. Lomamatka ei ole laillinen este, mutta yleensä tuomioistuimet suhtautuvat tällaisiin varsin joustavasti. Voi siis hyvinkin olla mahdollista, että istuntoa siirretään. Toinen vaihtoehto on, että sinua kuullaan puhelimitse. Eli pääset lomalle ja annat todistuksen puhelinyhteyden välityksellä.
Itselle ei äkkiseltään tule mieleen, että joku todistaja olisi joutunut luopumaan lomamatkasta tms. todistelun vuoksi, aina nämä on saatu jotenkin sumplittua (itsellä kokemsta lähinnä siviilijutuista, rikospuolella voi olla toisinkin).
Kuulostaa aika kummalliselta, että yksityishennkilönä haastettu todistamaan työasiassa. Itse olen kerran ollut käräjillä todistamassa työasiassa. Haaste lähetettiin kollegalleni työpaikalle mutta koska hän oli estynyt menemästä niin minä sinne jouduin menemään.
Ainakin meidän haasteessa oli, että sakon uhalla sinne on mentävä.
Otathan yhteyttä yrityksesi juristiin ensitilassa.
sakko on 400 euroa joten laske hyöty, soita sinne oikeuslaitokseen asianosaiselle ja selitä asia tai maksa sakot.
onko syyttäjä kutsunut tai joku kaveri.... syyttäjälle ei voi kieltäytyä mutta kaverille voi...
Kyseessä on rikosoikeudenkäynti ja asiakas oli siis rikoksen uhri ja asiakaskontaktimme tapahtui välittömästi rikoksen jälkeen. Kysymys on nyt hovioikeuskäsittelystä, johon asiakas haluaa minut todistamaan siitä, millainen tilanne on ollut tapahtuneen rikoksen jälkeen. Itselläni ei ole minkäänlaista muistikuvaa sen kummemmin asiakkaasta kuin olosuhteistakaan, vaan olen puhtaasti senaikaisten asiakirjamerkintöjen varassa. Käräjäoikeudessa vastapuoli kuulema tuomittiin rikoksesta, mutta hän vei asian hoviin. En tiedä, miksi asiakas nyt haluaa minut paikalle, mutta haaste tuli siis minulle henkilökohtaisesti nimelläni.
ap
Soita sinne hovioikeuteen ja selosta tilanne lomamatkastasi. Kutsussa on yhteystiedot. Eiköhän asia jotenkin järjesty.
Kuten edellä totesin, todistelusta sun on vaikea/mahdoton luistaa. Asiakkaalla on oikeus kutsua sinut todistajaksi, jos sitä järkevänä pitää (vältyt todistelulta vain jos hän suostuu luopumaan kuulemisestasi tai sinun sijastasi suostuu kuulemaan jotain toista yrityksessänne tms).
Informoi työnantajaa kutsusta. Jos teillä ei ole yrityksessänne lakimiestä, keskustele esimiehesi kanssa (jos et niin ole jo tehnyt). Täältä ei kannata kauheasti neuvoja kysellä, vastaukset ovat yleensä ihan mitä tahansa (edelläkin on vastailtu ihan hassuja).
Mutta nyt hopi hopi, soita hovioikeuteen, ettei lomamatkasi mene pilalle!
2
Täytyy soittaa... Vituttaa vain, koska olen tosiaankin tavannut kyseisen asiakkaan vain pari kertaa silloin 3 vuotta sitten. Nyt hän on viimeisen kuukauden aikana soitellut minulle henkilökohtaiseen puhelimeeni vapaa-ajalla useita kertoja, yleensä humalassa - ja nyt sitten tuli tämä haaste todistamaan. Jostain hän on saanut päähänsä, että minun todistukseni muutaisi jotain, vaikken muista koko tyyppiä sieltä lähes kolmen vuoden takaa... Ilmeisesti olen ollut liian asiallinen ja ystävällinen puhelimessa, kai olisin voinut vain haistattaa paskat kun kerran omaan puhelimeen soittelee? Voinko hakea hänelle vaikka lähestymiskieltoa puheluiden perusteella?
En siis työskentele missään yrityksessä, vaan julkisella sektorilla virkamiehenä.
ap
mutta jostain syystä operaattorin mokan vuoksi puhelinnumero olikin ollut saatavissa numerohausta.
Palkkiota ei käsittääkseni voi vaatia rikosasiassa ellei kutsuta asiantuntijaksi ja minut on siis kutsuttu todistamaan yksityishenkilönä. Ainoastaan kulut (=KOHTUULLISET ansionmenetykset) ja matkat julkisen kulkuneuvon mukaan korvataan, eli siis ei käytännössä mitään.
Jos sinne joudun menemään, niin ainakin aion vittuilla koko rahan edestä enkä ainakaan edistää kommenteillani asiakkaan asiaa... Mitään en muista enkä tiedä!
ap
Jouduitko perumaan matkan? Vai oliko tuomioistuin armollinen?