Mikä OIKEASTI auttaa pahaan niskajumiin? Onko joku täällä päässyt vaivasta eroon?
Eli siis mulla jatkuvasti (joka päivä) niska, hartiat ja kallonpohjan lihakset jumissa. Särkylääkkeiden popsimisesta alan saada tarpeeksi. Venyttely tuntuu joskus vain pahentavan oloa, joten oon jättäny sen väliin.
Kommentit (67)
Itselläni on viimeisenä vaihtoehtona ollut kortisonipiikki suoraan jumituskohtiin. Tämä siis silloin, jos mikään muu ei ole auttanut. Kaksi kertaa lääkäri on pistänyt sitä kipukohtiin. Selkä on ollut silloin todella tuskallisesti jumissa, itkua on väännetty.
Kortisoni on tuonut ihanan "rauhan" tuskaiseen kipuun.
Nykyään vesijumppa pitää selän mainiosti kunnossa. Ei mene lihakset sillä tavalla täysin lukkoon kuin joskus kauan sitten kävi.
Nyt varaat heti ajan akupunktioon. Lisäksi voit käyttää kylmävoidetta (saa apteekista). Osta myös magnesiumia. Sitten alat harrastaa liikuntaa, kaikki sykettä kohottava auttaa. Punttisalitreeniä kevyillä punteilla, soutulaitetta. Kyllä se siitä.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2011 klo 18:36"]
jumppaliikkeillä niskoja voi kotona vahvistaa?
fysioterapeuttia suunnittelemaan oma ohjelma. Niska- ja hartiaseudun jumit johtuu eri syistä.
Mulla autto se, että kävelin reipasta vauhtia pari kilsaa aamuisin töihin. Sai vissiin elimistö sen verran happea ja veri kiersi, että jaksoi päivän koneen äärellä.
Kannattaa mennä hierojalle! Oikeesti auttaa! Suosittelen
Minun niskajumini ja päänsärkyni vähenivät huomattavasti kun ostin tempur-tyynyn. Tyynyyn totuttelu kesti pari viikkoa mutta nyt en enää ikinä luovu siitä!
Teen töitä tietokoneella 8-10 tuntia päivässä ilman niskaongelmia, jotka jooga ehkäisee ennalta. Harrastan muutakin liikuntaa, mutta orastavat niskaongelmat katosivat jo pelkällä joogalla.
Nyt varaat heti ajan akupunktioon. Lisäksi voit käyttää kylmävoidetta (saa apteekista). Osta myös magnesiumia. Sitten alat harrastaa liikuntaa, kaikki sykettä kohottava auttaa. Punttisalitreeniä kevyillä punteilla, soutulaitetta. Kyllä se siitä.
suositelkaa hyviä tyynyjä ei saa olla liian korkea/matala ei untuvatyynyä ja eikä hikoiluttav,a muotonsa pitävä (ei siis sellainen joka litystyy yönaikana)
kiitos
aloitin kolmisen vuotta sitten Pilateksen ja sen jälkeen ei niskajumeja ole tullut paitsi kerran kesälomalla. Kerta viikossa on riittänyt, kun tarvittaessa tekee kotona joitain rullauksia ja kiertoliikkeitä lisäksi. Tykkään, kun on lisäksi kevyttä eikä mitään hikijumppaa. Olen oppinut kiinnittämään huomiota ryhtiin ja esim. tietoisesti pitämään hartiat rentoina myös koneella istuessani.
Minulla auttoi tämä Hesarin jumppaohje. Löytynee myös videona. En venytellyt kuminauhalla vaan tein lopuksi muuten tietämiäni venytysliikkeitä. Oireet helpottivat parissa viikossa.
http://www.hs.fi/juttusarja/hyvinvointi/artikkeli/Niskajumpalla+vetre%C…
tässä ohjeeseen liittyvä juttu
http://www.hs.fi/juttusarja/hyvinvointi/artikkeli/Eroon+j%C3%A4yk%C3%A4…
Etsi kipeitä kohtia selästä ja niskasta paina kovaa
no, parhaan neuvon antoi numero 19. Luepas siitä ja toimi niin.
ohis
Mitä voimakkaampi nainen, sitä rankempaa liikuntaa vaatii energian purku, kun ei ole niitä navetta- yms. hommia nykyään. Toisia auttaa henkisempi apu monin muodoin. Työoloihin huomiota myös.
Minulla oli välilevyn pullistuma. Ja kipu säteili käteen. Siihen ei sut venyttely, akupunktio, kiropraktia yms. Koska mun ei parantunut itšestään. Niskani leikattiin vuoden kuluttua. Se vei kivut, jos niskasta tuli hyvä, sen jälkeen olen pitänyt huolta ergonomiasta jiikunnastA.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 20:38"]
Minulla oli välilevyn pullistuma. Ja kipu säteili käteen. Siihen ei sut venyttely, akupunktio, kiropraktia yms. Koska mun ei parantunut itšestään. Niskani leikattiin vuoden kuluttua. Se vei kivut, jos niskasta tuli hyvä, sen jälkeen olen pitänyt huolta ergonomiasta jiikunnastA.
[/quote]
Minä sain sen pois ruta graveolens pilsuilla. Kannattaa muistaa, että nostaa ei saa mitään painavaa ja nukkua pitää ilman tyynyä. Niskatuki on myös hyvä apu
Jäi vinkit kesken nii toiselle sivulle yritän päästä
Meikäläisen jatkuvat niskajumit loppui kun rupesin töissä istumaan niin, että jalat on pöydällä. Tätä paheksuttiin muiden toimesta siihen asti kun työterveystäti kävi ja totesi sen olevan ergonomisesti parempi asento kuin normaali istunta.
Kyseessähän ei ole pelkkä lihasjumi, vaan nikaman/nikamien lukon/toimintahäiriön aiheuttama hermopinne. Ne lihakset jännittyvät, joita kyseiset hermot hermottavat. Lisäksi kehittyy suojakramppi, kun elimistö yrittää vältää pinteessä olevien hermojen enempää niivittymistä. Siksi myös sekä venyttely että hieronta pahentavat tilannetta. Särkylääke auttaa hermokipuun verraten huonosti, kylmäpakkaus on parempi. Tosin jo alussa otettu muutaman päivän tulehduskipulääkekuuri on usein hyödyllinen.
Kun nikamalukko on manipuloitu auki, nikaman normaalista toiminnasta kannattaa huolehtia sopivalla jumpalla ja oikealla niskan ja selän asennolla. Jos lukkojen syynä on rangan yliliikkuvuus, sitä stabiloivien lihasten vahvistaminen on elintärkeää.
Itsekin olen saanut paljon apua saliharjoittelusta, mutta siinä on omat niksinsä.