Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ortodoksinen usko, kertokaa tapakulttuurista

Vierailija
28.03.2011 |

kiinnostaa miten poikkeaa luterilaisuudesta.

Hyväksytäänkö avioero?

Voiko mennä uudestaan naimisiin jos eronnut?

Hyväksytäänkö esiaviollinen seksi?

Miten usko/uskonto näkyy arjessa?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja teologi vastaa...

Hyväksytäänkö avioero? Kyllä

Voiko mennä uudestaan naimisiin jos eronnut? Kyllä

Hyväksytäänkö esiaviollinen seksi? Kyllä, mutta sitä ei suositella, kuten evankelis-luterilaisuudessakaan. Eli paras ympäristö toteuttaa seksuaalisuutta on avioliitto.

Suhtautuminen seksuaalivähemmistöihin nihkeämpää kuin ev.-lut. valtavirrassa, ei naispappeutta.

Miten usko/uskonto näkyy arjessa? Usein enemmän kuin perus-ev.lutilla. Mm. paastokausien noudattamisena, kirkossa käymisenä, kotona ikoneja yms.

Huom. luterilaisuutta ei tarkalleen ottaen ole aikoihin ollut olemassa, kyseessä on evankelis-luterilaisuus. Toki puhekielessä termiä luterilaisuus käytetään, mutta "virallisesti" se ei ole oikein :)

Vierailija
2/18 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainakin ortodoksisuus on nimenomaan elämäntapa, joka näkyy monissa pienissä asioissa, ei pelkästään siinä, millaisessa kirkossa käyn ja millaisia rukouksia rukoilen. Varsinaiset dogmaattiset erot luterilaisuuteen ovat pieniä, mutta se koko maailmankatsomus ja tunnelma niin jumalanpalveluksessa kuin uskonnollisen yhteisönkin kesken tuntuu kuin eri maailmalta. Mutta aloitetaan noilla sun kysymyksillä.

Avioero hyväksytään, mutta jos haluaa mennä uudelleen naimisiin ortodoksisessa kirkossa, niin se on vähän kyseenalaista. Kyllä sitä joskus näkee, mutta itse en ikipäivänä kehtaisi. En siis tarkoita, että kukaan avoimesti paheksuisi, mutta ei vain ole meillä tapana. Esiaviollisessa seksissä sama homma kuin muillakin kirkoilla: iso kirja yksiselitteisesti tuomitsee, mutta juuri kukaan yksittäinen ortodoksi ei. Eli ollaan ihan mukana tämän maailman menossa kuitenkin : )

Muita juttuja, joita tuli mieleen: Jumalanpalvelukset ovat erilaisia. Kirkossa seistään, ristinmerkki tehdään "eri päin", rukoukset lauletaan. Urkuja ei kirkossa ole, vaan kaikki musiikki on kuorolaulua (kaunista sellaista!). Ortodoksit tervehtivät toisiaan suutelemalla kolme kertaa poskelle. Syntymäpäivätoivotuksemme on "Monia armorikkaita vuosia!", joka on myös ortodoksin syntymäpäivälaulu. Pääsiäinen on juhlista suurin, ja siihen valmistaudutaan 6 viikon Suurella paastolla. Pääsiäisenä kirkoissa pidetään yöpalvelus, joka alkaa 23.30 ja saattaa kestää reilut kolmisen tuntia. Pääsiäistä toivotetaan sanomalla "Kristus nousi kuolleista!", johon toinen vastaa "Totisesti nousi!" Myös tähän kuuluu suukottelu. Ehtoollinen on erilainen kuin luterilaisissa kirkoissa: leipä on paloiteltu pieniksi kuutioiksi ja sekoitettu lämmitettyyn viiniin. Pappi tarjoilee kaikille lusikalla isosta ehtoollismaljasta. Pappeja kutsutaan sanalla "isä".

Kauheasti asioita tulee mieleen, mutta kysele rohkeasti! Näihin on ihan kiva vastailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on pääsiäisenä, minä päivänä se on. Voiko sinne mennä kuka tahansa?

Minkälaista siellä on?

Milloin ja mitä saa ruokailla paaston aikana?

Milloin paasto päättyy ja ruokaillaanko heti päättymisen jälkeen ja mitä syödään.

Vierailija
4/18 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinne saa mennä kuka tahansa. Kyllä siellä niitä nk. turisteja aina palveluksen alussa näkyy, mutta harvempi heistä jaksaa seistä 3,5 tuntia, eli loppuun asti :) Palveluksen alku on ehkä se vaikuttavin osuus, siinä kierretään kirkkoa, huudellaan "Kristus nousi kuolleista!" eri kielillä ja lauletaan tuota Kristus nousi kuolleista -veisua, joka on tosi kaunis. Paasto loppuu pääsiäiseen, ja palveluksen jälkeen on sitten, ainakin meidän kirkossamme, kaikille ruokaa ja juomaa, vaihdetaan pieniä suklaamunia ja lahjotaan lapsia isoilla. Ruokana on yleensä salaattien ja kasvisruokien lisäksi lammasta ja kermaperunoita. Jälkiruoalla sitten mässätään kunnolla pashalla ja kulitsalla. Jos ei näitä tunne, niin kannattaa kokeilla! Mulle kulitsa ja pasha ovat se, miltä pääsiäinen maistuu.

Paastossa painotetaan henkistä kilvoittelua, ei pelkkää ruoasta luopumista, mutta tiukimmillaan se on lihan ja maitotuotteiden jättämistä. Toiset paastopäivät ovat tiukempia kuin toiset, lisätietoa vaikkapa tuolta:

http://www.ort.fi/sivut_ortodoksisuus/jumalanpalvelukset/kirkkovuosi_3… Ruoka-ajat eivät ole mitenkään rajoitettuja, ja haluan tosiaan korostaa sitä, että jos rääkkää pelkkää kroppaa, muttei pääkopassa tapahdu mitään, niin paasto ei ole tehnyt tehtäväänsä. Pointti ei siis ole siinä, mitä suuhunsa laittaa, mutta monille se on helppo keino yksinkertaistaa elämää ja hiljentyä tulevaa juhlaa varten.

Kiva, jos näistä oli apua!

Vierailija
5/18 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihme kyllä kukaan ei ole hyökännyt tätä uskontoa vastaan.

Lisäkysymys vielä, lukeeko rivijäsenet Raamattua ja/tai jotain muuta hengellistä kirjallisuutta.

Vierailija
6/18 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan myös korostaa, ettei meillä kaikki tervehdi toisiaan poskisuudelmin, suurin osa ollaan ihan "normaaleja" :D

Jokainenhan tässä puhuu omasta näkökulmastaan, ja itse kyllä tervehdin niin perheenjäseniä kuin ortodoksikavereitakin poskisuudelmin. Jos sinä nyt sen haluat leimata epänormaaliksi, niin samassa syssyssä menevät kaikki Etelä-Euroopan kansat ja mm. koko Etelä-Amerikka.

Koitapa löytää sitä ortodokseille tyypillistä iloa ja valoa omaankin sydämeesi.

itsestään ja omista tavoistaan ja näkökulmasta. Miksi sitten hyökkäät toista vastaan joka sanoo ettei kaikki tervehdi poskisuudelmin? Tämä sana normaali luultavasti vain vertaa suomalaiseen perinteiseen tapaan tervehtiä. Itse ortodoksi, ja tervehdin toisia suudelmin, toisia en.

Vierailija
7/18 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksytäänkö avioero? kyllä

Voiko mennä uudestaan naimisiin jos eronnut? yhteensä kolme kertaaa kirkko vihkii ja sitten pitää mennä maistraatissa.... ()

Hyväksytäänkö esiaviollinen seksi?hahaaa. tietenkin! mulla on jopa esiaviollinen lapsi :D

ei mitenkään. tai joo.. muutama vuosi sitten sai rahastipendin ortodoksikirkolta (kaikki ort. ylioppilaat saavat ja ei siis edellytä uskonnon kirjottamista kirjotuksis).... eli rikas kirkko se ainakin on! ja ei oo mitään "pakko" ripareita jotta pääsee kummiks ts. mun sisko on lapseni kummi 14vuotiaana... Mutta joo ihan kakaraa en kuitenkaan minäkään kummiksi huolisi!

Vierailija
8/18 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksytäänkö avioero? kyllä

Voiko mennä uudestaan naimisiin jos eronnut? yhteensä kolme kertaaa kirkko vihkii ja sitten pitää mennä maistraatissa.... ()

Hyväksytäänkö esiaviollinen seksi?hahaaa. tietenkin! mulla on jopa esiaviollinen lapsi :D

ei mitenkään. tai joo.. muutama vuosi sitten sai rahastipendin ortodoksikirkolta (kaikki ort. ylioppilaat saavat ja ei siis edellytä uskonnon kirjottamista kirjotuksis).... eli rikas kirkko se ainakin on! ja ei oo mitään "pakko" ripareita jotta pääsee kummiks ts. mun sisko on lapseni kummi 14vuotiaana... Mutta joo ihan kakaraa en kuitenkaan minäkään kummiksi huolisi!

en lue raamattua. viimeks uskonnon tunnilla, mutta silti kaikki ovat tervetulleita kirkon toimintaan mukaan... Kaikenkaikkiaan hieno kirkko ja vaikka kakarana häpesin ortodoksikirkkoon kuulumista (mut rinnastettiin aina venäläisiin, mikä ei nyt aikuisena enää oo ollenkaan paha asia!) niin nyt oon siitä erittäin ylpeä.

Vierailija
9/18 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enemmän kuin ev.luterilaisilla. Haluan myös korostaa, ettei meillä kaikki tervehdi toisiaan poskisuudelmin, suurin osa ollaan ihan "normaaleja" :D suurimpana erona luterilaisuuteen näen sen, että ortodokseille( taas korostan, ei kaikille tietenkään) on uskonto osa elämäntapaa esim koko perheen voimin kirkkoon sunnuntaisin ja lapset käyvät seurakunnan kerhoissa ja kuoroissa. Leiritoiminta on tärkeä osa nuorisotyötä, perhe, lapsi, ja kristinoppi leirejä on paljon kesäisin ja ne poikkeavat ev.lut. leireistä jonkin verran( itse sellaisellakin olen ollut). Nuoriaa ja lapsia ei kuitenkaan pakoteta mihinkään eivätkä he ole sen uskonnollisempia välttämättä kuin muut nuoret, mutta viihtyvät seurakunnan toimissa, varsinkin leireillä töissä sekä leiriläisenä. nuoret ovatkin meidän rikkaus! (: ortodoksipiirit (ne mitä itse tunnnen ja mihin kuulun) ovat lämpimiä ja muihin "ystäväpiireihin" verrattuna joihin kuulun jotenkin rennompia, hauskoja ja elämää rakastavia (:

Vierailija
10/18 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on myös olemassa omat häänsä eronneiden takaisin yhteen paluussa. Tässä kyseisessä eronneiden takaisin liittämisessä on erilainen kulku kuin normaaleissa ortodoksisissa häissä.

Vierailija
11/18 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisen kerran (paitsi jos entinen aviomies, silloin ei pidetä uusia häitä vaan takaisin yhteen liittäminen) mutta kolmatta kertaa pappi ei enää vihki. En ole ikinä kuullut että kukaan papeistamme halveksisi niitä jotka toistamiseen menevät naimisiin tai eroavat, ovathan he itsekin pappeja(:

Vierailija
12/18 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko usko ja henkiset arvot tuoneet muassaan nöyryyttä, lämpöä ja toisen ihmisen arvostusta?

Oletteko syntyneet ortodokseiksi?

Vierailija
13/18 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan myös korostaa, ettei meillä kaikki tervehdi toisiaan poskisuudelmin, suurin osa ollaan ihan "normaaleja" :D

Jokainenhan tässä puhuu omasta näkökulmastaan, ja itse kyllä tervehdin niin perheenjäseniä kuin ortodoksikavereitakin poskisuudelmin. Jos sinä nyt sen haluat leimata epänormaaliksi, niin samassa syssyssä menevät kaikki Etelä-Euroopan kansat ja mm. koko Etelä-Amerikka.

Koitapa löytää sitä ortodokseille tyypillistä iloa ja valoa omaankin sydämeesi.

Vierailija
14/18 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ortodoksinuoren ei siis ole mikään pakko käydä kriparia, koska ilman sitäkin pääsee kirkossa naimisiin ja voi ryhtyä kummiksi. Kripaa varten ei tarvitse opetella ruokuksia tai veisuja ulkoa, tai kerätä leimoja kirkossakäyntipassiin. Meininki on enemmänkin rentoa yhdessäoloa muiden ortodoksinuorten kanssa (arkielämässä emme kuitenkaan niin usein tapaa) ja tutustumista oman kirkon tapoihin.

Suurin osa ortodoksinuorista käy leirin Kaunisniemen leirikeskuksessa, Lopella. Useimmat sen myötä innostuvat leirityöstä ja päätyvät sitten jatkokripan ja muiden lyhyiden leirien kautta lasten- ja nuortenleirien apuohjaajiksi ja ohjaajiksi.

Vierailija
15/18 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinne saa mennä kuka tahansa. Kyllä siellä niitä nk. turisteja aina palveluksen alussa näkyy, mutta harvempi heistä jaksaa seistä 3,5 tuntia, eli loppuun asti :) Palveluksen alku on ehkä se vaikuttavin osuus, siinä kierretään kirkkoa, huudellaan "Kristus nousi kuolleista!" eri kielillä ja lauletaan tuota Kristus nousi kuolleista -veisua, joka on tosi kaunis. Paasto loppuu pääsiäiseen, ja palveluksen jälkeen on sitten, ainakin meidän kirkossamme, kaikille ruokaa ja juomaa, vaihdetaan pieniä suklaamunia ja lahjotaan lapsia isoilla. Ruokana on yleensä salaattien ja kasvisruokien lisäksi lammasta ja kermaperunoita. Jälkiruoalla sitten mässätään kunnolla pashalla ja kulitsalla. Jos ei näitä tunne, niin kannattaa kokeilla! Mulle kulitsa ja pasha ovat se, miltä pääsiäinen maistuu.

Paastossa painotetaan henkistä kilvoittelua, ei pelkkää ruoasta luopumista, mutta tiukimmillaan se on lihan ja maitotuotteiden jättämistä. Toiset paastopäivät ovat tiukempia kuin toiset, lisätietoa vaikkapa tuolta:

<a href="http://www.ort.fi/sivut_ortodoksisuus/jumalanpalvelukset/kirkkovuosi_3…" alt="http://www.ort.fi/sivut_ortodoksisuus/jumalanpalvelukset/kirkkovuosi_3…">http://www.ort.fi/sivut_ortodoksisuus/jumalanpalvelukset/kirkkovuosi_3…; Ruoka-ajat eivät ole mitenkään rajoitettuja, ja haluan tosiaan korostaa sitä, että jos rääkkää pelkkää kroppaa, muttei pääkopassa tapahdu mitään, niin paasto ei ole tehnyt tehtäväänsä. Pointti ei siis ole siinä, mitä suuhunsa laittaa, mutta monille se on helppo keino yksinkertaistaa elämää ja hiljentyä tulevaa juhlaa varten.

Kiva, jos näistä oli apua!

Kuka ne ruoat sinne kirkkoon tekee ja maksaako ne jotain seurakuntalaisille?

Vierailija
16/18 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä, missä itse käyn, on suuri joukko vapaaehtoisia hoitamassa ja emännöimässä tuota pääsiäisyön tarjoilua. Varmaankin seurakunta ne maksaa, mutta seurakunnan rahathan tulevat kaikilta meiltä jäseniltä.

Vierailija
17/18 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja viinikin virtaa

Vierailija
18/18 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinko kysyä? Kun nyt lauantaina oli mäti sallittua ja joidenkin lähteiden mukaan myös kananmuna ja sunnuntaina oli kala sallittu, niin onko kalapäivänä sallittu myös mäti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi