Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rokottamaton pikkulapsi sairastui tuhkarokkoon

Vierailija
28.03.2011 |

Kainuulainen pikkulapsi on sairastunut tuhkarokkoon. Kattavan rokotusohjelman ansioista tuhkarokko on Suomessa erittäin harvinainen. Sairastunut lapsi oli rokottamaton.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan lapsen tartunta saattaa olla peräisin ulkomailta. Suomesta peräisin olevia tartuntoja ei ole havaittu vuosiin.

Terveysviranomaiset ovat olleet jo yhteydessä ihmisiin, joiden tiedetään olleen tekemisissä lapsen kanssa. Sairastunut lapsi on vieraillut muun muassa Tampereella.

Tuhkarokon itämisaika on kolme viikkoa. Tauti aiheuttaa kuumetta, hengitystieoireita, silmien valonarkuutta ja ihottumaa. Tautiin liittyy merkittävä komplikaatioiden vaara.

Lähes kaikki suomalaiset lapset suojataan tuhka- ja vihurirokolta sekä sikotaudilta rokotteella.

Kommentit (221)

Vierailija
101/221 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 19:59"]

Tuhkarokkorokote ei ole minun mielestäni välttämätön

[/quote]

Mikään rokote ei ole välttämätön. Silloin pitää vaan tottua siihen ajatukseen, että muutama lapsi vuodessa kuolee tai vammautuu tuhkarokon takia. Mutta jos se on ihan ok, niin lopetetaan vaan tuhkarokkorokotukset.

Vierailija
102/221 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2011 klo 19:14"]

olen syntynyt -70 eikä minua tai ystäviäni rokotettu siihen aikaan. Tuhkarokon olen sairastanut sekä minä että kaverini siltä ajalta, ei se muita rokkoja/lastentauteja kummempi ollut.

[/quote]

Sama täällä, tuhkarokon lisäksi olen sairastanut vihurirokon, hinkuyskän, tulirokon, vesirokon myös. Eipä mitään jälkiseuraamuksia ole tullut, nyt aikuisena sairastan todella todella harvoin.

Eiköhän se ole niin, että koskaan ei voi tietää kenelle tulee niitä komplikaatioita tai jälkitauteja,harvemmat niitä taitaa kuitenkin saada. En kokenut noita tauteja pahana, koulusta pois joutui olemaan tietysti paljon.

Omat lapseni on kuitenkin rokotettu kulloisenkin rokotusohjelman mukaisest.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
103/221 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 20:13"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 10:51"]

Ei minuakaan ole rokotettu tuhkarokkoa vastaan mutta enpä ole siihen sairastunutkaan vielä. Ennen vanhaan tuhkarokko vaan sairastettiin.

[/quote]

Jos et ole vielä eläkeiässä, niin todennäköisesti sen vielä pääset sairastamaan, kun näitä rokottamattomia alkaa olla koko ajan enemmän. Epidemiat tuppaavat vielä olemaan aikuisille vakavampia, joten pääset ehkä ihan sairaalaan potemaan. Espanjantautikin tappoi enemmän parikymppisiä kuin lapsia.

[/quote]

Tuhkarokko alkaa levitä pieninä epidemioina siinä vaiheessa, kun rokottamattomien osuus on yli 10 % paikallisesta väestöstä. Siksi esimerkiksi Steiner - kouluissa yhden tartunnan sijaan tulee yleensä useampia tartuntoja. Niissä kun tuo rokottamattomien osuus on keskimääräistä suurempi.

Vierailija
104/221 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka iso määrä kuolee syöpään. Paljonko uusia tapauksia todetaan vuosittain ja moni niistä on aiheutettu ainoastaan nauttimalla vääränlaista ruokavaliota. Jos olet oikeesti huolissasi ihmiskunnasta niin valistuta ihmisiä syömään oikein. Siinä sinulle hyvä elämäntyö. 

Vierailija
105/221 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 20:34"]

Kuinka iso määrä kuolee syöpään. Paljonko uusia tapauksia todetaan vuosittain ja moni niistä on aiheutettu ainoastaan nauttimalla vääränlaista ruokavaliota. Jos olet oikeesti huolissasi ihmiskunnasta niin valistuta ihmisiä syömään oikein. Siinä sinulle hyvä elämäntyö. 

[/quote]

Ihmisiä kuolee syöpiin sen takia, että useammat ihmiset elävät nykyisin pidempään kuin aikaisemmin. Jos rokotukset poistetaan, niin sittenhän harvempi ehtii kuolla syöpään! Ongelma ratkaistu!

Vierailija
106/221 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono päivä sulla? Jättikö mies vai saitko potkut? Vai saitko töitä ja harjoitat niitä nyt? 

Vierailija
107/221 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 20:17"]

Syöpä on isompi ongelma ja sen aiheuttama ruokavalio

[/quote]

Syövän aiheuttama ruokavalio on ongelma?

Vierailija
108/221 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 20:46"]

[/quote]

Ihmisiä kuolee syöpiin sen takia, että useammat ihmiset elävät nykyisin pidempään kuin aikaisemmin. Jos rokotukset poistetaan, niin sittenhän harvempi ehtii kuolla syöpään! Ongelma ratkaistu!

[/quote]

Et sitten ole tutustunut tilastoihin. Lapset ja nuoret sekä nuoret aikuiset sairastavat syöpää. 

Vierailija
109/221 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 20:28"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 19:59"]

Tuhkarokkorokote ei ole minun mielestäni välttämätön

[/quote]

Mikään rokote ei ole välttämätön. Silloin pitää vaan tottua siihen ajatukseen, että muutama lapsi vuodessa kuolee tai vammautuu tuhkarokon takia. Mutta jos se on ihan ok, niin lopetetaan vaan tuhkarokkorokotukset.

[/quote]

Puhumattakaan siitä, miten vaarallisia rokot ovat sikiölle. Mutta jos haluaa vaarantaa lastensa tai lapsenlapsensa terveyden, niin siitä vaan.

Vierailija
110/221 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 20:52"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 20:46"]

[/quote]

[/quote]

Et sitten ole tutustunut tilastoihin. Lapset ja nuoret sekä nuoret aikuiset sairastavat syöpää. 

[/quote]

Ja kuinka moni näistä syövistä on ruokavalion aiheuttama?

Vierailija
111/221 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas kun et sitten välitä lainkaan ihmisistä ainoastaan rokotteet kiinnostavat. 

Vierailija
112/221 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä liikuta tippaakaan vanhemman suru jos rokottamaton lapsi kuolee tai vammautuu. Onhan se vanhemman tietoinen valinta silloin ollut, joten turha sitten sitä luonnonvalintaa on itkeä tihrustaakaan. Jotenkin tuntuu, että kun näitä tauteja ei juuri enää ole, kiitos rokotusten, hämärtyy todellisuus yhä useammalta. Ei tajuta, että niitä tauteja on maailma pullollaan ja täällä niitä ei ole, koska suurin osa yhteisvastuullisesti rokottaa lapsensa. On vain ajan kysymys koska maahanmuutto ja matkustelu saa jonkun epidemian aikaiseksi. Ja itse asiassa toivon ja jopa odotan sitä. Voisi aueta hörhömammojen silmät kun vaikertavat teholla makaavan lapsensa tukena. Kai näissä asioissa pätee se, että on pakko uhrata muutama lapsi, jotta suuri yleisö tajuaa virheensä. Sääli tavallaan niitä lapsia, vanhempiaan kun ei voi valita :(

Vierailija
113/221 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
114/221 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 20:58"]

Eipä liikuta tippaakaan vanhemman suru jos rokottamaton lapsi kuolee tai vammautuu. Onhan se vanhemman tietoinen valinta silloin ollut, joten turha sitten sitä luonnonvalintaa on itkeä tihrustaakaan. Jotenkin tuntuu, että kun näitä tauteja ei juuri enää ole, kiitos rokotusten, hämärtyy todellisuus yhä useammalta. Ei tajuta, että niitä tauteja on maailma pullollaan ja täällä niitä ei ole, koska suurin osa yhteisvastuullisesti rokottaa lapsensa. On vain ajan kysymys koska maahanmuutto ja matkustelu saa jonkun epidemian aikaiseksi. Ja itse asiassa toivon ja jopa odotan sitä. Voisi aueta hörhömammojen silmät kun vaikertavat teholla makaavan lapsensa tukena. Kai näissä asioissa pätee se, että on pakko uhrata muutama lapsi, jotta suuri yleisö tajuaa virheensä. Sääli tavallaan niitä lapsia, vanhempiaan kun ei voi valita :(

[/quote]

Valitettavasti on myös heitä, joita ei voi rokoittaa. Näitäkin sitten kuolisi näiden muita ajattelemattomien takia.

Vierailija
115/221 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 20:58"]

Kas kun et sitten välitä lainkaan ihmisistä ainoastaan rokotteet kiinnostavat. 

[/quote]

Oikein luotettavalta vaikuttava sivusto, ihan homeopatiakin... Vielä kun kerrot, mitä parikymppisen ihmisen on pitänyt syödä, että saa syövän. Tietenkin, jos kuolee "vaarattomaan lastentautiin" rokottamattomana, niin eipähän saa sitäkään.

Vierailija
116/221 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuolisi, se on tosi surullista. Mutta sanoinkin, että ilmeisesti ei ole enää muuta tietä kuin uhrata muutama lapsi ja toivoa että näiden viheridioottien silmät avautuisivat ja paniikki yltyisi. Silloin ehkä häntä koipien välissä tulisivat lapsineen rokotettavaksi. Tietysti sitä sydämestään toivoo, että epidemian tullessa ne olisivat näitä tahallaan rokottamatta jättäneitä, jotka päätyisivät varoittavaksi esimerkiksi.

Olisi kiva tietää meinaavatko nämä totaalikieltäytyjät tässä kansainvälistyvässä maailmassa pysytellä siellä kotikylässä lopun elämäänsä. Eihän tuollainen rokottamaton lapsi voi minnekään turvallisesti matkustaakaan kun riski saada tartunta on valtavasti isompi ulkomailla, jossa taudit ovat arkipäivää. Ja mitä vanhemmaksi tulee, sitä hankalampia nuo taudit ovat. Eli silläkö kahlitsette ne lapsukaisenne ikiajoiksi peräpöpelikköön kanssanne asumaan? Mahtaa lapset olla isompina tyytyväisiä ääliövanhempiensa järjenjuoksuun.

Vierailija
117/221 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 21:08"]

Olisi kiva tietää meinaavatko nämä totaalikieltäytyjät tässä kansainvälistyvässä maailmassa pysytellä siellä kotikylässä lopun elämäänsä. Eihän tuollainen rokottamaton lapsi voi minnekään turvallisesti matkustaakaan kun riski saada tartunta on valtavasti isompi ulkomailla, jossa taudit ovat arkipäivää. Ja mitä vanhemmaksi tulee, sitä hankalampia nuo taudit ovat. Eli silläkö kahlitsette ne lapsukaisenne ikiajoiksi peräpöpelikköön kanssanne asumaan? Mahtaa lapset olla isompina tyytyväisiä ääliövanhempiensa järjenjuoksuun.

[/quote]

Joo, tämä minuakin on ihmetyttänyt. Ilmeisesti eivät ainakaan länsi- tai keski-Eurooppaa pidemmälle aio koskaan lähteä, ehkä jotain Japania lukuunottamatta. Ehkä isorokkokin pitäisi päästää taas leviämään, kun siitä juuri rokotuksilla päästiin eroon. Unicefin mukaan kaksi miljoonaa lasta kuolee joka vuosi sairauksiin, joihin olisi rokote. Ehkä nämä haluaisivat, että vieläkin useampi kuolisi?

Vierailija
118/221 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 05:55"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 18:59"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2011 klo 18:27"]

Sitä ennen ei rokotettu ja todellan tuskin 37-60-vuotiaat tuntevat monia tautiin kuolleita. Itse sairastin tuhkarokon ja kutittihan se, mutta ei ollut sen ikävämpi kuin muutkaan lapsuuden pikku rokot tai flunssat.

[/quote]

Mulla oli tuhka- tai tulirokko, lääkärit eivät tienneet kumpi, mutta ei siinä mitään ihmeellistä ollut 70-luvun lopussa.

[/quote] Mulla on ollut tuhkarokko, vesirokko, sikotauti, vihurirokko ja niin on jokaisella ystavällänikin ja juuri siinä -70 luvun lopussa olen siis 43v. Ei niistä kyllä mistään puhuttu silloin sen enempää kun korvatulehduksesta oli täysin normaalia, että jokainen sairsastaa jokaisen rokon ja sillä sipuli. Mulla ainakaan tuhkarokko ei ollut mitenkään inhottava, mutta vesirokko oli kaameine kutituksineen.

[/quote]

Juu, ei ollut rokotuksia näihin ainakaan meillä päin 70-luvulla. Aivokalvontulehdusrokotuksen sain v. 1975, siitä on paperi tallessa edelleen. Olisipa korvatulehdukseen ollut rokote! Korvan puhkominen oli yleinen, hirvittävä tapa, ja se tehtiin mulle 4 kertaa. Siitä on aikuisiällä seurannut kuulon alenema ja lievä tinnitus.

Vierailija
119/221 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset liikkeellä joopa joo

Vierailija
120/221 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 11:15"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 18:59"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2011 klo 18:27"]

Sitä ennen ei rokotettu ja todellan tuskin 37-60-vuotiaat tuntevat monia tautiin kuolleita. Itse sairastin tuhkarokon ja kutittihan se, mutta ei ollut sen ikävämpi kuin muutkaan lapsuuden pikku rokot tai flunssat.

[/quote]

Mulla oli tuhka- tai tulirokko, lääkärit eivät tienneet kumpi, mutta ei siinä mitään ihmeellistä ollut 70-luvun lopussa.

[/quote]

Tulirokon diagnosointi (nieluviljely) on niin helppoa, että ihan en usko, ellei olleet valelääkärit kyseessä...

[/quote]

Haluaisin minäkin sen tietää. Totesivat vain, n. v. 1979 että eipä tuosta tiedä kumpi. Ei otettu nieluviljelyä. Ehkä ei ollut syytä tietää, kun se oli kaikilla. Kiinnostaisi sikäli, että jos se ei ollutkaan tuhkarokko, niin pitäisikö ottaa rokote. Ja jos se onkin ollut tuhkarokko, niin onko rokotteesta haittaa. Olen ajatellut pyytää papereita lapsuuden kotikuntani terveyskeskuksesta, jos sieltä löytyisi kuitenkin jotakin tietoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi