Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästövinkkejä arkeen kaivataan!

Vierailija
29.03.2011 |

Kerro oma arjen säästövinkkisi! Meillä mies lähtee opiskelemaan ja raha tulee olemaan tiukalla vuoden ajan, joten hyviä säästövinkkejä kaivataan!

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso kiitos kaikille vinkeistä! Nyt tuntuu siltä, että kyllä tästä selvitään! Aivan innostuin noista teidän vinkeistä ja rupesin innoissani miettimään kaikkia säästökohteita! Mahtavaa!

Vierailija
2/34 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetatte lehtien tilaukset, maksulliset tv-kanavat yms. jos teillä sellaisia on. Pakollisiin laskuihin (asuminen, sähkö, vesi, lämmitys) on pakko rahat löytyä. Ruoassa voi säästää tekemällä mahdollisiman paljon itse ja vertailemalla hintoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatteet joko kirpparilta tai alesta, ei mitään turhaa ostamista vain pakolliset tarvittavat tavarat, halvinta ruokaa ja vain kerran-kaksi viikossa kauppaan, marjoja keräämään syksyllä!! leivän leivonta itse, ei kalliita matkoja harrastuksia jne..

Vierailija
4/34 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro oma arjen säästövinkkisi! Meillä mies lähtee opiskelemaan ja raha tulee olemaan tiukalla vuoden ajan, joten hyviä säästövinkkejä kaivataan!

Helpommalla pääsisi sinua neuvoessa, jos tietäisi mitä sinulle menee mihinkäkin...

Vierailija
5/34 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheellä on erilaisia "ongelmia" :)

Entinen opiskelija+yrittäjä+2lasta talous on nykyään duunari+opiskelija+2lasta talous.

Eli rahaa ei millään kulu niin paljon kuin tulee.

Vierailija
6/34 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaatko lehtiä? Ehditkö lukea niitä, kiinnostaako niiden sisältö hintansa edestä? Entä ostatko usein irtonumeroita? Itse olen peruuttanut kaikki lehtitilaukset ja antanut itselleni luvan ostaa kerran kuussa irtonumeron, mikäli löydän kiinnostavan lehden.

Ostatko kirjoja? Jatkossa lainaa ne kirjastosta. Uutuuksia voit joutua odottamaan jonkin aikaa, mutta harvoin kirjat vanhenevat parissa kuukaudessakaan, ja toisaalta harvaa kirjaa lukee moneen kertaan. Samoin jätä ostamatta cd:t ja dvd:t - lainaa kirjastosta/kavereilta tai vuokraa.

Kuinka paljon kosmetiikkaa käytät? Tarvitsetko _ihan oikeasti_ niitä kaikkia? Ihan paras aine meikinpoistoon on rypsiöljy - pari euroa puolen litran pullosta ei ole paha hinta tuotteesta, joka poistaa meikit ja toimii samalla myös silmänympärysvoiteena! Käytä kaikki kosmetiikkatuotteesi loppuun ennen kuin ostat uusia - monella on puoli tusinaa puolityhjää shampoopulloa kylppärissä jne.

Herkutteletko usein? Karkkilakko tai edes karkkipäivä säästää pitkän pennin, mikäli olet tottunut syömään herkkuja usein. Me päätimme, että herkkuja saa syödä, mikäli ne valmistaa itse - eli esim. keksejä ei osteta, mutta leivomme vähintään kerran viikossa pullaa, muffinseja, pikkuleipiä, kakkua tms. Halvempaa ja vielä terveellisempääkin, kun lisäainekuorma pienentyy.

Poltatko? Kuinka usein juot alkoholia? Näistä tuskin tarvitsee tämän tarkemmin kirjoittaa...

Käy samalla tavalla läpi kaikki asiat, joihin käytät rahaa, ja mieti, mitä todella tarvitset ja mitkä ostokset ovat vain mielihaluja ja mukavuuksia. Karsimalla ensin näistä "ylimääräisistä" jää rahaa peruselämään ihan mukavasti. Toki kannattaa miettiä myös sähkö-, vesi- ja puhelinlaskun suuruutta sekä vaihtoehtoja ruokaostoksilla, mutta itse ainakin olen sitä mieltä, että terveellisestä ja monipuolisesta ruuasta tingitään viimeiseksi.

Vierailija
7/34 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tekee kaikki ruoat alusta loppuun itse. Ja jättää turhat ylimääräiset kosmetiikat ostamatta, ei tuhlaile vaatteisiin vaan ostaaa ainoastaan jos välttämätöntä.

