Millä saa lapsen pysymään omassa sängyssä. Alan olla ihan kuitti :/
Parivuotias änkeää vanhempien sänkyyn jo saatanan yö. Viime yönä palautin omaan sänkyyn kolme kertaa parhaimmillaan tai no pahimmillaan 7 kertaa on viety takas omaan sänkyyn.
Alan olla ihan loppu tän pelleilyn kanssa.
Ennenkuin joku ehdottaa perhepetiä niin ei onnistu. Poika pyörii ja hyörii kaiken yötä välissä jos saa mahdollisuuden. Potkii ja hakkaa, alkaa huutamaan peittoa ja tyynyjä ja useimmiten myös työntämään minua (äiti) pois sängystä.
Nukkuu tavallisessa sängyssä nykyään sillä pinnasänky jäi liian pieneksi eikä sillä ollut mitään vaikutusta. Poika siis tuli jo silloin meidän sänkyyn kun nukkui pinniksessä.
Täytyykö mun vaan urhoollisesti jaksaa tätä ja kuinka kauan?
Kiitoksia jo etukäteen.
Kommentit (31)
pahimmillaan muutama vuos sitten teki sitä, ett tuli itkeä tihruttamaan mun sängyn viereen, otin tietty viereen, jonka jälkeen sääälittävästi tihrustaen poika halus oman peiton ja viis pehmoa haettavan omasta sängystä ja minä hain ja kun oltiin saatu hyvä asento, niin kaveri haluskin omaan sänkyyn pehmoineen ja peittoineen ja minä raahasin ja pyörin sen jälkeen tunnin hereillä ja aamulla duuniin...
Eli rajat on rakkautta, sinnikkäästi vaan palauttelet omaan sänkyyn, yövalo, juomamuki, äidintuoksuinen paita, rätti, pehmo tms apuun ja tietty valtavasti kehuja kun siellä sängyssään pysyy. Lapsikin kärsii siitä heräilystä ja tarvitsee yhtämittaista unta. Ja tietty riittävä väsyttäminen illalla (ulkoilu, päikkärit pois, ei liian aikaisin sänkyyn) voi auttaa. Ja semmoinen on myös hyvä, että opettaa lapsen nukahtamaan yksin, voi kuullostaa hölmältä, mutta toimii meillä kun nyt ajattelen asiaa. Eli kun aiemmin oon lukenut satua niin ett poika nukahtaa niin saattaa herätessään yöllä tulla herättämään mut vähän niinkuin ett meillä on "juttu kesken" :) mutta kun luen yhden sadun, silittelen, pussailen ja toivotetaan hyvät yöt ja poika jää nukahtamaan itsekseen niin nukkuu paremmin?
Voimia sulle ja kuten kaikki muakin lohduttelee ( ja tooooosi paljon lohduttaakin...), 10 vuoden kuluttua helpottaa...:)
ja tosiaan, ei katkonaisista unista hyvä seuraa lapsellekaan, hän jos kuka tarvitsee pitkän yhtenäisen levon kasvaakseen ja kehittyäkseen.
Mielestäsi ei sais nukkua perhepedissä- koska lapselle täytyy näyttää rajat. Kuitenkin heräileminen on lapselle mielestäsi pahasta ja silti neuvot toimimaan juuri niin.
2,5v. omaan sänkyyn palauttamista on todella pitkä aika. Mun mielestä pitää etsiä kaikille sellaiset sänkypaikat, että pystytte nukkumaan heräämättä. Ihan sama nukkuuko joku olkkarissa ja joku keittiössä. Jos kaikki nukkuu, niin mitä väliä missä??
Rajat voi opettaa päivälläkin.
Yöllähän ipanat niitä rajoja taitaa ahkerimmin koetella, ainakin isompina. Ja millaiset yöunet ihminen mahtaa saada keittiössä!
Mua sitten raivostuttaa nämä, joiden mielestä aikuisilla ei lapsen saatuaan ole mitään oikeuksia, ei edes oikeutta kerätä voimia yön aikana - energiaahan lapsten kanssa juuri tarvitaan! Ei edes oikeutta omaan sänkyyn. Ei ole ihme että narsistipentuja (kyllä, se piirre näkyy jo 4-5-vuotiaassa) on aina vain enemmän, kun vanhemmat antavat niille kaiken vallan.
haluaa nukkua vanhempiensa välissä, mutta väljästi.
Hankitte vaan huomattavasti leveemmän sängyn (väh. 60cm/ nukkuja).
nyt aamukahvin jälkeen noi osta isompi sänky-kommentit jo naurattaa :D
Mulla on kans äitituttuja, jotka nukkuu perhepedissä lapsen/lasten kanssa ja isä jossain sohvalla/patjalla/lastenhuoneessa. Tuppaa olemaan tuo parisuhde aika etäinen ja mammalla naama norsun ---- päiväsaikaan :) Mut sit kun se lapsi on saanut nukkua vanhempien keskellä eskari-ikään, niin sittenhän voi äiti jatkaa täällä aiheella "parisuhde mättää", "olen väsynyt, en jaksa hoitaa parisuhdettani" etc etc :) en todellakaan nyt tarkoita pelkästään seksiä, vaan ihan sitä omaa rauhaa ja läheisyyttä, päiväsaikaan meillä ainakin lapset on aika lailla "iholla" ja saa kyllä kaiken mahdollisen huomion :)
Siis kaikkien meidän itsekkäiden, parisuhdettaKIN hoitavien lapsiaan rajoillaKIN rakastavien äitien puolesta oikein mukavaa ja aurinkoista päivää :) !!
Mulla on kans äitituttuja, jotka nukkuu perhepedissä lapsen/lasten kanssa ja isä jossain sohvalla/patjalla/lastenhuoneessa. Tuppaa olemaan tuo parisuhde aika etäinen ja mammalla naama norsun ---- päiväsaikaan :) Mut sit kun se lapsi on saanut nukkua vanhempien keskellä eskari-ikään, niin sittenhän voi äiti jatkaa täällä aiheella "parisuhde mättää", "olen väsynyt, en jaksa hoitaa parisuhdettani" etc etc :) en todellakaan nyt tarkoita pelkästään seksiä, vaan ihan sitä omaa rauhaa ja läheisyyttä, päiväsaikaan meillä ainakin lapset on aika lailla "iholla" ja saa kyllä kaiken mahdollisen huomion :)
Siis kaikkien meidän itsekkäiden, parisuhdettaKIN hoitavien lapsiaan rajoillaKIN rakastavien äitien puolesta oikein mukavaa ja aurinkoista päivää :) !!
Mukavaa päivää myös siteeraamalleni henkilölle!
Vai kiipeääkö sieltäkin pois? Se voisi jopa auttaa, että veisit pojan sängyn toiseen huoneeseen...
haluaa nukkua vanhempiensa välissä, mutta väljästi.
Hankitte vaan huomattavasti leveemmän sängyn (väh. 60cm/ nukkuja).
eikä joukkona persoonattomia kullannuppuja? Suurin osa lapsista on mukavia (onneksi), mutta joukkoon mahtuu kyllä kovakalloisia ja vahvatahtoisia, suorastaan kieroja tapauksia, jotka yrittävät omia koko maialman istelleen... Suosittelen lukemaan Jari Sinkkosen teoksia.
että kukin perhe tehköön niin kuin parhaaksi näkee ja mihin voimat riittää. Itselleni uni on tärkeämpää kuin se ,että lapsi nukkuu omassa sängyssään palautettuani hänet sinne 5 kertaa yön aikana. Meillä nukutaan sulassa sovussa nelistään perhepedissä - minä, mies, 3v ja vauva. Ahdasta on välillä, ja silloin ärsyttää, mutta kyynärpäätekniikalla vaan sitten itselle sitä tilaa. Ollaan miehen kanssa juteltu siitä, että jossain vaiheessa 3v on pakko omaan sänkyyn "pakottaa", mutta nyt kun vauva on pieni, ei meillä kummallakaan ole siihen voimia. Siksipä nukutaan nyt näin, pääasia että nukutaan.
Nyt tomerasti vaan palautat pojan joka kerta omaan sänkyyn ja mielummin viet sängyn ihan toiseen huoneeseen. Eihän tosta tule yhtään mitään! Kaikki nukkuu huonosti. Ihan selvästi yrittää ottaa valtaa tiedän sängyssä ja kun vielä mustasukkaisesti tulee sinun ja isän väliin. Isä ja äiti saa halailla ja osoittaa hellyyttä ilman että lapsi tulee siihen vinkumaan ja väliin. Kyllä se lapsi sen kestää, kun huomaa, ettei vanhempien toisilleen osoittamat hellyydenosoitukset ole häneltä pois.
Nyt tomerasti vaan palautat pojan joka kerta omaan sänkyyn ja mielummin viet sängyn ihan toiseen huoneeseen. Eihän tosta tule yhtään mitään! Kaikki nukkuu huonosti. Ihan selvästi yrittää ottaa valtaa tiedän sängyssä ja kun vielä mustasukkaisesti tulee sinun ja isän väliin. Isä ja äiti saa halailla ja osoittaa hellyyttä ilman että lapsi tulee siihen vinkumaan ja väliin. Kyllä se lapsi sen kestää, kun huomaa, ettei vanhempien toisilleen osoittamat hellyydenosoitukset ole häneltä pois.
Kiitos etenkin pikkuhitleri-kommentista, se ei ole todellakaan kaunis mutta totta!
Itse ajattelin muuten lapsena, että mullakin on turvallista, kun vanhemmat halaili toisiaan ja nauroi yhdessä... Eli vanhempien keskinäinen hellyys on kyllä lapselllekin ekstraa. Uhmis on vaan luonnostaan niin "ahdasmielinen", ettei vielä ymmärrä. Se on siis hänelle opetettava.
Mielestäsi ei sais nukkua perhepedissä- koska lapselle täytyy näyttää rajat. Kuitenkin heräileminen on lapselle mielestäsi pahasta ja silti neuvot toimimaan juuri niin.
2,5v. omaan sänkyyn palauttamista on todella pitkä aika. Mun mielestä pitää etsiä kaikille sellaiset sänkypaikat, että pystytte nukkumaan heräämättä. Ihan sama nukkuuko joku olkkarissa ja joku keittiössä. Jos kaikki nukkuu, niin mitä väliä missä??
Rajat voi opettaa päivälläkin.