Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rokottamaton pikkulapsi sairastui tuhkarokkoon

Vierailija
28.03.2011 |

Kainuulainen pikkulapsi on sairastunut tuhkarokkoon. Kattavan rokotusohjelman ansioista tuhkarokko on Suomessa erittäin harvinainen. Sairastunut lapsi oli rokottamaton.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan lapsen tartunta saattaa olla peräisin ulkomailta. Suomesta peräisin olevia tartuntoja ei ole havaittu vuosiin.

Terveysviranomaiset ovat olleet jo yhteydessä ihmisiin, joiden tiedetään olleen tekemisissä lapsen kanssa. Sairastunut lapsi on vieraillut muun muassa Tampereella.

Tuhkarokon itämisaika on kolme viikkoa. Tauti aiheuttaa kuumetta, hengitystieoireita, silmien valonarkuutta ja ihottumaa. Tautiin liittyy merkittävä komplikaatioiden vaara.

Lähes kaikki suomalaiset lapset suojataan tuhka- ja vihurirokolta sekä sikotaudilta rokotteella.

Kommentit (221)

Vierailija
21/221 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä vanhemmat tietoisesti haluavat altistaa lapsensa aivokuumeelle tai muille komplikaatioille, joita yritetään kitkeä maailmasta ja varsinkin tuhkarokkoon on maailmanlaajuinen kamppanja

Vierailija
22/221 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sukulainen on täysin kuuro, koska äitinsä sairasti raskausaikana tuhkarokon.

...mutta kyselkääpä vähän ympäriltänne tunteeko kukaan teistä, ystävistänne tai sukulaisistanne ketään joka olisi tuhkarokkoon Suomessa kuollut? Tuskin. Ja todellakin ketään ei rokotettu tautia vastaan täällä parikymmentä vuotta sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/221 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tartuntatautilääkäri Laura Pakarinen sanoo tuhkarokosta näin:

"Tuhkarokon yleisimpiä oireita ovat kuume ja hieman myöhemmin ilmestyvä ihottuma. Pakarisen mukaan tauti ei ole erityisen vaarallinen.

- Siihen liittyy joskus keuhkokuumetta ja korvatulehdusta, mutta sairaalahoitoon joutuu vain harvoin, Pakarinen sanoo."

Vierailija
24/221 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta kyselkääpä vähän ympäriltänne tunteeko kukaan teistä, ystävistänne tai sukulaisistanne ketään joka olisi tuhkarokkoon Suomessa kuollut? Tuskin. Ja todellakin ketään ei rokotettu tautia vastaan täällä parikymmentä vuotta sitten.

1968 ja kyllä ainakin minun ikäiset on lapsena rokotettu kaikkea mahdollista vastaan.

Vierailija
25/221 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä vanhemmat tietoisesti haluavat altistaa lapsensa aivokuumeelle tai muille komplikaatioille, joita yritetään kitkeä maailmasta ja varsinkin tuhkarokkoon on maailmanlaajuinen kamppanja

ja rokotuksen sivuvaikutuksia pahempia asioita ei tässä maailmassa olekaan!

Vierailija
26/221 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen syntynyt -70 eikä minua tai ystäviäni rokotettu siihen aikaan. Tuhkarokon olen sairastanut sekä minä että kaverini siltä ajalta, ei se muita rokkoja/lastentauteja kummempi ollut.

Vierailija
27/221 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1968 ja kyllä ainakin minun ikäiset on lapsena rokotettu kaikkea mahdollista vastaan.

sikotaudin, vesirokon ja tuhkarokon mä oon sairastanut. sisko noiden lisäksi vihurirokon. vihurirokkoa vastaan mä sain koulussa sen rokotteen. kaikki meidän lähikerrostalojen mukulat sairasti noi rokot.

Vierailija
28/221 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

johon kuolemista ei todellakaan osattu pelätä ihan siksi, että harva tunti tuhkarokon vammauttamaa tai tappamaa lasta. Kehitysmaissa tauti voi edelleen olla vaarallinen, mutta Suomessa se on osa rokotusohjelmaa lähinnä siksi, että vanhemmat eivät olisi pois töistä hoitamassa lapsiaan.

Jos rokottaminen ei suojaa tuhkarokkotartunnalta (kuten joku aikaisemmin kirjoitti) niin miksi ihmeessä altistaa lastaan rokotteelle lainkaan? Tauti tulee tai sitten ei, aikoinaan sen sairasti 95% lapsista ja heistä muutama sai jälkitauteja, juuri ne heikoimmat ja kurjimmissa oloissa kasvaneet.

Merkittävää komplikaatioiden vaaraa ei ollut ennen rokotteen keksimistä!

Vierailija
29/221 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta joo, mitäs tuosta, ei se kumminkaan kuollut.

Vierailija
30/221 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

parisen vuotta sitten

18000 sairastui ja 20 kuoli

Vierailija
31/221 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäänkö se on jotain kamalaa? Mulla on ollut myös vesirokko ja tulirokko jopa.

Vierailija
32/221 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sattumaa kuka ne pahat jälkitaudit saa.

jaikoinaan sen sairasti 95% lapsista ja heistä muutama sai jälkitauteja, juuri ne heikoimmat ja kurjimmissa oloissa kasvaneet.

Merkittävää komplikaatioiden vaaraa ei ollut ennen rokotteen keksimistä!

Vierailija
33/221 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhkarokko oli samanlainen lastentauti kuin vihuri- tai vesirokko, ei siihen sen enempää pelkoa liittynyt kuin vaikka korvatulehdukseen tai flunssaan (joista molemmista saattoi jatkaa sujuvasti keuhkokuumeeseen).

Vierailija
34/221 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin arvottaa lapsen elämän omalla tavallaan.

Vierailija
35/221 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita jälkitauteja mm. keuhkokuume.

"Vaikka sairastuneista vammautui yksi tuhannesta, oli määrä merkittävä siksi, että aiemmin kaikki lapset sairastivat nämä taudit. Suomessa se tarkoitti lähes sataa aivokuumeen kaltaista vakavaa komplikaatiota vuodessa. "

Vierailija
36/221 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jälkeisen aivokalvontulehduksen takia.

Vierailija
37/221 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vuonna 2004 Euroopassa raportoitiin virallisesti noin 30 000 tuhkarokkotapausta, ja lähes 5 000 eurooppalaista kuolee vuosittain tuhkarokkoon"

Duodecim

2006;122(18):2209

Miten joku voi kuvitella ettei siihen kuoltaisi myös Suomessa?

Vierailija
38/221 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että se siitä vaarallisuudesta.

Vierailija
39/221 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolareissa kuolee enemmän lapsia kuin tuhkarokkoon!Niin että se siitä vaarallisuudesta.

sitä vastaan. Siksi meillä ei lapset sitä sairastele eikä siihen kuole. Ilman rokotuksia muutama lapsi kuolisi, rokotusvastaisten mukaan se olisi ihan luonnollista. Itse en oikein tiedä, en ainakaan oman lapsen kohdalle sitä luonnollisuutta haluaisi kokea.

Vierailija
40/221 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki siellä ei niitä vakavia jälkitauteja myöskään pystytä niin tehokkaasti hoitamaan, mutta ei kai se tarkoita sitä, että tuota sairautta kannattaa ehdoitahdoin hankkia, jos kerran rokote on olemassa?