Tinkii menoista (leffat, kahvilat, ulkona syöminen, baarit) mutta siinäkin järki kädessä eli myös elää pitää välillä :)

Vierailija
8/34 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on tulossa kesä, laita parvekeelle tai pihalle kasvamaan yrttejä, tomaatteja, salaattia, chilejä... Hyvällä tuurilla saat esim. yrteistä niin hyvä sadon, että voit pakastaa tai kuivata niitä myös talven tarpeiksi! Pienellekin parvekkeelle saa runsaan ruukkupuutarhan, kun laittaa kaiteelle parvekelaatikoita ja lattialle ruukkuja. Pihan mahdollisuuksista puhumattakaan...

Käykää kesällä myös metsässä keräämässä mustikoita, puolukoita, sieniä... Ja olkaa tarkkoina viinimarjojen ja omenien satoaikaan, jollain sukulaisella tai tuttavalla saattaa olla ylituotantoa, jonka saatte käydä keräämässä omaan pakastimeenne.

Vierailija
9/34 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut taloudellista pakkoa tai edes tarvetta säästäväisyyteen, mutta kyllästyin entiseen kulutustyyliin:

- peruutin lehtitilaukset

- en osta uusia kirjoja ainakaan niin kauan, kun en ole lukenut kaikkia kotona jo olevia (meillä on iso kotikirjasto)

- teen ruoan alusta lähtien itse vaikka käyn kokopäivätyössä

- käytän loppuun kaikki kotona olevat kosmetiikkajämät ja sitä mukaa kun ne loppuivat arvioin todella kriittisesti mitä tarvitsen. Aineiden määrä väheni todella paljon

- vaatteita on melkein kaikilla ihan liikaa. Ennen kaapissa ei ollut mitään päällepantavaa, nyt valitsin suosikkivaatteet ja kierrätin loput. Käytän vain tarkasti valikoituja vaatteita. Tässä ei säästynyt rahaa, mutta se auttaa siihen, että harkitsen todella tarkasti mitä kotiin tuon. Itselleni en ole ostanut vaatteita vuoteen. Olen lopettanut muodin seuraamisen.

- käytämme rahaa mieluummin palveluihin kuin tavaroihin. Suurin osa harrastuksistamme on ilmaisia.

- ostamme muuta kuin ruokaa vain silloin kun on pakko. Emme harrasta shoppailua, seuraa tarjouksia tai käy Hulluilla päivillä.

Nämä ovat ehkä tarpeettomia vinkkejä, jos olette jo kovin vähävaraisia. Rahan säästämiseksi kannattaa kilpailuttaa sähkö, netti ym., luopua turhista vakuutuksista. Jos voi olla ilman autoa, autottomuus säästää hurjasti. Kaupasta kannattaa poimia punaisten lappujen tuotteet. Jos ruokaan on niukasti rahaa, ei kannata ostaa roskaa. Käyttämällä normaalirasvaisia tuotteita ruokaa kuluu vähemmän kuin rasvaa hysteerisesti vältellessä.

Vierailija
10/34 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisään, että roskiin heitetty ruoka on roskiin heitettyä rahaa. Eli tee ruokaa sen mukaan mitä kaapissa on ja kauppa/ruokalistaa tehdessäsi tarkista onko joku menossa vanhaksi, porkkanat nahistumassa tms ja käytä ne hyväksi ennen kuin niistä tulee jätettä.

Onnittelukortit yms kannattaa antaa lasten askarreltaviksi.

Jos on tarvetta laihdutuskuuriin, niin nyt on teillä siihen hyvä paikka! Yksinkertaista, mutta maistuvaa itse tehtyä ruokaa. Pois kaikki karkit, herkut, sipsit ja limpparit ja roskaruoka joihin uppoaa uskomattoman paljon rahaa pitkällä aikavälillä.

Vierailija
11/34 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli jo aika paljon hyviä vinkkejä, eli niistä vain valitsemaan teille sopivat/ne mihin teillä rahat nyt menevät.

Kilpailuta:

-vakuutukset

-sähkö

-netti

-kännykkäliittymät (aina pakettipuhelut eivät ole halvin vaihtoehto)

-peruuta lehtitilaukset

-pakasta ruokaa valmiina annoksina, helpottaa arkea ja vähentää ruokakuluja

-myy turhat tavarat netissä tai kirppiksellä

-älä osta uusia tilalle

-mieti kaiken ostoa yön yli, niin ei tule turhia ostoksia

-tee kauppalistaa 2-3 päivää ja mene vasta sitten kauppaan

-osta tarjouksista selvästi halpaa ruokaa (esimerkiksi pakkaseen sellaista mitä muutenkin syötte usein:vihannekset, perunasekoitukset yms.)

