Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua, työkaveri tekee elämästäni hel...

Vierailija
30.03.2011 |

Töissä stressaa ja raskausajan stressi ei tee hyvää vauvalle... Työkaverini on alkanut piikitellä minua, vähätellä joka asiassa ammattitaitoani, herjata suorastaan että kumma kun noilla taidoilla ja tiedoilla edes saan jatkaa työpaikassani.

Pahinta on että syyttää minun sanoneen hänelle asioita joita en ole sanonut. Työnjakoa tehdessä kun ehdotan nätisti jotain, niin huutaa että älä ala mua komentelemaan, tai kun kysyn että haluatko tehdä tämän vaiko tuon tehtävän, niin tiuskii naama punaisena että sulla ei ole oikeutta määrätä mun tekemisiä.

Sitten kun oli virkistyspäivä ja kysyin että osallistuuko ja jos niin mihin, niin suuttui siitä että minä alan antamaan hoito-ohjeita hänelle kun hänellä viiraa päästä, etten minä mikään psykiatri ole. Ja minun pitäisi kunnioittaa työkaveriani edes sen verran että ymmärrän olla puuttumatta hänen elämäänsä, etenkin kun hän on puuttumatta minun elämään vaikka paljon enemmän minun elämässäni olisi moitittavaa ja viallista. Oikeasti elämäni on hyvää, mitä nyt tämä työ alkoi stressata.

Tänään meni jo niin pahaksi, että en uskalla sanoa enää mitään, sillä mitä ikinä sanonkin hän kuulee väärin. Esim. kun kysyin otatko teetä, niin siihen tiuskaisi että "sun mielestä mun varmaan pitäis juoda kahvia kun kerta kysyt noin". Ihan oikeasti, en uskalla enää sanoa mitään. Onko hormonit syynä, mutta mulla tuntuu koko kropassa väreilyä tai kihelmöintiä, niin stressaantunut olen. Ihan oikeasti pelkään stressaavani liikaa, siis että riski kun raskaana.

Lisäksi työkaveri kuvittelee asioita, siis että jos näkee minun lähettävän sähköpostia, on täysin varma että lähetän hänestä herjaa, tai jos menen palaveriin niin puhun pahaa. Tai että tahallani salailen häneltä asioita. En ikinä tekisi kenellekään niin, ei ole luonteessani.

Työkaveri oli alkanut eristäytyä työporukasta ja minä olin ainoa joka tuli toimeen hänen kanssaan, nyt hän vihaa minua ja suorastaan vainoaa. Olen huomannut että hänen pinnansa on alkanut kiristyä ja raivokohtauksia on tullut töissä. Lisäksi hän on alkanut olla kateellinen siitä, että minä olen mennyt työpaikalla eteenpäin, ja arvostukseni on kasvanut vaikka hän on ollut töissä minua pidempään.

Olen jo pitempään miettinyt, että viirako sillä ihan oikeasti päästä? Harhaluuloja, kuulee tai tulkitsee asiat ihan oudosti, aggressiivinen käytös ja piikittely. Joskus ajat sitten tiesin samanlaisen ihmisen ja se sairastui syvään masennukseen. Mut ei mulle kuulu.

Mitä voisin tehdä? En halua olla kielikello, saisin varmaan isot vihat päälleni ja mikä pahinta varmaan voisi vaikeuttaa työtäni ihan hirvittävän paljon niin halutessaan. Mutta... olen raskaana ja stressaan niin hirveän kovasti ja tuntuu että raskauden takia en edes kestä niin hyvin tällaista kuin normaalisti. Esimiehelle vaiko luottamusmiehelle pitäisi puhua? En haluaisi jäädä sairaslomallekaan.

Mitä muut tekisitte tai jos olette edes jotenkuten vastaavaa kokeneet, mitä teitte? Mitä tapahtui?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse luottamusmies ja sen verran kova luu, että kukaan ei mua tuolla tavalla kohtelisikaan.

Eli työkaveri tekee helvettiä elämästäsi niin kauan kuin annat sen tapahtua.

Ota asia puheeksi työantajan tai luottamusmiehen kanssa, kumman kanssa asia tuntuu luontevammalta. Kerro konkreettiset tilanteet (näytä vaikka tämä kirjoituksesi) ja kysy, mitä työantaja aikoo tehdä että tällainen käytös loppu, sillä se ei ole asiallista käytöstä työpaikalla ja täyttää kiusaamisen tunnusmerkit. Työantajan velvollisuus on siihen puuttua.

Sano, että odotat että sinua kohdellaan asiallisesti sekä johdon että työtoverien taholta, sillä nykyaikaisessa normaalissa työpaikassa ei sallita tuollaista käytöstä.

Vierailija
2/12 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja luuli olevansa pätevä osaava ja tykätty. Oikeasti oli hidas, laiska, pöhkö ja ei kovin suosittu. teki kaikkea mahdollista jäynää minkä kerkesi ja omat virheet yritti mulle usuttaa. Järjestelmään vaan jäi jälki kuka tehnyt ja mitä...

Ilmoitin tth:lle joka otti asian haltuunsa, en tiedä mitä hänelle kävi mutta itse sain paremman paikan ja lähdin:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en moista sietäisi, yhden kerran työkaverille suoraan sanoisin, että piikittelyn ja tiuskimisen on loputtava. Sen jälkeen esimiehen puheille. Ethän sinä mikään kielikello olisi, jos kerta työyhteisössä jo tiedetään, että tyyppi on hankala. "Työkaveri oli alkanut eristäytyä työporukasta ja minä olin ainoa joka tuli toimeen hänen kanssaan"

Lievittäisikö stressiäsi, jos muistuttaisit itseäsi, että syy ei ole henk.koht. sinussa vaan tosiaan tuolla työkaverilla viiraa ... se vain purkautuu sinuun jos suostut uhrin asemaan. Nyt selkä suoraksi ja suoraa puhetta!

Vierailija
4/12 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee vaikutelma, että työkaverillasi oikeasti viiraa päästä.

Vierailija
5/12 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee vaikutelma, että työkaverillasi oikeasti viiraa päästä.

Vierailija
6/12 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

työkaverillasi tosiaan on mielenterveysongelmia. Puhu esimiehellesi tilanteesta.

Vierailija
7/12 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin häirintää työpaikalla kokeneena sanoisin, että

a) Älä ota itseesi. Työkaverin käytös ei selvästi johdu sinusta, vaan hänellä on jotain vaikeuksia oman elämänsä kanssa. Jos suinkin pystyt, niin koeta olla miettimättä liiaksi tuota kyseistä urpoa.

b) Sano suoraan ja jämptisti, mutta ystävällisesti, että moisen käytöksen on loputtava, ja että jos se jatkuu, niin sinun on kerrottava siitä pomolle. Älä menetä malttiasi, vaan puhu rauhallisesti. Kerro, että koet tilanteen stressaavaksi ja että sinusta tuntuu pahalta, kun sinusta tuntuu, että välinne ovat huonontuneet entisestä. Että sinusta olisi mukava olla taas hyvissä väleissä. (Tuo "minusta tuntuu" -puhe kannattaa muistaa, eli älä sano "olet ilkeä", vaan "minusta tuntuu pahalta, kun sanot asioita tuohon tyyliin".)

c) Jos työkaveri jatkaa käytöstä, niin kerrot pomolle.

Vierailija
8/12 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en anna kenenkään tehdä elämästäni helvettiä, minä teen niin muille jos on tarvis.

Samaa suosittelen muille -teidän silmillenne hypitään niin kauan kun annatte sen tapahtua.

Vierailija
9/12 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisitko sinne vihjaista tuosta työkaverista?

Vierailija
10/12 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset kaikille kommenteistanne. Helpotti kun sai lukea vastauksianne. Äitiyslomaan on vielä matkaa joten töissä pitäis pystyä käymään.

Minua vaan ärsyttää tämä koko juttu. Olen ollut kiltti ja ystävällinen, ymmärtäväisestä sietänyt pientä piikittelyä ja mikä pahinta, puolustellut häntä ja jopa peitellyt hänen mokiaan ja hoitanut hänen tehtäviään kun kuulemma tämä kevät on niin raskasta aikaa. Ja kiitoksena tämä. Se ärsyttää, ei olisi pitänyt auttaa omien töitteni ohella. Olen aina jotenkin ajatellut, että jos on ystävällinen toisille niin toiset on sinulle.

Sanoin alkuviikosta kohteliaasti ja ystävällisesti, että koen hänen kohtelunsa epäreiluna minua kohtaan ja olen pahoittanut mieleni, ja että toivon että lopettaa tuollaisen. No, sehän vaan paheni siitä ja eilinen oli kamala päivä, tämä päivä oli jo helvettiä. Tänään hän sanoi, että voi levittää minusta juoruja ja vaikeuttaa elämään että varo vaan... Siis että kehtaa. Mielessä käväisi jo poliisi, mutta se olisi liioittelua.

Mut ihan oikeasti, päätin etten enää puhu hänelle yhtään mitään, koska kaikki mitä sanon kuulostaa herjalta tai haukulta tai sisältää piiloviestin.

Ajattelin, että asiat lutviutuvat sillä etten puhu hänelle enää (siis kun järkipuhe ei auta, pahentaa vaan tilannetta) ja sähköpostit mitä häneltä tulee deletoin lukematta (ei tartte lukea herjoja) - mutta ehkä se ei riitä. Ehkä minun pitää ottaa esimieheen yhteyttä ja sanoa, että jaksamiseni on tiukilla koska työkaverini käyttäytyy tällä tavalla. Yhdestä tähän saamastani vastauksesta tuli mieleeni, että ehkä hän vain pahentaa menoa ja keksii uusia keinoja jos kieltäydyn puhumasta/kuuntelemasta. Että odottaminen ei enää toimi vaan minun on tehtävä jotain ja näytettävä että nyt on loputtava.

Työterveyshuolto, en usko että voi auttaa, pitkät jonot. Kyl varmaan esimies tai luottamusmies on parempi. En kai minä mikään kielikello ole jos huolehdin omasta työssä jaksamisestani ja siitä että työpaikalla ei ole epäasiallista kohtelua. Olenhan yrittänyt hoitaa sitä itse keskustelemalla, mutta huonolla menestyksellä.

On paha mieli ja suututtaa kun tällaista joutuu kokemaan ihan ilman omaa syytä. Siis oikeasti uskon, että sillä viiraa mut miksi juuri minä olen se likasanko johon kaikki kaadetaan. Muista työkavereista se eristäytyy, ei suostu olemaan samassa huoneessa tai tervehtimään, joten he eivät saa tällaista osakseen. Suorastaan raivostuttaa. Tänään purin poskeani, etten olisi sanonut että vedä kuule ittes hirteen jos kerta elämä on noin vaikeaa.

Vierailija
11/12 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

viestit takaisin.

Siinä sulla on kiusaamisesta ja huonosta kohtelusta mustaa valkoisella.

Itse saattaisin jokaiseen viestiin vastata tälle tyypille ihan suoraan että tällaisten viestien lähettäminen pitää loppua ja cc:ksi pomo.

Vierailija
12/12 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti psykoosi kummittelee ovella. Ota heti yhteys jonnekin, meinaan kohta saatat saada tappouhkauksia. Tuo tyyppi tulee vielä olemaan vaarallinen ympäristölleen. Kevät sekoittaa monen pään. Silloin sinulla pitää olla jokin taho, mihin otat heti yhteyden, että kaveri korjataan pois.

Sinun on turha enää miellyttää häntä, et pysty siihen. Sinun pitää nyt toimia.