Aina kun näen hunnutettuja naisia tunnen
haikeutta ja hieman kateuttakin. He näyttävät niin arvokkailta. Näyttävät olevan sinut naiseutensa kanssa. Jotenin tuntuu niin raskaalta tämä länsimaisen naisen paine, kun ei saisi näyttää miltä näyttää eikä saisi olla mitä on. Ehkä hijabia käyttävillä ei ole sellaisia ulkonäköpaineitakaan mitä ainakin minulla on
Kommentit (66)
että pistää kaikkien miesten päät pyörälle.
Koska on mies... ihmeellisiä ovat nämä islaminuskoiset.
jossain höpöhöpömaassa suoritettua koulutusta ei voi verrata eurooppalaiseen ja älykkyys korreloi negatiivisesti uskonnollisuuden kanssa useiden tutkimusten mukaan. Em. pätee kaikkiin uskontoihin ja uskonnnollisuuteen yleensä.
Ranskankielisessä Pohjois-Afrikassa ja esim. Turkissa on eurooppalaista vaikutusta mutta Iranissa ja muualla uskonnollinen poliisi valvoo huivin käyttöä ja jopa vierailevien naisten siis edellytetään peittävän hiuksensä tähän tyyliin:
http://blogs.reuters.com/faithworld//files/2010/11/cr_mega_108_michelle…
Sharia-laki syrjii naisia eurooppalaisen oikeuskäsityksen mukaan hyvin monin tavoin ja huivi on osaltaan islamilaisen perinteen ja sitäkautta syrjinnän symboli. Esimerkiksi naisen sana vastaa puolta miehen sanasta oikeudessa ja nainen perii vain puolet miehen perinnöstä jne.
Mitä uskonnollisempi maa, sitä heikompi on naisen asema. Tuokin pakkaa yleensä unohtua. Saudeissa esimerkiksi naisen elämä on tällaista Wikipedian mukaan:
"Naisten asema on maassa erittäin heikko, he eivät esimerkiksi edes saa ajaa autoa. Heidän asioistaan päättää pitkälti miespuolinen "huoltaja", joka tyypillisesti on isä tai aviomies.[16]
Naiset ja miehet eivät Saudi-Arabiassa kulje julkisesti yhdessä eivätkä saa muutenkaan olla tekemissä keskenään, elleivät he ole aviopuolisoja tai läheisiä sukulaisia. Laki on varsin tiukka; saudin kanssa naimisissa ollut 75-vuotias syyrialainen leski Khamisa Sawadi tuomittiin vankeuteen, raipaniskuihin ja karkotukseen, kun kaksi miestä vei hänelle leipää.[17] Naiset ja miehet eivät saa olla keskenään edes työn merkeissä.[18]
Tyttölapsen naittaminen aikuiselle miehelle on Saudi-Arabiassa sallittua, jos lapsen isä tai huoltaja avioliittoa haluaa."
Kuule lääkärit ei saa pukeutua Niqabiin.
Teen työtäni esim. farkuissa ja pitkähihaisessa paidassa, lääkärintakissa ja huivi päässä.
No miksi sitten kommentoit kaapukeskusteluun?
Keskimäärin - tarkoitat siis niitä naisia jotka tunsit ja tiesit siellä? Se ei suinkaan varmaan tarkoita koko väestöä. Mitään faktaa siitä että Algerian naiset olisivat koulutetumpia kuin suomalaiset et varmaankaan pysty esittämään.
Miksi miehesi ei käytä rintaliivejä?
Koska hän on mies.
Minä olen valinnut huivin käytön. Minä haluan niin, en halua paljastaa päätäni julkisilla paikoilla. Mieheni toivoi alussa että en käyttäisi huivia, mutta päätös on minun ja mieheni on sen hyväksynyt. Tiedän että olen kaunis nainen suomalais-iranilaisten piirteideni kanssa.
suomalaiset naiset koulutetumpi kuin algerialaiset miehet. Noin keskimäärin kyllä olen algeriassa huomannut että naiset koulutetumpia mitä täällä. itse en sille kyllä paljon painoarvoa anna. asuimme siellä algeriassa kaksi vuotta ja itse olin sen koko ajan kotirouvana ;) Keski-ikäiset naiset yleensä olleet ikänsä kotona ja heillä useampi lapsikin. Näin ainakin meidän kotikaupungissa ja sukulaisissa, poikkeuksia toki löytyy. Kyllä todella harmitti rannoilla kun äijät sai uida vapaasti shortseissaan ja naiset vähän kastella itseään hijabin kanssa.. Sinänsä hijabit oli kyllä kauniitakin. itsellekin halusin sellaisen ostaa kun oli niin upeita myynnissä. :)Ja sitä huivivalikoimaa! Täytyi aina suomeen tuoda tuliaisiksi.
Keskimäärin - tarkoitat siis niitä naisia jotka tunsit ja tiesit siellä? Se ei suinkaan varmaan tarkoita koko väestöä. Mitään faktaa siitä että Algerian naiset olisivat koulutetumpia kuin suomalaiset et varmaankaan pysty esittämään.
puhutaan hijabista.
Eikö olisi ihanaa nauttia auringonvalosta vartalolla ja järven viileistä aalloista
Omalla suojaisella pihalla ja kesämökillä olen bikineissä :)
puhutaan hijabista.
Mutta sinä kommentoit tekstiä, jossa puhuttiin kaavusta.
koulutetumpia mitä suomalaiset naiset. Ei todellakaan ole mitään tilastoa, dokumenttia asiasta esittää.. hohhoijaa:)
Jos tunnette, tiedätte heti, mitä ajatella. Ei tarvitse palstoilla päivitellä ja kummastella.
Kyllähän kristityilläkin satoja vuosia sitten on valtavat paineet kohdistuneet nimenomaan naisen siveellisyyteen ja "kunnollisuuteen". Onneksi ne nyt ovat pahimmista päässeet eroon.
Kysymys kuuluu: miksi ihmeessä uskonnot (lähinnä kristinusko, islam ja juutalaisuus) ovat niin hanakasti pitäneet naista "pahan alkuna" ja kohdistaneet heihin huomattavat elämää rajoittavat vaatimukset, jotka valitettavasti vaikuttavat vielä nykyaikanakin. Miksi naisesta tehtiin syntipukki?
Onko mies pelännyt omaa kontrolloinnin kykyään? Lähettäkää pohdintoja.
lenita airisto + algeria. ehkäpä sieltä löytyy tietoa algerialaisten naisten korkeasta koulutustasosta
mua taas säälittää ne ihmiset, jotka joutuvat pukeutumaan kuten täällä pukeudutaan, halusivat tai eivät. Sukupuolisuhteita alkavat harrtastaan aikaisin koska on sellaiset paineet. Millä tavalla eläminen ja kaapu liittyy yhteen?
Jokainen elää kuten elää. Mielestäni huivissa ei ole mitään väärää, kunhan sitä käyttää omasta halustaan.
kyllähän kristinuskossakin naisen kuuluu taipua kaikessa miehensä käskyyn ja olla miéhelle alamainen. Mutta miettikää mikä vastuu miehellä!! Jotta nainen vois olla miehelleen alamainen täytyy miehen olla vastuuntuntoinen, luotettava, jne. Sama kun lasten täytyy kunnioittaa vanhempiaan niin vanhempien tulee olla sen kunnioituksen arvoisia. Tässä todellakn heitetään pallo niille, joita täytyy kunnioittaa. Mä olen aina sanonut, että yksikään mies ei selviytyisi raskausajasta ja synnytyksestä ilman alkoholiongelmaa, that´s for sure
ole mikään "muslimien yksinoikeus" joten rätti päähän vaan kuka sellaista haluaa!
Säälin alistettuja naisparkoja ja tunnen vihaa muslimien käytänteitä kohtaan. Pelkoa tunnen kun ajattelen että moni nainen on tehnyt itsemurhaiskun,kaavun alle voi kätkeä pommin.
Mitään arvokasta ei ole kulkea kaavun alla.
Minulla täsmälleen samat tunteet, eli sääli, viha ja pelko. Sääli ja viha samasta syystä kuin sinullakin. Pelko taas syntyy siitä, että minulla on pieni tyttö, jonka tulevaisuuden puolesta pelkään. Että millaisessa maassa hän joutuu elämään naisena; pakotetaankohan hänetkin joskus kaavun alle piiloon ja estetään elämästä. Tuota kun mietin, niin mukaan tulee myös suru, ja sitten taas viha meidän poliitikkoja kohtaan, jotka laittavat lastemme turvallisen ja tasa-arvoisen tulevaisuuden vaakalaudalle :(
Huivi on hyvä juttu, kun sen tekee omasta halusta ja siitä syystä, että uskoo Jumalaan.
Miksi luulet, että huivi estää elämästä? :O
Minä ainakin elän erittäin hyvää ja mielekästä elämää ja käytän huivia. Tyttäreni kuitenkin saa itse valita aikanaan huivin käytöstään. Itse asiassa isänsä eli mieheni ( maahanmuuttaja muslimi, mutta asunut Suomessa parikymmentä vuotta ) näkisi mielummin, että tytär ei huivia käyttäisi.
Minä halusin itse käyttää huivia, koska olen uskova muslimi ja miehen oli se vain hyväksyttävä ja on siihen sittemmin tottunutkin.
Koen kyllä, että olen sinut itseni ja naiseuteni kanssa. Koen olevani itsevarma ihminen, enkä ole huivin kanssa kokenut koskaan häirintää.
Huom. olin vuosia muslimi ennenkuin vihdoin seurasin sydämeni ääntä ja aloin käyttämään huivia ja se oli hyvä päätös. Päätöstä en ole katunut.
Varsinkin sellaisena päivänä kun tuntuu ettei mitkään vaatteet oikein näytä hyvältä... Muistan kerran nähneeni nuoren naisen mustassa kaavussa, musta huivi... ja Adidas Superstarat jalassa. Mietin et vitsi miten siistiin näkönen :) sillähän saatto olla vaan verkkasrit alla, mutta kuitenkin oli tyylikkään näkönen.
Ja tosta naisellisuudesta: itse olen tuntenut itseni naisellisemmaksi silloin kun olen ollut jätkien kaa hengailemassa löhöilyvaatteet päällä - naiselliset muodot ei näkynyt, mutta juuri se että kaikilla muillakin oli t-paidat korosti omaa naiseuttani.
Jos on pelkkä säkki päällä, saattaa katsoa kasvoja, silmiä, käsiä - ja nämä usein jäävät avaran kaula-aukon, tiukkojen legginsien ja minihameiden varjoon..
Ja sit oli vielä tämä...
Pelko taas syntyy siitä, että minulla on pieni tyttö, jonka tulevaisuuden puolesta pelkään. Että millaisessa maassa hän joutuu elämään naisena; pakotetaankohan hänetkin joskus kaavun alle piiloon ja estetään elämästä. Tuota kun mietin, niin mukaan tulee myös suru, ja sitten taas viha meidän poliitikkoja kohtaan, jotka laittavat lastemme turvallisen ja tasa-arvoisen tulevaisuuden vaakalaudalle :(
Mulla on 1-vuotias tytär, ja kun noita lastenvaatteita ja esim.11-vuotiaiden tyyliä seuraa, niin mua enemmän huolestuttaa millainen stripparityyli pikku neideillä on ala-asteessa kun hän sinne päätyy (teini-iästä puhumuttakaan). Itellä oli Spice Girls fanitus sillon - ja nehän näyttää tylsiltä näihin nykyhoroihin verrattuna!
Teen työtäni esim. farkuissa ja pitkähihaisessa paidassa, lääkärintakissa ja huivi päässä.