Pitäisikö minun auttaa lapsiani rahallisesti vai ei?
Meidän suurperheessä on jo myös aikuisia lapsia. He ovat jo opiskelleet ammatin ja menneet töihin. Yhden aikuisen lapsen palkka on tosi pieni. Kun yksin asuu, kulut ovat aika suuret ja rahat jatkuvasti loppu jo kauan ennen palkkapäivää. Äidin sydän tietysti särkyy, jos lapsi pyytää paria kymppiä, jos en rahaa anna. Mutta toisaalta lapsen on pakko oppia pärjäämään vaikka miten pienellä rahalla. Antaisitko sinä rahaa? Minä ensin annoin pari kertaa, mutta nyt ajattelin, että en anna enää. Ehdotan seuraavalla kerralla, että laadimme kuukausibudjetin hänelle yhdessä.
Kommentit (27)
eikä kyse ole halusta, juurihan kerroin, että haluaisin antaa, mutta pohdin, onko se oikein vai pitääkö lasta opettaa pärjäämään omillaan, tulevaisuutta ajatellen. Ja on se pari kymppiä iso raha minullekin, esim. nyt on tili kokonaan tyhjä ja tilipäivään on aikaa vielä viikko. ap
tietysti omien mahdollisuuksieni mukaan auttaisin, mutta toisaalta se riippuisi lapsestakin. Jos palkka on vain pieni (esim. kaupan kassalla saattaa viikossa tulla työtunteja 0-40, siinä ei sen nollan kanssa paljon naurata), niin ei sille voi mitään muuta kuin yrittää etsiä muuta. Siinä välissä voin ihan hyvin auttaa, joko rahallisesti tai sitten esim. ruokakassilla.
Mutta jos kyseessä on normaalisti palkattu paikka, eikä lapselle ole tapahtunut mitään äkillistä, niin sitten harkitsisin apua tarkemmin. Silloinkin voisin parikymppiä kerran heittää, mutta en joka kuukausi, koska kyse olisi selkeästi budjetointiongelmasta, joka lapsen pitäisi vain opetella.
Vaikka pesemään ikkunoita, imuroimaan ja pesemään lattioita, älä anna ilmaiseksi rahaa.
Vai perintönäkö kaikki pitäisi antaa. Typerää!
Vai perintönäkö kaikki pitäisi antaa. Typerää!
Etkö lukenut lainkaan ketjua
no kyllä todellakin auttaisin ja antaisin rahaa. Pari kymppiä?? Todellako et sen vertaa halua antaa lapsellesi? Etkä yhtään lakanaakaan raskinut antaa?
Tiedän, että av-mammat hermostuu hiiteen... mutta minunkin vanhempani ovat lahjoittaneet mulle, 34-vuotiaalle, tänä keväänä toista tuhatta rahaa + äiti ostaa mulle puseron kun käydään shoppailemassa jne jne
ja tätä 'perinnettä' olen ajatellut jatkaa omien lasteni (3) kanssa.