Säästövinkkejä arkeen kaivataan!
Kerro oma arjen säästövinkkisi! Meillä mies lähtee opiskelemaan ja raha tulee olemaan tiukalla vuoden ajan, joten hyviä säästövinkkejä kaivataan!
Kommentit (34)
Silloin kun rahasta on oikeasti pulaa, ei osteta ainakaan luomua tai ei-sesongissa olevia tuotteita näiden kalliuden vuoksi.
Kannattaa opettaa itsensä siihen että arkiruoka on polttoainetta elimistölle eikä sen tarvitsekaan olla mitään elämysmatkailua- tulee syötyä vähemmän eikä tarvitse itkeä kun ei ole varaa sisäfileeseen ;).
Vaikka keitot ym. ovat edullisia ruokia, niitäkään ei voi syödä ihan joka aterialla. Proteiinia pitää olla tarpeeksi, muuten on kaikilla nälkä samantien ja se vasta kalliiksi tulee...
Hyödynnä halvat ruhonosat, mutta katso tarkkaan maksatko luista liikaa. Esim. broilerinkoivissa ei juuri syötävää ole, varsinkaan jossei pidä marinadeista tai broilerin läskistä.
eli ennakoi. Lasten suksipaketin saa marketista 49.90e kun ostaa maaliskuussa, hinta on yli kaksinkertainen marraskuusta helmikuuhun. Samoin toppatakit, talvikengät yms. kannattaa ostaa sesongin lopun -70% alennusmyynnistä. Harkitse kaikkia isompia ostoksia niin, että pystyt ajoittamaan hankinnat itsellesi edullisesti. Luovu autosta jos voit.
tuolla säästää aika paljon. Eli jos kaapissa on edes jotai, käyt kaupassa vasta seuraavana päivänä. Tulee syötyä myös ne jämät ym. jotka muuten heittäisi pois. Kauppaan menee kuitenkin aina yhtä paljon rahaa, nyt sitä menee harvemmin.
Siirrettiin lapsilisät menemään kokonaan toiseen pankkiin. Se tili ei siis koskaan tuu vastaan verkkopankissa kun maksellaan laskuja tililtä johon tulee miehen palkka ja kotihoidontuki. Eli silloin kun tulee yllättäviä isoja menoja, auton huoltoa ym. niin meillä on ikäänkuin huomaamatta kertynyt tarvittavat rahat säästöön. Silloin ylimääräiset menot ei oo pois päivittäisestä taloudenhoidosta. Tää siis toimi meillä.
toivottavasti tätä ei jo mainittu.
Köyhäily ja säästäminen voi tuntua ankealta, kun miettii mistä kaikesta joutuu luopumaan.
Mieti siis varsinkin uusia kivoja juttuja, joita voit tehdä ja jotka ovat halpoja.
- Esim. voit leipoa itse hyviä tuoreita sämpylöitä
- Halpoja ruokia, joita et ole tehnyt. Voit kokeilla vaikka erilaisia papuja ja linssejä, kaalilaatikkoa, itse tehtyä hernekeittoa jne. Terveellisiä, halpoja, peräti ympäristöystävällisiä ja usein hyviä. Itse en ollut tykännyt kaalilaatikosta, ennen kuin itse kokeilin.
- Edullisia ja ilmaisia vapaa-ajan juttuja. Listaa lähiympäristön tapahtumia, retkeilymahdollisuuksia, erilaisia leikkipuistoja, johon tehdä "retkiä", museoita, kotieläinpihoja jne. Itse tein hoitovapaalla näin ja ainoa ongelma oli, eikä ehditty hirveästi miettimään mistä kaikista kalliista jutuista jäätiin paitsi, kun noitakaan ei ehditty kuin pieni osa.
Kannattaa opettaa itsensä siihen että arkiruoka on polttoainetta elimistölle eikä sen tarvitsekaan olla mitään elämysmatkailua- tulee syötyä vähemmän eikä tarvitse itkeä kun ei ole varaa sisäfileeseen ;).
Halpa arkiruokakin voi olla "elämysmatkailua" varsinkin, jos ei ole tottunut niitä tekemään "säästöruokiin". Mulle on ollut ihan oikeasti elämys tehdä itse kaalilaatikkoa, härkäpapu-perunapihvejä, munuaisia, sämpylöitä. Seuraavana elämyslistalla on mm. itse tehty hernekeitto ja idättäminen itse sekä vegaaniruoat.
Kaikki aika halpoja ja terveellisiä.
t. 28
Vähemmän on enemmän. Ja on oikeasti palkitsevaa kun huomaa, että niistä pienistäkin tuloista voi jäädä ihan mukavasti rahaa säästöön vain pelkän asennemuutoksen ansiosta.
