miksi masennuslääkkeet lihottaa?
Olen syönyt nyt puoli vuotta masennuslääkkeitä ja antipsykoottista lääkettä ja painoa tullut paljon. Inhottavaa kun näyttää että olisi raskaana. =( Miten näistä kiloista pääsisi pois? Antipsykoottinenkin vielä vajaa 1v ja masennuslääkkeistä en tiedä kuin kauan. =( Ennen olin hoikka
Kommentit (29)
En kyllä syökään sitä masennukseen vaan paniikkihäiriöön. Paino on pysynyt tismalleen samana tän puol vuotta mitä lääkettä oon syöny..
kun en enää kokenut tarvetta lohtusyömiselle
Olen syönyt nyt puoli vuotta masennuslääkkeitä ja antipsykoottista lääkettä ja painoa tullut paljon. Inhottavaa kun näyttää että olisi raskaana. =( Miten näistä kiloista pääsisi pois? Antipsykoottinenkin vielä vajaa 1v ja masennuslääkkeistä en tiedä kuin kauan. =( Ennen olin hoikka
En usko että niinkään masennuslääke lihottaa, pikemminkin antipsykootti esim. zyprexa.
niiden käytön aikana et pysty laihduttamaan tai sit pitää olla syömättä yhtään mitään.
Eikä se paino tipu salamana kun lopetat lääkkeet, mä lopetin reilu kuukausi sitten ja yhtään ei ole vielä tippunut vaikka liikun ja syön terveellisesti mutta s lääke kun ei poistu heti elimistöstä vaan siinä menee vissiin parikin kuukautta ennen kun on kokonaan poissa.
olisiko niin että masennukseen syö herkästi enmmän
Lakkasin tapaamasta vanhoja kavereita. Latisti kaiken. Ei ahdistanut niin paljon, mutta mikään ei tuntunut miltään. Aloitin lopetusprosessin ilman lääkärin lupaa ja lääkäri oli samaa mieltä kontrollikäynnillä.
Ne lihottaa silti vaikka kuinka liikkuis ja söis normaalisti
niiden käytön aikana et pysty laihduttamaan tai sit pitää olla syömättä yhtään mitään.
Niin yritin pari kk sitten laihduttaa ja ei oikein onnistunut. Lisäksi antipsykoottinenkin on vaihdettu zyprexasta toiseen mutta ei auttanut lihomiseen. =(
SSRI lääkkeistä voi myös lihottaa. Vaikutukset ovat yksilöllisiä. Valmisteita voi koettaa vaihtaa, jos asia on iso ongelma ja haittaa tätä kautta muuta hoitoa
olisiko niin että masennukseen syö herkästi enmmän
ruokahalu oli tiessään että ei ainaka syömisestä johtunut...
vaan se, mitä pistät suuhusi. Sitten seurasin vierestä, kun läheinen ystävä lihoi yli 15 kiloa vuodessa aloitettuaan antipsykoottisen lääkityksen. Lopetti sen ja paino putosi yli 10 kiloa puolessa vuodessa ihan itsestään. Eli joku juttu niissä on.
sinulla se antipsykootti lihottaa.
tulee ajateltua, että antipsykootit ja jotkut rauhoittavat masennuslääkkeetkin aiheuttavat esim. verenpaineen laskua ja ummetusta sivuoireinaan, eli ylipäätään aineenvaihduntakin siinä sitten hidastuisi. Käytännössä pitäisi siis yrittää liikkua paljon enemmän tai syödä paljon vähemmän, mikä onkin todella helppoa syvässä masennuksessa.
Jotkut lääkkeet aiheuttavat ruokahalun kasvua. On helppo sanoa, että ei sitten vain syö, mutta lääkkeen vaikutus on niin vahva, että sitä vastaan on todella vaikea taistella, varsinkin syvästi masentuneena.
Viimeisenä on sitten ihan se, että ehkä tulee lohtusyötyä, tai liikunta jää vähemmälle lamaantuneen olon takia.
Mun mielestä on tätä ongelmaa vähättelevää vain osoitella sitä, että syö liian paljon. On kuitenkin olemassa lääkkeitä, joilla ei tätä sivuvaikutusta ole, joten miksei niitä sitten käytetä? Paljonpa auttaa vetää lääkkeitä masennukseen jos samalla oma ulkonäkö menee pilalle ja vaikeuttaa vain sitä yhteiskunnassa toimimista.
Ap:lle on vaikea antaa neuvoja. Jos sulla on varaa, niin ehkä nutraus voisi toimia, jos jaksat siihen sitoutua? Samoin kannattaa sanoa lääkärille painonnoususta ja siitä, että olet huomannut, että se tekee esim. kävelystä tai muusta liikunnasta aiempaa raskaamman tuntuista. Siis keksiä jokin fyysinen selitys sille, miksi painonnousu sinua haittaa. Voi silti riippua lääkäristä, että tekeekö tämä asialle mitään, mutta tuollainen perustelu yleensä auttaa parhaiten. Antipsykoottista lääkettä tuskin voidaan vaihtaa, mutta masennuslääkkeissä voisi olla joku, jota voisit kokeilla. (SSRI:t, ei mikään, mikä rauhoittaa tai väsyttää tmv.)
Sympatiani saat täältä, multa masennuslääke lihotti pitkän työn tuloksena olleen normaalivartalon pois, ja sairauden keskellä en itse jaksanut taistella sitä vastaan, että olisin saanut jonkin toisen lääkkeen. Sain jopa naureskelua osakseni valittaessani (tämän vuoksi kannattaa puhua fyysisistä oireista, niillä on enemmän painoarvoa kuin omilla tuntemuksilla), mutta onneksi kohdalle yhdessä vaiheessa osui lääkäri, joka oli nähnyt minut ennen ja jälkeen ko. lääkettä ja hänen kanssaan onnistui vaihto parempaan valmisteeseen. Vieläkin on pari ylimääräistä kiloa, en koskaan ole laihtunut helposti, ja näitten kanssa tuntuu olevan mahdotonta.
Siis minulla aiheuttaa ylävatsaan sellaista pistävää kipua kun kasvanut maha painaa kylkiluihin. Sitten masentuneena ei jaksa liikkua niinkuin pitäisi. Mutta oma peilikuva kyllä masentaa entisestään. =( Lääkärikään ei mielellään lääkettä vaihda enään. En jaksa tätä. Tämä masentaa tosi paljon, kun ennen olin ihan tyytyväinen vartalooni. =( Nyt ei voi peilistä edes katsoa!!
Osa antipsykoottisista nostaa verensokeriarvoja ja hidastaa aineenvaihduntaa. Mirtatsapiinin vaikutus aivoihin toimiin niin, että se vaikuttaa kylläisyyden tunteeseen, kerää nestettä ja samalla vaikuttaa aineen vaihduntaan. Nämä ovat ihan todettu tieteellisestikin. Itselläni kahden viikon kokeilujakso mirtsalla hyvin pieninäkin määrinä unta parantamaan vaikutta painoon melkein 4 kilogrammalla. Vittumainen lääke. Mielialan laskun lisäksi olisi pitänyt kestää vielä lihomisen aiheuttamaa stressiä. Ketiapiini teki sen, etten paskonut kahteen päivään.
Sen tuntee ihan konkreettisesti noin tunti lääkkeen ottamisen jälkeen tulee nälkä, vaikka olisi just syönyt.
että ne jotka syövät jotain psyykelääkettä, turpoavat oudosti. Vaikuttais nesteturvotukselta. Mistähän se tosiaan johtuu?
Olen syönyt 3 vuotta S.erquel Prolong 200 mg 2 tablettia päivässä olen lihonnut näiden lääkkeiden ansiosta tullut painoa takaisiin.Vaikka käyn säännöllisesti lenkillä ..Tuntuu että paisuu kuin pulla taikina
Serotoniini on osa nälkää ohjaavaa virtapiiriä, eli jos sitä sotkee lääkkeillä, ei ihme, että ruoka maistuu. Saman saa aikaan myös monilla elintarvikkeilla sokerista lähtien.
mekanismia ei tiedetä. Tod.näk. liittyy aivojen kemialliseen järjestelmään vaikuttamisesta. Kylläisyyskeskus jne.