Silittääkö suomalaiset vähemmän vaatteita kuin ulkomaalaiset?
Minkä verran teillä silitetään vaatteita?
Kysyn siksi kun itse en kauheammin silittele. Ehkä jotain juhla vaatteita ainoastaan.
Moni ulkomaalainen ystäväni puhuu aina silityksestä että kun on niin ja niin paljon silitettävää.
Olemmeko me suomalaiset laiskoja tuon suhteen?
Juu, tiedän että ei voi yleistää mutta kunhan nyt pohdin tätäkin.
Kommentit (39)
tai sitten tosi ryppyiseksi menneet. Eli ehkä kerran kuukaudessa jos sitäkään.
ulkomailla käytetään lähinnä paitapuseroita yms. EI-trikoo/collegevaatteita. Esim. Espanjassa pikkalapsetkin oli vauvasta saakka puettu kauluspaitoihin, "juhlamekkoihin" (meidän mittapuulla) yms. Tuollaisia on vähän pakkokin silittää.
Meillä taas on lähinnä näitä trikoo- ja collegevaatteita (ehkä jotain työasuja lukuunottamatta), joita ei jaksa kuin ahkerimmat silitellä.
Kuivarissa monet vaatteet saa riittävän sileiksi, ja tityt materiaalithan eivät rypisty. Ostan mielelläni sellaisia. Mutta kyllä ihan arkivaatteitakin välillä silitän, varsinkin lasten vaatteita. Telkkarin ääressä tai lasten leikkejä katsellen silitän. Juhlavaatteita tietysti myös meillä silitetään. Mies tekee PALJON kotitöitä, mutta ei silitä juuri koskaan.
Kyllä raatamista itselleen löytää, kun väkisin keksii. Toivottavasti muu perheesi on kanssasi samaa mieltä silittämisen jatkuvasta tarpeellisuudesta, muutoin voi ruveta tuntumaan katkeralta, kun et saakaan kiitosta näkemästäsi vaivasta.
Silittäminen ei kuitenkaan ole turhaa puuhaa. Muistan lukeneeni, että jo Etelä-Euroopassa vaatteet pitää silittää joidenkin pieneliöiden nitistämiseksi. Samoin silittäminen, jos olen oikein ymmärtänyt, lisää vaatteen käyttöikää. Ennenhän vaatteet olivat kalliita ja niiden toivottiin kestävän pitkään. Uutta paitaa ei saanut varakaskaan ihminen joka mielitekoonsa. Ja tottahan silitetty vaate näyttää hyvältä.
Suomessa ei ehkä silitellä, koska se ei ole puhtaussyistä välttämätöntä. Monia vaatteita ei ikinä käytetä loppuun, joten kestolla ei ole sanottavaa merkitystä. Itse en silitä kuin juhlavaatteeni. En ole ylipäätään erityisen tarkka ulkonäöstäni, ja lisäksi työni on melko nuhjuista puuhaa. Vaikka voisihan se tietenkin olla mukava, kun likaisen työpäivän jälkeen pukeutuisi erityisen siisteihin vaatteisiin. Enpähän vain motivoidu moiseen: en usko saavuttavani sillä mitään. Silittäminen on mielestäni ajanhukkaa, saman ajan voi käyttää johonkin mielekkäämpään.
joka on muuten alunperin Portugalista kotoisin, ja han silittaa jopa monet trikoovaatteet (ihan omasta aloitteestaan). Lisaksi meilla silitetaan ennen kaikkea miehen paitoja, joita menee vahintaan 5 viikossa.
Ovat myös tosi tarkkoja. Eroja on siis silityksen ja silityksen välillä. Ja todellakin esim. lapset puetaan kauniisti, ainakin useammin kuin Suomessa. Ilmasto varmaan vaikuttaa jonkin verran. Eikä tietty ole sitä mentaliteettiä että "ei tuolle tenavalle kannata mitään kallista tai uutta ostaa kun ne vaatteet jää kuitenkin niin nopeasti pieneksi."
T: parikymmentä vuotta paikallisia seuranneena
silitä kuin juhlavaatteet. Ystävättäreni, joka asuu Ranskassa silittää kaiken mahdollisen ja siihen menee aikaa. Muualla silitellään paljon, minusta elämänsä voi käyttää muutenkin kuin keksimällä lisää kotihommia.
Koska oikeastaan ihan kaikki perheenjäsentemme puserot ovat trikoota, ja farkkuja en silitä, kun oion ne narulle pesun jälkeen että oikenevat siinä sitten.
Samoin keittiöpyyhkeet ja tyynyliinat oikenevat ihan sileiksi, kun ne vähän ravistaa ennen narulle ripustamista ja samalla käsin oikoo.
En edes muista, milloin olen viimeksi silittänyt. Silitysrauta kyllä talossa on. Jossain...
Minä silitän myös ne trikoo ja kolitsikankaiset vaatteet ja totta, vaatteet säilyvät siistimpinä pitempään. Saan laittaa eteenpäin vielä siistejä, pidettyjä vaatteita ja aina kaikki ihmettelevät etteikö niitä olisi juuri pidetty kuin pari kertaa. Kokeilkaa ihmeessä! Eli minä silitän kaikki muut paitsi sukat, alusvaatteet.
Trikoovaatteet paljastavat liikaa ikääntyvän ihmisen makkaroita, joten (silitetyt) kangasvaatteet ovat kaikille armollinen vaihtoehto. Toisaalta lasten vaatteita meillä ei enää tarvitse huoltaa.
Uskoisin, että muissa maissa käytetään enemmän pesulaa kuin Suomessa ja siksi vaatteet ovat silitettyjä.
Olen vähentänyt silitystä sillä että laittaessani vaatteita kuivamaan, laitan ne siististi. Saumat oikein, hihat ja lahkeet suoristan aina.
kyllä, että paikalliset silittävät vaatteitaan ja pukeutuvat "tyylikkäämmin", mutta mitään pieneliöitä ei meidän vaatteissa koskaan näkynyt, vaikka ulkona narulla kuivattiin. Eikä siis silitetty.
Itse inhoan silittämistä ja se vie paljon aikaakin. Paitapuserot yms ei oo oikeen muutenkaan mun juttu, joten ostan trikoota yms siliävää vaatetta. Ja jos haluan, ehdin niin ei ole suuri vaiva oikoa ja viikata koneesta otettu pyykki pinoon pesukoneen päälle, jossa oikenevat puolisen tuntia, sitten ripustan narulle. Ei vastaa ihan silitettyä, mutta ovat vähemmän runttuisia.
Ja ei tosiaan kiinnosta, mitä muut ajattelee silittämättömistä vaatteistani, itspähän päätän mihin aikani käytän.
Espanjassa (ainakin siellä missä itse asun) on ihan normaalia se, että on kotiapulainen joka silittää vaatteet ja siivoaa huushollin. Ehkä siinä samalla hoitaa lapsetkin ja ruokapuolen. Tai jopa vanhuksetkin. Työpäivät ovat pitkiä, monesti jopa tuonne klo 20. Eipä siinä enää iltaisin paljon silitellä.
Kotiapu on edullista n. 10 euroa/tunti. Ehkä vielä halvemmalla tai helpommalla pääsee kun ottaa apulaisen asumaan omaan kotiinsa. Monet ovat Etelä-Amerikkalaisia tai entisen itäblokin maiden laittomia siirtolaisia, siksi edulliset hinnat.
Ystäväpiirissäni on ihan tavallisia duunareita/työttömiä eikä todellakaan mitään yliopistokoulutusta. Olen ainoa akateeminen ja ainoa joka siivoaa itse.
mutta toki ei saa yleistää. Itse olen ulkomaalainen, ja silitän kaiken, paitsi pyyhkeet. Silitin jo lapsuudesta lähtien, ja silitys kuului "tehtäviini" kotona. Muistelen, kun koulun jälkeen silitin rauhassa vuorillisen pyyhkiä-ja hyvät muistot mulla on siitä. Nykyään pyykkivuoria ei yleensä pääse syntymään, koska pyrin silittämään kaiken heti kuivumisen jälkeen, ja laitan vaatteet paikoilleen. Mutta, ystäväpiirissäni on ranskalainen, joka ei silitä, indonesialainen, joka ei silitä, ja sitten yksi suomalainen, joka silittää....ja monta suomalaista, jotka eivät silittää....Appivanhemmat, jotka asuu eräässä itä-Afrikan maassa silittävät taas ihan kaiken. Selittävät asian samalla tavalla, kuin lapsuuden kodissani-veden puhtaudesta ei ole varmuutta, joten silittämällä tappaa bakteereja, ja tietysti siellä on tärkeätä näyttää viimeisen huoliteltulta, joten ryppyiset vaatteet ovat ihan "out of question".
mies silittää yleensä itse paitansa. joskus voin tosin hänen paidan silittää. Muuten vain juhlavaatteita. Aiemmin silitin lakanatkin mutta sitten lopetin ja opetin miehen silittämään itse. ;-D
Voi siis mennä kuukausia, että en silitä lainkaan.
Itse en silitä juuri mitään muuta kuin paitapuserot ja juhlavaatteet, kuten moni muukin täällä on jo maininnut.
Jonkin aikaa sitten istuessani iltaa eri maista tulevien henkilöiden kanssa tuli puhe silittämisestä, ja kaikki muut naiset (olin ainoa suomalainen, ryhmässä noin 10 henkeä) sanoivat silittävänsä KAIKKI vaatteet, myös trikoiset. He ihmettelivät silmät suurina silittämättömyyttäni. Myös ulkomaalainen anoppini silittää käsittääkseni kaikki vaatteet, ainakin hänellä on jatkuvasti valtava pyykkivuori odottamassa silitystä.
Eniten käytän silitysrautaa ja -lautaa ommellessani vaatteita, jolloin silitän kaikki saumat ompelun jälkeen.
onko aina gollegehousut ja teeppari päällä, ei juurikaan silitettävää ole
mä viikkaan ja kuivatan petivaatteet ja pyyhkeet niin hyvin, ettei niitäkään tartte silittää
ainoastaan paitapuseroita ja joitain housuja, mekkojakaan ei tytöt enää pidä
sitäpaitsi meillä siivooja silittää
kihomatojen ja täiden munat eivät välttämättä tuhoudu pelkällä konepesulla.
Joten kaikki silittänevät vähemmän kuin sinä.