Voinko jättää 4- ja 7-vuotiaan kotiin kahdestaan kun teen n. 30 minuutin mittaisen lenkin?
Lenkkeilen ihan lähellä kotia pururadalla. Kännykkä on mukana. Lapset katsoisivat piirrettyä sen aikaa...
Olen yh ja tämä ratkaisu helpottaisi elämääni hirmuisesti kun pääsisin yksin edes joskus pienelle lenkille.
Kommentit (51)
Sinä äitinä tiedät parhaiten, pystyvätkö lapset olemaan ilman sinua 1/2 h. Selität mihin menet ja milloin tulet takaisin. Sovitte mitä lapset tekevät sillä aikaa eikä mikään vaarallinen temppuilu tai vastaava ole sallittu. Kännykkä viereen ja opetat pienemmällekin, miten sillä soitetaan. Ekaksi olet poissa vain 10 minuuttia, ja jos lapset pärjäävät hyvin voit hieman pidentää aikaa seuraavalla kerralla. Näin se homma etenee...Täällä jos kyselet näitä neuvoja saat lasten heitteille jätöstä vaan syytökset.
miltä heistä tuntuu olla tuo ½ tuntia keskenään kotona. Jos kumpikaan on sitä vastaan niin et voi jättää. Aika ison vatuun annat kun 7-vuotias joutuu vahtimaan pienempää, sekin pitää lapselta kysyä miltä vastuu tuntuu.
Haluaako AP se 4v jäädä yksin sisaruksen kanssa vai olisiko se vielä hänelle kova paikka?
Mun lapsi 3,5 alkaa jo haluta itsenäisyyttä... Haluaa tulla yksin sisälle riisuutumaan. Olen antanut tulla niin että jään ite rappukäytävään ja tulen sitten sisään kun lapsi huutaa olevansa valmis.
Lapsi riisuu itse ihan yksin ja on tosi ylpeä kun saa olla yksin kotona. Haaveilee myös jo siitä että saa olla kokonaan yksin kotona sitten kun on 7v (näin olen hänelle kertonut).
Vähän kerrallaan ja niin ettei lapselle ainakaan tule mitään paniikkia.
Minä olen jättänyt. Hyvin on mennyt. Lenkkeilin kodin lähellä.
tyttö 7v ja poika 4v.
Olen jättänyt heitä pakon sanelemana keskenään silloin tällöin varttitunniksi. Välillä olen joutunut jättämään 4v. ikäistä n. 10 min yksinään kotiin.
Eihän se kiva ole, mutta aika paljon on merkitystä kyllä lasten luonteellakin voiko heidät keskenään jättää.
Minun lapseni voi. Tyttö 7v. on erittäin luotettava ja soittaa kännykällä jos ongelmia tulee. Pikku veli on kova häiläämään, mutta uskoo, kun vannotan häntä rauhoittumaan esim. piirrettyjenm pariin poissaolojeni ajaksi.
Joten, jos luotat lastesi kykyyn olla tekemättä tyhmyyksiä poissaolosi aikana, niin en katsoisi pahalla puolen tunnin lenkkiäsi.
kun ja jos lapsiisi luotat. Minäkin jätän. Pakko, kun ei ole muuta vaihtoehtoa - muuten oma pää hajoaa.
saman ikäiset lapset. En todellakaan jättäisi lenkin ajaksi! Toinen juttu on sekin, että ties mitä kulkukauppiaita saattaisi käydä sillä aikaa ja mustalaisiakin käy silloin tällöin. Lapset tuskin osaisivat olla avaamatta ovea kun kelloa soitetaan. Jos isoveli jo ymmärtäisikin ja uskoisi kieltoa niin pikkuveli kyllä olisi jo avaamassa.
