Siis täh? KSML:n jutussa toimeentulotukea saava perhe elää 1444,73 euron nettotuloilla. LISÄKSI
heille maksetaan vuokra, sähkö- ja vesilaskut ja kotivakuutus. Ja tämä perhe on jutun sävyn mukaan rutiköyhä.
Meillä minä olen hoitovapaalla, mies töissä. Tässä tilanteessa nettotulot (palkka, kotihoidontuki, lapsilisät) on 2400 euroa. Lainanlyhennyksiin menee kuussa tonni, vastikkeeseen 200. Näiden jälkeen olemme jo yli 200 euroa jäljessä jutun perheestä. Eikä meidän puolestamme tosiaankaan mitään vesi- ja sähkölaskuja tai vakuutuksia kukaan maksa.
Voiko tästä päätellä, että olisimme oikeutettuja muutaman sadan euron toimeentulotukeen kuukaudessa?!? Eipä ole moinen tullut mielen viereenkään!
Ja mikä huvittavinta: emme me ole mielestämme mitenkään köyhiä. Ihan hyvin pärjätään näin. Tietenkin nyt hoitovapaani aikana on hieman normaalia tiukempaa, mutta mitä sitten.
Kommentit (80)
vain korot huomioidaan asuntolainassa
"ööh, kyllä mä saan ainakin puhelinlaskut sossusta"
Mä olen saanut 10 vuotta toimeentulotukea. Eikä ensimmäistäkään puhelinlaskua ole sossu maksanut. Ainoat tapaukset, jossa sossu maksaa puhelinlaskut, on edunvalvonnassa olevat ihmiset. Heillä edunvalvoja (sossu) maksaa kaikki laskut.
Jotain erityisperusteita voi tietysti olla, esim. vammaisuus tms. Mutta tavallisesti puhelinlaskua ei makseta normin lisäksi, vaan se sisältyy perusosaan.
"Lapsen kaveri lopetti opiskelut kesken ja heittäytyi työttömäksi. Saa päivärahaa + sossu maksaa vuokran, sähkön, puhelinlaskun, vakuutuslaskun ja lääkelaskut . TODELLA REILUA!!"
Ei uskottavaa. Sossu ei maksa puhelinlaskuja kenellekään. Mitkä lääkelaskut? Voisiko opiskelun lopettamisen syynä olla sairaus?
lopettamisen syynä on laiskuus ja saamattomuus. Lääkelaskut ihan antibioottikuuri, yskänlääke ja särkylääke flunssan jälkitautiin. Aiemmin viime kuussa maksoivat toisen antibioottikuurin ja lääkärilaskun.
Lapseni on opiskelija, rahaa jää vuokran jälkeen 150€ kaikkiin muihin menoihin.
Velkaa suositellaan eli siis opintolainaa, jos rahat ei riitä.
Lapsen kaveri lopetti opiskelut kesken ja heittäytyi työttömäksi. Saa päivärahaa + sossu maksaa vuokran, sähkön, puhelinlaskun, vakuutuslaskun ja lääkelaskut . TODELLA REILUA!!
Opintolaina on erittäin edullinen, mars pankkiin. Tai mikä vielä tärkeämpää: kysessä on oma lapsesi, miksi ette itse auta häntä vaan vingutte tukea yhteiskunnalta??!!
Ja missä vinguin?
Koen vain kummalliseksi sen, että jos laiskuuttaan lopettaan opiskelun ja heittäytyy työttömäksi saa paljon tekemättä mitään. Opiskelijalla kuitenkin selkeät tavoitteet valmistua ammattiin ja veronmaksajaksi.
Onko sinusta siis oikein tukea laiskaa ja saamatonta ennemmin kuin ahkeraa?
olisit vinkunut. Samaa ihmettelen myös, helpommalla pääsee kun käy vähän vinkumassa sossussa sen jälkeen kun jättäytynyt työttömäksi. Ei ole reilua ei, perkele.
meillä nettotulot 1400, 3 hengen perhe+ 100,40 lapsilisä. ei olla oikeutettuja toimeentulotukeen eikä asumistukeenkaan sen puoleen.
"lopettamisen syynä on laiskuus ja saamattomuus."
Mistä sinä sen tiedät? Sossu tekee kaikille nuorille työllistymissuunnitelman. Työllistämistyöt kutsuu, jos on terve. Muuten normia leikataan jopa 40%. Voit olla varma, että lapsesi kaveri päätyy työllistämistöihin tai kuntouttavaan työtoimintaan. Jos ei päädy, niin silloin on terveydelliset perusteet.
"Lapsen kaveri lopetti opiskelut kesken ja heittäytyi työttömäksi. Saa päivärahaa + sossu maksaa vuokran, sähkön, puhelinlaskun, vakuutuslaskun ja lääkelaskut . TODELLA REILUA!!"
Ei uskottavaa. Sossu ei maksa puhelinlaskuja kenellekään. Mitkä lääkelaskut? Voisiko opiskelun lopettamisen syynä olla sairaus?
lopettamisen syynä on laiskuus ja saamattomuus. Lääkelaskut ihan antibioottikuuri, yskänlääke ja särkylääke flunssan jälkitautiin. Aiemmin viime kuussa maksoivat toisen antibioottikuurin ja lääkärilaskun.
lääkärilaskut ja ihan jokakuiset apteekkiasioinnitkin :D. Mä en jaksa ymmärtää teitä ketkä kadehditte tt-tukea saavia. Kokeilkaa ihmeessä sitä elämää itse niin huomaatte kannattaako tuo kadehtiminen! Ensinnäkin jo koko tuon tuen hakeminen on tosi nöyryyttävää.
Elän itse sen tuen varassa vielä vähän aikaa, opintojen vuoksi ja elämä on yhtä helvetin kituuttamista päivästä toiseen. Tulen olemaan erittäin onnellinen kun pääsen töihin!!!!!!! t. opiskelijaäiti
heille maksetaan vuokra, sähkö- ja vesilaskut ja kotivakuutus. Ja tämä perhe on jutun sävyn mukaan rutiköyhä.
Meillä minä olen hoitovapaalla, mies töissä. Tässä tilanteessa nettotulot (palkka, kotihoidontuki, lapsilisät) on 2400 euroa. Lainanlyhennyksiin menee kuussa tonni, vastikkeeseen 200. Näiden jälkeen olemme jo yli 200 euroa jäljessä jutun perheestä. Eikä meidän puolestamme tosiaankaan mitään vesi- ja sähkölaskuja tai vakuutuksia kukaan maksa.
Voiko tästä päätellä, että olisimme oikeutettuja muutaman sadan euron toimeentulotukeen kuukaudessa?!? Eipä ole moinen tullut mielen viereenkään!
Ja mikä huvittavinta: emme me ole mielestämme mitenkään köyhiä. Ihan hyvin pärjätään näin. Tietenkin nyt hoitovapaani aikana on hieman normaalia tiukempaa, mutta mitä sitten.
"lopettamisen syynä on laiskuus ja saamattomuus."
Mistä sinä sen tiedät? Sossu tekee kaikille nuorille työllistymissuunnitelman. Työllistämistyöt kutsuu, jos on terve. Muuten normia leikataan jopa 40%. Voit olla varma, että lapsesi kaveri päätyy työllistämistöihin tai kuntouttavaan työtoimintaan. Jos ei päädy, niin silloin on terveydelliset perusteet.
Ihan läheisesti tunnen tämän nuoren tai pitäisikö sanoa nuoren aikuisen. Ja toivon todella että kutsuis joku työ, jotta meilläkin olis toiveita saada lainaamamme rahat takaisin.
Kyse kun on oman lapsemme poikaystävästä.
ja ruokaan. On yh ja kaksi lasta. Ei ihme että joudutaan tukemaan. On vakituisessa työssä pienipalkaisessa tosin ja osti oman asunnon , siis pankin. Lainalyhennys 600e kk ja yhtiö vastike jotain 400 e kk , plus muut menot. Ei saa asumistukea eikä muitakaan etuuksia.
Se on teidän valintanne, silloin eletään köyhemmin kuin työssä ollessa. Vai olteko sitä mieltä että hoitovapaalta pitäisi saada isompi raha?
lopettamisen syynä on laiskuus ja saamattomuus. Lääkelaskut ihan antibioottikuuri, yskänlääke ja särkylääke flunssan jälkitautiin. Aiemmin viime kuussa maksoivat toisen antibioottikuurin ja lääkärilaskun.lääkärilaskut ja ihan jokakuiset apteekkiasioinnitkin :D. Mä en jaksa ymmärtää teitä ketkä kadehditte tt-tukea saavia. Kokeilkaa ihmeessä sitä elämää itse niin huomaatte kannattaako tuo kadehtiminen! Ensinnäkin jo koko tuon tuen hakeminen on tosi nöyryyttävää.
Elän itse sen tuen varassa vielä vähän aikaa, opintojen vuoksi ja elämä on yhtä helvetin kituuttamista päivästä toiseen. Tulen olemaan erittäin onnellinen kun pääsen töihin!!!!!!! t. opiskelijaäiti
Me olemme eläneet pienemmälläkin rahalla, koska valitsimme omistusasumisen ja lainanmaksun, sopimattoman vuokra-asunnon tilalle. Johon sitä asumistukea ei paljoa saanut, koska asunto oli vanha. Kaikille kun ei riitä juuri normittäyttäviä sopivia asuntoja.
Leveämmin tosiaan tuo lapseni kaveri elelee kuin omamme. Me maksamme lapsemme lääkekulut ja olemme tuotakin kaveria auttaneet. Ja siksi kiukuttaa katsoa vieressä, kun opinnot lopetetaan tosiaan kesken. En siis kadehdi, vaan ihmettelen tätä maailmanmenoa. Ahkeraa ei tueta mutta laiskuria kyllä.
ja ruokaan. On yh ja kaksi lasta. Ei ihme että joudutaan tukemaan. On vakituisessa työssä pienipalkaisessa tosin ja osti oman asunnon , siis pankin. Lainalyhennys 600e kk ja yhtiö vastike jotain 400 e kk , plus muut menot. Ei saa asumistukea eikä muitakaan etuuksia.
En tajua. Jos rahaa ei ole, sitä ei ole!
Ota ap huomioon että olet hoitovapaalla. Se on teidän valintanne, silloin eletään köyhemmin kuin työssä ollessa. Vai olteko sitä mieltä että hoitovapaalta pitäisi saada isompi raha?
t. samaa juttua ihmetellyt
"Yhtä lailla on valinta olla opiskelija, kuten jutun perheessä..."
Hoitovapaa (töistä) on eri tavalla valinta. On työ, mihin mennä. Jos on opiskelija, ei yleensä ole työtä, johon voisi mennä, kun ei ole sitä ammattiakaan (lukuunottamatta niitä, jotka omasta halustaan uudelleenkouluttautuvat, vaikka olisi jo ammatti ja työpaikka).
elämme alle ttt-rajan, minä ja kolme lasta. aina löytyy syy sossulta miksi sitä ja sitä ei huomioida. en todellakaan saa edes lääkekuluja ellei ole reseptiä ja silloinkin kytätään minä päivänä ne on ostettu ja jos lääkärilaskun eräpäivä sattuu olemaan sossutädin mielestä päivän johonkin suuntaan väärä niin löytyy joku porsaanreikä siihenkin ettei tarvi huomioida menoksi. saan vähemmän kuin tuo esimerkin perhe ja maksan SIITÄ asumisen JA kaiken muunkin. silmälaseja myöten (käytin kuulemma väärää optikkoa). eli kituutan sillä mitä on, hautokoon sossu rahojaan, en sieltä mitään enää pyydä. saa taas joku juoppo lisää viinarahaa ja mamut sitäsuntätä. en polta, en juo ja kohta en kai edes syö mutta en valita. elämä on silti ihanaa, jatkan opintoja ja teen töitä niin paljon kuin niitä on.
Jep, vaaka kallistuu opiskelijan puolelle.
mielestä tuo KSML:n perhe saa ihan hyvin rahaa, eivät siis todellakaan ole köyhiä. ja hehän ovat opiskelijoita, eli ohimenevä tilanne.
sitten ketjun aloittajan viestiin: Maksatte asuntolainaa 1000e kuussa? eli siis karrutatte omaisuuttanne kokoajan. miksi teitä pitäisi tukea? Jos ei ole varaa elää, myykää asuntonne ja muuttakaa halvempaan!
muodostuu kohtuullisista asumiskuluista ja perusosista. Perusosat lasketaan iän perusteella ja lapsilukumäärän perusteella.
Parisuhteessa elävä aikuinen saa toimeentulotukea 356,24 euroa/kk. Perheen 1. alle 10v lapsi 264,04 euroa/kk. Näin esimerkiksi.
Perusosasta pitää maksaa kaikki paitsi kohtuulliset asumismenot, kohtuulliset sähkölaskut, lääkkeet, terveyskeskusmaksut ja kotivakuutus.
Aloittajan esimerkkiperhe saa enemmän
Ja missä vinguin?
Koen vain kummalliseksi sen, että jos laiskuuttaan lopettaan opiskelun ja heittäytyy työttömäksi saa paljon tekemättä mitään. Opiskelijalla kuitenkin selkeät tavoitteet valmistua ammattiin ja veronmaksajaksi.
Onko sinusta siis oikein tukea laiskaa ja saamatonta ennemmin kuin ahkeraa?