Miten tuttavani voi olla sellainen valehtelija? (höyryjä vaan päästelen)
Oikeasti tekisi mieli vaan raivota kun olen niin kiukkuinen enkä TAJUA.
Mulla on (harrastusten kautta) entinen miespuolinen tuttava, johon en ole pitänyt enää mitään yhteytä muutamaan vuoteen, kun siitä alkoi paljastua ties mitä outoa. Tänään aivan sattumalta kävi ilmi, että se viisi vuotta sitten VALEHTELI minulle vaimonsa saaneen potkut työpaikasta, jossa tämä oli ollut koeajalla.
En tunne vaimoa henkilökohtaisesti tai ikinä näe tätä, joten uskoin jutun ilman muuta, ja olin ihan täynnä sääliä ja ihmetystä vain - pikkulapsiperhe, molemmat vanhemmat samaan aikaan vailla vakiaista työpaikkaa, mahtoi olla rankkaa... Kuuntelin miehen tilittelyä ja olin niin myötätuntoinen. Kyselin myöhemmin yksityiskohtiakin ja mies kertoi pitkät tarinat siitä, mikä potkuihin oli johtanut.
No, nyt ihan sattuman kaupalla muista yhteyksistä kävi ilmi, että sehän ei ollut totta ollenkan. Vaimo olikin ollut vakaassa monivuotisessa työsuhteessa, jonka oli lopettanut tarkoituksella, koska halusi jäädä kotiäidiksi (ja tehdä luovan taiteilijan töitä siinä rinnalla). Mies oli tiennyt etukäteen, että näin tapahtuisi, se oli jo kauan ennalta sovittu juttu. Mutta sitten vaan sepitti minulle tämän tarinan koeajasta ja potkuista.
En tajua miksi? Miksi tuo mies valehteli minulle vaimonsa saaneen potkut? Siis mitä hyötyä, mitä järkeä? Miksi joku ihminen tekee tuollaista, sis ihan pimeää?
Aargh. Ei ollut ainoa kerta kun se vähän vääristeli totuutta, mutta kyllä valheista isoin ja järjettömin. Onneksi en joudu enää olemaan sen kanssa missään tekemisissä.