Suosittelen talviaikaan vetämään lapsia rattikelkassa tai pulkassa mukana lenkillä. Kesällä ota toinen rattaisiin ja toinen pyörällä, tai molemmat pyörillä (riippuu pienemmän ajoitaidoista) mukaan.
kun ja jos lapsiisi luotat. Minäkin jätän. Pakko, kun ei ole muuta vaihtoehtoa - muuten oma pää hajoaa.
siihen ettei pääse lenkille? kyllä lenkille lastenkin kanssa pääsee
EI ole mitään lakia missä siihen is joku ikä määritelty.
Jokaisen pitäis ite tietää lapsensa henkinen kypsyys siihen..
kukaan ei tiedä miten asian oikea laita on kun kaikki vastaa oman mielipiteensä mukaan...joku vois kerrankin laittaa linkkinä esim.jonkun lain tai jotain missä asiasta puhutaan...
kukaan ei tiedä miten asian oikea laita on kun kaikki vastaa oman mielipiteensä mukaan...joku vois kerrankin laittaa linkkinä esim.jonkun lain tai jotain missä asiasta puhutaan...
mutta jos lapset eivät pärjää yksin, voisi se heitteillejättö olla oikea termi mistä lähdetään. Järki käteen. Kannattaako ottaa riskejä lenkin vuoksi? Järjestelykysymys. Eikö lapsilla ole isää? EIkö hän voisi hoitaa kerran, pari viikossa että voisi tehdä tehokkaamman ja pidemmän lenkin, muut lenkit sitten lasten kanssa ja lihaskuntotreenit kotona. Esim. crosstrainer on aika hyvä väline pitämään peruskuntoa yllä ja ihan ok:n saa kohtuuhintaankin. Lisäksi on vaikka mitä jumppavideoita, gymstick, kahvakuulat jnejne
ovat pieniä aikoja keskenään, esim. kaupassa käynnin ajan. Kahdestaan pärjäävät oikein hyvin, poika on vastuullinen ja tyttökään ei mikään villi ole. Tyttö haluaisin nykyisin välillä jäädä itsekseen kotiin, en ole jättänyt, siihen on mielestäni liian pieni. Poika on ollut yksin kotona.
Minun mielestäni siis voi, mutta lapset ovat yksilöitä. :)
t. toinen yh, jolla 5 ja 7 vuotiaat lapset.
Pyöräilen töihin, ja käyn osa-aikaisesti töissä (osittaista hoitovapaata), ja jumppaan kotona. On myös pari kuntolaitetta ja käsipainoja yms kotona.
Voisi vähän harmittaa jos lenkiltä tultuasi toinen mukuloista makaisi pää auki verta valuen lattialla. Lapset varmasti keksivät sen mistä sinä et keksi edes unelmissasi heitä varottaa. Ja siten löytyy niitä vieraita ihmisiä, jotka voi ilmaantua ovikelloa soittelemaan... Ota lapse lenkille mukaan.
Meillä jää 6 ja 8 vuotiaat välillä hetkeksi kaksin kotia, pärjäävät sen puoli tuntia.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Lapset+pakenivat+tulipaloa+naapuriin…
Ja tossa on esim. linkki, minkä takia en itse jättäisi, kun joku sellaista kyseli.
Mutta jokainenhan tuntee omat lapsensa parhaiten ja tekee omat ratkaisunsa.
7-vuotiaan voisi yksin jättääkin, mutta kuka apina jättäisi 4-vuotiaan yksin kotiin? Ei kukaan. Eli tässä tapauksessa 7-vuotias vastuutettaisiin hoitamaan sitä 4-vuotiasta, eikö? Joka on kai siitä huolimatta, että lapset ON erilaisia, kuitenkin todella pieni vielä. Eli sen 7-vuotiaan pitäisi periaatteessa KOKO ajan katsoa sen 4-vuotiaan perään. Ja sen lisäksi, että se 4-vuotias voisi istua kiltisti ja katsoa piirrettyä, voi silti syttyä tulipalo tms tai se 7-vuotias voi loukata itsensä, jolloin 4-vuotiaan pitäisi hommata apua ? Oliko riittävän rautalangasta väännettyä? Eli EI voi.
Olen itse himoliikkuja ja kärsin välillä arkivapaapäivinä kun en pääse liikkumaan, mutta se on voivoi. Nipistän työpäivän jälkeen tunnin treeniaikaa ja haen lapset vasta sitten hoidosta. Kuten joku jo neuvoi, suosittelen hommaamaan kuntoilulaitteen kotiin tai hommaamaan jumppakortin salille, mistä löytyy lapsiparkki.
Viestissä sinänsä asiaa, mutta tyyliä sanojansa voisi edes hiukan harkita ennen kuin kirjoittaa.
Näin on. Nimittely ei varmaankaan tee kirjoittajasta yhtään sen parempaa äitiä. PS: Tuttavani on jättänyt YKSIN 4-vuotiaan tunniksi lenkin ajaksi, en suositellut mutta itsepä lapsensa tuntee ja vastuun kantaa.
Itse en uskaltaisi/olisi jättänyt (sama ikäero) mutta jos sulla on joku jolle lapset voi soittaa niin asia ok...."etälapsenvahti". Tietenkin jos sulle jotain sattuu niin pahimmassa tapauksessa saat syytteen heitteillejätöstä ja lapset otetaan huostaan.
on 5- ja 7-vuotiaat lapset, enkä jättäisi heitä kahdestaan kotiin puoleksi tunniksi.
Omaa kuntoiluani olen helpottanut hankkimalla kotiin kuntopyörän.
Kuntopyöriä, crosstreinereitä ja juoksumattoja saa nykyisin uutenakin kohtuulliseen hintaan, ja käytettynä hyvinkin edullisesti. Suosittelen jonkun kuntoiluvälineen hankkimista kotiin.
<a href="http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Lapset+pakenivat+tulipaloa+naapuriin…" alt="http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Lapset+pakenivat+tulipaloa+naapuriin…">http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Lapset+pakenivat+tulipaloa+naapuriin…; Ja tossa on esim. linkki, minkä takia en itse jättäisi, kun joku sellaista kyseli. Mutta jokainenhan tuntee omat lapsensa parhaiten ja tekee omat ratkaisunsa.
Oma ratkaisu, joka voi koitua jopa sivullisten kohtaloksi... (esim. tulipalo). Yhteiskunta, eli me kaikki vastataan myös siitä jos tällaisen ratkaisun takia tarvitaan sairaanhoitoa, palolaitosta jne.
Eli jospa nyt vain hommaisit sellaisen harrastuksen, johon lapset voi ottaa mukaan TAI sitten lapsenvahdin.
Alle kouluikäinen lapsi ei voi olla yksin kotona (ei tiedä mitä pitää tehdä hätätilanteessa, ja tähän on ihan turha tulla selittämään että kyllä tietää.... kun ei tiedä, ei aikuisistakaan monet tiedä) 5 minuuttia kauempaa ilman valvontaa. Valvojaksi ei käy 7-vuotias sisarus. Yli 12-vuotias voi olla tilapäisesti vastuussa nuoremmasta sisaruksesta, mutta tässäkin tapauksessa valvottava on vain 4-vuotias (eli pahimmillaan täysin valvottava vielä) joten en jättäisi alle 15-vuotiaan valvontaan.
Kumma että aikuinen on valmis riskeeraamaan lasten hyvinvoinnin lenkkeilyn takia.
hoitamassa tätini naapurissa 2 ja 4 vuotiaita tyttöjä. Kävin useana päivänä leikittämässä ja sitten jossain vaiheessa mentiin aina tädilleni. oltiin siis ihan keskenämme siellä tyttöjen kotona. Voileipiä ja mehua oli laitettu valmiiks.
Kumma ettei silloin -70 luvun lopulla huudettu sossutätejä joka paikkaan. Mehän oltas oltu aivan sosiaalitapauksia. Tyttöjen äiti oli opettaja ja isä varatuomari.
Mut kait mä olin sitten sellanen varhain kypsyny, et uskalsivat luottaa :D