Rokottamaton pikkulapsi sairastui tuhkarokkoon
Kainuulainen pikkulapsi on sairastunut tuhkarokkoon. Kattavan rokotusohjelman ansioista tuhkarokko on Suomessa erittäin harvinainen. Sairastunut lapsi oli rokottamaton.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan lapsen tartunta saattaa olla peräisin ulkomailta. Suomesta peräisin olevia tartuntoja ei ole havaittu vuosiin.
Terveysviranomaiset ovat olleet jo yhteydessä ihmisiin, joiden tiedetään olleen tekemisissä lapsen kanssa. Sairastunut lapsi on vieraillut muun muassa Tampereella.
Tuhkarokon itämisaika on kolme viikkoa. Tauti aiheuttaa kuumetta, hengitystieoireita, silmien valonarkuutta ja ihottumaa. Tautiin liittyy merkittävä komplikaatioiden vaara.
Lähes kaikki suomalaiset lapset suojataan tuhka- ja vihurirokolta sekä sikotaudilta rokotteella.
Kommentit (221)
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 22:17"]
Nytkin on näköjään tuhkarokkoa liikkeellä, Lohjalla, tänään julkaistu uutinen:
https://blogi.thl.fi/web/infektiouutiset/etusivu/-/blogs/tuhkarokkoa-lohjalla
[/quote]
http://www.sammatinvapaakylakoulu.fi/
Steiner - koulusta kysymys, joten siellä todennäköisemmin on rokottamattomia lapsia johtuen steiner-liikkeen rokotusvastaisuudesta.
http://www.taloussanomat.fi/kolumnit/2013/05/03/yhteiskunnan-vapaamatkustajat/20136355/145
http://www.vauva.fi/keskustelu/3809956/ketju/nyt_sitten_rokotteet_kelpaa_kun_tuhkarokko_leviaa_vammauttaa_ja_tappaa (yli 200 viestiä)
Tuossa ketjussa mainittiin Walesin tuhkarokkoepidemia keväältä 2013. Tartunnan saaneita luokkaaa tuhat joista joka kymmenes sairaalaan. Tartunnan saaneista yksi nuori mies kuoli.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 16:08"]
http://www.unicef.fi/uutinen-unicef?id=15885879
[/quote]"
Uutinen on vuodelta 2005:
UNICEF ja WHO: lasten kuolleisuus tuhkarokkoon vähentynyt 40 % viidessä vuodessa
UNICEF ja WHO tiedottavat tänään, että tavoite puolittaa lasten kuolemantapaukset tuhkarokkoon vuoden loppuun mennessä on saavutettavissa. Tuhkarokko on tappava tauti, jota vastaan lapsi voidaan suojata rokottamalla. Vuonna 1999 tuhkarokkoon kuoli 873 000 lasta. Tuoreinta luotettavaa tilastotietoa on vuodelta 2003. Sen mukaan kuolemantapaukset ovat vähentyneet 39 %, eli tautiin menehtyi 530 000 lasta. Suurimmat edistysaskeleet otettiin Afrikassa, missä kuolemantapaukset ovat vähentyneet 43 %.Vielä vuosikymmen sitten tautiin kuoli miljoonia lapsia. Ainakin 30 miljoonaa lasta jäi taudin sairastettuaan henkiin, mutta saivat pysyviä vammoja. Tauti aiheuttaa sokeutta ja aivovaurioita."
[quote author="Vierailija" time="28.03.2011 klo 19:13"]
Miksi ihmeessä vanhemmat tietoisesti haluavat altistaa lapsensa aivokuumeelle tai muille komplikaatioille, joita yritetään kitkeä maailmasta ja varsinkin tuhkarokkoon on maailmanlaajuinen kamppanja
ja rokotuksen sivuvaikutuksia pahempia asioita ei tässä maailmassa olekaan!
On. Rokottamuuteen kuoleminen. Se kohtasi lapsenlastani.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 18:59"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2011 klo 18:27"]
Sitä ennen ei rokotettu ja todellan tuskin 37-60-vuotiaat tuntevat monia tautiin kuolleita. Itse sairastin tuhkarokon ja kutittihan se, mutta ei ollut sen ikävämpi kuin muutkaan lapsuuden pikku rokot tai flunssat.
[/quote]
Mulla oli tuhka- tai tulirokko, lääkärit eivät tienneet kumpi, mutta ei siinä mitään ihmeellistä ollut 70-luvun lopussa.
[/quote] Mulla on ollut tuhkarokko, vesirokko, sikotauti, vihurirokko ja niin on jokaisella ystavällänikin ja juuri siinä -70 luvun lopussa olen siis 43v. Ei niistä kyllä mistään puhuttu silloin sen enempää kun korvatulehduksesta oli täysin normaalia, että jokainen sairsastaa jokaisen rokon ja sillä sipuli. Mulla ainakaan tuhkarokko ei ollut mitenkään inhottava, mutta vesirokko oli kaameine kutituksineen.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 18:51"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2011 klo 08:01"]
Jos jättää lapsensa rokottamatta ja on sitä mieltä, että on parempi sairastaa taudit, niin mielestäni heidän silloin pitää myös maksaa mahdolliset jälkitaudit ja komplikaatiot ja niistä tuleva lasku itse. Silloin ei kannata huutaa julkista terveydenhuoltoa, joka rahoitetaan verovaroin, myöskään maksamaan jälkitautien hoitoja. Eli silloin kannattaa vakuuttaa lapsensa ja käyttää yksityistä terveydenhuoltoa tai olla muuten varoissaan, että tarvittaessa voi omalla kustannuksellaan hoidattaa mahdolliset jälkitaudit.
Mulle on ihan sama rokottaako ihmiset lapsiaan tai itseään, mutta yhteiskunnan ei pidä silloin myöskään maksaa laskua sairastumisesta, jos itse laiminlyö yhteiskunnan tarjoaman mahdollisuuden sairauden ehkäisyyn.
[/quote]
Puhumattaakaan kuluista jotka syntyy työ poissaoloista...
[/quote]
Karanteeniin joutuneet vanhemmat ovat varmaan onnellisia tämän rokottamattoman ja sairastavan pennun takia. Sehän merkitsee sitä, että vanhemmat joutuvat palkattomalle viikoksi, kun seurataan, onko rokko tarttunut
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 06:30"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 18:51"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2011 klo 08:01"]
Jos jättää lapsensa rokottamatta ja on sitä mieltä, että on parempi sairastaa taudit, niin mielestäni heidän silloin pitää myös maksaa mahdolliset jälkitaudit ja komplikaatiot ja niistä tuleva lasku itse. Silloin ei kannata huutaa julkista terveydenhuoltoa, joka rahoitetaan verovaroin, myöskään maksamaan jälkitautien hoitoja. Eli silloin kannattaa vakuuttaa lapsensa ja käyttää yksityistä terveydenhuoltoa tai olla muuten varoissaan, että tarvittaessa voi omalla kustannuksellaan hoidattaa mahdolliset jälkitaudit.
Mulle on ihan sama rokottaako ihmiset lapsiaan tai itseään, mutta yhteiskunnan ei pidä silloin myöskään maksaa laskua sairastumisesta, jos itse laiminlyö yhteiskunnan tarjoaman mahdollisuuden sairauden ehkäisyyn.
[/quote]
Puhumattaakaan kuluista jotka syntyy työ poissaoloista...
[/quote]
Karanteeniin joutuneet vanhemmat ovat varmaan onnellisia tämän rokottamattoman ja sairastavan pennun takia. Sehän merkitsee sitä, että vanhemmat joutuvat palkattomalle viikoksi, kun seurataan, onko rokko tarttunut
[/quote]
Eikös ne keranteeniin joutuneet lapset itsekin olleet rokottamattomia tässä uusimmassa tapauksessa (tuohon pari vuotta vanhaan aloitukseen en edes ota kantaa enää).
IL: "Rokotteen saaneet oppilaat ovat suojassa tartunnalta.
Muut lapset joutuvat odottamaan taudin mahdollista itämistä kotonaan aina ensi tiistaihin saakka. Lasten vanhemmille on mennyt asiasta tiedote."
Kansallinen rokotusohjelma on tärkeä myös siksi, että sillä suojellaan yksilöitä, joita ei voi rokottaa. Näillä yksilöillä on yleensä muutenkin suurempi riski saada tauti. Esim. Syöpähoidoissa käyvät lapset, joiden immuniteetti on alentunut.
On se hyvä huudella, että rokotukset on turhia ja että ei se mitään haittaa jos tuhkarokon sairastaa... jos oma lapsi on terve. Mutta miltä tuntuu, kun oma lapsi on sairas, ja asiat jo muutenkin pahasti, ja istut sairaalan odotushuoneessa tietämättäsi jonkun tuhkarokkotapauksen vieressä? Ihan vaan siksi, että joku tieteeseen perehtymätön hippi pelkää rokotteiden sivuvaikutuksia.
Jos ne teidän kakarat kerran selviää siitä tuhkarokon sairastamisesta vahingoittumattomina, niin kyllä ne selviää sitten rokotuksistakin! Mutta muiden lapset ei selviä välttämättä kummastakaan. Siinä ei yhtään auta, että meillä on Suomessa hienot sairaalat, ja että ei täällä yleensä kukaan lapsi syöpään kuole... Kyllä alkaa kuolemaan, jos vanhat infektiotaudit päästetään taas leviämään!
Ja te kun tykkäätte niin paljon omakohtaisista kokemuksista todistusaineistona... (Eli tilastotiedosta viis, ei tuhkarokko vaarallinen oo, kun minä en tunne ketään, joka olis siihen kuollu.) Niin mitäs sanotte tästä: olen syntynyt vuonna 85 ja saanut kaikki rokotukset. Jopa sikapiikin. Kaikki kaverinikin ovat. Enkä tunne ketään, joka olisi saanut kummoisiakaan komplikaatioita rokotuksista. Eli missä rokotteiden väitetty vaarallisuus?!
Todella paljon ärsyttää ihmisten tyhmyys! En ymmärrä, miksei jotkut halua suojella lapsiaan ja rokotuttaa. JA SAMATEN suojella muitakin lapsia. Ihme käsitys vissiin joillain, että olisi jotenkin luonnon mukaisempaa ja vihreämpää ja eettisempää kun nyt petteri ei saa rokotetta. Raivostuttavaa saattaa muidenkin lapset vaaraan. Yrittäkää muistaa miksi niitä rokotteita annetaan. Ne taudit eivät ole hävinneet maapallolta.
Meidän lapsemme eivät päässeet mukaan kansalliseen rokotusohjelmaan, eivätkä näin ollen toisen annoksen rokotetta ole saaneet. Syy oli siinä, että olimme muutaman vuoden työkomennuksella läntisessä Euroopassa, jossa käytettävä aine ei kenties ole ollut samaa valmistetta.
Yksityisellä lääkäriasemalla olisimme joutuneet ostamaan rokotetta tukkupakkauksen, josta olisi riittänyt pienelle kylälliselle, hintakin tuhansia euroja.
Mun sisko joutui teholle tuhkarokon oireiden takia. Onneksi selvisi vammoitta.
126 jatkaa...
Oletteko muuten tietoisia siitä, että sairastetut virustaudit saattavat aiheuttaa jälkitauteja vielä vuosien jälkeen? Tutkimus on monen viruksen osalta vielä kesken, mutta sehän nyt on ihan yleistä tietoa, että vesirokko jää hermostoon ja saattaa myöhemmin aiheuttaa vyöruusun. Mononukleoosivirus taas on yhdistetty Burkittin lymfoomaan, eli syöpään. Ja papilloomaviruksen aiheuttama kohdunkaulansyöpä on ollut viime aikoina paljon tapetilla. Diabeteksen 1:n aiheuttajaksikin epäillään virusta. Kuka tietää, mitä jälkiseuraamuksia esim. tuhkarokolla saattaa olla?
Eli oletteko ottaneet huomioon, että rokottamalla lapsenne voitte säästää hänet paitsi lapsuuajan sairastelulta, myös keski-iässä kärsimiseltä tai kuolemalta? Rokotetut lapset kun saavat vain osia viruksesta, mutta sairastaneet lapset saavat viruksen, joka jää kehoon tekemään tuhojaan.
Lisäksi kiinnostaisn tietää toimintasuunnitelmanne sen varalle, että rokottamaton. lapsenne ei sairastakaan tautia lapsena, vaan kasvaa rokottamattonaksi aikuiseksi. Vihurirokkoa kun on nykyään aika vaikea saada Suomessa ilman rokotustakaan. Nämä taudithan ovat paljon pahempia aikuisina, joten onko oikeasti parempi antaa aikuisen sairastaa hengenvaarallisesti, kuin ottaa lapsena rokotus? Entäs jos tyttärenne sattuu olemaan raskaana saadessaan sen vihurirokon aikuisena, esim. joltain tuttavapiiriinne kuuluvalta rokottamattomalta lapselta, ja seurauksena on vammainen lapsi? Pieni hinta maksettavaksi siitä, että ei uskaltanut ottaa promillen murto-osan riskiä rokotteen sivuvaikutuksesta?
Koka siitähän tässä lopulta on kyse. Pienistä riskeistä. Riski saada rokotteesta sivuvaikutus on marginaalinen. Ja riski saada tuhkarokotteesta jälkitauti on marginaalinen. Joka tapauksessa joudut ottaman jonkun riskin, elämässä mikään ei ole varmaa! Erona on vain se, että kun kaikki päättyy hyvin kohdaltanne, niinkuin todennäköisesti käy, niin rokotteen kanssa et ole joutunut kärsimään yhtään, mutta taudin kanssa olet ollut tosi kipeänä monta päivää. Mitä siinä siis voittaa? Koska ihan oikeesti... Sen narkolepsian saamisen todennäköisyys oli kuitenkin vain 0,006 prosenttia. Riski siihen, että saadessasi sikainfluenssaan olosi on todella kipeä? 100%.
Olen 1976 syntynyt, enkä ole saanut tuhkarokkorokotusta, koska kun mpr rokotus tuli oli sairastanut jo tuhkarokon ja sikotaudin. Koulussa kaikki muut rokotettiin, minä sain myöhemmin vihurirokkorokotuksen, kun sitä en ollut sairastanut.
Olen sellainen ihminen, jolle ei nouse kuume yleensä oikein missään taudissa. Tuhkarokosta muistan olleeni tosi kipeä. Vesirokossa ei ollut edes kuumetta - vain ne ärsyttävät kellot. Ja keuhkonkuumeessa lämpö nousi tuskin 39 asteeseen. Kyllä kouluikäisenä (ala-asteella) sairastamani tuhkarokko oli keuhkonkuumeen jälkeen pahin tauti.
Ja muistan jo lapsena, että äiti ihan tosissaan pelkäsi, että saisin jonkun tuhkarokon jälkitaudin ja vaati, että otin todella rauhallisesti senkin jälkeen kuin aloin olla paranemaan päin. Tämä oli 1980-luvun puolivälissä, joten ei se silloinkaan ollut mikään vaaraton tauti. Sitten alettiin rokottaa, saatiin rokote joskus 4. luokalla, joka oli kai joskus 1987. Ei siis kaikki mpr-rokotetta vielä 1982 saanut.
Tiedän tämän varmasti, koska tuhkarokkoa sairastaessa asuimme asunnossa, jonne muutimme loka-marraskuussa 1984. 1982 olisin ollut 6-vuotias enkä vielä koulussa ja muistan olleeni koulussa luokalla, jolle siirryin 3. luokalle kun rokotteen sain, joten meitä ei voitu rokottaa ennen 1986:tta. Muistaakseni kuitenkin 4. luokalla, koska sain vihurirokko rokotuksen seuraavana vuona ja se annettiin 5. luokkalaisille.
Anteeksi pitkät selitykset, mutta ihmiset muistaa lapsuuden asioita monesti väärin, eikä lapsi aina tajua taudin vaarallisuutta - lapsuuden viattomuudessa. Halusin saada vuodet oikein, joten yhdistin ne muuhun elämään.
Jotkut väittää, että sairastamalla tuhkarokon välttää allergiat - itse olen meidän perheen allergisin - ja ainut joka on sairastanut tuhkarokon meistä lapsista. Tämä siitä huolimatta, että olen muita sisaruksiani vanhempi.
Jos 1/1000 vammautuu ja 1/3000 kuolee, ei jokainen välttämättä tunne vammautunutta tai kuollutta. Se ei silti poista sitä, että riski on ihan todellinen.
Tuhkarokkoa on nyt kuitenkin rokotettu meillä yleisesti yli 20 vuotta - ja näissä rokotteissa ei ole ollut mitään ongelmia - vai onko jollain osoittaa jotain muuta tietoa? Sikainfluenssa rokotteessakaan kyse ei ollut itse rokotteesta, vaan sen apuaineista. Muissakin ongelmallisissa rokotteissa on ollut kyse esimerkiksi rokotteisiin lisätystä elohopeasta, ei rokottamisesta itsessään. Ihmiset on usein aika hysteerisiä ja mesoaa, vaikkeivät kuitenkaan viitsi ottaa selvää niistä tosiasioista.
Jos toimii vastoin yleistä terveysneuvontaa, niin musta on tosi varomatonta, jos ei tiedä miksi toimii jollakin tavalla. Täälläkin kuulee, että rokottaminen on 'kauheaa', mutta ihmiset eivät osaa edes perustella puheitaan, eivätkä edes tiedä mistä puhuvat. Kauheaa vauhkoamista. Mä voin kyllä kunnioittaa hyvin perusteltua rokotevastaista mielipidettä, mutta täällä niitä ei ole ollut yhtäkään.
Muuten - 1900-luvun alussa riehui espanjankuume, jonka jälkitautina sairastuttiin unitautiin - ilman mitään rokotuksia. Ja tuo espanjankuume oli saman viruksen aiheuttama kuin sikainfluenssa. Että siinäkin on vähän miettimistä...
Minäkin olen syntynyt 80 -luvulla ja saanut kaikki mahdolliset rokotukset, kaverini saivat myös. Kukaan ei koskaan saanut mitään komplikaatioita rokotuksista, en tiedä yhtäkään vammautunutta tai kuollutta.
Äitini on syntynyt 1952 ja hänen tuttaviaan ja sukulaisiaan on kuollut tai vammautunut mm. polion, tuhkarokon, tuberkuloosin, sikotaudin tai influenssan (Aasialainen 1956-1958) seurauksena. Myös kurkkumätä ja hinkuyskä on harventanut sukuamme ennenaikaisesti.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2011 klo 18:06"]
Siis jonain kuolemantuomionako yhtä tuhkarokkoa pidätte? Parikymmentä vuotta sitten ei siihen edes ollut rokotetta, vaan kaikki sairastivat tuhkarokon.
Minulla on ollut tuhkarokko samoin kuin sisaruksillani ja varmaankin kaikilla suuressa koulussani lapsena. Kukaan ei kuollut tai sinnepäinkään. Tunnen pari rokotusvastaista vanhempaa ja he nimenomaan toivovat lapsensa sairastavat nämä rokot mitä vastaan nykyään rokotetaan.
[/quote]
Niin no, ei se nyt ihan vaaratonkaan ole. Vuonna 2000 maailmassa tuhkarokkoon kuoli noin puoli miljoonaa ihmistä. Viime vuonna luku oli 160 000 ihmistä, lukema on tipahtanut pitkälti kehittyneiden hoitomuotojen ja ennenkaikkea rokotusten kattavuuden vuoksi. Tuhkarokkohan on sikäli erikoinen sairaus, että sitä on vain yksi kanta joka tarttuu vain ihmisestä ihmiseen. Että siten jos joskus saataisiin täydellinen rokotussuoja kaikille maailman ihmisille, niin yhden sukupolven aikana koko tauti häviäisi maapallolta.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2011 klo 20:50"]
Miten kävi sikarokotteen kanssa Suomessa? Miten??
[/quote]
Muistaakseni kävi niin, että muutamia satoja rokotetuista saivat narkolepsian. Ja ne loput sadat tuhannet eivät saaneet. Pitää myös muistaa, että kyseessä oli yksi vähemmän testattu rokote ja markkinoille se tuli nopeasti, koska kyseessä oli suuri riski epidemiasta. Muistan hyvin, että silloin rokotusjonoissa etuilivat ihmiset riippumatta siitä mihin riskiryhmään he kuuluivat.
Itse otan kausi-influessa rokotuksina myös ton sikarokotteen aina, joka vuosi.
Ei minuakaan ole rokotettu tuhkarokkoa vastaan mutta enpä ole siihen sairastunutkaan vielä. Ennen vanhaan tuhkarokko vaan sairastettiin.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2011 klo 18:13"]
Mun esikoinen on 23-vuotias ja kyllä hän sai lapsena rokotuksen tuhkarokkoa vastaan.
Mä muistan tuhkarokon ihan hirveänä tautina. Sairastin sen eka luokan joululomalla.
[/quote]
Mä oon 43 ja mut on lapsena rokotettu tuhkarokkoa vastaan.
1975 aloitettiin Suomessa tuhkarokkorokotukset
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 10:50"]
Pitää myös muistaa, että kyseessä oli yksi vähemmän testattu rokote ja markkinoille se tuli nopeasti, koska kyseessä oli suuri riski epidemiasta.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Asiantuntijoiden mukaan kysymyksessä oli täysin turvallinen rokote. Asiantuntjat myös tiesivät, että jos rokotetta ei käytettäisi se johtaisi 100-150 ihmisen kuolemaan sikainfluenssasta johtuen.
Ruotsalaiset asiantuntijat tosin tiesivät Pandemrixin riskeistä. Meillä riskeistä varoittavia yritettiin uhkailla hiljaisiksi. Hienosti tehty THL.
Nytkin on näköjään tuhkarokkoa liikkeellä, Lohjalla, tänään julkaistu uutinen:
https://blogi.thl.fi/web/infektiouutiset/etusivu/-/blogs/tuhkarokkoa-lohjalla