Vaikka ei olisikaan taloudellisesti tiukkaa, tämä kannattaa pitää mielessä. Moni saa mielihyvää jonkinlaisen askeettisuuden noudattamisesta (niissä asioissa joihin se itselle sopii). Olen raivannut paljon kotiamme, ja nautin kovasti lisääntyneestä tilasta ja järjestyksestä. Mainoksissa kaupitellut tavarat alkavat näyttää kiviriipalta, eivät houkuttelevilta. Kun aivot saa tälle vaihteelle, ei tosiaankaan kiinnosta kierrellä kaupoissa tekemässä "löytöjä halvalla".
helpottaa tilannetta tosi paljon se, että köyhäily kestää ilmeisesti vain vuoden. Usein vanhoilla tavaroilla ja vaatteilla selviää tuon aikaa, eikä ole pakko ostaa mitään uutta kuin ehkä lapsille ja monia menoja pystyy yleensä vähän siirtämään myöhemmäksi.
Henkisestikin jaksaa ihan eri tavalla tsempata vuoden vaikka kuinka pihistellen, kun tietää, että tilanne jossain vaiheessa helpottaa.
Mainitsit, että taloutenne on 3 hlöä, joten siitä voisi päätellä yhden olevan lapsi. Koska köyhä aikanne kestää vain vuoden, voit helposti ennakoida lapsen tarvitsemat uudet isommat vaatteet ja urheiluvälineet (jos siinä iässä, että luistelee, hiihtää). Osta kaikki vaatteet, kengät, kumisaappaat, talvijalkineet, sukat, alusvaatteet, sisävaatteet alesta ennakkoon jo ensi vuotta varten. Nettikaupoissa aleja on useammin ja eri aikoina kuin muissa kaupoissa. Itsellekin voi ostaa, jos tietää, että seuraavana vuonna pitää hankkia vaikka uusi talvitakki tai jotain muuta isompaa.
Tulee vähemmän heräteostoksia. Tee isoja satseja ruokaa pakkaseen.
Tuolta löysin ihan päteviä käytännön vinkkejä säästämiseen arjessa https://vertaamo.fi/blogi/5-yksinkertaista-tapaa-saastaa-rahaa/ Malttia ja valttiahan säästäminen on pitkälti ja pieniä oivalluksia ja säästötavoite on aina tärkeä. Tsemppiä!
Itse laitan jotain myyntiin / kirppiskasaan koko ajan.
Lisäksi kirjoitan ylös mitä olen ostanut. Jokaista ostosta kohtaan pitää olla myyntejä 20 kpl.
Olen jakanut kodin 6 osaan ja joka kuukausi käyn sen kuukauden osion läpi. Käyn jokaisen tavaran ja mietin tarvitsenko tätä.
Ja kun päätän en tarvitse, laitan heti kirpparikasaan.
Mm keittiössä ei ole ylimääräisiä jauhopusseja ja mausteet ovat kaikki tältä vuosituhannelta.
Ei ne pienet tulot vaan eniten ne pienet menot.
Ja sitten ihan peruskauraa, kaikki käytetään loppuun. Shampoopullojakin vettä kun on loppu ja sillä pesee vielä kerran, hammastuubi saksilla auki, ketsuppipulloon vettä ja uusi ostetaan vasta kun vanha on lopussa. Mielummin säilyttää varastoja kaupassa kuin kotona.
Kasvata lapsestasi röyhkeä opportunisti. Käske, että menee kaverille syömään. Älä tarjoa lapsen kavereille mitään ja kutsukin harvoin. Tärkeintä on, että lapsesi pääsee mahdollisimman monen kaverin luokse syömään ja osaa pomottaa heitä tarpeidenne mukaan.
laskekaa, kuinka paljon teillä menee ihan pakollisiin laskuihin kuukaudessa (asuntolaina tai vuokra, sähkö, vesi yms.) ja pyrkikää maksamaan nämä laskut heti kun palkkapäivä tulee. Sitten loppusumma on käytettävissä loppukuuksi. Pysykää siis kartalla, kuinka paljon rahaa menee mihinkin ja kuinka paljon on käytettävissä. Jos teillä on säästöjä, siirtäkää ne eri tilille. Yrittäkää elää kuukausi niillä tuloilla mitä on ja kajotkaa säästöihin hätätapauksessa, niin että tiedätte kuinka nopeasti nuo säästöt hupenee. Meillä esim. kului hoitovapaani aika säästöjä n. 200 euroa kuukaudessa, sen enempään ei olisi ollut mahdollisuutta.