Miten eroon SOKERITOUKISTA?
Olen muutaman kerran bongannut meillä sokeritoukkia. Ihan pieniä ovat, joten ilmeisesti aika tuore tapaus. Kylppärissä en ole nähnyt olleenkaan mutta keittössä ja olohuoneessa.
Miten niistä pääsen tehokkaimmin eroon?
Miten tiedän onko ne meiltä vai tulevatko ehkä naapurin puolelta?
Uudehko talo kyseessä.
Kommentit (81)
Kylppärissä niitä en ole nähnytkään. Omituista sillä niiden pitäisi olla just vessatilojen asukkeja.
Meillä on tupakeittiö, joten siksi niitä varmaan on olohuoneessakin näkynyt.
Tää on vanha keskustelu, mutta kokeillaan: mulla on vasta ostamassani asunnossa sokeritoukkaongelma ja olen nyt tappanut niitä kotikonstein, RAIDilla, RAID-muurahaissyötillä ja kaatamalla kuumaa vettä, etikkaa yms. viemäreihin päivittäin. Nyt niitä on paljon vähemmän kuin alussa, mutta yksittäisiä näkyy (kuolleena tai pökertyneenä) melkein päivittäin. Nyt olen huomannut, että toukat ovat keskimäärin isompia kuin aluksi. Kai tämä on hyvä juttu, kertoo etteivät lisäännyt yhtä aktiivisesti ja vain ne suurimmat ovat vielä elossa? Ehkä?
Inhottavia otuksia. :( Olen myös torjunut niitä kaatamalla viemäreihin ja lavuaareihin astianpesuainetta (luin jostain, että se jotenkin auttaisi tappamaan otukset tehokkaamminen, en tiedä onko totta) ja kuumaa vettä sekä siivoamalla ahkerasti. Olen myös kaatanut rööreihin putkenavausainetta. Jos siellä on jotain sontaa, mitä tykkäävät mutustella, niin lähtee se pois.
Vierailija kirjoitti:
Inhottavia otuksia. :( Olen myös torjunut niitä kaatamalla viemäreihin ja lavuaareihin astianpesuainetta (luin jostain, että se jotenkin auttaisi tappamaan otukset tehokkaamminen, en tiedä onko totta) ja kuumaa vettä sekä siivoamalla ahkerasti. Olen myös kaatanut rööreihin putkenavausainetta. Jos siellä on jotain sontaa, mitä tykkäävät mutustella, niin lähtee se pois.
Ihan helvetin inhottavia.
24/24
Täälä taistelu käynnissä. Vuokralla oon, uutta katselen, sillä nämä tulee takaisin. Eivät ile yhden kämpän vitsaus vaan putkistossa ja läpivienneissä liikkuvina ovat läpi talon.
Punaseetriöljy inhottaa niitä, öljytuppoja ja puukappaleita vaatekaappeihin. Raidia, kiehuvaa vettä, putkireiskaa, baygonin sirotetta listoihin.
Naapuri muuttaa, yläkerta raivosiivoaa ja kukaan ei puhu mitään. Enpä minäkään, lähden kiitämään tästä heti kun löydän toisen paikan.
Vierailija kirjoitti:
Mietin myös, että onko se turhaa kun sanotaan, että niitä tulee jos on kosteusongelmia. Eli vaikka meillä ei olisi kosteusvauriota niin naapurissa voi olla ja vaikka kuinka myrkyttäisi niin sittenhän ne taas tulevat vähän ajan päästä jos kerran joku kosteusongelma jo on?
Jos niitä on vähän, näet silloin tällöin kun yksittäinen vilahtaa veskissä tai kylppärissä kun sytytät valot, niin väite on turha. Ei viittaa mihinkään kosteusvaurioon.
Mutta jos niitä vilisee vesipisteettömissä ja lattiakaivottomissa huoneissa, niin jotain on pielessä. Olen asunut (vuokralla onneksi) rivarissa, jossa niitä oli paljon makkareissa, olkkarissa, kaikkialla. Vuoden asumisen jälkeen paljastui, että parin asunnon päässsä omastani oli lattian alla putki vuotanut vuosia perustuksiin kastellen hiekat koko rivarin alalta. Koko talo meni remonttiin, seinät auki, lattioita piikattiin. Vuoden homma. Ihmettelen mikseivät purkaneet kokonaan.
Silloin terveystarkastajat ja rakkenusammatilaiset kertoivat, että runsasa sokeritoukkaesiintymä ns. kuivissa huoneissa ilmentää kosteusvauriota.
Sittemmin lähes kaikissa asunnoissani on ollut yksittäisiä sokeritoukkia kosteissa tiloissa. Yhdessäkään ei ole ollut vesivanhinkoja. Sokeritoukat siirtyy asunnosta toiseen viemäreitä pitkin. Jos niistä haluaa eroon, niin koko kortteli ja sen viemärit pitäisi myrkyttää. Ja silti ne palaa parin vuoden päästä.
Muutin opiskelija-asuntoon, joka on vuonna -88 rakennetussa kivitalossa. Aluksi noita pas kiaisia ei näkynyt missään, ei edes alkusiivouksen yhteydessä vaikka vedin ja hellankin pois paikoiltaan. Talvella niitä rupesi näkymään, sanotaan että muutama kpl viikossa. Keittiön viemäristä näin joskus sellaisen kömpivän... Silloin tällöin joku yksijääkaapinlö ehti olkkarin puolellekin. Kylppärissä niitä ei onneksi ole näkynyt.
Näillä konsteilla ne ovat vähentyneet: imuroin viikoittain, myös listojen päältä. Vien biojätteet aina heti pois (en tiedä houkuttelevatko ne niitä, mutta kuitenkin), laitoin kuiva-ainekaapin kaikki asiat rasioihin, kaadoin kuumaa vettä viemäreihin n. viikon ajan ja MYRKYTIN. Myrrin permetriini plussaa pitkin listoja, jääkaapin ja lieden alle, roskiskaappiin ja kaikkiin muihin rakoihin. Laitoin ensin parin viikon välein muutaman kerran uudestaan, sen jälkeen vain tarpeen mukaan. Kaikki ylimääräiset lehtikasat ynnä muut pois lattioilta. Ylihysteerisenä täytän vielä pari kertaa viikossa molemmat tiskialtaat vedellä ja päästän vedet sitten huuhtelemaan putkia.
Näillä toimilla mönkiäisiä näkyy enää silloin tällöin, yleensä raatoina tai viimeisiään vetelevinä. Veikkaan, että jos naapurissa on yhtään sotkuisempaa, niin siellähän ne viihtyvät... Ja eksyvät sitten ajoittain tännekin.
Vierailija kirjoitti:
sokeritoukkia. Kerran sain ne häädettyä Täystuholla, mutta tulivat takaisin. Soitin terveystarkastajalle ja se tuli myrkyttämään toukat koko taloyhtiöstä.
Siihen loppuivat inhotukset. Menevät keittiössä astiakaappiinkin, kerran löytyi harvemmin käytössä olevasta ruokakulhosta. Siinä vaiheessa mitta täyttyi ja lähti puhelu terveystarkastajalle.
Täystuho on DDT:tä ja sen käyttö on ollut kiellettyä Suomessa vuodesta 1976 lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Muutin opiskelija-asuntoon, joka on vuonna -88 rakennetussa kivitalossa. Aluksi noita pas kiaisia ei näkynyt missään, ei edes alkusiivouksen yhteydessä vaikka vedin ja hellankin pois paikoiltaan. Talvella niitä rupesi näkymään, sanotaan että muutama kpl viikossa. Keittiön viemäristä näin joskus sellaisen kömpivän... Silloin tällöin joku yksijääkaapinlö ehti olkkarin puolellekin. Kylppärissä niitä ei onneksi ole näkynyt.
Näillä konsteilla ne ovat vähentyneet: imuroin viikoittain, myös listojen päältä. Vien biojätteet aina heti pois (en tiedä houkuttelevatko ne niitä, mutta kuitenkin), laitoin kuiva-ainekaapin kaikki asiat rasioihin, kaadoin kuumaa vettä viemäreihin n. viikon ajan ja MYRKYTIN. Myrrin permetriini plussaa pitkin listoja, jääkaapin ja lieden alle, roskiskaappiin ja kaikkiin muihin rakoihin. Laitoin ensin parin viikon välein muutaman kerran uudestaan, sen jälkeen vain tarpeen mukaan. Kaikki ylimääräiset lehtikasat ynnä muut pois lattioilta. Ylihysteerisenä täytän vielä pari kertaa viikossa molemmat tiskialtaat vedellä ja päästän vedet sitten huuhtelemaan putkia.
Näillä toimilla mönkiäisiä näkyy enää silloin tällöin, yleensä raatoina tai viimeisiään vetelevinä. Veikkaan, että jos naapurissa on yhtään sotkuisempaa, niin siellähän ne viihtyvät... Ja eksyvät sitten ajoittain tännekin.
Ei niiden esiintymisellä ole mitään tekemistä sotkuisuuden kanssa. Niille riittää se hilse, mikä sinusta varisee lattialle koko ajan. Niin hyvin et pysty siivoamaan, etteikö niille ruokaa riitä.
80-luvun kerrostalokämpässäni olen nähnyt yhden sokeritoukan, jonka senkin epäilin kulkeutuneen tuliaisina kyläreissulta.
Yleisesti ottaen ei pidä vähättelemän siisteyden merkitystä syöpäläisten ennaltaehkäisyssä.
Suomi on ehkä maailman "puhtain maa". Jo 1900-luvun alussa tunnolliset suomalaiset kotiapulaiset olivat kuulemma kovaa valuuttaa Amerikan työmarkkinoilla.
Kyllä nuo on sellaisia persereikiä, että alta pois. Itsekin muuttaisin pois jos olisi vuokrakämppä. Mutta eiköhän juuri nyt niitä ole, kun ostin tämän asunnon. Eihän tuollaista voinut millään tietää ennen ostoa.
Meillä ovat lähes hävinneet tuon kuuma vesi viemäriin konstilla.
Ehkä kerran kuukaudessa löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuo on sellaisia persereikiä, että alta pois. Itsekin muuttaisin pois jos olisi vuokrakämppä. Mutta eiköhän juuri nyt niitä ole, kun ostin tämän asunnon. Eihän tuollaista voinut millään tietää ennen ostoa.
Näiden olioiden katsotaan yleisesti olevan lähinnä esteettinen haitta, joten myyjän ilmoitusvelvollisuutta asiasta ei ehkä ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näiden olioiden katsotaan yleisesti olevan lähinnä esteettinen haitta, joten myyjän ilmoitusvelvollisuutta asiasta ei ehkä ole?
En minä sillä, ja myyjä oli kuolinpesä että ei varmaan ollut ehkä edes tietoa tuollaisesta. Lähinnä harmittaa vain omasta puolestani.
Aika erikoisia otuksia ovat. Muistan hyvin ensi kohtaamisen. Ajattelin heti, etteivät nämä suomuveijarit ole mitä tahansa tavishyönteisiä, vaan jotain korkeampia älyllisiä kykyjä omaavia nilviäisiä, joita ei niin vaan kukistetakaan.
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoisia otuksia ovat. Muistan hyvin ensi kohtaamisen. Ajattelin heti, etteivät nämä suomuveijarit ole mitä tahansa tavishyönteisiä, vaan jotain korkeampia älyllisiä kykyjä omaavia nilviäisiä, joita ei niin vaan kukistetakaan.
Itse en ollut ensikohtaamisesta moksiskaan, ajattelin vaan että jahas joku pikku "mato" vipelsi lattian alle kun laitoin laminaattia. Sitten jonkun ajan päästä kun niitä oli pari-kolme isoa keittiön seinällä niin ajattelin, että ei perkele tää ole enää normaalia.
Harri tuolta huutelee, että "kyllä se se on ihan normaalia", koska niin yleisiä ovat ja kuulemma harmittomiakin.
Muutin syksyllä pois 2011 valmistuneesta kerrostalosta noiden persereikien takia. Niitä oli joka huoneessa, aamuisin keittiön katossa kun räpsäytti valot päälle, kerran vesilasissa pöydällä, seinillä kiipeili, parvekkeen oven kun avasi niin siinä karmissa viipelsi. Vaatehuoneen kupulamppu täynnä kuolleita toukkia, vaatteissa mönki ym. Rapussa, autohallissa, pyykkituvassa ihan joka puolella. Veikkaan vahvasti kosteusvaurioita talossa. Isoja olivat, vain muutaman minivipeltäjän näin. Hyi hitto, onneksi olin vuokralla tosiaan niin pääsi pois, lukuisista myrkytyksistä eivät kovin paljon välittäneet.
Vierailija kirjoitti:
Harri tuolta huutelee, että "kyllä se se on ihan normaalia", koska niin yleisiä ovat ja kuulemma harmittomiakin.
Joo näitähän ei lasketa tuhoeläimiksi, kun eihän ne tuhoa mitään. Paitsi mielenterveyttä... Ilmoitusvelvollisuuksista en tiedä, mutta jos joskus ostan asunnon niin kauppakirjaan tulee ehto että jos näitä löytyy niin kauppa puretaan. Ihan jo koska kertoo kosteusvaurioista. Siis jos löytyy muualta kuin märkätiloista.
Kaivoin kiehuvaa vettä sekä lavuaariin että lattiakaivoon.
Löysin ihan googlaamalla ohjeet. Keittiössähän tää kikka toimii, mutta olkkarissa auttanee vain raivokas siivous.