Siis täh? KSML:n jutussa toimeentulotukea saava perhe elää 1444,73 euron nettotuloilla. LISÄKSI
heille maksetaan vuokra, sähkö- ja vesilaskut ja kotivakuutus. Ja tämä perhe on jutun sävyn mukaan rutiköyhä.
Meillä minä olen hoitovapaalla, mies töissä. Tässä tilanteessa nettotulot (palkka, kotihoidontuki, lapsilisät) on 2400 euroa. Lainanlyhennyksiin menee kuussa tonni, vastikkeeseen 200. Näiden jälkeen olemme jo yli 200 euroa jäljessä jutun perheestä. Eikä meidän puolestamme tosiaankaan mitään vesi- ja sähkölaskuja tai vakuutuksia kukaan maksa.
Voiko tästä päätellä, että olisimme oikeutettuja muutaman sadan euron toimeentulotukeen kuukaudessa?!? Eipä ole moinen tullut mielen viereenkään!
Ja mikä huvittavinta: emme me ole mielestämme mitenkään köyhiä. Ihan hyvin pärjätään näin. Tietenkin nyt hoitovapaani aikana on hieman normaalia tiukempaa, mutta mitä sitten.
Kommentit (80)
Ja 41, kyse ei ole siitä että meitä pitäisi mielestäni tukea. Ei tarvitse, pärjäämme kyllä. :)
Olin vain todella yllättynyt siitä, miten iso toimeentulotuki onkaan. En ole näihin asioihin perehtynyt, joten luulin sitä pienemmäksi. Ja tämä tapaus tosiaan osoittaa sen, että joskus "lorvimalla" tienaa yhteiskunnalta paremmat rahat kuin tekemällä itse rehellistä työtä.
Jutun perhe ei kylläkään lorvi, vaan vanhemmat opiskelevat, mistä heille hatunnosto. Mutta moni muu lorvii ja siitä maksetaan...
ap
mielestä tuo KSML:n perhe saa ihan hyvin rahaa, eivät siis todellakaan ole köyhiä.
Jos perheelle jää käyttörahaa yli 1400 euroa kuussa, niin ihan hyvinhän sillä pärjää! 3-lapsisen perheen ruokiin menee 500-600 euroa kuussa, jos ei edes pihistele ollenkaan. Pihistelemällä summan saa putoamaan.
Eli vaatteisiin, harrastuksiin ym. jää vielä lähes tonni!
Minä olen luullut, että toimeentulotuella eläminen on todella kituuttamista....
Ja sitten vielä itketään, että toimeentulotuen päälle (jossa siis jo huomioidaan perhekoko) pitäisi saada lapsilisät.
ksml:n perheen tuloja. Meillä kolme lasta ja molemmat vanhemmat pienipalkkaisissa töissä, ja kun laskee asumiskulut, sähköt, vedet, päivähoitomaksut jne. niin ollaan suunilleen samoissa nettotuloissa kuin toimeentulotuella elävä perhe! Ja sitten vielä valitetaan että tuon perheen pitäisi saada kolmen lapsen lapsilisät tuon 1440 e päälle :0
ksml:n perheen tuloja. Meillä kolme lasta ja molemmat vanhemmat pienipalkkaisissa töissä, ja kun laskee asumiskulut, sähköt, vedet, päivähoitomaksut jne. niin ollaan suunilleen samoissa nettotuloissa kuin toimeentulotuella elävä perhe! Ja sitten vielä valitetaan että tuon perheen pitäisi saada kolmen lapsen lapsilisät tuon 1440 e päälle :0
Jos lapsilisää ei huomioitaisi perheen tulona tttukea haettaessa, nousisi toimeentulotukea saavien määrä todella rajusti. Ei siis ole pelkoa, että niin kävisi.
"Lapsen kaveri lopetti opiskelut kesken ja heittäytyi työttömäksi. Saa päivärahaa + sossu maksaa vuokran, sähkön, puhelinlaskun, vakuutuslaskun ja lääkelaskut . TODELLA REILUA!!"
Ei uskottavaa. Sossu ei maksa puhelinlaskuja kenellekään. Mitkä lääkelaskut? Voisiko opiskelun lopettamisen syynä olla sairaus?
puhelinlaskuja mutta ei myöskään lääkelaskuja vaan Kela hoitaa ne.
1200 eurolla elävä 5-henkinen perhe on rutiköyhä.
Tosin omistusasunto parantaa perheen taloudellista tilannetta mielestäni huomattavan paljon.
Lapseni on opiskelija, rahaa jää vuokran jälkeen 150€ kaikkiin muihin menoihin.
Velkaa suositellaan eli siis opintolainaa, jos rahat ei riitä.
Lapsen kaveri lopetti opiskelut kesken ja heittäytyi työttömäksi. Saa päivärahaa + sossu maksaa vuokran, sähkön, puhelinlaskun, vakuutuslaskun ja lääkelaskut . TODELLA REILUA!!
Vaalit on taas tulossa, joten miettikää näitä asioita ennen kuin menette sinne koppiin. Olishan se kiva jos yhteiskunta antaisi kaikille rahaa ilman mitään velvotteita, mutta kyllä nekin rahat täytyy jonkun tienata...
Lyhennys on itselläni (myös yh) puolet pienempi ja vastike minulta ja lapselta vajaa 160 € (hurja vastike mielestäni tyttärelläsi). Olen hoitovapaalla ja pärjäämme. Tosin tuo 300 € jää meille vain joinakin kuukausina. Toimeentulotukea en minäkään saa, mutta talouden suunnittelulla pärjää. Luksusta ei osteta, mutta ei sitä tarvitakaan :)
ja ruokaan. On yh ja kaksi lasta. Ei ihme että joudutaan tukemaan. On vakituisessa työssä pienipalkaisessa tosin ja osti oman asunnon , siis pankin. Lainalyhennys 600e kk ja yhtiö vastike jotain 400 e kk , plus muut menot. Ei saa asumistukea eikä muitakaan etuuksia.
keitä ovat ne ihmiset, jotka joutuvat menemään leipäjonoon? Putoavatko he toimeentulotuen ulkopuolelle?
Yksinhuoltajana ja opiskelin samalla. Tuloni muodostuivat:
Opintotuki
Lapsilisä
Elatusmaksu (minimi)
summia en enää muista,oli "markka aikaa". Arviolta tuloni olivat noin 2300mk
Asumistuen jälkeen jäi omavastuu maksettavaksi vuokrasta 160mk. Päivähoito oli ilmaista.
Sosiaalitoimi laski opintolainan mukaan tuloihin, koska sitäoli mahdollisuus ottaa ilman takausta. Ensimmäisenä vuonna en ottanut, muina oli pakko että sai lapselle vaatteet hankittua... Toimeentulotukea sain kotivakuutukseen (ei muita vakuutuksia), sähkölaskuun ja lääkekuluihin (lapsen antibiotit korvatulehdukseen). Muuta ei maksettu! Kesäloma aikaan tuloni tuplaantuivat, koska ei opintolaina mahdollisuutta eli minulle olisi ollut järkevämpää olla työtön, ei olisi kertynyt lainaakaan...
Opiskelin loppuun ja jatkoin vielä opintojani. Ikää oli 17v kun aloitin opinnot.
"Minä olen yhden lapsen yh. Asumistuki 388€, kotihoidontuki ja hoitolisä suunnilleen saman verran, lapsilisä 146€ ja risat, elatusmaksu 191€ ja toimeentulotuki noin 80€.
Kaikkinensa noin 1200€/kk ja miinus verot niistä mistä lähtee.
Vuokra 530€
Netti ja puhelin 45€
Vakuutukset, koti auto yms n. 65€
Opintolainan lyhennys 75€
About 400€ jää laskujen jälkeen."
ja ruokaan. On yh ja kaksi lasta. Ei ihme että joudutaan tukemaan. On vakituisessa työssä pienipalkaisessa tosin ja osti oman asunnon , siis pankin. Lainalyhennys 600e kk ja yhtiö vastike jotain 400 e kk , plus muut menot. Ei saa asumistukea eikä muitakaan etuuksia.
En tajua. Jos rahaa ei ole, sitä ei ole!
ja vuokrallla asuminen on yhtä kallista. Ja yhtiö vastike on noin korkea, taloyhtiön remonttien takia.
että sossun tuilla elää leveämmin kuin pienipalkkaisen palkalla. Jutusta sai sen käsityksen, että vuokran maksaa kokonaan sossu/tuki. Eikö niissä ole mitään oma vastuuta?
Jos opiskellaan niin miksi tehdään useampi lapsi?
Kyllä tuo on tietoinen valinta, että ollaan yhteiskunnan elättejä: kyllä sossu auttaa eikä tarvitse käydä opiskelun ohessa töissä. Sorry vaan, mutta tuollainen puistattaa.
eikä se minusta mikään kadehdittava osa ole.
Olin kodinhoidontuella, ok, minun valinta, mutta olin myös virkavapaalla työstäni joten en voinut palata kesken kaiken, työyksikköni on joustamaton.
Sain kodinhoidotuen, lapsilisät 2 lapsesta yh-kortuksella, asumistuen. Elatusmaksuja en alkuun saanut, sopimus oli kesken, sittemmin aloin saada kelan minimiä.
Ja sain myös toimeentulotukea.
Joka kuukausi vein tilitiedot, täytin lomakkeen jossa selvitin tulot ja menot ja odotin päätöstä, jossa aina oli jätettu jotain huomioimatta ja niin jouduin laittamaan oikaisun.
Sain lääkärin määräämät lääkkeet ja lääkärikäynnit julkisella puolella.
Perusosasta piti maksaa puhelin ja nettiyhteys, harrastukset, ruoka, vakuutusmaksut - kotivakuutusta minulla ei ollut - lehdet, vaatteet.
Olin muuttanut uuteen asuntoon asumuseroon ja meiltä puuttuu huonekaluja, verhoja, astioita. Ne maksoin perusosalla, koska niitä ei katsottu tarpeelliseksi, jotta olisi annettu maksusitoumus tai maksettu jälkeenpäin. Pahin puute oli vaatekaapit - asunnossa oli vaatekomero ja vaatekaappi: 1 hengarikaappi ja 1 hyllykaappi, nämä eivät riittäneet. vaatteet oli pahvilaatikoissa nurkassa.
ostin perusosalla vaatekaapit.
Vuoka oli liian iso sossun normistoihin, maksoin perusosasta ylimenevän osan.
Pääkaupunkiseudun mittapuun mukaan se oli kuitenkin erittäin halpa asunto, mutta niin kela kuin sos.toimistokin tulee aivan jäljessä näissä normistoissaan. Minulla hoettiin joka kerta, että edullisempi asunto pitäisi olla. Etsin koko vuoden, en löytänyt, siis sellaista että kahden lapsen kanssa olisin sopinut siihen ja kunto olisi ollut edes samaa tyydyttävää tasoa kuin siinä asunnossa.
Joka ikisestä tulosta piti antaa selvitys, jos jotain oli tullut. Esim. kun vippasin mieheltä ja hän maksoi vippinsä takaisin tilille, siitä piti antaa selvitys.
Kun maksoin liikaa vakuutusmaksuja, ja sain sen takaisin, siitä piti antaa selvitys, jotta eivät laske tuloksi.
Kun sain veronpalautuksia, se katsottiin toimeentuloten perusosaan. Tosi kiva. Olen maksanut liikaa veroa, saan omani takaisin, mutta se tuleekin minulle miinukseksi, koska se katsotaan tuloksi. Muut jotka saa veronpalautuksia, saa sen "ylimääräisenä".
Minulle on aivan sama miten paljon jotkut saa sossusta rahaa. Saavat sen, mihin ovat oikeutettuja. Eivät yhtään sen enempää.
Jos joku on kade, voi ihan hyvin pistää oman elämänsä samaan jamaan, ei se oli mikään homma: eroa, myy talosi, lopeta työt ja ala työttömäksi. Ja sitten vaan luukulle niitä v altavia avustuksia nostamaan ja elämästä nauttimaan! Terve menoa!
että sossun tuilla elää leveämmin kuin pienipalkkaisen palkalla. Jutusta sai sen käsityksen, että vuokran maksaa kokonaan sossu/tuki. Eikö niissä ole mitään oma vastuuta?
Jos opiskellaan niin miksi tehdään useampi lapsi?
Kyllä tuo on tietoinen valinta, että ollaan yhteiskunnan elättejä: kyllä sossu auttaa eikä tarvitse käydä opiskelun ohessa töissä. Sorry vaan, mutta tuollainen puistattaa.
Perhe saa varmasti asumistukea. Asumistuki täysimääräisenäkään ei ole koko vuokra, siinä on omavastuu. Asumistuki katsotaan tuloksi. Menoksi katsotaan toimeentulotuessa vuokra kokonaan tai siltä osin, kuin se on normiston mukainen, liian kalliin vuokran ylimenevän osan joutuu kustantamaan perusosastaan.
Jutun perheellä on edullinen vuokra-asunto ja heidän vuokransa jää normiston sisään, silloin se huomioidaan kokonaan.
ja minua ihmetytti, että opintotuki oli perheen vanhemmilta loppunut jo toista vuotta sitten. Kyllähän yksi tutkinto pitäisi saada opintotukikuukausien aikana suoritettua.
minä, mies ja lapsi. Itse kotihoidontuella kotona ja mies opiskelee. Tt-tukea saadaan. Meille jää asumisen, sähkön, kotivakuutuksen ja jos on lääkkeitä/lääkäri menoja niin niiden jälkeen n.900e/kk käyttörahaa. Tuosta sitten maksetaan puhelin, netti yms.
Ei tää tilanne mikään helppo ole ja innolla odotan aikaa milloin kumpikin meistä on töissä!
meillä suurperhe jossa 7 lasta. meille pitäisi jäädä tt-tukilaskurin mukaan 2500 euroa asumiskulujen jälkeen. No vuokra 1200 (tämän kokoisella perheellä huomioon otettava summa) sähkö ja vesi 50 euroa ja erityislapsen lääkkeet 50 euroa, niin meillä pitäisi olla nettotulot 3800 euroa jotta kannattaisi työtä tehdä.
Ei siis saada tt-tukea vaan mies töissä ja minä äitiyslomalla. Mutta ihmetyttää että saataisiin enemmän rahaa jos molemmat jäätäisiin kotiin.
Jos perheelle jää käyttörahaa yli 1400 euroa kuussa, niin ihan hyvinhän sillä pärjää! 3-lapsisen perheen ruokiin menee 500-600 euroa kuussa, jos ei edes pihistele ollenkaan. Pihistelemällä summan saa putoamaan.
Eli vaatteisiin, harrastuksiin ym. jää vielä lähes tonni!
Minä olen luullut, että toimeentulotuella eläminen on todella kituuttamista....