Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tukisitko taloudellisesti nuortasi, joka on jo muualla opiskelemassa,

Vierailija
25.03.2011 |

kieltäytyy varmasta kesätyöpaikasta eikä muuta saa tilalle. Vuokrat ja muut kulut on kuitenkin maksettava, kun ei opintotukea tule kesällä. Säästöjä nuorella on.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuossa tilanteessa en.

Toki tarjoaisin ruokaa, jos lapsi kotona kävis mutta muuten en. Meillä on muitakin lapsia ja tiukka talous jo valmiiksi.

Vierailija
2/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on mulla muitakin lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

töihin tai sitten käyttäköön säästönsä

Vierailija
4/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kieltäytyy varmasta kesätyöpaikasta

Vierailija
5/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
6/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkkä fyysinen raskaus ei ole hyvä peruste, mutta jos kyse on siitä, että työ aiheuttaa raskaudellaan esim. kipuja tai muuta terveydellistä haittaa, niin sitten tukisin.

Vierailija
7/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi jos kieltäytymiseen olisi jokin "pakottava" syy. Mutta muutenhan mainitsit, että nuorella onsäästöjäkin. Joten lienee ajatellut käyttää niitä?

Vierailija
8/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelevaa kohtaan siihen asti että hän täyttää 20v. lisäksi tietty passittaisin sossuun, toimeentulotukea hakemaan.

Vierailija
9/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin tässä vaiheessa on vielä hyvät mahkut löytää mitä tahansa kesätöitä. Lapsemme saa asua mieheni omistamassa (sijoitus)asunnossa opiskeluaikansa, mikä helpottaa tilannetta huomattavasti.

Vierailija
10/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten kyllä.

Vierailija
11/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähdin yläasteen jälkeen naapuripaikkakunnalle opiskelemaan, kun oman kuntani opiskelutarjonta oli niin surkeaa. Minusta oli automaattista, että vanhempani kustansivat lähes koko elämäni, koska heidän tulojensa takia en saanut juuri opintotukea. Kun viimeisenä opiskeluvuonna muutin yhteen poikaystäväni kanssa, aloin tekemään ilta- ja viikonlopputöitä, että pystyin maksamaan isompaa vuokraa. Olinhan silloin jo täysi-ikäinen ja koin, että olin vastuussa itseni elättämisestä.

Mutta, kesätyö pitää ottaa vastaan. Oli mikä oli. Niin myös vanhempani sanoivat. Rahaa ei tullut kesällä, jos vain makasi sohvalla. Sen takia kitkin mansikkamaalla paarmojen seassa hellepäivinäkin.

Vierailija
12/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei löytäisi työtä niin silloin kyllä. Työn raskaus ei ole hyvä syy.

Vierailija
13/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa nuortani tuen. Mutta hän on ahkera :).

Vierailija
14/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetän hänelle kuukaudessa tietyn summan sen lisäksi mitä saa toimeentulotukea ja asumistukea. Saa siitä huolimatta, että on alaikäinen.

Lisäksi lähetän hänelle ylläripaketteja ja laitan mukaan aina jotkin, kun käy kotona.

Maksan kesän ajan vuokrat ja elämisen, jos ei saa kovast yrityksestä huolimatta kesätöitä.

Vierailija
15/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vain saa opintoja kasaan. Jos ei opintoja voi tehdä, niin vielä ehtii nostaa opintolainaa kesää varten.

Tuossa tapauksessa on kyllä hiukan pakko epäillä nuorta laiskuudesta, vaikka se ikävältä kuulostaakin. Tässä vaiheessa on vielä mahdollisuus saada melkein mitä tahansa kesätyötä, joten yhdestä paikasta kieltäytyminen ei tarkoita, että voi lööbailla koko kesän vanhempien rahoilla.

Vierailija
16/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos pistää rahat menemään niin sitten vain minimiavustus, jos taas on vastuullinen rahan käyttäjä niin sitten enemmän.

Itse olen saanut kotoa opiskelurahat eikä ole tarvinnut opintorahoja/-lainoja ottaa enkä paljoa kesätöissäkään käynyt. Tosin asuin kotona silloin.

Vierailija
17/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on alle 18-v. niin on pakko. Mutta yli 18-vuotiasta en välttämättä, saisi mennä selvittämään itse asiat sossun kanssa.

Vierailija
18/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen nuori on kyseessä? Mielestäni on vähän eri asia, että onko kyseessä 16 v vai 26 v.

Lisäksi on vähän eri asia, että miten raskas työ on fyysisesti ja onko lapsella sen tekemiseen jotain rajoitteita.

Itse olen suunnitellut, että antaisin lapselle jonkun porrastetun rahamäärän sitten kun lähtee omilleen ja kertoisin sen hyvin selvästi lapselle. Tyyliin, että ekana vuonna saa 200 e kuussa, tokana 150 e kuussa, kolmantena saa 100 e kuussa ja neljäntenä vuonna 50 e kuussa. Saa sitten itse miettiä, että miten meinaa oman vastuunsa ruveta kantamaan eli ihan tyhjänpäälle ei tarttee lähteä, mutta meidän ikuiseen elatukseenkaan ei voi luottaa.

Lisäksi olen päättänyt, että maksan lapsen sairaskulu- ja tapaturmavakuutukset siihen asti, kunnes on eka vakituinen työpaikka tai oma perhe. Pelkään, että lapsi rahapulassaan joutuisi katkaisemaan vakuutuksen ja menettämään hirmuisen pienet omavastuut ja sairaudet tulisi rajatuksi pois, jos yrittäisi ottaa uutta vakuutusta myöhemmin.

No, nämä vasta teoreettisia ajatuksia, lapset vasta 10 ja 3 ;-)

Vierailija
19/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki töitä on oltava valmis tekemään, mutta en oikeasti näe mitään järkeä pakottaa ketään tekemään jotain sellaista mihin ei millään lailla kohtuudella pysty. Esim. sosiaalisten tilanteiden pelosta kärsivää en pakottaisi puhelinmyyntiin tms. ja lääkityksestä huolimatta pahasta siitepölyallergiasta kärsivää en pakottaisi puutarhahommiin tms.

Nimittäin itsekin tekisi joka kevät/kesä mieli kaivaa silmät haarukalla ulos päästä pienenkin ulkona vietetyn hetken jälkeen lääkkeistä huolimatta. Teepä siinä sitten päivät ulkona töitä ja vietä illat itkien...

Mutta, kesätyö pitää ottaa vastaan. Oli mikä oli. Niin myös vanhempani sanoivat. Rahaa ei tullut kesällä, jos vain makasi sohvalla. Sen takia kitkin mansikkamaalla paarmojen seassa hellepäivinäkin.

Vierailija
20/21 |
26.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan kesän ajan vuokrat ja elämisen, jos ei saa kovast yrityksestä huolimatta kesätöitä.

AP:n lapsi ei mene töihin, vaikka pääsisi. Tukisitko siis silloinkin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi