rintaraivarit - syynä "suihkutissi"?
Meillä on nyt 5viikkoinen tyttönen, jonka kanssa olen tähän asti imettänyt kumilla (alkuun koska nännit olivat niin piilossa). Nyt kuitenkin olen jättänyt kumeja pois niiden hankaluuden takia ja koska imeminen sujuu ilman niitäkin eli ovat käyneet turhiksi. Nyt vaan "paljaaltaan" syödessä on vauva alkanut saada rintaraivareita.
Imettäessä alku menee hyvin, paitsi vauva tuntuu välillä tikahtuvan maitoon - kiskaisee väärään kurkkuun ja yskii hetken, mutta jatkaa sitten syömistä. Sitten ihan parin minuutin päästä imeminen loppuu ja alkaa reihuminen ja huuto. Jos vauvan nostaa rinnalta, se edelleen huutaessaan hamuaa niin kuin nälkäisenä, muttei suostu syömäänkään jos yrittää jatkaa. Olen myös ollut huomaavinani että vauva röyhtäilee ja pulauttelee enemmän kuin kumin kanssa.
Nettiä selaillessani diagnosoin syyksi ehkä suihkutissin tai ehkä ennemminkin vaan voimakkaa herumisen. Tuleeko maito voimakkaammin vauvan suuhun, kun ei ole kumia välissä puskuroimassa - en tiedä...? Jotain vinkkejäkin löysin helpottamiseen: mm. samasta rinnasta useamman kerran peräkkäin imettäminen. Jossain vanhemmassa opuksessa neuvottiin myös pitämään rinnasta kiinni, jolloin virtaus vähenee, mutta sitä ei enää uudemmissa lähteissä ollut.
Olisinkin nyt kysellyt muilta joilla on samaa ongelmaa ollut, että miten selvisitte? Mikä auttoi vai vaan aika?
Kommentit (2)
Imetystä silleen että olet itse selälläsi ja vauva makaa päällä imemässä (painovoima auttaa maitoa tulemaan rinnasta hiukan hitaammin kun esim. istuessa :)
Hups, sama olikin jo kommentoitu kun en hoksannut lukea :)
imetystä takana. Aika auttoi ja nuoremman kanssa selältään imettäminen, vauva vaan masunpäälle. Ei siis aina näin ruokailtu, mutta jos oikein pinkeälle tuntui niin tämä imetysasento auttoi.