Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä muita, jotka joutuvat muuntamaan markkahinnat euroiksi ymmärtääkseen niitä?

Vierailija
30.03.2011 |

Mulle ei sano markkahinnat oikeastaan mitään. Jos joku puhuu markoista, joudun laskemaan sen päässäni euroiksi, jotta pystyn sanomaan onko joku raha paljon vai vähän.

Onko muita ja minkä ikäinen olet?

t. vm. -77

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse enää markkoja miettiä. Syntynyt 1946 ja äkkiä ne markat jäi pois mielestä.

Sen verran ne mielessä, kun ostettiin asunto se maksoi täällä maakunnissa 90-luvuilla markoissa saman verran kuin lapsen asunto Helsingissä 2010 euroina.

Vierailija
22/26 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joku heittää jotain aina täydellisiä päättömyyksiä kuten kahvikuppi maksoi markan. No varmaan se joskus maksoikin, mutta ei vuonna 2002.

Palkkojen nousu on kanssa hyvä huomio. Mä sain vuonna 2000 liksaa 16000 markkaa, joka oli silloin valtava palkka mielestäni. 10 vuotta myöhemmin saan 5000 euroa. Olen tuon entisen duunini esimies.

Nykyään 10 eurolla saa sen minkä ennen sai 10 markalla. Miksei palkat ole noussut samaan tahtiin? Eikö 16000 euroa kuulostaisi paljon mukavammalta palkalta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista markka-ajoista oikeastaan mitään hintaa enää, olin silloin 20-vuotias. Sen muistan, että markka-aikana mummoni päivitteli naapurin mummon pojan korkeaa palkkaa, joka oli yli 10000 markkaa. 

Vierailija
24/26 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista markka-ajoista oikeastaan mitään hintaa enää, olin silloin 20-vuotias. Sen muistan, että markka-aikana mummoni päivitteli naapurin mummon pojan korkeaa palkkaa, joka oli yli 10000 markkaa. 

Siihen aikaan pizzan sai 10 markalla. Tuolla olisi saanut monta pizzaa joka kuukausi.

Vierailija
25/26 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää yleensä ajattele markkoja, kun kaikki on muuttunut. Ainoastaan isoissa ostoissa joskus vertaan markka-aikaan. Esimerkkinä asuntokaupat. Ostimme vuonna 2000 pääkaupunkiseudulta rivitaloasunnon uudesta talosta yli 100 neliötä. Hinta oli pöyristyttävä 1,150 miljoonaa markkaa. Alle 200000 euroa. Nyt tällä alueella myydään tämä kokoisia asuntoja hinta yli 400000 euroa ja lisäksi tontti noin90000 euroa. Tämä kertoo jotakin rahan arvosta.

Vierailija
26/26 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskasti nurinkurinen otsikko. :D Mutta asiaan. Kyllä edelleen aika usein mietin, paljonko jokin hinta on markkoina, silloin kun oikeasti koetan miettiä onko jokin tuote hintansa arvoinen. Etenkin suuremmissa summissa.

Kuitenkin olen ollut vasta 12-vuotias silloin kun valuutta vaihtui, joten kai se ensimmäinen rahayksikkö vain menee selkäytimeen erilailla ja myöhemmin kaikki vertautuu siihen, vaikka rahan arvokin olisi jo tyystin muuttunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi