Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kun kutsutte vieraita, tarjotkaa edes kahvit!

Vierailija
26.03.2011 |

olin eilen kutsuttana kylässä ja kahvia ei tarjoiltu...eikä muutakaan...

onko tämä joku uusi tapa?

t. kahvikissa/

kohta termarissa omat kahvit mukana

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä kyläillä ilman juomisia ja syömisiäkin..

Vierailija
2/30 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari kertaa niin että vaikka jossain useamman tunnin kylässä niin kahvia tms ei tarjottu (vaikka olis ollut iltapäivä ja selkeästi kahviaika klo 14-15 aikaan). Menin sitten hakemaan kiskalta kahvin ennen kotimatkaa :) Musta se on perusvieraanvaraisuutta tarjota edes kahvia/teetä vaikkei sen kanssa edes olis mitään, mutta ystävissä muutamalta puuttuu tälläiset tavat (ja heidän äitinsä eivät myöskään olleet vieraanvaraisia, kun olimme vielä lapsia). Vieraanvaraisuus periytyy!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

(vaikka olis ollut iltapäivä ja selkeästi kahviaika klo 14-15 aikaan).

Mutta jos on vieraita, niin toki istten keitän kahvit, oli aika tai ei. Äitini oli hyvin vieraanvarainen ja kahvileipää oli aina tarjolla vieraille. Pullaa meillä oli aina itsellekin ja yllätysvieraille lisäksi vähintään pikkuleipiä tai pakasteesta jotakin. Kaikki oli itse tehtyä, kaupan valmista ei tarjottu koskaan, ei edes keksejä.

Vierailija
4/30 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mehu meiltä yleensä on loppu, ja kahvileipiäkään ei löydy, ellen sitten ole varta vasten kutsunut kylään.

Omien ystävieni kanssa on avoimet ovet logiikka, joten väkeä tulee ja menee. Ystävät osaavat käyttää kahvinkeitintä itsekin, ja löytävät kahvinpurut, suodatinpaperit, sokerit ja maidot ihan kyselemättä, jos mulla on kädet täynnä.

Eikä ystäviä varten enää siivota. Sama kaaos se on kotona meillä kaikilla.

Kaverit ja hyvänpäiväntutut on sitten toinen juttu... Niitä varten joutuu jo vähän laittamaan. Mut jos siis tahdotte kahvia tms kyläillessä niin viekää vinkkinä kahvipaketti ja kahvileivät mennessänne.

Vierailija
5/30 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselle ei koskaan edes tarjoilla.

Juttukin luistais paremmin kahvin äärellä=)

Vierailija
6/30 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdesta syystä, kysyn ihmisiltä, että juovatko edes ja toinen ja tärkein syy on se, että haluan tarjoilla tuoretta kahvia vierailleni. En pannussa seissyttä. =)

Vierailija
7/30 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hajosi 3 vuotta sitten, enkä ole uutta hommannut.

Teetä keitän aina ja tarjottavaa on joka kerta. Olen sinkku ja luonani käy vain hyviä ystäviäni jotka tietävät kahvitilanteeni ja joiden kanssa yleensä kokkaillaan tai sitten napostellaan kaikkea mitä dieetti ei sallisi.

En kutsu muodollisuuksia odottavia kylään ollenkaan, tai muitakaan nipoja. Kuolisivat varmaan jo ovella kun iso sekarotuinen piski odottaa rapsuja ja postikin on lajittelematta ja pyykit kuivaamassa luovissakin paikoissa.

Vierailija
8/30 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän sen mukaan että mikä ruoka-aika meillä on. Jos on illallisaikaan vieraita niin ovat tervetulleita ruokapöytään jne.

Itse kyläilin yhden ystäväni luona muutama viikko sitten, hän kutsui katsomaan uutta kotia ja vauvaa jota ei olla vielä nähty. Sovittiin puhelimessa, että otan omille lapsilleni jotain lämmitettävää ruokaa mukaan ja hän sanoi, että me voidaan sitten keitellä kahvit. Olimme kylässä n.14.30-18.30, mitään en sitten kuitenkaan itse saanut. onneks oli lapsille ruoka mukana. Oli aikamoinen nälkä jo kotiin päästessä. Hänkin on monta kertaa meillä syönyt. En nyt odottanut mitään viiden tähden illallista mutta jotain pientä olis ollut kiva syödä (vaikka leipä.)

Vierailija
9/30 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olinleiponut tarjottavaa suolaista ja makeaa ja kahvipöydässä sitten selvisi että molemmat vieraat "tarkkailevat" syömisiään... jäi sitten paljon ylimääräistä...

Vierailija
10/30 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en juo kahvia, ja tunnen monia jotka juo teetä. Vaimoni juo espressoa, joten normaali kahvinkeitin on jossain jemmassa.

Miksi ihmeessä se kahvi pitää keittää valmiiksi? Parempi kysyä kuka juo mitäkin. Se on sitä vieraanvaraisuutta. Tarjoudun juomaan mieluiten vettä tai mehua, vaikka kahvikuppi tuodaan eteen kysymättä. Se on epäkohteliasta että oletetaan.

Jotenkin minua naurattaa mielikuva jossa mammat istuvat pönäköinä tuoleilla, pulla toisessa kädessä ja kahvikuppi toisessa. Siinä sitten mutustetaan hiljaa. :D

Senkin ajatuksen voisi hyväksyä, että tuo pullanmussutuskahvikuppi-aikakausi alkaa olla jo ohitse. Ei sitä aina tarvitse kahvia ryystää.

Vierailija
11/30 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en juo kahvia, ja tunnen monia jotka juo teetä. Vaimoni juo espressoa, joten normaali kahvinkeitin on jossain jemmassa.

Miksi ihmeessä se kahvi pitää keittää valmiiksi? Parempi kysyä kuka juo mitäkin. Se on sitä vieraanvaraisuutta. Tarjoudun juomaan mieluiten vettä tai mehua, vaikka kahvikuppi tuodaan eteen kysymättä. Se on epäkohteliasta että oletetaan.

Jotenkin minua naurattaa mielikuva jossa mammat istuvat pönäköinä tuoleilla, pulla toisessa kädessä ja kahvikuppi toisessa. Siinä sitten mutustetaan hiljaa. :D

Senkin ajatuksen voisi hyväksyä, että tuo pullanmussutuskahvikuppi-aikakausi alkaa olla jo ohitse. Ei sitä aina tarvitse kahvia ryystää.

siis pääasia, että tarjoaa jotain, yleensähän se on kahvia/teetä/muuta juotavaa. Ei sitä nyt helkkari valmiiksi tarvitse tehdä, vaan sitten kun vieras on paikalla niin ystävällisesti tiedustellaan maistuisiko, ja seurustelun lomassa valmistetaan/tarjoillaan.

Vierailija
12/30 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi kaveri joka ei keitä kuin joskus. Kerran keitti vaan itselleen, se oli mun mielestä jo törkeyden huippu.

Oltiin sovittu että mä meen hakemaan sen siihen ja siihen aikaan. Meikkasi sitten vielä keittiössä. Otti kahvia, kaasi itselleen ja sanoin "vitsi kun mä keitin näin vähän tätä". Ei voinut sitten lisään keittää, en kyllä pyytänytkään kun tunnen että kyseinen ihminen on vähän mölli ton kahvinkeiton suhteen.

Jos mä olisin ollut kaverini, niin mä olisin ollut itse ilman ja kaatanut sen kahvin vieraalle.

Vierailija
13/30 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei kaapissa säily mikään vierasvara. Onneksi nyt on niitä pakkaseen ostettavia jotka tarvii vaan paistaa tai lämmittää. Aina tarjoan vieraille jotain ja suurin osa tutuista juo kahvia ja tulee täsmällisesti sovittuun aikaan niin laitan pannullisen tippumaan vähän ennen kun ovat ovella.

Kutsun sitten tuttuja tai ystäviä kotiini, niin haluan että meillä ei kukaan ole nälissään tai janoissaan.

Ihan perus tapoihin kuuluu minun mielestäni..

Vierailija
14/30 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä ovat nämä ihmiset, jotka eivät mitään tarjoa vieraille?

Omassa 30-45 -vuotiaassa tuttavapiirissäni (saati tätä vanhempien keskuudessa) en ole koskaan törmännyt tuollaiseen tapaan. Itsestään selvästi vieraille aina tarjotaan jotain, vaikka vain sitä kahvia, ellei satu olemaan muuta. Ja jos on vaikka vain puolen tunnin varoitusaika vieraiden saapumiseen, käväistään kaupasta hakemassa jotain.

Vierailija
15/30 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän perhepiirissä on eräs, joka ei koskaan tarjoa mitään, kun heille mennään kylään. Ei edes vettä. Mutta kun hän tulee meille tai kenelle tahansa kylään, niin kyllä maistuu useampi kuppi kahvia ja kaikkia tarjottavia syö vatsantäydeltä..

Kerran menin katsomaan tuttavani vauvaa, kun oli kutsunut. Vein vauvalle lahjankin. Mitään ei tarjonnut, ei juotavaa ei mitään. Ja olin tullut pidemmän ajomatkan takaa. Pistäydyin sitten huoltsikalla kahvilla kotimatkalla.. Kun itse sain lapsen ja sukulaiset/kaverit tulivat häntä katsomaan, pidin sitä tavallaan juhlallisena tilaisuutena ja sen mukaan halusin laittaa tarjottavatkin.

Minulle on aina ollut tärkeää olla vieraanvarainen, se on minulle opetettu jo lapsuudenkodissa.

Vierailija
16/30 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut jos siis tahdotte kahvia tms kyläillessä niin viekää vinkkinä kahvipaketti ja kahvileivät mennessänne.

Kyllä pitäisi ilman lahjuksiakin ymmärtää jotain vieraille tarjota.Ja se joka oli ollut vauvaa katsomassa kersoineen 4 tuntia, olikohan pikku vinkki että voisitte jo häipyä? Tai olisit tarjoutunut auttamaan jos oli kerran ystävä?

Vierailija
17/30 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahvit tai teet vaikkei olisi mitään sen kanssa. Itse en kyllä odota saavani välttämättä tarjoilua kyläillessäni.

Ja ihan omana juttunaan pidän uutta vauvaa katsomaan tulleita vieraita. Olen itse tarjonnut silloin kahvit ja pullat, mutta en todellakaan odota että tuore äiti väsäisi mitään tarjottavia siinä vastasyntyneen hässäkässä. Oma vikansa jos vie jonkun kalliin lahjan ja odottaa sitten vastapalveluksena tarjoilua. Itse olen vienyt uutta vauvaa katsomaan mennessäni tuliaisina kukkia ja kahvileipää, kun tiesin, että perhe ei halua ylimääräistä roinaa, ja niistä vaatteista ja leluista ei aina tiedä mikä olisi mieluinen ja tarpeen.

Vierailija
18/30 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tai mieheni ei kumpikaan juoda kahvia, ja kahvinkeitinkin omistetaan vain siksi että saatiin se lahjaksi :D Mutta kyllä me aina tarjoudutaan keittämään siitä kupposet, jos vieraat niin toivovat. Muiden tarjottavien laita on vähän huonompi, kun kaapista harvoin löytyy mitään makeaa tai suolaista pikkunaposteltavaa... Täytynee opetella leipomaan enemmän. Pelkkä kahvi on niin ankea tarjottava.

Vierailija
19/30 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämätöntä jos pyydetään kylään (saati juhliin!) ja ei varauduta mitenkään tarjottavien suhteen. Itselleni tärkeä tunnelman luoja on siisti koti ja hyvät tarjottavat. Vaikka kylään tulee lähisukulainen, siivoan pikaisesti paikat niin että näyttää siltä että vierasta on odotettu. En viihdy itsekään sekasortoisessa ympäristössä kauaa.

Kahvit/teet keitetään aina, ja jos kahvileipää ei ole, sitä tehdään tai haetaan kaupasta!

Vierailija
20/30 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin moneen kertaan kuullut, että eikö ole lattea ja vieläkö teillä on vanha kapseliton keitin jne. niin lopetin kahvin tarjoamisen. Vierailut helpottuivat heti, kun minä en turhaan yritä miellyttää vieraita ja hekin tietävät, että meillä ei ole tarjoilua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi