Onko Loop-sähkösilmukkahoito vaikuttanut mahdolliseen ennenaikaisuuteen?
Hei,
Minulla on 5,5v ja 2v lapset ja nyt odotan kolmatta. Sähkösilmukkahoito tehtiin maaliskuussa 2010 ja joulukuussa olis raskaana. Nyt viikolla 20. Raskaus edennyt hyvin. Jonkin verran ollut supistelua, koko toinen raskaus oli supistelua 20 viikolta eteenpäin mutta ei aiheuttanut paikkojen pehmentymistä tms. Nyt mietityttää, koska Loop-hoidosta on niin vähän aikaa ja kuitenkin pala sieltä poistettiin, että miten voi vaikuttaa. Ja koska kyseessä kuitenkin kolmas raskaus.
Neuvolassa ei otettu kovin vakavasti supistuksia, sanoivat vaan että vain kivuliaat supistukset voivat aiheuttaa paikkojen pehmeämisen. Itse olen kyllä kuullut muuta ja tiedän lähipiiristäni jopa kaksi jotka ovat synnyttäneet kotiinsa koska supistukset eivät ole olleet kivuliaita ja synnytys on ollut jo käynnissä..no joo sain hieman aikaistettua seuraavaa lääkärineuvolaa mutta eivät kuit. ottaneet kovin tosissaan asiaa..
Kommentit (2)
Sain keskenmenon viikolla 15+. Mitään muuta syytä ei löytynyt kuin loop-konisaation aiheuttama kohdunkaulan heikkous. Pelkäsin sitä koko raskauden ajan, mutta en vaatinut lisätutkimuksia, halusin olla ajattelematta asiaa ja siten stressaamatta. Nyt jälkiviisaana harmittaa etten vaatinut. Neuvolassa koko asiaa ei otettu vakavasti enkä puhunut peloistani. Toivottavasti muut vastaavassa tilanteessa olevat ovat minua viisaampia.
Toivottavasti sinulla varikkaat raskaus sujui hyvin!
Mutta huomasin kirjoituksesi tänään.
Kyllä loopilla voi olla vaikutusta. Riippuu varmasti siitä kuinka paljon sinulta poistivat kohdunkaulasta.
Mutta jos kohdunkaulan mitta lyhenee keskiraskaudessa tai aiemmin, kontrolloidaan yleensä kohdunkaulan mittaa tarkemmin ultralla ja tarvittaessa otetaan osastolle lepäämäään.