-kiinnittäkää huomio sähkönkulutukseen

-ja veteen, ellei se ole kiinteä summa

-älä käytä luottokortttia mikäli mahdollista, tulee helposti ostettua ylimääräistä

-käytä käteistä, niin rahan menon huomaa helpommin

-lopeta tupakointi

-vähennä juomista, ennemmin osta viinipullo ja nauti kuin juo enemmän

-ompele itse (verhot, tyynyliinat, ehkä vaatteitakin)

-käy kirjastossa

Tässä nyt jotain. Muutaman kuukauden päästä säästyneen rahan jo ehkä huomaakin. Itse huomaan sen yleensä heti, eli kun vain jaksan kiinnittää huomion ruuan ostoon ja laittoon, niin jää säästöön heti paljon ylimääräistä.

Vierailija
12/34 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjoustuotteita. Lihaa saa usein sunnuntai-iltaisin ja maanantai-aamuisin puoleen hintaan. Ostan viikon lihat pakastimeen tarjouksesta.

Perunat saan ilmaiseksi tutulta maatilalta, heillä jää aina ylimääräistä perunaa.

Hedelmiä ostan todella harvoin, marjoja kerään tai ostan halvalla tiloilta.

Laitan ruuan aina itse, eineksiä ei käytetä. Leivon sämpylöitä viikottain, joten leipää ostan harvoin.

Vaatteita kierrätetään lapselta toiselle, itselläni on vaatteita loppuiäksi, jos pysyn nykyisissä kiloissani. (59kg)

Aikakauslehdet luen kirjastossa, sanomalehtiä tilaan joskus tarjousten mukaan.

En osta mitään turhaa, en käy koskaan shoppailemassa ns. huvikseni. Ruokaostokset teen 1-2x viikossa.

Siitä huolehdin, että lapsilla ja itselläni on kunnon kengät.

Olen himosiivoaja ja siivousvälineet pitää olla hyvät;) Kerralla kun ostaa kunnolliset, pärjää pitkään.

Luen paljon, käytän kirjastoa. Kuuntelen musiikkia, en osta levyjä, vaan radio soi ja kuuntelen vanhoja levyjä.

Oikeastaan minulta ei puutu mitään, olen ihan tyytyväinen näin.

Rahaa menee laskuihin vakuutuksia myöten, turhaa autoiluakin vältän. Kävelen työmatkan ja kauppareissut.

Kampaajakäynnit olen harventanut, kasvatin hiusmallin, joka kestää pitemmät leikkausvälit ja lisäksi löysin edullisen kampaajan.

Vierailija
13/34 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyviä vinkkejä! Olis kyllä hyvä vähän alkaa kattella tätä omaa kulutustaan ja aina vaan parempi jos sukan varteen sais jäämään jotain!

Toi oli tosi hyvä, että laihdutuskuuri päälle niin säästyy! Eli herkut pois!

Oon kans perunu lehtiä tai en oo enää tilannut samalla tavalla kuin aiemmin. Yhden lehden olen tilannut ja sen nautinnon itselleni suonut. Kirjastossa käydään kyllä paljon!

Ruokaan kyllä menee kuukaudessa tosi paljon rahaa vaikka meillä on vain 3 hengen talous. Ikävä kyllä roskiinkin tulee heitettyä ihan liikaa ruokaa, aina joku on ehtinyt mennä pilalle. Tähän pitäisi kyllä kiinnittää paljon enemmän meillä huomiota! Tulee vissiin ostettua kaupasta liikaa ruokaa. Olen muuten huomannut, että pienen pienen säästön saa kun ostaa kaupasta irtoperunoita. Pusseissa usein tosi huonoja kappaleita. Ja vähentää ärsytystäkin kun ei kuorimisen jälkeen sisältä löydy ylläriä!

Minkälaista lämpötilaa muut pitävät sisätiloissa? Meillä 24 astetta ja mietin, että jos sitä laskisi parilla asteella. Sähkönkulutusta saisi pienemmäksi myös sillä, että käyttäisi kuivausrumpua mahdollisimman vähän ja kuivattaisi pyykit narulla. Vie kuulemma tosi paljon sähköä. Myönnän kyllä, että itse tulee sitä käytettyä ehkä liiankin usein.

Itsellä olisi paljon opittavaa ainaskin tuon ruokakaupassa käynnin kanssa! Pitäisi tosissaan yrittää, että kävisi vain kerran viikossa, voisi kyllä säästää pitkän pennin!

Vierailija
14/34 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvistä vinkeistä! Näitä kyllä otetaan meidän perheessä käyttöön!

Vierailija
15/34 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehdet on hyvä perua ja ystäviltä saa varmasti vanhoja lehtiä luettavaksi! Ja kun itse viet esim. mainoksia paperinkeräykseen niin voit samalla kurkata jos joku on tuonut vanhoja lehtiä sinne. Sieltä saa ilmaiseksi hyviä lehtiä, toki välttämättä aivan uusinta uutta, mutta monestikin löytyy tosi uusikin numeroita.

Vierailija
16/34 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on tulossa kesä, laita parvekeelle tai pihalle kasvamaan yrttejä, tomaatteja, salaattia, chilejä... Hyvällä tuurilla saat esim. yrteistä niin hyvä sadon, että voit pakastaa tai kuivata niitä myös talven tarpeiksi! Pienellekin parvekkeelle saa runsaan ruukkupuutarhan, kun laittaa kaiteelle parvekelaatikoita ja lattialle ruukkuja. Pihan mahdollisuuksista puhumattakaan...

Tuollaisen parveke/pihapuutarhan perustamiskustannukset ovat sen verran suuret, että aika paljon saisi mättää chiliä ja tomaattia nassuun, että kannattaisi. Ottaen huomioon, että kesäaikaan esim. tomaatit eivät ole suinkaan niitä kalleimpia vihanneksia kaupassa. Kiva harrastus tuollainen parvekeviljely on, mutta ei siinä kyllä kovasti ruokalaskussa säästetä.

Vierailija
17/34 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähtisin siitä, että miettisin mikä itselle on tärkeää ja jos yhtään joustovaraa on, en luopuisi ihan kaikesta "turhasta".

Olen opiskelija ja monta vuotta elänyt pienillä tuloilla, mutta kyllä minulle silti tulee esimerkiksi aikakauslehti tilattuna. Kun hyödyntää tarjoukset, tulee vuositilauksen hinnaksi 40 euroa. Sillä on niin suuri piristävä vaikutus arkeen, etten ihan helpolla luopuisi. Samoin vihreästä sähköstä en luovu, vaikka se hieman kalliimpaa olisikin. Meillä on sisälämpötila 21 astetta, joka riittää meille hyvin.

Tosi hyviä vinkkejä muuten! Kannattaa pitää menopäiväkirjaa, siitä oppii kummasti.

Vierailija
18/34 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähtisin siitä, että miettisin mikä itselle on tärkeää ja jos yhtään joustovaraa on, en luopuisi ihan kaikesta "turhasta".

Vaikka ei olisikaan taloudellisesti tiukkaa, tämä kannattaa pitää mielessä.

Moni saa mielihyvää jonkinlaisen askeettisuuden noudattamisesta (niissä asioissa joihin se itselle sopii). Olen raivannut paljon kotiamme, ja nautin kovasti lisääntyneestä tilasta ja järjestyksestä. Mainoksissa kaupitellut tavarat alkavat näyttää kiviriipalta, eivät houkuttelevilta. Kun aivot saa tälle vaihteelle, ei tosiaankaan kiinnosta kierrellä kaupoissa tekemässä "löytöjä halvalla". Hyvin vähällä pärjää.

Ruokamenoissa säästää kun syö sesongin mukaisia tuotteita. Nyt kasvikset ovat niin huonoja, että mekin ostamme eniten kaalia, juureksia ja pakastekasveja. Emme edes pyri säästelemään ruokakustannuksissa, mutta mitään kovin hyvää ei ole nyt tarjolla. Tutki kriittisesti ostoskärryä: mikä on ruokaa ja mikä "ruokaa". Herkkuhetket ovat asia erikseen, ja silloinkin voi kokata ja leipoa itse.

Vierailija
19/34 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainoksissa kaupitellut tavarat alkavat näyttää kiviriipalta, eivät houkuttelevilta. Kun aivot saa tälle vaihteelle, ei tosiaankaan kiinnosta kierrellä kaupoissa tekemässä "löytöjä halvalla". Hyvin vähällä pärjää.

Olen huomannut saman! Jokaista ostosta tulee nykyään pohdittua paljon tarkemmin, pientäkin ja nimenomaan kaupoissa pyöriminen on loppunut.

Tärkeää on myös asenne. Tänkin asian voi ajatella kahdelta eri kantilta: joko teidän pitää "kituuttaa" ja kiroilla rahan vähyyttä tai sitten taloudellisesti tiukemman ajan voi ottaa haasteena, joka opettaa perheellenne uutta. (Tällä en tarkoita dissata niitä, jotka vuosikausia kamppailevat pienten tulojen kanssa.)

Vierailija
20/34 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jottei elämä menisi ihan ilottomaksi, niin sen, minkä karkissa (herkuissa) säästätte voitte käyttää vaikka kerran kuussa leffalippuihin. Tai hyvän leffan vuokraan. Tai kirjaan.

Ruuasta saa tosi isot säästöt ja lisäksi mielihyvää, kun ruuan laittaminen ja sen opettelu on kivaa. Puhumattakaan siitä että hyvästä ruuasta tulee hyvä mieli :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme