Onko puiset leikkiruoat 5-vuotiaalle hyvä synttärilahja?
Olen juuri tilaamassa puisia leikkiruokia omalle 2-vuotiaalleni synttärilahjaksi, samalla ajattelin tilata niitä myös kummitytölleni, kun synttärit sattuvat olemaan lähekkäin. Nyt aloin vain miettiä, että leikkiikö 5-vuotiaat vielä niillä?
Tiedän, että kummityttöni tykkää juuri nyt eniten kimalteesta ja prinsessahärpäkkeistä, mutta haluaisin ostaa jotain erikoisempaa ja kestävämpää. Näitä puisia ruokia ei heillä vielä ole.
Kommentit (36)
5.5v tyttö on koko ikänsä rakastanut leikkiruokia ja ne on yhä hänen suosikkejaan.
Mutta aina nämä lahjajutut ovat vaikeita jos ei tunne lasta, kun toiset tykkää toisesta ja toiset jostain muusta. Voitko kysyä neuvoa lapsen äidiltä?
Juuri oli 5- ja 7-vuotiaan lapset leikkimässä ja aivan intona väsäilivät noista nukeille evästä.
Eli riippuu ehkä leikkitavoista ja kiinnostuksista yleensä. Jos koti- ja nukkeleikit on kivoja, on lahja varmasti onnistunut. Jos taas ei yhtään innosta, ei mielestäni kannata myöskään hankkia. Kestävä prinsessalahja olisi vaikka joku ihana rooliasu.
kiitokset kaikille vastauksista! Taidan vielä jutella kummityttöni äidin kanssa. Aikaisemmin hän sanoi, että olisi hyvä lahja, mut mua alkoi mietityttää.;D
Tilaan nyt kuitenkin varuilta ja annan myöhemmin pienemmälle kummitytölle ne lahjaksi, jos en 5-vuotiaalle anna.:)
Nuo puuruoat ovat mielestäni aivan huippu hieno lahja lähes kaiken ikäisille tytöille ja miksei pojillekkin.. Varmasti leikkivät vielä tuon ikäiset ja vanhemmatkin, nuo puulelut ovat hurmaavan värisiä, todella ihastuttavia ja kestäviä. Säilyvät leikeissä - eivätkä mene miksikään.
Kolmen lapsen äitinä tuntuu hassulta, että täällä ehdotellaan jotain askarteluhelmiä ja korurasioita , niitähän on jo kaikilla. Itse tilasin tuolta Ipanalle.fi / noita puuruokia - IHANIA! Varsinkin tuo aamias setti, jossa puisia muroja ja astiat, on ainakin meikkä lumonnut omat sekä kaikki kyläilevätkin lapset. Äidilleni ostin lahjaksi ( kerho-ohjaajana toimii.. ) tuon puisen leikattavan kakun (( leikkien.fi ) ja kuulemma lapset tappelevat kerhossa ( juuri 5-6v. ) kuka saa leikata paloja ja kasta kakkua. Myös meillä super suosittu!
Joten ilmanmuuta osta puisia leikkiruokia, mielestäni et parempaa lahjaa voi lapselle antaa!!
ps. kannattaa Googlettaa puisia ruokia, puinen kakku ynm... noita löytyy kerrassaan ihania! Ja myös puisia synttärikakkujakin!!
Ja vielä lisäisin, että monethan noista puuruuista ei todellakkaan ole tarkoitettu esim. 2 vuotiaille... Vaikkapa tuolta Ipanalle.fi tuo aamiais setti, jossa iso määrä "irtomuroja" tai samanpaikan ihana kääretorttu, jossa koristteet irroitettavat - ei varmasti ole sovelian 2-vuotiaalle... :)) vaikka siis myös meilläkin tyttö 2,5 v niillä leikkiikin - mutta kovin saa vahtia, ettei tee pahojaan... :)
Ja tänäpäivänä ylipäätäänkin lelut, jotka kehittävät lapsen omaa mielikuvitusta ja ovat vielä noin suloisia... todella hienoa !!!
sellaisia joita sai leikata, olivat osat siis kiinni tarralenkkaritarrantyylisillä kiinni, ja todella tykkäs
ja tykkää vieläkin
6v lahjaksi eka toive oli LISÄÄÄ RUOKAAA siis leikki sellaisia
valmistaa voileipiä, tarjoilee kahvia herkkujen kera yms nykyisin leikkii kaupaaa, eli koreihin yhteen hedelmät toiseen vihannekset, kolmanteen lihat, neljänteeen juoma putelit jne jne
sit pieni kori käteen ja ostoksille, toinen on kassaneiti ja viivakoodit vinkuu, rahaa lasketaan jne
eli todella opettavaista on !!!!!
ihmettelen miten tässäkin ketjussa olevien lapset ei leiki, eikö osaa leikkiä vai eikö ole tavaroita vai eikö vanhemmat halua et leikkivät
tai missä vika on ??????
meillä lapsen kaverit on olleet ihan innoissaan kassakoneesta ja kauppaleikeistä, niin tytö kuin pojat,
heillä kun ei kellään ole noita kotonaaan
niin ja kyllä meillä 6v myös tekee ihan oikeaa ruokaa, eli auttaa kaikessa missä voi , leikkaa kattaa, vatkaa, leipoo, laittaa aineita ruokaan täytettä piirakkaan jne jne jne
antakaapas lastenne olla lapsia !!!
on niin lapsi ja perhekohtaista.
Meillä kyllä 5v. poikakin tykkäisi taatusti niistä. Ja kun oli lapsivieraita, niin 5v. tytöt ja jopa 8v. tytöt on innoissaan leikkineet vastaavilla pehmoruokajutuilla yms.
Se voi riippua ehkä siitäkin, miten lelut ylipäänsä on perheessä esillä. Jos kaikki on sikin sokin jossain romukopassa, niin ei sieltä samalla tavoin leikki synny.
Meillä on leikkikeittiö ja siihen kerätty ympärille kaikki keittiöleikkiin liittyvät jutut, niin sitten on aina ikäänkuin valmis leikki siinä aloitettavana.
(Muutenkin lelut meillä järjestetty teemoittain omiin hyllyihin / koreihin / paikkoihin jne.)
Mutta ainakin mun mielestä nuo puuruoat ois ihana lahja!
lapsi jollain vai ei.
Luulen että nää lapset jotka ei leiki, niin heitä ei ole oikein vanhemmat "opettaneet" leikkimään.
eli vanhemmat ei itsekään ehkä osaa leikkiä / eivät osanneet lapsenakaan.
Kyllä lapselle joutuu muutaman kerran vähän näyttämään ja panemaan leikkiä alkuun, että miten se roolileikki esim. lähtee, että lapsi oppii.
Ennen lapset oppi isommilta tai naapurin lapsilta jne., nyt ei ehkä ole samanlaista yhteisöllisyyttä niin paljon.
24
meillä myös lelut on koreissaan ja aiheittain, esim hevoset yhdessä, leikkieläimet toisessa, nukenvaatteet yhdessä, lääkäritarvikkeet toisessa jne jne
eli löytyy aina kun haluaa leikkiä, yhdessä lapset mietii mitä leikkisivät ja sitten ottavat esiin ja leikki voi alkaa..
olen kyläillessä huomannut et monilla leut on hujan hajan mikä missäkin.... miten site leikit kun jokaista osaa saa etsiä ties mistä ja miten kauan
eli lelut järjestykseen jo alkaa leikki sujumaan
niin ja opettakaa lapsenne myös keräämään ihan itse ja omaaloitteisesti leikin jälkeen lelut myös paikoilleen
myös kylässä
huomaan, ettei kukaan lapsi kerää jälkiään, moni ei edes pyydettäesssä kerää, vaikka itse olen auttamassa, eli käytöstavat kunniaaan.....
kuten joku tuossa aiemmin totesi, on meilläkin ainakin tuo aika mennyt jo ohi koska lapsi haluaa ITSE tehdä ne ruoat ja systeemit niitä kauppaleikkejä yms. varten (ja tämä on mielestäni myös kehittävämpää).
Eli mitä olen vierstä seurannut pihalla niin ensin tehdään "ruoka" ja muut "ostokset" ja "kassapiste" perustetaan esim. hiekkalaatikon kulmaan. Myös "rahat" tehdään itse esim. lehdistä, kivistä jne.
Ja meillä siis on sekä kassakonelelu että kaiken maailman leikkiruokia - myös noita puisia "leikattavia" - eivätkä ne ole 5-vuotiasta enää aikoihin kiinnostaneet. Tuo valmiilla tavaroilla kauppan leikkiminen oli kova juttu siinä kolmen vuoden paikkeilla, nyt kun mielikuvitus on kehittynyt ei se enää näytä innostavan.
Siis noita puuruokia. Voisi olla kiva lahja 2v tytölle.
laitettiin kaikki leikkiruat ja keittiöt pois tarpeettomina, ihan oikeaa ruokaahan 5-vuotias voi jo opetella laittamaan.
kuten joku tuossa aiemmin totesi, on meilläkin ainakin tuo aika mennyt jo ohi koska lapsi haluaa ITSE tehdä ne ruoat ja systeemit niitä kauppaleikkejä yms. varten (ja tämä on mielestäni myös kehittävämpää). Eli mitä olen vierstä seurannut pihalla niin ensin tehdään "ruoka" ja muut "ostokset" ja "kassapiste" perustetaan esim. hiekkalaatikon kulmaan. Myös "rahat" tehdään itse esim. lehdistä, kivistä jne. Ja meillä siis on sekä kassakonelelu että kaiken maailman leikkiruokia - myös noita puisia "leikattavia" - eivätkä ne ole 5-vuotiasta enää aikoihin kiinnostaneet. Tuo valmiilla tavaroilla kauppan leikkiminen oli kova juttu siinä kolmen vuoden paikkeilla, nyt kun mielikuvitus on kehittynyt ei se enää näytä innostavan.
ja niillä rtykkää leikki, leikkirahaa on mutta leikka ja kirjoittaa niitä myös itse paperista, samoin eril purkit ja pahvikotelot toimii kauppatavarana jen
ulkona myös ruoka ja rahat keksitään anitmista
toki lumenseasta vaikeampaa löytää kiviä lehtiä sun muuta,...
eli nuo leikkiruoat eivät kyllä estä mielikuvitusta mitenkään, antavat lapselle vain miona lisämahdollisuuksia mielikuvituksen laukata
ja sujuu leikit kun on monia eri vaihtoehtoja ;)
laitettiin kaikki leikkiruat ja keittiöt pois tarpeettomina, ihan oikeaa ruokaahan 5-vuotias voi jo opetella laittamaan.
oikeita koiriahan voi jo alkaa ulkoiluttaan ja hoiteleen??
HALOOOOOOO
vaikka vauvanleluja antaa olla koululaisten käytössä.
luulen, että tilaan tuolta hoitolapsilleni noita:)