Miten ihmeessä saan mahtumaan kaikki lelut lastenhuoneeseen!?
Nyt on pakko alkaa raivata sitä. Huoneessa kaksi lasta, 3 ja 5 vuotiaat. Tyttö ja poika. Mitä heitän pois?
- Puinen hella, kattilat, ruokailuvälineet
- Parkkitalo, laatikossa vieressä pikkuautot
- Korillinen Brio junarataa
- Korillinen Dubloja
- Työkalupöytä
- Palapalejä, pelejä
- Nuken sänky, rattaat, syöttötuoli, pari nukkea.
- Pieni heppatalli heppoineen
- Autoja, traktoreita, ym sälää jolla ne leikkivät.
Lisäksi tietty lipastot ja lasten sängyt.
Kommentit (16)
ja tällä hetkellä huoneessa ei ole kuin esikoinen. olen odotellut jo yli vuoden että mies laittaa nuo loput hyllyt seinälle koska haluan nimenomaan tavaroita pois lattialta kuleksimasta. ja joitakin katon myös annettavaksi ja osan säästän nuorimman huoneeseen kuhan se saadaan =) niin sitten ei ole paha ongelma enään. elikkäs mieti sinäkin josko laittaisit tavaroita seinille vaikka =)
ja tällä hetkellä huoneessa ei ole kuin esikoinen. olen odotellut jo yli vuoden että mies laittaa nuo loput hyllyt seinälle koska haluan nimenomaan tavaroita pois lattialta kuleksimasta. ja joitakin katon myös annettavaksi ja osan säästän nuorimman huoneeseen kuhan se saadaan =) niin sitten ei ole paha ongelma enään. elikkäs mieti sinäkin josko laittaisit tavaroita seinille vaikka =)
Miksi ihmeessä viitsit odotella vuoden tuollaista? Eiköhän se nyt aika selvä ole, että mies ei niitä hyllyjä kiinnitä kun ei ole vuoteen löytynyt sopivaa rakoa tai motivaatiota.
Mulla olisi mennyt hermo jo moneen kertaan ja olisin hommannut joko jonkun toisen kiiinnittämään hyllyt tai tehnyt sen itse.
keshittyäkseen tilaa leikkiä ja leluja. Tuo ei ole vielä kovin iso lelumäärä.
Laita kodin tiloja uuteen arvojärjestykseen. Antakaa lapsille käyttöön olohuone esimerkiksi.
Miksi ihmeessä viitsit odotella vuoden tuollaista? Eiköhän se nyt aika selvä ole, että mies ei niitä hyllyjä kiinnitä kun ei ole vuoteen löytynyt sopivaa rakoa tai motivaatiota.
Mulla olisi mennyt hermo jo moneen kertaan ja olisin hommannut joko jonkun toisen kiiinnittämään hyllyt tai tehnyt sen itse.
hermot on kyllä menneet ja toiseksi en viitsi apua pyytää muilta siihen.ja koska näen että kyllä miehen se pitäisi tehdä niin en ole vieläkään itse toiminut.toki olin tässä välissä raskaanakin ni en viitsinyt lähtee "kiipeilee" =) mutta miehellä on nyt pari päivää aikaa tehdä se tai sitten minä teen ;)
siksi junarata ja duplot ovat nyt toisessa huoneessa
(työhuone), missä lapsi saa leikkiä niillä ja jättää ne viikoiksikin levälleen - eihän nyt hyvää ja isoa junarataa viitsi alinomaan purkaa. Samalla kun lapsi leikkii voin itse (yrittää)tehdä tietokoneella hommia.
Nyt jos saisi vielä kolmannen huoneen noille pehmoleluille....;)Niin, ja askartelupöytä on jo suosiolla siirretty omaan tilaansa, ei sekään mahtunut lastenhuoneeseen.
muualla, esim olohuoneessa tai aulassa.
ja varmaan mieluisia ja hyviä leluja.
Meillä junarata oli koreineen olohuoneessa, siellä oli mukavampikin koota pitkää rataa.
Lapsilla oli sängynaluslaatikot, joissa säilytettiin osa leluista.
Miksi perheen yhteisessä kodissa ne yhteiset tilat eivät kuulukaan lapselle? Miksi siis lapsen tavaroiden pitäisi mahtua sinne yhteen huoneeseen? Eikö olohuone ole ihan yhtä lailla lasten kuin aikuisten käyttöön? Tuossakin on ap luetellut tavaroita, joiden ihan hyvä paikka olisi olohuoneessa tai miksei vaikka keittiössä.
Miksi perheen yhteisessä kodissa ne yhteiset tilat eivät kuulukaan lapselle? Miksi siis lapsen tavaroiden pitäisi mahtua sinne yhteen huoneeseen? Eikö olohuone ole ihan yhtä lailla lasten kuin aikuisten käyttöön? Tuossakin on ap luetellut tavaroita, joiden ihan hyvä paikka olisi olohuoneessa tai miksei vaikka keittiössä.
minäkin ihmettelen.
Lasten tavaroille ja vaatteille on muunneltavat hyllyköt eli juurikin lattiasta kattoon saakka. Leluille koreja, jolloin mahtuvat olemaan niissä. Olohuoneeseen voi tuoda jonkun lelusarjan, kun sillä leikitään. Juurikin isompi duplo/lego-kokonaisuus tai brion rata ovat olohuoneessa. Illalla irto-osat kerätään lelukoreihin.
Lasten huoneessa osa leluista on pöydällä, samoin hyllyssä on leikkimiskorkeudella korkeampi hylly, johon mahtuu esim. isompi legotalo.
Meillä ei siis ole erillisiä lipastoja, vaan kirjahyllysarjaan saa myös vetolaatikoita, joten "lipasto" on siinä samassa kokonaisuudessa. Tällä hetkellä osa vetolaatikoista on ylempänä, kun nuorempi ei itse vielä pikkuvaatteitaan (sukat, sukkahousut, alusvaatteet) kaapista ota, mutta ne siirretään myöhemmin alemmas ja osa leluista/kirjoista siirtyy sitten ylemmäs.
Jos vielä jatkan tuon säilytysjärjestelmän hehkuttamista, niin meillä on kapeat hyllyvälit (alle 10 cm) piirrustuslehtiöille, papereille, palapeleille jne., jolloin nekin saadaan säilytettyä tehokkaasti. Koriste-esineille on tulossa pieni vitriiniosio ihan yläosaan (lapset eivät käytännössä sinne ylläkään).
- ps toimii
ja sitren lahjoita esim. turvakotiin, kierrätä uffille ym.pelöastusarmeioja hakee leluja ja lastenlehtiä kotoa( ei huonekaluja)
mulla on vaan eri lelut(seksilelut)
Meillä on junarata ja sotaukot olkkarissa eivätkä kyllä ikinä loju siellä yksikseen, vaan lapsi ottaa esille ainoastaan silloin, kun leikkii. Junarataa ei alussa ois millään halunnu siivota leikin jälkeen, mutta nykyään siivoaa jo mukisematta pois lattialta.
Eikä ees oo kamalan näköstä, kun lelut on tavallisissa pahvilaatikoissa, jotka olen päällystänyt olohuoneen tyyliin sopiviksi.
Ennen meilläkin kaikki lelut oli lastenhuoneessa, mutta nuorimmaisen synnyttyä piti tehdä kompromissi, kun eskarilainen ei enää nuku päikkäreitä ja on päivisin pari tuntia pyörittelemässä peukkujaan, kun ei pääse lastenhuoneeseen leikkimään. Iltasinkin vauva käy häntä aikasemmin nukkumaan ja parin tunnin ajan iltasin aina ennen kinusi mua pelaamaan lautapelejä, lukemaan kirjoja jne. Välillä on kiva saada vähän omaakin aikaa, joten ei ne pari laatikkoa pahasti haittaa siellä olkkarissa etuihin nähden. Ja tosiaan aika huomaamattomia kans, jos on sen ikäiset lapset, et osaa laittaa lelut joka leikin jälkeen kasaan (älä siis anna aloittaa uutta leikkiä ennenkuin vanha on siistitty pois).
Mutta itsekin olen sitä mieltä, että jos tiloja on vähän, leluja paljon ja kaikki mieleisiä, niin kannattaa varmaan jakaa lelut esim. kesäleluiksi ja talvileluiksi ja pitää vaikka talviajan toisia leluja esillä ja kesäajan toisia, jolloin leikkikin on mieluisampaa, kun on enempi sitä tilaa...
Samoiten keittiöön ei mahdu leluja. Siis niin että niitä säilytettäisiin siellä, leikkiä siellä toki saa ja levitellä tavaroita ja tehdä majoja, mutta pysyviä sedimenttejä sinne ei saa leluista muodostua eikä niitä siellä säilytellä. Keittiön ja olohuoneen välissä tilassa sen sijaan voi säilytellä leluja.
Minusta on selkeämpää, että vain osa kodin tiloista on lelukaaoksen vallassa, keittiössä kun muutenkin on usein tavaroita levällään ja olohuoneessa nyt muutenkin ollaan vähemmän, joten mitä sitä sotkemaan:)
t. 7
Tekisin ehkä hieman karsintaa, eli esim. osa Duploista pois, osa palapeleistä pois, ehkä osa pikkuautoista, ehkä osa leikkikeittiön astioista/aterimista jne.
Lelut kannattaa laittaa niin, että vain osa käytössä kerrallaan. Osan veisin esim. varastoon, ja välillä vaihdettaisiin vaikka leikkikeittiö lastenhuoneeseen ja parkkitalo vuorostaan varastoon jne.
Ja oleellista on se, että ÄLKÄÄ OSTAKO LISÄÄ leluja...!!!
Ja kannattaa myös miettiä millä tavalla ja missä leluja säilyttää. Monessa asunnossa tilaa on muka liian vähän, vaikka oikea syy ahtauteen on se ettei ole tarpeeksi SÄILYTYStilaa. Esim. sängynaluslaatikoihi tavaraa, hyllyjä/kaappeja voi olla yhdellä seinällä kattoon saakka (ylähyllyille tavaraa mitä vähemmän käytetään) jos koreja niin ehkä ne kannttaisi vaihtaa pinottaviin laatikoihin jne. jne.